Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-7-37

Yakovlev Yak-7-37

Яковлев Як-7-37

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-7-37
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-7-37
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.08.1942 Státní letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-10.04.1942 prototyp
DD.08.1942-DD.08.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
22
První vzlet:
Maiden Flight:
15.04.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2697 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3235 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m
Délka:
Length:
8,660 m
Výška:
Height:
2,750 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
188,63 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov M-105PA kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k) při 2 600 ot/min, 809 kW (1 100 k) v h= 2 000 m při 2 700 ot/min a 772,25 kW (1 050 k) v h= 4 000 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-61P nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
415 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
564 km/h v 4730 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11,57 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,17 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8250 m
Dolet:
Range:
550 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón MPŠ-37 ráže 37 mm střílející osou vrtule s 20 granáty
2x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm levý 260 nábojů a pravý 190 nábojů
Pumový náklad: 6x neřízená raketa RS-82 ráže 82 mm.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- Kabina byla posunuta o 400 mm vzad, tím bylo zrušeno původní místo pro instruktora.
- Střelba z kanónu působila nablaze na konstrukci letounu - praskliny na draku a netěsnosti motoru.
- Zásah sedmatřicetimilimetrovým kanónem vytvořil díru o ploše cca 1 čtverečního metru, žádná samosvorná nádrž nedokázala takový zasah eliminovat.
- Na vzdálenost 200 m střela prorážela pancíř o tloušťce 50 mm.
Zdroje:
Sources:
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2
www.e-reading-lib.org
https://ram-home.com/ram-old/yak-7family.html
https://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7-37-t35550#131417Verze : 0
MOD
Jakovlev Jak-7-37


Představoval další verzi letounu Jak-7. Do typu Jak-7-37 byl pro zvýšení palebné síly stroje instalován kanón MPŠ-37 ráže 37 mm. Výzbroj stroje doplňovaly dva kulomety UBS ráže 12,7 mm.


Aby mohl být do letounu instalován výkonný kanón, bylo nutné udělat několik konstrukčních úprav a změn. Ty se týkaly jak samotného trupu, tak i křídla. Například kabina pilota byla posunuta o 40 cm vzad a na křídlo byly namontovány automatické sloty. Instalace těžkého kanónu posunula těžiště stroje. Na jedné straně se zvýšila jeho obratnost, ale na druhé straně se díky zvýšení celkové hmotnosti letounu (cca o 200 kg) zhoršila stoupavost a snížila se maximální rychlost (cca 0 5 – 10 km/h). Automatické sloty zvýšily stabilitu a také snížily hrozbu pádu do vývrtky.


Letoun Jak-7-37 byl předán ke státním zkouškám v březnu 1942. Na jejich základě bylo rozhodnuto vyrobit 22 ks sérii, aby byl nový stroj vyzkoušen i na frontě. Všech 22 ks bylo vyrobeno v závodě č. 153 v srpnu 1942.


Letci, kteří zkoušeli Jak-7-37 v boji, vysoce oceňovali jeho mohutnou palebnou sílu. Bylo ale také konstatováno, že tento typ je vhodný pouze pro zkušené a „nadprůměrné“ piloty. Dále bylo zjištěno, že letoun je přetížen a střelba z tak výkonného kanónu neúměrně zatěžuje konstrukci, která na to nebyla stavěna. Nakonec bylo rozhodnuto další sérii letounů Jak-7-37 nestavět.


Zdroje k verzím Jak-7:
- L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
- V.Němeček, Vojenská letadla 1-5, Naše vojsko 1990, celý soubor ISBN 80-206-0114-7
- V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
- V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7a.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7v.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7-37.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7m82.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7uti.html
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7-37-t35550#262261Verze : 0
Jakovlev Jak-7-37


Zdroj :
www.airwar.ru
www.airwar.ru

Jakovlev Jak-7-37 - Jakovlev Jak-7-37

Jakovlev Jak-7-37
Jakovlev Jak-7-37 - Jakovlev Jak-7-37

Jakovlev Jak-7-37
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7-37-t35550#274819Verze : 0
Jakovlev Jak-7-37


Zdroj :
www.airwar.ru

Jakovlev Jak-7-37 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7-37-t35550#304501Verze : 0