Douglas DC-2

Douglas C-32A
     
Název:
Name:
Douglas DC-2 Douglas DC-2
Originální název:
Original Name:
Douglas DC-2
Kategorie:
Category:
dopravní letoun passenger aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.05.1934-DD.MM.193R Douglas Aircraft Co. Inc., Santa Monica, California
DD.MM.1936-DD.MM.1937 Nakajima Aircraft Company, Ltd., Ota /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1934-DD.MM.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
Douglas: 1351)
Nakadžima: 5
První vzlet:
Maiden Flight:
11.05.1934
Osádka:
Crew:
2 + 14
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
5628 kg 12408 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
8419 kg 18560 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
25.91 m 85ft
Délka:
Length:
18.88 m 61ft 11,25in
Výška:
Height:
4.97 m 16ft 3,75in
Plocha křídla:
Wing Area:
87.24 m2 939 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
96.67 kg/m2 19.8 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Wright SGR-1820-F2 o výkonu 537 kW, nebo
Wright SGR-1820-F3 o výkonu 537 kW, nebo
Wright SGR-1820-F52 o výkonu 567 kW, nebo
Wright SGR-1820-F53 o výkonu 544 kW
třílistá stavitelná vrtule
Wright SGR-1820-F2, power 720 hp, or
Wright SGR-1820-F3, power 720 hp, or
Wright SGR-1820-F52, power 760 hp, or
Wright SGR-1820-F53, power 730 hp
three-bladed variable-pitch propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
338 km/h v 2438 m 210 mph in 8000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
305.8 km/h v 2438 m 190 mph in 8000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
5.1 m/s 1000 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6843 m 22450 ft
Dolet:
Range:
1609.3 km 1000 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:








?








?
Poznámka:
Note:
Data platí pro stroje s motorem R-1820-F52

1) včetně tří(?) strojů "DC-2A" s motory Pratt & Whitney Hornet a dvou strojů "DC-2B" s motory Bristol Pegasus VI
Data for machines with R-1820-F52

1) including three or four DC-2A with Pratt & Whitney Hornet engines and two DC-2B with Bristol Pegasus VI engines
Zdroje:
Sources:
Francillon, René J. McDonnald Douglas Aircraft since 1920 Volume I. Putnam Aeronautical Books, London 1988, ISBN 0 87021-428-4.
URL : https://www.valka.cz/Douglas-DC-2-t34151#124475 Verze : 0
Douglas C-32A

V době japonského útoku na Pearl Habor vlastnilo americké letectvo poměrně rozsáhlou sbírku typů, které už mohly být považovány jedině za zastaralé. Ve zběsilé snaze urychlit připravenost na válku letectvo začalo stahovat z výrobních linek vše, o mělo křídla a dalo se to alespon okrajově použít k vojenské službě. Tak se počátkem roku 1942 dostalo do služby i 24 letounů Douglas DC-2, které letectvo převzalo od civilních dopravců. Tyto stoje dostaly označení C-32A, protože sice nebyly výsledkem žádného vývoje nebo objednávky na základě prototypu XC-32, armáda je ale potřebovala dostat do svého systému značení. Většina prodělala jen drobné úpravy a ponechala si své původní civilní motory, část ale dostala armádní Wright R-1820-33.

Dalších pět z těchto stojů dokonce ani nebyly čistokrevné DC-2, protože krátce předtím, konem roku 1941, jejich původní provozovatel TWA vyměnil tyto stroje s Northeast Airlines za tři nové DC-3. Nový uživatel provedl výměnu křídel za křídla z DC-3, proto se těmto pěti stojům tak přezdívalo DC-Twee. Vzápětí byly převzaty armádou a nehledě na jejich nová křídla byly připojeny k ostatním DC-2 pod stejné označení.

C-32A byl používány v celé řadě rolí, k nákladní dopravě, pro štábní a spojovací účely i výcviku. Některé z nich se dokonce ani nedostal doopravdy do vojenských rukou, jejich převod byl papírovou záležitostí. Podobně naopak armáda některé C-32A sama předala soukromým dopravcům, aby tak posílila dopravní síť, která jako celek také sloužila armádním zájmům. Pět stojů bylo převzato dokonce od RAF a sloužily v Evropě, dva stoje od letectva australského a létaly v Pacifiku.

Všechny C-32A se dočkaly konce války, kdy byly jako přebytečné odprodány do soukromých rukou nebo skončily ve šrotu.

Zdroj:
Francillon, Rene J.: McDonnell Douglas Aircraft Since 1920, Volume I. Naval Institute Press, Annapolis 1988. ISBN 0-87021-428-4
Pearcy, Arthur: Douglas R4D Variants. Aircraft in Profile No.249. Profile Publications, Windsor 1974. ISBN 0-35383-023-1
Pearcy, Arthur: Douglas DC-3 (Pre 1942), Aircraft in Profile No.96, Profile Publications, Leatherhead 1966
Douglas Dakota Mk I-IV, Aircraft in Profile No.220, Profile Publications, Windsor 1970
Swanborough, F. G., Bowers, P. M.: US navy Aircraft Since 1912, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0
http://www.aero-web.org/specs/douglas/r2d-1.htm
www.nationalmuseum.af.mil
http://www.aerofiles.com/_doug.html
URL : https://www.valka.cz/Douglas-DC-2-t34151#283189 Verze : 0
Foto - www.airminded.net/
Douglas DC-2 -


URL : https://www.valka.cz/Douglas-DC-2-t34151#124478 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více