Název: Name: | Curtiss H-12A | |
Originální název: Original Name: | Curtiss H-12A | |
Kategorie: Category: | protiponorkový/protilodní letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1916-DD.MM.1918 Curtiss Aeroplane & Motor Co., Buffalo, New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1916-DD.MM.1918 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 91 (8650/8699, N4330/4353; A152, A765/783) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | člunový trup | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3308 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4831 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 28.26 m | |
Délka: Length: | 14.16 m | |
Výška: Height: | 5.03 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 112.97 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Curtiss V-X-X o výkonu 119 kW, později1) Rolls-Royce Eagle I o výkonu 205 kW nebo Rolls-Royce Eagle VIII o výkonu 280 kW, nebo Liberty 12N o výkonu 246 kW čtyřlistá dřevěná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1136 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 136.8 2) km/h v 610 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 3,3 min do 610 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 3292 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý dvojitý 7,7mm kulomet Lewis v přídi 2x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis v bocích 4x 45 kg bomba nebo 2x 104 kg bomba | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) většina strojů původně postavena jako H-12 s motory Curtiss, po předání Royal navy obvykle upraveny na H-12A s motory Eagle I a později na H-12B s motory Eagle VII; americké stroje H-12L dostaly motory Liberty 2) s motory Eagle VIII 152,9 km/h Vytrvalost: 6 h | |
Zdroje: Sources: | Bruce, J. M. Felixstowe F.2A, Widsock Datafile No.82. Albatros Productions, Berkhamsted 2000. ISBN 1-902207-24-6. Owers. C. A. Curtiss H.12, Windsock Datafile No.125. Albatros Productions, Berkhamsted 2007. ISBN 1-902207-94-7. Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912. Naval Institute Press, Annopolis 1991, ISBN 1-55750-076-2. Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912. Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0. Bruce, J. M. The Felixstowe Flying-Boats: Historic Military Aircraft No. 11, Part 1. Flight, 02.12.1955. https://www.aerofiles.com/_curt.html |
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-H-12-Large-America-t35349#129922Verze : 0
Curtiss H-12 Large America
Firma Curtiss po úspěchu svých létajících člunů H-4 neusnula na vavřínech a pokračovala v jejich vývoji. Podstatným zvětšením, které mělo za cíl dostat do stroje čtvrtého člena osádky a zvětšit dolet, vznikl prototyp označený H-8. Ten byl nabídnut námořnictvu USA, zalíbil se ale také britské admiralitě. Sériové stroje, které z něj vycházely, ovšem obdržely označení H-12 a byly nasazeny nejprve Angličany, po vstupu Američanů do války pak také jimi. Hned si vysloužily svou přezdívku, a to Large America (a H-4 byly přejmenovány na Ameriku malou). Curtiss H-12 měl tedy velký trup, poprvé stavěný z laminátované překližky, a křídla s nestejným rozpětím horních a dolních ploch. Americké stroje dostaly 120kW motory Curtiss V-X-X, které ale Britové po prvních zkušenostech nahradili výkonnějšími Rolls-Royce Eagle I o výkonu 205 kW a později Eagle VIII o 280 kW. Navíc některým svým letounům Britové upravili trupy podle vzoru svých Felixstowe F.2A a označovali je jako Converted Large America. Stroje Curtiss H-12L z pozdější výroby pro americké námořnictvo měly motory Liberty. Americké Curtissy H-12 nebyly vyslány přes oceán, ale sloužily kolem domácího pobřeží na protiponorkových hlídkách - ostatně to a ochrana před vzducholoděmi bylo úkolem i britských strojů ze základen ve Felixstowe a Great Yarmouthu. Postaveno bylo celkem 104 strojů. Že se Curtissy vcelku osvědčily dokazuje například to, že jeden britský H-12 14. května 1917 sestřelil německou vzducholoď L-22 a dosáhl tak prvního sestřelu letounem vyrobným v USA. O šest dní později další H-12 potopil německou ponorku UC-36.
Také "Velké Ameriky" měly problémy s bouřlivým Severním mořem, proto na jejich základě ve Felixstowe vytvořili vlastní typ Felixstowe F.2, který přebíral kompletní křídla a ocasní plochy, měl ale nový trup.
Zdroj:
www.rcaf.com
https://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss_H12
www.aviastar.org
https://www.stanstokesart.com/ststavartyou.html
Firma Curtiss po úspěchu svých létajících člunů H-4 neusnula na vavřínech a pokračovala v jejich vývoji. Podstatným zvětšením, které mělo za cíl dostat do stroje čtvrtého člena osádky a zvětšit dolet, vznikl prototyp označený H-8. Ten byl nabídnut námořnictvu USA, zalíbil se ale také britské admiralitě. Sériové stroje, které z něj vycházely, ovšem obdržely označení H-12 a byly nasazeny nejprve Angličany, po vstupu Američanů do války pak také jimi. Hned si vysloužily svou přezdívku, a to Large America (a H-4 byly přejmenovány na Ameriku malou). Curtiss H-12 měl tedy velký trup, poprvé stavěný z laminátované překližky, a křídla s nestejným rozpětím horních a dolních ploch. Americké stroje dostaly 120kW motory Curtiss V-X-X, které ale Britové po prvních zkušenostech nahradili výkonnějšími Rolls-Royce Eagle I o výkonu 205 kW a později Eagle VIII o 280 kW. Navíc některým svým letounům Britové upravili trupy podle vzoru svých Felixstowe F.2A a označovali je jako Converted Large America. Stroje Curtiss H-12L z pozdější výroby pro americké námořnictvo měly motory Liberty. Americké Curtissy H-12 nebyly vyslány přes oceán, ale sloužily kolem domácího pobřeží na protiponorkových hlídkách - ostatně to a ochrana před vzducholoděmi bylo úkolem i britských strojů ze základen ve Felixstowe a Great Yarmouthu. Postaveno bylo celkem 104 strojů. Že se Curtissy vcelku osvědčily dokazuje například to, že jeden britský H-12 14. května 1917 sestřelil německou vzducholoď L-22 a dosáhl tak prvního sestřelu letounem vyrobným v USA. O šest dní později další H-12 potopil německou ponorku UC-36.
Také "Velké Ameriky" měly problémy s bouřlivým Severním mořem, proto na jejich základě ve Felixstowe vytvořili vlastní typ Felixstowe F.2, který přebíral kompletní křídla a ocasní plochy, měl ale nový trup.
Zdroj:
www.rcaf.com
https://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss_H12
www.aviastar.org
https://www.stanstokesart.com/ststavartyou.html
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-H-12-Large-America-t35349#242900Verze : 0
Aubi
MOD
Curtiss H.12
https://glennhcurtiss.com/id41.htm
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
https://glennhcurtiss.com/id41.htm
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-H-12-Large-America-t35349#201772Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.