Main Menu
User Menu

Gloster E.28/39 Squirt W.1A

     
Název:
Name:
Gloster E.28/39 Squirt W.1A
Originální název:
Original Name:
Gloster E.28/39 Squirt W.1A
Kategorie:
Category:
experimentální letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.MM.1943 Gloster Aircraft Co. Ltd., Brockworth
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.MM.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
15.05.1941 7:45
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1288 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1680 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
8,840 m
Délka:
Length:
7.745 m
Výška:
Height:
2,700 m
Plocha křídla:
Wing Area:
13.56 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
123,99 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Power Jets (Whittle) W.1, proudový motor s radiálním kompresorem o tahu 3,82 kN
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
368 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
544 km/h v 3048 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
5,9 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9754 m
Dolet:
Range:
458.7 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
659.8 km
Výzbroj:
Armament:
žádná
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Letová vytrvalost: 56 minut


Druhý prototyp (Sn. W4046) se zapojil do zkoušek 1. března 1943 s motorem Rover W2B.
Tento letoun byl zničen při havárii, ke které došlo při zkušebním letu ve velké výšce (10 000 m), v důsleku použití nesprávného mazacího tuku, došlo k uvíznutí křidélka, pilot se zachránil.
Zdroje:
Sources:
Gordon Swanborough, British Aircraft at War, 1939-1945. East Sussex, UK: HPC Publishing, rok 1997, ISBN: 0-9531421-0-8
L+K 7/1974, Letadla 1939-45
https://www.meteorflight.com/index.html?e2839.htm
www.jaapteeuwen.com
www.flightglobal.com
https://www.airwar.ru/enc/xplane/e28-39.html
https://www.cofe.ru/avia/G/G-13.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Gloster-E-28-39-Squirt-W-1A-t35461#130555Verze : 0
MOD
Gloster E.28/39
Pioneer / Squirt


Stručná historie typu:


Velká Británie měla na straně spojenecké koalice jasný náskok ve vývoji proudových motorů. Vývoj zde měl již dlouhou tradici, práce na prvním proudovém motoru byly započaty již v roce 1926. Jeho konstruktérem byl A. A. Griffith a jednalo se o proudový motor s axiálním kompresorem, jeho vývoj se však velmi protahoval.


Velký kus práce při vývoji proudových motorů odvedl konstruktér Frank Whittle, jeho prvním dítkem byl proudový motor s radiálním kompresorem, práce na tomto motoru zahájil Whittle již v roce 1928. Motor byl od samého počátku zamýšlen pro pohon letadel. Práce tohoto konstruktéra však nebyla po dlouhou dobu příliš podporována. V roce 1936, založil, spolu s bývalými důstojníky RAF, společnost Power Jets Ltd., cílem této společnosti bylo sestavení funkčního motoru. Prvním takovým dítkem byl motor WU No.1 (Whittle Unit), jednalo se čistě o experimentální stabilní motor, který byl pro start roztáčen silným elektromotorem, po dosažení 2 000 ot./min bylo do spalovacích komor vstříknuto a následně zažehnuto palivo, horké plyny prudce expandovaly podél motoru dopředu, zde změnily směr a teprve potom roztáčely turbínu a odcházely výstupní tryskou ven. Zhasnutí motoru bylo možné pouze přerušením dodávky paliva.


Práce tohoto konstruktéra byla ministerstvem letectví sledována zcela okrajově, změna nastala až v letech 1938 a 1939, kdy britské ministerstvo letectví uvolnilo pro další výzkum a vývoj proudových motorů dostatečné finanční prostředky. V červenci 1939 padlo rozhodnutí postavit, pro ověření vlastností a zjištění výkonových parametrů tohoto motoru, speciální letoun. Stavbou byla pověřena továrna Gloster Aircraft Co. Ltd. v Brockworthu. Letoun byl nesl tovární označení G.40.

Letoun byl navržen a následně postaven jako celokovový dolnoplošník s podvozkem příďového typu, ovládání podvozku bylo hydraulické, pilot ale musel ručně hydraulický systém natlakovat. Křídlo bylo dvounosníkové s profilem NACA 23012. První pohonnou jednotkou byl motor W.1X o tahu 2,94 kN, tento motor byl použit pouze pro pojížděcí zkoušky a brzy byl nahrazen motorem typu W.1, nový motor dával tah 3,82 kN.


Zajímavý byl samotný průběh stavby pokusného letounu, stavět se začalo v továrně Gloster, ale prototyp byl dokončen v autodílně Regent Motors, zde byl letounek dokončen a v noci 6. dubna (někde je uváděno datum 5. dubna) 1940 byl letoun přepraven na tovární letiště k pojížděcím zkouškám. K přestěhování došlo z obavy před německým náletem na továrnu Gloster.
Po pojížděcích zkouškách bylo provedeno několik menších úprav na podvozku a upraveno bylo ovládání vztlakových klapek. První vzlet byl proveden 15. května 1941 v 7:45, tehdy pilot F/Lt. P. E. G. Sayer provedl prví proudový let ve Velké Británii. Zkoušky pokračovaly až do 24. března 1942, tehdy došlo k nouzovému přistání po poruše motoru (utržené lopatky turbíny). Letoun nebyl poškozen a dostal nový motor W.1A (motory byly již vyráběny továrnou Rover). Další havárie, způsobená poruchou hydraulického okruhu podvozku, již vedla k poškození letounu. Poškození nebylo naštěstí velké a letoun brzy pokračoval ve zkouškách.


Druhý prototyp (W4046) byl zalétán počátkem roku 1943 s motorem W.1B. Tento motor dával již dostačující tah 5,97 kN. Letoun létal velmi dobře až do 30. července, kdy byl těžce poškozen při havárii a následně sešrotován.


První prototyp prodělal výraznější úpravy, které zahrnovaly výměnu křídla se štíhlejším profilem, na vodorovné ocasní plochy byly nainstalovány malé svislé plochy a motor byl nyní W.2 500, tedy motor, u kterého procházely plyny přímo. Letoun potom spolehlivě létal jako létající laboratoř, po modernizaci kabiny posloužil při přípravě letounu Gloster Meteor ale ani tady to neznamenalo, že svou službu ukončí, létal zřejmě až do konce války, tehdy se zkoušely různé motory a sledovaly aerodynamické jevy. Do muzea v South Kesingtonu byl předán dne 28. 4. 1946.


Ještě se zmíním o nerealizovaném nápadu na ozbrojení tohoto typu letadla a následném užití jako stíhacího letadla. V projektu bylo uvažováno o zástavbě čtyř kulometů Browning Mk.II, RAF však nemělo o takovou stíhačku zájem a tak zůstalo jen u projektu.


Jako experimentální letoun se E.38/39 plně osvědčil, během jeho služby bylo provedeno několik set letů a letounek se podstatnou měrou zasloužil o přední umístnění Velké Británie ve vývoji proudových motorů.



Použité prameny:
Derek N. James, Gloster Aircraft since 1917, London. Putnam, rok 1987, ISBN 0-85177-807-0
Václav Janovský a Ivo Pejčoch, Gloster E 28 39 „Pioneer“, HPM č. 4, str. 28-31, ročník IV, rok 1994, ISSN 1210-1427
www.daviddarling.info
www.historyofwar.org
https://airwar.ru/enc/xplane/e28-39.html
https://www.cofe.ru/avia/G/G-13.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Gloster-E-28-39-Squirt-W-1A-t35461#316962Verze : 0
MOD
Fotografie z roku 1943
Gloster E.28/39 Squirt W.1A -


URL : https://www.valka.cz/Gloster-E-28-39-Squirt-W-1A-t35461#316960Verze : 0
MOD
Trojpohledový náčrtek
Gloster E.28/39 Squirt W.1A -


URL : https://www.valka.cz/Gloster-E-28-39-Squirt-W-1A-t35461#316961Verze : 0
MOD
Fotografie prvního prototypu
archiv autora
Gloster E.28/39 Squirt W.1A -


URL : https://www.valka.cz/Gloster-E-28-39-Squirt-W-1A-t35461#245867Verze : 0
MOD