BB - Gneisenau (1936)

Gneisenau
Gneisenau
     
Název:
Name:
Gneisenau Gneisenau
Originální název:
Original Name:
Gneisenau
Kategorie:
Category:
bitevní loď Battleship
Třída:
Class:
Scharnhorst
Kódové označení:
Pennant Number:
-
Loděnice:
Builder:
Deutsche Werke AG, Kiel /
Založení kýlu:
Laid Down:
06.05.1935
Spuštění na vodu:
Launched:
08.12.1936
Uvedení do služby:
Commissioned:
12.05.1938
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
01.07.1942 poškozena při náletu RAF / damaged during RAF air raid
Velitel:
Commander:
21.05.1938-25.11.1939 Förste, Erich (Kapitän zur See)
26.11.1939-20.08.1940 Netzbandt, Harald (Kapitän zur See)
20.08.1940-14.04.1942 Fein, Otto (Kapitän zur See)
15.04.1942-17.04.1942 Peters, Rudolf (Kapitän zur See)
DD.05.1942-01.07.1942 Kähler, Wolfgang (Fregattenkapitän)
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Posádka:
Crew:
56 důstojníků a 1613 poddůstojníků a námořníků

56 Officers, 1,613 NCOs and Enlisted
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
32600 t 32085 long tons
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
38700 t 38089 long tons
Délka:
Length:
234,9 m 770 ft 8 in
Šířka:
Beam:
30 m 98 ft 5 in
Ponor:
Draught:
9,9 m 32 ft 6 in
Pancéřování:
Armour:
boky: 70–350 mm
hlavní paluba: 50 mm
pancéřová paluba: 20–105 mm
hlavní dělové věže: 130-360 mm
sekundární dělové věže: 50–140 mm
velitelská věž: 200–350 mm
Belt: 5.7-12.6 in
Main Deck: 2.0 in
Armor Deck: 0.8–4.1 in
Main Turrets: 5.1-14.2 in
Secondary Turrets: 2.0–5.5 in
Conning Tower: 7.9–13.8 in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
12x vysokotlaký kotel DeSchiMAG
3x parní turbína Germania/Brown-Boveri
12x DeSchiMAG High Pressure Boiler
3x Germania/Brown-Boveri Geared Steam Turbine
Výkon:
Power:
122040 kW při 6700 ot/min 163658.3 bhp at 6700 rpm
Šrouby:
Propellers:
3
Zásoba paliva:
Fuel Load:
? t ? long tons
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
57 km/h 30.8 kt
Dosah:
Range:
11500 km při rychlosti 35 km/h 6209.5 nm at speed 18.9 kt
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
9x 28 cm S.K. C/34 ve věži Drh LC/34 (3x III)
8x 15 cm S.K. C/28 ve věži Dop. L. C/34 (4x II)
4x 15 cm S.K. C/28 na lafetě MPL/35 (4x I)
14x 10,5 cm S.K. C/33 ve věži Dop. L. C/31g (7x II)
16x 3,7 cm S.K. C/30 na lafetě Dopp LC/30 (8x II)
38x 2 cm S.K. C/38 na lafetě ? (?)
6x 533 mm torpédomet (2x III)
9x 11"/54.5 Gun Model 1934 in Drh LC/34 Turret (3x III)
8x 5.9"/55 Gun Model 1928 in Dop. L. C/34 Turret (4x II)
4x 5.9"/55 Gun Model 1928 on MPL/35 Mount (4x I)
14x 4.1"/65 Gun Model 1933 in Dop. L. C/31g Turret (7x II)
16x 1.5"/83 Gun Model 1930 on Dopp LC/30 Mount (8x II)
38x 0.79"/65 Gun Model 1938 on ? Mount (?)
6x Torpedo-tube, cal. 21 in (2x III)
Vybavení:
Equipment:
1x letecký katapult
3x radar FuMO 22
5x reflektor
1x air catapult
3x radar FuMO 22
5x search light
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
4x letoun Arado Ar 196 4x Arado Ar 196 Seaplane
Poznámka:
Note:
původ jména: August Neidhardt von Gneisenau

německé označení: Schlachtschiff
Name origin: August Neidhardt von Gneisenau

German Designation: Schlachtschiff
Zdroje:
Sources:
de.wikipedia.org
www.military.cz
www.streitmacht.com

URL : https://www.valka.cz/BB-Gneisenau-1936-t350#616642 Verze : 4

Gneisenau



Válečná kariéra Gneisenau byla do poloviny války téměř totožná s kariérou její sesterské lodi Scharnhorst, jednoduše proto, protože byly společně nasazovány do akcí. Na začátku roku 1940 tedy spolu vypluly do severního moře k norským břehům, kde právě probíhala rozsáhlá operace invaze do Norska. Zde potopily britskou letadlovou loď HMS Glorious (77). Na jaře 1941 působila Gneisenau spolu se Scharnhorst ve vodách severního Atlantiku, kde narušovala činnost britských zásobovacích konvojů a potopila několik lodí. Britové si to nenechali líbit a vyslali výškové bombardéry, které v Brestu poškodili bombami obě lodě. Do konce roku pak strávila Gneisenau opravami.

Na počátku roku 1942 byly obě lodě převeleny do Německa, kam se jim podařilo doplout díky odvážnému proplutí britsko-francouzským kanálem. Lodě mířily do přístavu v Kielu. V noci ze 26. na 27. února 1942 byla Gneisenau blízko Kielu poškozena bombardéry britské RAF. Poté byla odtažena do loděnic v Gottenhavenu, kde měla být opravena a navíc přezbrojena děly 38 cm S.K. C/34 hlavní baterie ráže 380 mm. V roce 1943 však byly práce zastaveny, protože v hitlerových válečných plánech hrála Kriegsmarine jen podružnou roli a bylo potřeba nasadit veškeré síly na jiných frontách. Dne 27. března 1945 pak byla Gneisenau potopena samotnými Němci aby blokovala vjezd do přístavu Gottenhaven. V roce 1947 byla vyzdvižena a sešrotována.

Zdroj: vlastní archiv
URL : https://www.valka.cz/BB-Gneisenau-1936-t350#1908 Verze : 1


Autor: Tomáš Hasoň / cyki
URL : https://www.valka.cz/BB-Gneisenau-1936-t350#35723 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více