Název: Name: | Short Admiralty Type 166 | |
Originální název: Original Name: | Short Admiralty Type 166 | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1914-DD.MM.1915 Short Brothers Ltd., Eastchurch / DD.MM.1916-DD.MM.1916 Westland Aircraft Works, Yeovil / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1914-DD.MM.1916 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 26: 6 Short 20 Westland | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1914 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | plováky | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1588 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2077 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 17.45 m | |
Délka: Length: | 12.37 m | |
Výška: Height: | 4.29 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 53.23 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Salmson 2A7 o výkonu 149 kW dvoulistá dřevěná rtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 104.6 km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 2499 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis v zadní kabině 3x 51kg bomba nebo 1x 14in torpédo Admiralty | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Max. vytrvalost: 4 h Vytrvalost s nákladem: 1,75 h | |
Zdroje: Sources: | Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912, Naval Institute Press, Annapolis 1991, ISBN 1-55750-076-2. Mason, Francis K. British Bombers since 1914, Putnam, London 1994, ISBN 0-85177-861-5. www.flightglobal.com aviastar.org www.britishaircraft.co.uk |
URL : https://www.valka.cz/Short-Type-166-t35581#131565Verze : 0
Short 166
Plovákový bombardér Short 166 byl vyvinut v roce 1914 jako výzbroj nové britské letadlové lodě (respektive nosiče hydroplánů) Ark Royal. Konstrukčně letoun vycházel z typu Short 136, který se velmi dobře osvědčil při náletu na přístav Cuxhaven a pří útocích na cíle v oblasti Kielského kanálu.
Oproti svému předchůdci byl Short 166 zvětšen o 10 procent a díky velkému přebytku výkonu u 136 (podpořeného navíc i použitím výkonnějšího motoru Salmson u 166) bylo původně zamýšleno využít jej jako torpédový bombardér. Proto byla do specifikací nového letounu přidána položka na instalaci torpédového závěsu.
Konstrukce letounu byla poplatná tehdejším zvyklostem. Trup byl celodřevěné konstrukce se zdvojenými drátěnými výztužnými výplety. Příď trupu nesoucí hvězdicový motor Salmson byla kapotována kovovými plechy, prostor posádky potažen překližkou a ocasní část včetně celodřevěných ocasních ploch byla potažena impregnovaným plátnem. Křídla s dvoupříhradovým nosníkem byla celodřevěné konstrukce s drátěnými výztuhami a plátěným potahem. Plováky letounu byly originální konstrukce firmy Short, přičemž letoun nesl dva hlavní plováky na konstrukci pod křídly (jejich dvě vodorovné torzní výztuhy byly profilovány a vybaveny závěsnými zámky pro podvěšení torpéda) a jeden plovák v místě ostruhy přičemž pro lepší manévrování letounu ve vodě byl tento plovák vybaven jendoduchým kormidlem spřaženým s pohyblivou částí svislé ocasní plochy. Osádku letounu tvořili pilot (sedící v přední kabině) a pozorovatel sedící za ním. Přední pilotní prostor měl k dispozici sadu pilotních přístrojů a kompletní řídící soustavu volantového typu. V zadním pilotním prostoru byl umístěn výškoměr a otáčkoměr a zjednodušená řídící soustava. Pozorovatel měl též k dispozici bezdrátovou radiotelegrafickou stanici. Letoun byl mimo podvěšeného torpéda neozbrojen.
První vzlet nového letounu proběhl na začátku léta 1914 a v listopadu bylo prvních šest vyrobených letounů Short 166 naloženo na Ark Royal, která s nimi zamířila do Středozemního moře a přes něj proplula až do Soluně, kde spustila kotvy a její letouny zahájily letové operace. Shorty 166 zde sloužily jako bombardéry (nouzově vybavené třemi pumami po 50 kg) a napadaly turecké taktické cíle a sloužily jako dělostřelecké pozorovací letouny. Pod dojmem dobrých výsledků nasazení Shortů objednala admiralita dalších 20 strojů, které byly vyrobeny v licenci firmou Westland Aircraft Works. Tyto letouny byly po sestavení zkoušeny továrním zalétavacím pilotem firmy Short Sydneym Picklesem. Po záletu byly dopraveny na Ark Royal přičemž u dvou letounů byly plováky demontovány a nahrazeny gumovými svazky odpruženým kolovým podvozkem. Takto modifikované letouny byly zařazeny k peruti A RNAS a operovaly z letiště v Thasosu. Nově vyrobené letouny již nenesly závěs pro torpédo, který byl nahrazen bowdenem ovládanými závěsy na pumy a pozorovatel měl pro obranu letounu k dispozici oběžný kruh s kulometem Levis ráže .303. Letouny v oblasti Řecka a Turecka sloužily až do roku 1917, kdy byly staženy od jednotek a pravděpodobně sešrotovány.
Zdroje:
V.Němeček: Vojenská letadla I
www.letouny.webz.cz
www.wikipedia.org
Archiv autora
Plovákový bombardér Short 166 byl vyvinut v roce 1914 jako výzbroj nové britské letadlové lodě (respektive nosiče hydroplánů) Ark Royal. Konstrukčně letoun vycházel z typu Short 136, který se velmi dobře osvědčil při náletu na přístav Cuxhaven a pří útocích na cíle v oblasti Kielského kanálu.
Oproti svému předchůdci byl Short 166 zvětšen o 10 procent a díky velkému přebytku výkonu u 136 (podpořeného navíc i použitím výkonnějšího motoru Salmson u 166) bylo původně zamýšleno využít jej jako torpédový bombardér. Proto byla do specifikací nového letounu přidána položka na instalaci torpédového závěsu.
Konstrukce letounu byla poplatná tehdejším zvyklostem. Trup byl celodřevěné konstrukce se zdvojenými drátěnými výztužnými výplety. Příď trupu nesoucí hvězdicový motor Salmson byla kapotována kovovými plechy, prostor posádky potažen překližkou a ocasní část včetně celodřevěných ocasních ploch byla potažena impregnovaným plátnem. Křídla s dvoupříhradovým nosníkem byla celodřevěné konstrukce s drátěnými výztuhami a plátěným potahem. Plováky letounu byly originální konstrukce firmy Short, přičemž letoun nesl dva hlavní plováky na konstrukci pod křídly (jejich dvě vodorovné torzní výztuhy byly profilovány a vybaveny závěsnými zámky pro podvěšení torpéda) a jeden plovák v místě ostruhy přičemž pro lepší manévrování letounu ve vodě byl tento plovák vybaven jendoduchým kormidlem spřaženým s pohyblivou částí svislé ocasní plochy. Osádku letounu tvořili pilot (sedící v přední kabině) a pozorovatel sedící za ním. Přední pilotní prostor měl k dispozici sadu pilotních přístrojů a kompletní řídící soustavu volantového typu. V zadním pilotním prostoru byl umístěn výškoměr a otáčkoměr a zjednodušená řídící soustava. Pozorovatel měl též k dispozici bezdrátovou radiotelegrafickou stanici. Letoun byl mimo podvěšeného torpéda neozbrojen.
První vzlet nového letounu proběhl na začátku léta 1914 a v listopadu bylo prvních šest vyrobených letounů Short 166 naloženo na Ark Royal, která s nimi zamířila do Středozemního moře a přes něj proplula až do Soluně, kde spustila kotvy a její letouny zahájily letové operace. Shorty 166 zde sloužily jako bombardéry (nouzově vybavené třemi pumami po 50 kg) a napadaly turecké taktické cíle a sloužily jako dělostřelecké pozorovací letouny. Pod dojmem dobrých výsledků nasazení Shortů objednala admiralita dalších 20 strojů, které byly vyrobeny v licenci firmou Westland Aircraft Works. Tyto letouny byly po sestavení zkoušeny továrním zalétavacím pilotem firmy Short Sydneym Picklesem. Po záletu byly dopraveny na Ark Royal přičemž u dvou letounů byly plováky demontovány a nahrazeny gumovými svazky odpruženým kolovým podvozkem. Takto modifikované letouny byly zařazeny k peruti A RNAS a operovaly z letiště v Thasosu. Nově vyrobené letouny již nenesly závěs pro torpédo, který byl nahrazen bowdenem ovládanými závěsy na pumy a pozorovatel měl pro obranu letounu k dispozici oběžný kruh s kulometem Levis ráže .303. Letouny v oblasti Řecka a Turecka sloužily až do roku 1917, kdy byly staženy od jednotek a pravděpodobně sešrotovány.
Zdroje:
V.Němeček: Vojenská letadla I
www.letouny.webz.cz
www.wikipedia.org
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Short-Type-166-t35581#189200Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/other1/s166.html
No.166, šestý z původních Shortem vyrobených strojů, je spouštěn z paluby nosiče hydroplánů HMS Ark Royal u řeckého Mitylene, 1916.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
No.166, šestý z původních Shortem vyrobených strojů, je spouštěn z paluby nosiče hydroplánů HMS Ark Royal u řeckého Mitylene, 1916.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Short-Type-166-t35581#378823Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.