Název: Name: | Supermarine Spitfire HF Mk.VI | |
Originální název: Original Name: | Supermarine Spitfire HF Mk.VI | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1941-DD.10.1942 Vickers-Armstrongs Aircraft Ltd., (Supermarine Division), Eastleigh | |
Období výroby: Production Period: | DD.12.1941-DD.10.1942 série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 97 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.02.1941 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2404 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3078 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3256 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 12.240 m | |
Délka: Length: | 9,210 m | |
Výška: Height: | 3.470 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 23,09 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 133,30 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Merlin 47 kapalinou chlazený dvanáctiválec s nominálním výkonem 1 055 kW při 3 000 ot/min v h= 4 270 m Vrtule čtyřlistá Rotol s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 270 mm | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 386,41 l ve dvou trupových nádržích 136 nebo 204 nebo 409 l v polokapkovitých přídavných nádržích zavěšených pod trupem | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 586 km/h v 6705 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 523 km/h v 6096 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 27,58 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 8,0 min do 6096 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 12192 m | |
Dolet: Range: | 820.8 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1882.9 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm s 120 náboji na hlaveň 4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm s 350 náboji na hlaveň | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Supermarine Type 350 Křídla byla typu "B" Ekonomická cestovní rychlost 395 km/h | |
Zdroje: Sources: | Použité prameny: Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186 William Green a Gordon Swanborough. The Complete Book of Fighter, An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, Smithmark Publisher, rok 1995, ISBN-10: 0831739398 Peter Caygill, Spitfire Mk.VI-F.24, Bojové legendy, Nakladatelství Vašut, ISBN 80-7236-396-4 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 www.historyofwar.org www.spitfiresite.com http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit6.html www.xs4all.nl archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VI-t35381#130130Verze : 0
Vláďa
MOD
Supermarine Spitfire HF Mk.VI
Supermarine Type 350
Stručná historie:
Jakmile se nad Velkou Británií začaly objevovat výškové průzkumné a bombardovací Junkersy Ju 86 P (od počátku roku 1941), nedal na sebe požadavek na konstrukci nové výškové verze Spitfiru s přetlakovou kabinou dlouho čekat. Tento požadavek vzešel v průběhu jednání Royal Aircraft Establishment, které proběhlo dne 17. února 1941 ve Farnborough.
Konstruktéři továrny Supermarine přistoupili k provizorní přestavbě Spitfiru Mk.VB. Nový letoun byl továrně označen Supermarine Type 350 a RAF jej později přijala jako Spitfire HF Mk.VI.
Nový letoun byl poháněn motorem Rolls-Royce Merlin 47 což byla výšková verze motoru Merlin 45, výškový motor měl kompresor s průměrem oběžného kola zvětšeným na 10.85" (275,59 mm), který ubral něco z výkonu, ale tento výkon 1 415 koní udržel do větší výšky. Motor roztáčel čtyřlistou vrtuli Rotol.
K přetlakování kabiny byl použit kompresor Marshall IX A v kabině byl udržován tlak odpovídající výšce 8 690 m. Přetlakování pilotní kabiny bylo možné jednak díky dvěma novým přepážkám, montovanými před a za kabinou, těmito přepážkami procházela všechna táhla a lanka řízení, všechny průchodky byly utěsněné. Dále bylo nutno utěsnit pilotní překryt, ten se uzavíral na zemi a při vzletu nebo při přistání jej nebylo možno odsunout, v případě nouze jej bylo možné odhodit. Ještě jednu výhodu přinášela hermetizace kabiny, kabina byla vytápěná a v maximálních operačních výškách zde bylo příjemných 8°C, nutno říci, že v v nižších výškách zde v letních měsících bylo nepříjemné vedro.
Ovladatelnost nového výškového Spitfiru ve velkých výškách zajistila prodloužená křídla (rozpětí 12,240 m). Díky těmto křídlům dokázala „šestka“ ve výšce 9 700 m lehce vymanévrovat klasickou „pětku“ a během jeden a půl obrátky seděl Spitfire s prodlouženými křídly „pětce“ za ocasem.
Vývoj výškového Spitfiru se protáhl, protože bylo nutno řešit problémy s utěsněním pilotní kabiny a jejím odmrazováním. Spitfire HF Mk.VI byl prvně nasazen v dubnu 1942, u 616. squadrony RAF a v červenci téhož roku se dostal do výzbroje 124. squadrony. Nasazeny byly např. nad námořní základnou ve Scapa Flow. Velkou Británii, vyjma 5 – 6 strojů odeslaných na Blízký východ neopustily.
Spitfire HF Mk.VI byl zajisté dobrým výškovým letounem, zaručoval dobrou ovladatelnost ve velkých výškách, pilot měl v těchto výškách díky přetlakové kabině jisté a na svou dobu komfortní prostředí, ale stále nedokázal splnit úkol, pro který vznikl – zlikvidovat nebezpečí výškových Junkersů létajících nad Anglií, jeho maximální dostup stále na ně nestačil. Teprve nasazení Spitfire Mk.IX (byly nasazeny dříve než HF Mk.VII) udělalo přítrž jejich beztrestným přeletům. Výroba Spitfirů HF Mk.VI byla ukončena sedmadevadesátým postaveným strojem v říjnu roku 1942.
Použité prameny:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Peter Caygill, Spitfire Mk.VI-F.24, Bojové legendy, Nakladatelství Vašut, ISBN 80-7236-396-4
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.historyofwar.org
www.spitfiresite.com
https://www.airwar.ru/enc/fww2/spit6.html
www.xs4all.nl
Supermarine Type 350
Stručná historie:
Jakmile se nad Velkou Británií začaly objevovat výškové průzkumné a bombardovací Junkersy Ju 86 P (od počátku roku 1941), nedal na sebe požadavek na konstrukci nové výškové verze Spitfiru s přetlakovou kabinou dlouho čekat. Tento požadavek vzešel v průběhu jednání Royal Aircraft Establishment, které proběhlo dne 17. února 1941 ve Farnborough.
Konstruktéři továrny Supermarine přistoupili k provizorní přestavbě Spitfiru Mk.VB. Nový letoun byl továrně označen Supermarine Type 350 a RAF jej později přijala jako Spitfire HF Mk.VI.
Nový letoun byl poháněn motorem Rolls-Royce Merlin 47 což byla výšková verze motoru Merlin 45, výškový motor měl kompresor s průměrem oběžného kola zvětšeným na 10.85" (275,59 mm), který ubral něco z výkonu, ale tento výkon 1 415 koní udržel do větší výšky. Motor roztáčel čtyřlistou vrtuli Rotol.
K přetlakování kabiny byl použit kompresor Marshall IX A v kabině byl udržován tlak odpovídající výšce 8 690 m. Přetlakování pilotní kabiny bylo možné jednak díky dvěma novým přepážkám, montovanými před a za kabinou, těmito přepážkami procházela všechna táhla a lanka řízení, všechny průchodky byly utěsněné. Dále bylo nutno utěsnit pilotní překryt, ten se uzavíral na zemi a při vzletu nebo při přistání jej nebylo možno odsunout, v případě nouze jej bylo možné odhodit. Ještě jednu výhodu přinášela hermetizace kabiny, kabina byla vytápěná a v maximálních operačních výškách zde bylo příjemných 8°C, nutno říci, že v v nižších výškách zde v letních měsících bylo nepříjemné vedro.
Ovladatelnost nového výškového Spitfiru ve velkých výškách zajistila prodloužená křídla (rozpětí 12,240 m). Díky těmto křídlům dokázala „šestka“ ve výšce 9 700 m lehce vymanévrovat klasickou „pětku“ a během jeden a půl obrátky seděl Spitfire s prodlouženými křídly „pětce“ za ocasem.
Vývoj výškového Spitfiru se protáhl, protože bylo nutno řešit problémy s utěsněním pilotní kabiny a jejím odmrazováním. Spitfire HF Mk.VI byl prvně nasazen v dubnu 1942, u 616. squadrony RAF a v červenci téhož roku se dostal do výzbroje 124. squadrony. Nasazeny byly např. nad námořní základnou ve Scapa Flow. Velkou Británii, vyjma 5 – 6 strojů odeslaných na Blízký východ neopustily.
Spitfire HF Mk.VI byl zajisté dobrým výškovým letounem, zaručoval dobrou ovladatelnost ve velkých výškách, pilot měl v těchto výškách díky přetlakové kabině jisté a na svou dobu komfortní prostředí, ale stále nedokázal splnit úkol, pro který vznikl – zlikvidovat nebezpečí výškových Junkersů létajících nad Anglií, jeho maximální dostup stále na ně nestačil. Teprve nasazení Spitfire Mk.IX (byly nasazeny dříve než HF Mk.VII) udělalo přítrž jejich beztrestným přeletům. Výroba Spitfirů HF Mk.VI byla ukončena sedmadevadesátým postaveným strojem v říjnu roku 1942.
Použité prameny:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Peter Caygill, Spitfire Mk.VI-F.24, Bojové legendy, Nakladatelství Vašut, ISBN 80-7236-396-4
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.historyofwar.org
www.spitfiresite.com
https://www.airwar.ru/enc/fww2/spit6.html
www.xs4all.nl
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VI-t35381#339690Verze : 2
Vláďa
MOD
Reklama
a ještě nějaká fotografie
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VI-t35381#130256Verze : 0
Vláďa
MOD
commons.wikimedia.org
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Supermarine |
Typ letounu | Supermarine Spitfire Mk.VI |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | BR579 |
Taktické označení / imatrikulace | ON-H |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 124. peruť RAF [1941-1946] |
Základna | North Weald Bassett, Stanice Královských vzdušných sil North Weald [19RR-1964] |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1942 |
Autor | F/O F.J. Brock |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VI-t35381#538326Verze : 0
Aubi
MOD
Trojpohledový náčrtek této výškové verze, za povšimnutí stojí typycké "pětkové" chladiče pod křídly.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VI-t35381#130255Verze : 0
Vláďa
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.