Main Menu
User Menu

Curtiss H-12 Large America

     
Název:
Name:
Curtiss H-12A
Originální název:
Original Name:
Curtiss H-12A
Kategorie:
Category:
protiponorkový/protilodní letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1916-DD.MM.1918 Curtiss Aeroplane & Motor Co., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1916-DD.MM.1918
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
91 (8650/8699, N4330/4353; A152, A765/783)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3308 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4831 kg
Rozpětí:
Wingspan:
28.26 m
Délka:
Length:
14.16 m
Výška:
Height:
5.03 m
Plocha křídla:
Wing Area:
112.97 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Curtiss V-X-X o výkonu 119 kW, později1)
Rolls-Royce Eagle I o výkonu 205 kW nebo
Rolls-Royce Eagle VIII o výkonu 280 kW, nebo
Liberty 12N o výkonu 246 kW
čtyřlistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1136 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
136.8 2) km/h v 610 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,3 min do 610 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
3292 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý dvojitý 7,7mm kulomet Lewis v přídi
2x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis v bocích

4x 45 kg bomba nebo
2x 104 kg bomba
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
1) většina strojů původně postavena jako H-12 s motory Curtiss, po předání Royal navy obvykle upraveny na H-12A s motory Eagle I a později na H-12B s motory Eagle VII; americké stroje H-12L dostaly motory Liberty
2) s motory Eagle VIII 152,9 km/h

Vytrvalost: 6 h
Zdroje:
Sources:
Bruce, J. M. Felixstowe F.2A, Widsock Datafile No.82. Albatros Productions, Berkhamsted 2000. ISBN 1-902207-24-6.
Owers. C. A. Curtiss H.12, Windsock Datafile No.125. Albatros Productions, Berkhamsted 2007. ISBN 1-902207-94-7.
Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912. Naval Institute Press, Annopolis 1991, ISBN 1-55750-076-2.
Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912. Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0.
Bruce, J. M. The Felixstowe Flying-Boats: Historic Military Aircraft No. 11, Part 1. Flight, 02.12.1955.
https://www.aerofiles.com/_curt.html
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-H-12-Large-America-t35349#129922Verze : 0
Curtiss H-12 Large America

Firma Curtiss po úspěchu svých létajících člunů H-4 neusnula na vavřínech a pokračovala v jejich vývoji. Podstatným zvětšením, které mělo za cíl dostat do stroje čtvrtého člena osádky a zvětšit dolet, vznikl prototyp označený H-8. Ten byl nabídnut námořnictvu USA, zalíbil se ale také britské admiralitě. Sériové stroje, které z něj vycházely, ovšem obdržely označení H-12 a byly nasazeny nejprve Angličany, po vstupu Američanů do války pak také jimi. Hned si vysloužily svou přezdívku, a to Large America (a H-4 byly přejmenovány na Ameriku malou). Curtiss H-12 měl tedy velký trup, poprvé stavěný z laminátované překližky, a křídla s nestejným rozpětím horních a dolních ploch. Americké stroje dostaly 120kW motory Curtiss V-X-X, které ale Britové po prvních zkušenostech nahradili výkonnějšími Rolls-Royce Eagle I o výkonu 205 kW a později Eagle VIII o 280 kW. Navíc některým svým letounům Britové upravili trupy podle vzoru svých Felixstowe F.2A a označovali je jako Converted Large America. Stroje Curtiss H-12L z pozdější výroby pro americké námořnictvo měly motory Liberty. Americké Curtissy H-12 nebyly vyslány přes oceán, ale sloužily kolem domácího pobřeží na protiponorkových hlídkách - ostatně to a ochrana před vzducholoděmi bylo úkolem i britských strojů ze základen ve Felixstowe a Great Yarmouthu. Postaveno bylo celkem 104 strojů. Že se Curtissy vcelku osvědčily dokazuje například to, že jeden britský H-12 14. května 1917 sestřelil německou vzducholoď L-22 a dosáhl tak prvního sestřelu letounem vyrobným v USA. O šest dní později další H-12 potopil německou ponorku UC-36.

Také "Velké Ameriky" měly problémy s bouřlivým Severním mořem, proto na jejich základě ve Felixstowe vytvořili vlastní typ Felixstowe F.2, který přebíral kompletní křídla a ocasní plochy, měl ale nový trup.

Zdroj:
www.rcaf.com
https://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss_H12
www.aviastar.org
https://www.stanstokesart.com/ststavartyou.html
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-H-12-Large-America-t35349#242900Verze : 0
MOD
Curtiss H.12
Curtiss H-12 Large America - https://glennhcurtiss.com/id41.htm

https://glennhcurtiss.com/id41.htm
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-H-12-Large-America-t35349#201772Verze : 0