Název: Name: | Pašinin I-21 (3. prototyp) | |
Originální název: Original Name: | Пашинин И-21(третий) | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1941-DD.01.1941 Gorkovský letecký závod č. 21 Ordžonikidzeho, Gorkij / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1941-DD.01.1941 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 (3th prototype) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 05.04.1941 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | ? kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2810 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,430 m | |
Délka: Length: | 8,730 m | |
Výška: Height: | 3,240 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 15,06 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 186,587 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105P kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k), 809 kW (1 100 k) v h= 2 000 m a 772 kW (1 050 k) v h= 4 000 m. Vrtule trojlistá kovová stavitelná. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 580 km/h v 4750 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 18,6 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10000 m | |
Dolet: Range: | 740 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón VJa-23 ráže 23 mm v ose vrule a 2x pevný kulomet kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm nad motorem. | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | Třetí prototyp měl rozpětí křídel zmenšeno o 1 570 mm a křídla měla větší šípovitost. | |
Zdroje: Sources: | William Green and Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters: An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, London, Salamander Books Ltd., 2002, ISBN 1-84065-269-1. L+K č. 24/1978, Letadla 39-45, Pašinin I-21, Václav Němeček www.aviastar.org http://www.airwar.ru/enc/fww2/i21.html http://www.airpages.ru/ru/i21.shtml www.aviarmor.net http://bcnh.narod.ru/i180/4.htm archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Pasinin-I-21-3-prototyp-t33611#122329Verze : 0
Vláďa
MOD
Historie:
Na jaře roku 1939 vzniká v malé konstrukční kanceláři při výrobním závodě č. 21 pod vedením M. M. Pašinina projekt stíhacího letounu, který měl být poháněn právě vyvíjeným motorem Klimov VK-107, první testy tohoto motoru dávaly naději, že bude brzy dosaženo výkonu 1 650 k, to se také potvrdilo, ale stalo se tak až mnohem později. V roce 1939 byl tento motor nevyzrálý, docházelo k jeho přehřívání, problémem bylo také výfukové potrubí, které vedlo po obou stranách hlav válců.
M. M. Pašinin tedy do prototypu nainstaloval osvědčený dvanáctiválcový motor Klimov VK-105P, tento motor měl však maximální výkon o 600 k nižší, než s jakým bylo počítáno v projektu. Pašinin letoun navrhl s maximálním ohledem na vertikální manévry. Zkušenosti získané sovětskými letci ve Španělsku poukazovaly na výhodu rychlého střemhlavého letu, který umožnil nenadálý přepad nepřátelských letadel, ale také umožňoval odpoutání se od nepřátelských stíhačů.
Letoun byl navržen jako dolnoplošník smíšené konstrukce, přední část trupu byla svařena z ocelových trubek a povrch byl z duralových panelů. Zadní část byla tvořena skořepinou z překližky o proměnné tloušťce (1,5 - 3 mm). Křídla měla rovnou náběžnou hranu, celým křídlem procházely dva ocelové nosníky, žebra byla duralová a k nim byl přinýtován překližkový povrch, překližka měla opět proměnnou tloušťku. Podvozek byl zatahovací, pootočil se o 90° a naplocho se zatáhl směrem dozadu do křídla. M. M. Pašinin tak šel zcela odlišnou cestou, než jeho bývalý šéf N. N. Polikarpov, který se dlouho snažil vylepšit původní I-16.
Se stavbou prototypu bylo započato na podzim roku 1939 a stavba trvala přibližně půl roku. Dne 11.07.1940 zkušební pilot P. U. Fokin provedl první vzlet a 18. srpna tohoto roku byl prototyp předveden na leteckém dni v Tušinu, tou dobou již probíhaly státní zkoušky, při kterých byl I-21 pilotován zkušebními piloty Suprunem a Štěfanovskim. Oba piloti kritizovali podélnou nestabilitu prototypu. Tato nestabilita byla odstraněna u druhého prototypu úpravou křídel, ta byla od rovné středové části zalomena dozadu. Letové vlastnosti byly značně lepší a letoun i se slabým motorem VK-105P dosáhl slušné maximální rychlosti – 573 km/h ve výšce 5 000 m.
V lednu roku 1941 byl dokončen třetí a poslední prototyp, šípovitost křídel se ještě zvýšila, zároveň byly odstraněny koncové oblouky křídel, tím se zmenšilo rozpětí a recipročně i nosná plocha. Zkoušky tohoto letounu začaly od 5. dubna 1941 a trvaly až do června tohoto roku. Zmenšením nosné plochy se zhoršilo chování letounu a to zejména při vzletu a při přistání a to byl nakonec důvod, proč byl letoun odmítnut a nebyl ani zařazen do státních zkoušek. Závod č. 21 byl v té době podřízen S. A. Lavočkinovi a to byl také konec Pašininovu OKB a celý projekt I-21 byl zrušen.
L+K č. 24/1978, Letadla 39-45, Pašinin I-21, Václav Němeček
Na jaře roku 1939 vzniká v malé konstrukční kanceláři při výrobním závodě č. 21 pod vedením M. M. Pašinina projekt stíhacího letounu, který měl být poháněn právě vyvíjeným motorem Klimov VK-107, první testy tohoto motoru dávaly naději, že bude brzy dosaženo výkonu 1 650 k, to se také potvrdilo, ale stalo se tak až mnohem později. V roce 1939 byl tento motor nevyzrálý, docházelo k jeho přehřívání, problémem bylo také výfukové potrubí, které vedlo po obou stranách hlav válců.
M. M. Pašinin tedy do prototypu nainstaloval osvědčený dvanáctiválcový motor Klimov VK-105P, tento motor měl však maximální výkon o 600 k nižší, než s jakým bylo počítáno v projektu. Pašinin letoun navrhl s maximálním ohledem na vertikální manévry. Zkušenosti získané sovětskými letci ve Španělsku poukazovaly na výhodu rychlého střemhlavého letu, který umožnil nenadálý přepad nepřátelských letadel, ale také umožňoval odpoutání se od nepřátelských stíhačů.
Letoun byl navržen jako dolnoplošník smíšené konstrukce, přední část trupu byla svařena z ocelových trubek a povrch byl z duralových panelů. Zadní část byla tvořena skořepinou z překližky o proměnné tloušťce (1,5 - 3 mm). Křídla měla rovnou náběžnou hranu, celým křídlem procházely dva ocelové nosníky, žebra byla duralová a k nim byl přinýtován překližkový povrch, překližka měla opět proměnnou tloušťku. Podvozek byl zatahovací, pootočil se o 90° a naplocho se zatáhl směrem dozadu do křídla. M. M. Pašinin tak šel zcela odlišnou cestou, než jeho bývalý šéf N. N. Polikarpov, který se dlouho snažil vylepšit původní I-16.
Se stavbou prototypu bylo započato na podzim roku 1939 a stavba trvala přibližně půl roku. Dne 11.07.1940 zkušební pilot P. U. Fokin provedl první vzlet a 18. srpna tohoto roku byl prototyp předveden na leteckém dni v Tušinu, tou dobou již probíhaly státní zkoušky, při kterých byl I-21 pilotován zkušebními piloty Suprunem a Štěfanovskim. Oba piloti kritizovali podélnou nestabilitu prototypu. Tato nestabilita byla odstraněna u druhého prototypu úpravou křídel, ta byla od rovné středové části zalomena dozadu. Letové vlastnosti byly značně lepší a letoun i se slabým motorem VK-105P dosáhl slušné maximální rychlosti – 573 km/h ve výšce 5 000 m.
V lednu roku 1941 byl dokončen třetí a poslední prototyp, šípovitost křídel se ještě zvýšila, zároveň byly odstraněny koncové oblouky křídel, tím se zmenšilo rozpětí a recipročně i nosná plocha. Zkoušky tohoto letounu začaly od 5. dubna 1941 a trvaly až do června tohoto roku. Zmenšením nosné plochy se zhoršilo chování letounu a to zejména při vzletu a při přistání a to byl nakonec důvod, proč byl letoun odmítnut a nebyl ani zařazen do státních zkoušek. Závod č. 21 byl v té době podřízen S. A. Lavočkinovi a to byl také konec Pašininovu OKB a celý projekt I-21 byl zrušen.
L+K č. 24/1978, Letadla 39-45, Pašinin I-21, Václav Němeček
http://www.airwar.ru/enc/fww2/i21.html
http://www.airpages.ru/ru/i21.shtml
www.aviarmor.net
http://bcnh.narod.ru/i180/4.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Pasinin-I-21-3-prototyp-t33611#122547Verze : 2
Vláďa
MOD
a fotografie
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Pašinin I-21 (3. prototyp) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Pašinin I-21 (3. prototyp) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Pašinin I-21 (3. prototyp) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Pašinin I-21 (3. prototyp) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Pašinin I-21 (3. prototyp) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Pašinin I-21 (3. prototyp) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Pasinin-I-21-3-prototyp-t33611#122549Verze : 0
Vláďa
MOD
Trojpohledový náčrtek třetího prototypu.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/i21.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Pasinin-I-21-3-prototyp-t33611#122548Verze : 2
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.