Main Menu
User Menu

Kjúšú K9W1 Momidži [Cypress]

Kyushu K9W1 Momiji / 陆上初歩练习机「红叶」

     
Název:
Name:
Kjúšú K9W1
Originální název:
Original Name:
陆上初歩练习机「红叶」
Kategorie:
Category:
cvičný letoun
Výrobce:
Producer:
DD.08.1942-DD.MM.1943 Watanabe Iron Works, Ltd., Fukuoka /
DD.MM.1943-DD.MM.1944 Kyushu Aircrafts Ltd., Fukuoka /
DD.04.1943-DD.08.1943 Hitachi Aircrafts, Ltd., Ota /
Období výroby:
Production Period:
DD.08.1942-DD.MM.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
278 Kyushu
61 Hitachi
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1942
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola/lyže
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
409 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
639 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
7,346 m
Délka:
Length:
6,617 m
Výška:
Height:
2,656 m
Plocha křídla:
Wing Area:
14,20 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
45,00 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hitači GK4A Hatsukaze 11 (Ha-11-11) vzduchem chlazený invertní řadový čtyřválec o výkonu 81 kW.
Vrtule dvoulistá, dřevěná se stálým úhlem náběhu o průměru 2 180 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
89 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
180 km/h v 500 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
120 km/h v 1000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
13,0 min do 2000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
3830 m
Dolet:
Range:
480 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
640 km
Výzbroj:
Armament:
žádná
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
紅葉 - Momiji - Javor (jap.)
陆上初歩练习 - Základní školní letoun typ 2 model 11
Spojenecké kódové jméno: Cypress - Cypriš (ang.)

Jednalo se o licenční stavbu Bückera Bü-131B Jungmanna
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
L+K 25/1996, Letadla 39-45, Václav Němeček
https://www.combinedfleet.com/ijna/k9w.htm
www.daveswarbirds.com
www.pilotfriend.com
https://www.airwar.ru/enc/other2/k9w.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kjusu-K9W1-Momidzi-Cypress-t35068#127755Verze : 0
MOD
Kyushu K9W1
紅葉 / Momiji / Cypress
陆上初歩练习 / - / základní cvičný námořní letoun Typ 2 Model 11



Historie:
Kaigun Koku Hombu v roce 1939 vyjádřilo specifikacemi 14-Shi potřebu cvičného letounu, který by mohl konkurovat německému letounu Bücker Bü 131B Jungmann, tyto letouny již od roku 1938 létaly v počtu dvaceti kusů v leteckých školách pod označením KXBu1.
Na tyto specifikace odpověděli svými projekty a posléze i prototypy dva výrobci Watanabe Tekosho K. K. s prototypem K9W a Hitachi Kokuki K. K. s prototypem K9G. Zkoušky dopadly pro oba prototypy žalostně - s převahou vyhrál KXBu1, tedy originální německý Jungmann. Námořnictvo na to zareagovalo vysláním své komise do Německa, japonská komise zakoupila podklady a práva na licenční výrobu Jungmannů v Japonsku.
Výroba byla zahájena společností Watanabe v srpnu 1942, továrna Hitachi nejprve dodávala pouze motory Hitachi GK4A Hatsukaze (inspirace německým motorem Hirth), později se také ona zapojila do výroby kompletních letadel a dodala cekem 61 letoun. Letoun K9W1 byl námořním letectvem přijat jako "Základní školní letoun Type 2 model 11", od svého německého vzoru se lišil pouze vstupem chladícího vzduchu k motoru.


Pro německé Jungmanny se rozhodlo také japonské armádní letectvo (Rikugun Koku Hombu), to je zařadilo do služby v roce 1944 jako "Cvičný letoun Type 4" a v systému Kitai byl označen jako Ki-86a. Na rozdíl od námořního letectva armádní letectvo se zabývalo dalším vývojem, kovové trubky v konstrukci letadla byly u jediného prototypu (Ki-86b) nahrazeny dřevěnými latěmi, výsledek byl neslavný, nárůst hmotnosti, nedovolil letounu ani vzlet.


Námořníci svému letounu říkali Momiji - Javor (jap.)
Spojenecká zpravodajská služba mu dala jméno Cypress - Cypřiš


Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
L+K 25/1996, Letadla 39-45, Václav Němeček
https://www.combinedfleet.com/ijna/k9w.htm
www.daveswarbirds.com
www.pilotfriend.com
https://www.airwar.ru/enc/other2/k9w.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kjusu-K9W1-Momidzi-Cypress-t35068#236242Verze : 0
MOD
fotografie Kyushu K9W1
Kjúšú K9W1 Momidži [Cypress] -


URL : https://www.valka.cz/Kjusu-K9W1-Momidzi-Cypress-t35068#127757Verze : 0
MOD