Název: Name: | De Havilland D.H.113 Vampire NF Mk.10 | |
Originální název: Original Name: | De Havilland D.H.113 Vampire NF Mk.10 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1949-DD.MM.1949 The de Havilland Aircraft Co. Ltd., Hatfield DD.11.1951-DD.MM.1952 The de Havilland Aircraft Co. Ltd., Hawarden | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1949-DD.MM.1952 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3 Hatfield 75 Hawarden | |
První vzlet: Maiden Flight: | 28.08.1949 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3168 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 5148 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 5942 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11.58 m | |
Délka: Length: | 10.54 m | |
Výška: Height: | 2.01 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 24.34 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | |
Počet motorů: Number of engines: | 1 | |
Typ: Type: | de Havilland Goblin 3 o tahu 14.90 kN | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? 2x 255 l přídavná nádrž | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 885.1 km/h v 6096 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 22.9 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | ? m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1963.4 km | |
Výzbroj: Armament: | 4x pevný 20mm kanon Hispano Mk.V možnost nést dvě pumy místo přídavných nádrží | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Jackson, A.J. de Havilland aircraft since 1909, Naval Institute Press, Annapolis 1987. ISBN 0-87021-896-4 Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5 Ward, Richard, Levy, Roger. De Havilland Vampire F1-T55. Aircam Aviation No.33, Osprey Publishing, Oxford 1972. ISBN 0850451345 http://www.vectorsite.net/avvamp_1.html |
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-113-Vampire-NF-Mk-10-t35214#342557Verze : 0
Aubi
MOD
Jako soukromý projekt vznikl u de Havillandu dvoumístný Vampire, označený D.H.113. Byl to noční stíhač, navržený podle zkušeností s Mosquity. Křídla a ocasní plochy byly převzaty z FB.5, nový byl trup, rozšířený o 1,17 metru, s radarem AI.X (čili americkým SCR-720B) v přídi a dvoumístnou kabinou v podstatě převzatou z Mosquita, s pilotem sedícím vlevo a radarovým operátorem vpravo a mírně vzadu. Ani tato verze ještě neměla vystřelovací sedadla, pouze překryt mohl být v případě nouze odpálen. Kvůli vyšší hmotnosti měl výkonnější motor Goblin 3. Výzbroj zůstala stejná, čtyři kanony Hispano, a pod křídly přídavnou nádrž nebo bombu.
Postaveny byly dva prototypy, První z nich, G-5-2, vzlétl v Hatfieldu 28. srpna 1949, pilotován Geoffrey Pikem. O devět dní později byl předveden na leteckém dni ve Farnborough a díky silnějšímu motoru předvedl mírně lepší výkony než jednomístný FB.5. Později byly ještě upraveny ocasní plochy změnou tvaru kýlovek a zmenšením směrovek a prodloužením vodorovné plochy mimo obrys letadla. Byl ovšem stále pomalejší než Meteor, což ale nevadilo, protože od počátku se předpokládalo jeho uplatnění v zahraničí, ne v RAF. Již za měsíc objednalo dvanáct sériových strojů egyptské letectvo. Stroje byly postaveny, ovšem kvůli stoupajícímu nalětí na Blízkém východě britská vláda rozhodla o zákazu prodeje vojenského vybavení do této oblasti a převzetí zakázky RAF. Ta se rozhodla D.H.113, pod označením Vampire NF Mk.10, použít jako prozatímní vybavení, než budou k dispozici nové noční stíhací Meteory a Venomy. Ze stejného důvodu byly přiobjednány i další stroje, aby pokryly potřeby všech perutí.
První dodávky NF.10 začaly na jaře 1951, první perutí, která je obdržela, byla 25. peruť ve West Mallingu, a později 23. peruť v Coltishallu a 151. v Leuchats. Oproti Meteoru NF Mk.11 měl sice větší palebnou sílu, ovšem kvůli své jednomotorové koncepci byl pro noční stíhání považován za méně spolehlivý. Bez problémů zvládal dohnat dosluhující bombardéry kategorie B-29 nebo Avro Lincoln, ovšem Canberra již představovala velký problém. U prvoliniových útvarů vydržely do roku 1954, a asi 25 z nich ani neopustilo sklad. Pár z nich bylo použito k různým testům, např. laminárního obtékání křídla, nebo přídě pro Sea Vixen. Po vyřazení bylo 36 kusů upraveno pro navigační výcvik pod označením Vampire NF(T).10. V této podobě byl odstraněn radar, místo něj byla do přídě umístěna směs různého navigačního vybavení, jako Rebecca 3 a Gee 3, a váha doplněna betonovou zátěží kvůli zachování těžiště. Tyto stroje také měly novou kabinu bez žeber, převzatou z Venomu NF.2a. Tyto stroje sloužily u Nos.1 a 2 Air Navigation School do roku 1959.
De Havilland nakonec noční stíhací Vampire také exportoval, nepatrně upravené stroje byly dodány do Itálie jako NF Mk.54 a po vyřazení NF.10 od RAF bylo 30 modernizovaných strojů pod stejným označením dodáno v letech 1954-1958 do Indie. Jeden z prototypů NF.10 pak byl testován ve Švýcarsku, ale další nebyly objednány.
Postaveny byly dva prototypy, První z nich, G-5-2, vzlétl v Hatfieldu 28. srpna 1949, pilotován Geoffrey Pikem. O devět dní později byl předveden na leteckém dni ve Farnborough a díky silnějšímu motoru předvedl mírně lepší výkony než jednomístný FB.5. Později byly ještě upraveny ocasní plochy změnou tvaru kýlovek a zmenšením směrovek a prodloužením vodorovné plochy mimo obrys letadla. Byl ovšem stále pomalejší než Meteor, což ale nevadilo, protože od počátku se předpokládalo jeho uplatnění v zahraničí, ne v RAF. Již za měsíc objednalo dvanáct sériových strojů egyptské letectvo. Stroje byly postaveny, ovšem kvůli stoupajícímu nalětí na Blízkém východě britská vláda rozhodla o zákazu prodeje vojenského vybavení do této oblasti a převzetí zakázky RAF. Ta se rozhodla D.H.113, pod označením Vampire NF Mk.10, použít jako prozatímní vybavení, než budou k dispozici nové noční stíhací Meteory a Venomy. Ze stejného důvodu byly přiobjednány i další stroje, aby pokryly potřeby všech perutí.
První dodávky NF.10 začaly na jaře 1951, první perutí, která je obdržela, byla 25. peruť ve West Mallingu, a později 23. peruť v Coltishallu a 151. v Leuchats. Oproti Meteoru NF Mk.11 měl sice větší palebnou sílu, ovšem kvůli své jednomotorové koncepci byl pro noční stíhání považován za méně spolehlivý. Bez problémů zvládal dohnat dosluhující bombardéry kategorie B-29 nebo Avro Lincoln, ovšem Canberra již představovala velký problém. U prvoliniových útvarů vydržely do roku 1954, a asi 25 z nich ani neopustilo sklad. Pár z nich bylo použito k různým testům, např. laminárního obtékání křídla, nebo přídě pro Sea Vixen. Po vyřazení bylo 36 kusů upraveno pro navigační výcvik pod označením Vampire NF(T).10. V této podobě byl odstraněn radar, místo něj byla do přídě umístěna směs různého navigačního vybavení, jako Rebecca 3 a Gee 3, a váha doplněna betonovou zátěží kvůli zachování těžiště. Tyto stroje také měly novou kabinu bez žeber, převzatou z Venomu NF.2a. Tyto stroje sloužily u Nos.1 a 2 Air Navigation School do roku 1959.
De Havilland nakonec noční stíhací Vampire také exportoval, nepatrně upravené stroje byly dodány do Itálie jako NF Mk.54 a po vyřazení NF.10 od RAF bylo 30 modernizovaných strojů pod stejným označením dodáno v letech 1954-1958 do Indie. Jeden z prototypů NF.10 pak byl testován ve Švýcarsku, ale další nebyly objednány.
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-113-Vampire-NF-Mk-10-t35214#343440Verze : 0
Aubi
MOD
.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-113-Vampire-NF-Mk-10-t35214#128816Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.