Název: Name: | Felixstowe F.2A | |
Originální název: Original Name: | Felixstowe F.2A | |
Kategorie: Category: | protiponorkový/protilodní letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.11.1917-DD.MM.191R S.E.Saunders Ltd., East Cowes / DD.MM.1917-DD.MM.191R Aircraft Manufacturing Co Ltd., Hendon / DD.MM.1917-DD.MM.191R May, Harden & May Ltd., Hythe / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1917-DD.MM.191R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 173: 100 Saunders 25 Airco 48 May Harden & May | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.02.1917 | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | člunový trup | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3424 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4980 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 29.15 m | |
Délka: Length: | 14.1 m | |
Výška: Height: | 5.33 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 105.26 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | řadový motor Rolls-Royce Eagle VIII, 276 kW, čtyřlistá dřevěná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 153.7 km/h v 610 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 3.83 min do 610 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 2926 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1-2x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis na přídi 1-2x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis na hřbetě 2x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis v bocích trupu 2x 104kg bomba | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Vytrvalost: 6 h | |
Zdroje: Sources: | Bruce, J. M. Felixstowe F.2A, Widsock Datafile No.82. Albatros Productions, Berkhamsted 2000. ISBN 1-902207-24-6. Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5. Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912. Naval Institute Press, Annopolis 1991, ISBN 1-55750-076-2. Bruce, J. M. The Felixstowe Flying-Boats: Historic Military Aircraft No. 11, Part 1. Flight, 02.12.1955. Bruce, J. M. The Felixstowe Flying-Boats: Historic Military Aircraft No. 11, Part 2. Flight, 16.12.1955. Bruce, J. M. The Felixstowe Flying-Boats: Historic Military Aircraft No. 11, Part 3. Flight, 23.12.1955. www.britishaircraft.co.uk |
URL : https://www.valka.cz/Felixstowe-F-2A-t35370#130040Verze : 0
Felixstowe F.2A
Letecká služba britského námořnictva RNAS používala již od počátku války pro hlídkování nad Severním mořem létající čluny americké výroby Curtiss H a H-4, doplněné později několika kusy člunů Felixstowe F.1, které místo na britské poměry vratkých trupů Curtissů používaly nové, zkonstruované komandérem letecké základny ve Felixstowe Johnem C. Portem, ale ocasní plochy a křídla přebíraly téměř beze změn od Curtisse. Stejný problém jako u H-4 nastal i po příchodu nových, mnohem větších strojů H-12, a Porte proto sáhl po osvědčeném řešení - vyvinul pro ně nový trup, Porte II, který měl mnohem vhodnější hydrodynamické vlastnosti. Takto přestavěný stroj byl označen Felixstowe F.2. Stejně jako u H-12 měl celodřevěnou kostru, krytou na většině trupu překližkou a na zbylých plochách plátnem. Nevyhovující americké motory byly nahrazeny britskými Rolls-Royce Eagle I. Tento nový prototyp vzlétl pravděpodobně někdy v polovině jara 1917 a brzy dokázal užitečnost úprav.
Do sériové výroby šla mírně pozměněná verze F.2A, která měla již motor Eagle VIII o výkonu 276 kW. Prvním, kdo zahájil výrobu tohoto typu byl paradoxně Curtiss, který ve standardu F.2A dokončil patnáct svých H-12 pro britské námořnictvo a přeznačil je na H-16 (s výrobou tohoto typu pak pokračoval i pro domácí námořnictvo). První britskou firmou, pověřenou výrobou F.2A byl S. E. Saunders, od kterého byly první z třiceti objednaných strojů dodávány od listopadu 1917. Akutní potřeba po kvalitním hlídkovém stroji vedla k tomu, že bylo prozatím novým trupem vybaveno několik již doručených H-12, označených nyní jako Converted Large America. Další sérii Ef dvojek dodával Saunders od srpna 1918 a čtyři série (21, 10, 25 a 13 strojů) postavila firma May, Harden & May.
Standardní výzbroj F.2A tvořily čtyři kulomety Lewis, z toho dva na oběžných kruzích Scarff na přídi a na trupu za křídly a dva v bocích trupu, později byly kulomety na kruzích nahrazeny "dvojčaty" a kulomet dostal i pilot. Na nejméně dvou strojích se objevilo i nové střeliště se dvěma Lewisy uprostřed horního křídla. Nesené bomby zahrnovaly dvanáct malých kousků, čtyři 45kg pumy i dvě velké 105kg, nesené pod křídly.
Felixstowe F.2A se brzy staly hlavním typem na snad všech základnách RNAS, konkrétně Felixstowe, Killingholmu, Carlshotu, Great Yarmouthu, Dundee, Ceterwateru a Scapa Flow. Jejich hlavním úkolem bylo vyhledávat a napadat nepřátelské lodě a ponorky, a stejně jako H-12 létaly hlídky v tzv. pavoučí síti, v jejímž prostředku byla holandská majáková loď North Hinder. Kvůli zvětšení dosahu se někdy Felixstowy dopravovaly do místa nasazení na velkých člunech tažených torpédoborci. Přestože byly tyto velké letouny méně obratné a rychlé než jejich nejčastější protivník, průzkumné stíhačky Hansa-Brandenburg W.12 a W.29, jejich obrovská palebná síla do značné míry všechno vynahrazovala. Hlavní slabá stránka tohoto typu spočívala v palivové soustavě, která byla díky umístění motorů a nádrží poměrně složitá a často nedostatečně těsnila, což často vedlo k nucenému přistání během akce. V létě 1918 bylo pro letouny F.2A zavedeno ochranné maskování, tzv. dazzle painting, skládající se ze světlých a tmavých pruhů simulujících odlesky na vodní hladině. Pro každý stroj přitom bylo vymyšleno individuální schéma.
Mezi jejich úkoly patřila také obrana před německými vzducholoděmi. 10. května 1918 zaskočil jeden F.2A ze základny Killingholme (osádka Cpt. T. C. Pattinson, A. H. Munday a Sgt. H. R. Stubbington) německý Zeppelin L.62 v malé výšce nad minovými poli u Helgolandu. Felixstowe okamžitě zahájil palbu ze všeho, co bylo po ruce, Zeppelin po chvilce začal silně kouřit, pokusil se uletět směrem na východ, po chvilce ale vybuchl. Ani britský stroj ale nevyvázl bez problémů - porouchalo se olejové potrubí a Britové museli nouzově přistát na hladině.
Kromě sériové verze F.2A vznikly ještě dva prototypy, F.2B a F.2C, který měl odlehčený trup, upravenou příď a motor Rolls-Royce Eagle II, později nahrazený Eaglem VI. Ani jeden se nedostal do sériové výroby, F.2C byl ale používán na základně ve Felixstowe a dokonce se v červenci 1917 podílel na zničení ponorky UC-1. Celkem obdrželo RNAS a RAF 173 letounů F.2A, čtyři upravené H-12 a 75 H-16. Zavedeny byly do výzbroje 228., 230., 231., 232., 238., 240., 247., 257. a 267. peruť RAF, poslední byly vyřazeny až v květnu 1923. Jeden stroj byl prodán do Chile.
Zdroj:
Hornát, Jiří: Felixstowe F.2, F.2A (Curtiss H-16), L+K 22/2003
https://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss_H12
www.nasm.si.edu
https://www.willhiggs.co.uk/dundee/felixstowes.htm
https://www.stanstokesart.com/ststavartyou.html
warandgame.wordpress.com
www.aviastar.org
https://www.aviation-history.com/felix/f2a.htm
F.2A s kamufláží "dazzle painting". Zdroj: https://www.aviation-history.com/felix/f2a.htm
Letecká služba britského námořnictva RNAS používala již od počátku války pro hlídkování nad Severním mořem létající čluny americké výroby Curtiss H a H-4, doplněné později několika kusy člunů Felixstowe F.1, které místo na britské poměry vratkých trupů Curtissů používaly nové, zkonstruované komandérem letecké základny ve Felixstowe Johnem C. Portem, ale ocasní plochy a křídla přebíraly téměř beze změn od Curtisse. Stejný problém jako u H-4 nastal i po příchodu nových, mnohem větších strojů H-12, a Porte proto sáhl po osvědčeném řešení - vyvinul pro ně nový trup, Porte II, který měl mnohem vhodnější hydrodynamické vlastnosti. Takto přestavěný stroj byl označen Felixstowe F.2. Stejně jako u H-12 měl celodřevěnou kostru, krytou na většině trupu překližkou a na zbylých plochách plátnem. Nevyhovující americké motory byly nahrazeny britskými Rolls-Royce Eagle I. Tento nový prototyp vzlétl pravděpodobně někdy v polovině jara 1917 a brzy dokázal užitečnost úprav.
Do sériové výroby šla mírně pozměněná verze F.2A, která měla již motor Eagle VIII o výkonu 276 kW. Prvním, kdo zahájil výrobu tohoto typu byl paradoxně Curtiss, který ve standardu F.2A dokončil patnáct svých H-12 pro britské námořnictvo a přeznačil je na H-16 (s výrobou tohoto typu pak pokračoval i pro domácí námořnictvo). První britskou firmou, pověřenou výrobou F.2A byl S. E. Saunders, od kterého byly první z třiceti objednaných strojů dodávány od listopadu 1917. Akutní potřeba po kvalitním hlídkovém stroji vedla k tomu, že bylo prozatím novým trupem vybaveno několik již doručených H-12, označených nyní jako Converted Large America. Další sérii Ef dvojek dodával Saunders od srpna 1918 a čtyři série (21, 10, 25 a 13 strojů) postavila firma May, Harden & May.
Standardní výzbroj F.2A tvořily čtyři kulomety Lewis, z toho dva na oběžných kruzích Scarff na přídi a na trupu za křídly a dva v bocích trupu, později byly kulomety na kruzích nahrazeny "dvojčaty" a kulomet dostal i pilot. Na nejméně dvou strojích se objevilo i nové střeliště se dvěma Lewisy uprostřed horního křídla. Nesené bomby zahrnovaly dvanáct malých kousků, čtyři 45kg pumy i dvě velké 105kg, nesené pod křídly.
Felixstowe F.2A se brzy staly hlavním typem na snad všech základnách RNAS, konkrétně Felixstowe, Killingholmu, Carlshotu, Great Yarmouthu, Dundee, Ceterwateru a Scapa Flow. Jejich hlavním úkolem bylo vyhledávat a napadat nepřátelské lodě a ponorky, a stejně jako H-12 létaly hlídky v tzv. pavoučí síti, v jejímž prostředku byla holandská majáková loď North Hinder. Kvůli zvětšení dosahu se někdy Felixstowy dopravovaly do místa nasazení na velkých člunech tažených torpédoborci. Přestože byly tyto velké letouny méně obratné a rychlé než jejich nejčastější protivník, průzkumné stíhačky Hansa-Brandenburg W.12 a W.29, jejich obrovská palebná síla do značné míry všechno vynahrazovala. Hlavní slabá stránka tohoto typu spočívala v palivové soustavě, která byla díky umístění motorů a nádrží poměrně složitá a často nedostatečně těsnila, což často vedlo k nucenému přistání během akce. V létě 1918 bylo pro letouny F.2A zavedeno ochranné maskování, tzv. dazzle painting, skládající se ze světlých a tmavých pruhů simulujících odlesky na vodní hladině. Pro každý stroj přitom bylo vymyšleno individuální schéma.
Mezi jejich úkoly patřila také obrana před německými vzducholoděmi. 10. května 1918 zaskočil jeden F.2A ze základny Killingholme (osádka Cpt. T. C. Pattinson, A. H. Munday a Sgt. H. R. Stubbington) německý Zeppelin L.62 v malé výšce nad minovými poli u Helgolandu. Felixstowe okamžitě zahájil palbu ze všeho, co bylo po ruce, Zeppelin po chvilce začal silně kouřit, pokusil se uletět směrem na východ, po chvilce ale vybuchl. Ani britský stroj ale nevyvázl bez problémů - porouchalo se olejové potrubí a Britové museli nouzově přistát na hladině.
Kromě sériové verze F.2A vznikly ještě dva prototypy, F.2B a F.2C, který měl odlehčený trup, upravenou příď a motor Rolls-Royce Eagle II, později nahrazený Eaglem VI. Ani jeden se nedostal do sériové výroby, F.2C byl ale používán na základně ve Felixstowe a dokonce se v červenci 1917 podílel na zničení ponorky UC-1. Celkem obdrželo RNAS a RAF 173 letounů F.2A, čtyři upravené H-12 a 75 H-16. Zavedeny byly do výzbroje 228., 230., 231., 232., 238., 240., 247., 257. a 267. peruť RAF, poslední byly vyřazeny až v květnu 1923. Jeden stroj byl prodán do Chile.
Zdroj:
Hornát, Jiří: Felixstowe F.2, F.2A (Curtiss H-16), L+K 22/2003
https://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss_H12
www.nasm.si.edu
https://www.willhiggs.co.uk/dundee/felixstowes.htm
https://www.stanstokesart.com/ststavartyou.html
warandgame.wordpress.com
www.aviastar.org
https://www.aviation-history.com/felix/f2a.htm
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
F.2A s kamufláží "dazzle painting". Zdroj: https://www.aviation-history.com/felix/f2a.htm
URL : https://www.valka.cz/Felixstowe-F-2A-t35370#242940Verze : 0
Aubi
MOD
Zdroj:
www.geocities.com
www.geocities.com
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Felixstowe-F-2A-t35370#296762Verze : 0
Aubi
MOD
Felixstowe kapitána Pattinsona podle Robinsona nenapadl L62, ale L56. Vzducholoď se po střelbě létajícího člunu "zahalila kouřem"; podle velitele L56 kapitánporučíka Zäschmara to byly ve vzduchu rozptýlený balast a benzín, odhozené pro rychlé nabrání výšky.
L62 vybuchl, ale z jiné příčiny. Podle Robinsona " ... letěl ve výšce pouhých tisíc stop a zmizel v impozantním kupovitém oblaku. Téměř okamžitě nastal silný výbuch a rozbité pozůstatky L62 klesaly hořící do moře." Velitel námořních vzducholodí Peter Strasser nebyl schopen zjistit příčinu zničení vzducholodě. Jelikož letěla hodně pod "tlakovou výškou (Prallhöhe)", domníval se Strasser, že elektrický náboj v bouřkovém mraku způsobil výbuch buď paliva nebo bomby. Názor přeživších vzduchoplavců byl, že jeden ze zapalovačů bomb kvůli sabotáži předčasně odpálil bombu.
Vodíkem plněný aerostat zapálen nevybuchne, normálně shoří. Důkazem je třeba havárie Hindenburgu v Lakehurstu.
L62 vybuchl, ale z jiné příčiny. Podle Robinsona " ... letěl ve výšce pouhých tisíc stop a zmizel v impozantním kupovitém oblaku. Téměř okamžitě nastal silný výbuch a rozbité pozůstatky L62 klesaly hořící do moře." Velitel námořních vzducholodí Peter Strasser nebyl schopen zjistit příčinu zničení vzducholodě. Jelikož letěla hodně pod "tlakovou výškou (Prallhöhe)", domníval se Strasser, že elektrický náboj v bouřkovém mraku způsobil výbuch buď paliva nebo bomby. Názor přeživších vzduchoplavců byl, že jeden ze zapalovačů bomb kvůli sabotáži předčasně odpálil bombu.
Vodíkem plněný aerostat zapálen nevybuchne, normálně shoří. Důkazem je třeba havárie Hindenburgu v Lakehurstu.
URL : https://www.valka.cz/Felixstowe-F-2A-t35370#620630Verze : 0
Zaujímavé, vieš to podoprieť odkazmi na pramene? Teda zdroje, napr. knižné.
URL : https://www.valka.cz/Felixstowe-F-2A-t35370#620631Verze : 0
Panzer
MOD
Snad jsou směšovány dvě různé události, ale starší prameny jako British Naval Aircraft since 1912 uvádějí, že Pattinsonův N4291 sestřelil L.62, který "šel k zemi v plamenech". Další putnamovka, Zeppelin Rigid Airships, uvádí, že L.62 explodoval 10. 5. 1918, L.56 měla být zničena osádkou v červnu 1919 (což by sedělo, pokud střet přežila). Že byl sestřelen! L.56 uvádí i Hornátova monografie v L+K 2003/22. Internetové zdroje většinou opakují stejný text o sestřelu a explozi L.62.
Za jakékoli ozdrojované ujasnění budu rád.
Za jakékoli ozdrojované ujasnění budu rád.
URL : https://www.valka.cz/Felixstowe-F-2A-t35370#620633Verze : 0
Aubi
MOD
Zahraniční diskuzní fóra, odkud informace vzešla, se nejčastěji opírají o knihu Douglase Robinsona The Zeppelin in Combat. V literatuře byl nalezen také odkaz na knihu H. A. Jonese The War in the Air. Ovšem uznávám, že mohlo dojít i k omylu; text byl překládán z dánštiny Google Translatorem.
URL : https://www.valka.cz/Felixstowe-F-2A-t35370#620759Verze : 1
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.