Main Menu
User Menu
Reklama

Supermarine Spitfire Mk.VI

Supermarine Spitfire HF Mk.VI

     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire HF Mk.VI
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire HF Mk.VI
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.10.1942 Vickers-Armstrongs Aircraft Ltd., (Supermarine Division), Eastleigh
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1941-DD.10.1942 série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
97
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.02.1941
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2404 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3078 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3256 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12.240 m
Délka:
Length:
9,210 m
Výška:
Height:
3.470 m
Plocha křídla:
Wing Area:
23,09 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
133,30 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin 47 kapalinou chlazený dvanáctiválec s nominálním výkonem 1 055 kW při 3 000 ot/min v h= 4 270 m
Vrtule čtyřlistá Rotol s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 270 mm
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
386,41 l ve dvou trupových nádržích
136 nebo 204 nebo 409 l v polokapkovitých přídavných nádržích zavěšených pod trupem
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
586 km/h v 6705 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
523 km/h v 6096 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
27,58 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
8,0 min do 6096 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
12192 m
Dolet:
Range:
820.8 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1882.9 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm s 120 náboji na hlaveň
4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm s 350 náboji na hlaveň
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Supermarine Type 350
Křídla byla typu "B"
Ekonomická cestovní rychlost 395 km/h
Zdroje:
Sources:
Použité prameny:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186
William Green a Gordon Swanborough. The Complete Book of Fighter, An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, Smithmark Publisher, rok 1995, ISBN-10: 0831739398
Peter Caygill, Spitfire Mk.VI-F.24, Bojové legendy, Nakladatelství Vašut, ISBN 80-7236-396-4
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.historyofwar.org
www.spitfiresite.com
http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit6.html
www.xs4all.nl
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VI-t35381#130130Verze : 0
MOD
Supermarine Spitfire HF Mk.VI
Supermarine Type 350

Stručná historie:
Jakmile se nad Velkou Británií začaly objevovat výškové průzkumné a bombardovací Junkersy Ju 86 P (od počátku roku 1941), nedal na sebe požadavek na konstrukci nové výškové verze Spitfiru s přetlakovou kabinou dlouho čekat. Tento požadavek vzešel v průběhu jednání Royal Aircraft Establishment, které proběhlo dne 17. února 1941 ve Farnborough.

Konstruktéři továrny Supermarine přistoupili k provizorní přestavbě Spitfiru Mk.VB. Nový letoun byl továrně označen Supermarine Type 350 a RAF jej později přijala jako Spitfire HF Mk.VI.
Nový letoun byl poháněn motorem Rolls-Royce Merlin 47 což byla výšková verze motoru Merlin 45, výškový motor měl kompresor s průměrem oběžného kola zvětšeným na 10.85" (275,59 mm), který ubral něco z výkonu, ale tento výkon 1 415 koní udržel do větší výšky. Motor roztáčel čtyřlistou vrtuli Rotol.

K přetlakování kabiny byl použit kompresor Marshall IX A v kabině byl udržován tlak odpovídající výšce 8 690 m. Přetlakování pilotní kabiny bylo možné jednak díky dvěma novým přepážkám, montovanými před a za kabinou, těmito přepážkami procházela všechna táhla a lanka řízení, všechny průchodky byly utěsněné. Dále bylo nutno utěsnit pilotní překryt, ten se uzavíral na zemi a při vzletu nebo při přistání jej nebylo možno odsunout, v případě nouze jej bylo možné odhodit. Ještě jednu výhodu přinášela hermetizace kabiny, kabina byla vytápěná a v maximálních operačních výškách zde bylo příjemných 8°C, nutno říci, že v v nižších výškách zde v letních měsících bylo nepříjemné vedro.

Ovladatelnost nového výškového Spitfiru ve velkých výškách zajistila prodloužená křídla (rozpětí 12,240 m). Díky těmto křídlům dokázala „šestka“ ve výšce 9 700 m lehce vymanévrovat klasickou „pětku“ a během jeden a půl obrátky seděl Spitfire s prodlouženými křídly „pětce“ za ocasem.

Vývoj výškového Spitfiru se protáhl, protože bylo nutno řešit problémy s utěsněním pilotní kabiny a jejím odmrazováním. Spitfire HF Mk.VI byl prvně nasazen v dubnu 1942, u 616. squadrony RAF a v červenci téhož roku se dostal do výzbroje 124. squadrony. Nasazeny byly např. nad námořní základnou ve Scapa Flow. Velkou Británii, vyjma 5 – 6 strojů odeslaných na Blízký východ neopustily.

Spitfire HF Mk.VI byl zajisté dobrým výškovým letounem, zaručoval dobrou ovladatelnost ve velkých výškách, pilot měl v těchto výškách díky přetlakové kabině jisté a na svou dobu komfortní prostředí, ale stále nedokázal splnit úkol, pro který vznikl – zlikvidovat nebezpečí výškových Junkersů létajících nad Anglií, jeho maximální dostup stále na ně nestačil. Teprve nasazení Spitfire Mk.IX (byly nasazeny dříve než HF Mk.VII) udělalo přítrž jejich beztrestným přeletům. Výroba Spitfirů HF Mk.VI byla ukončena sedmadevadesátým postaveným strojem v říjnu roku 1942.

Použité prameny:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Peter Caygill, Spitfire Mk.VI-F.24, Bojové legendy, Nakladatelství Vašut, ISBN 80-7236-396-4
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.historyofwar.org
www.spitfiresite.com
https://www.airwar.ru/enc/fww2/spit6.html
www.xs4all.nl
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VI-t35381#339690Verze : 2
MOD
a ještě nějaká fotografie
Supermarine Spitfire Mk.VI -


Supermarine Spitfire Mk.VI -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VI-t35381#130256Verze : 0
MOD
commons.wikimedia.org

Supermarine Spitfire Mk.VI -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VI-t35381#538326Verze : 0
MOD
Trojpohledový náčrtek této výškové verze, za povšimnutí stojí typycké "pětkové" chladiče pod křídly.
Supermarine Spitfire Mk.VI -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VI-t35381#130255Verze : 0
MOD