Main Menu
User Menu

Typ 70 (vyprošťovací tank)

70式戦車回収車 / ななまるしきせんしゃかいしゅうしゃ

     
Název:
Name:
Vyprošťovací tank typ 70
Originální název:
Original Name:
70式戦車回収車 / ななまるしきせんしゃかいしゅうしゃ
Kategorie:
Category:
vyprošťovací tank
Výrobce:
Producer:
Maruko - Mitsubishi Heavy Industries Tokio Japonsko
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1959-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
35000 kg
Celková délka:
Overall Length:
8400 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2950 mm
Celková výška:
Overall Height:
3100 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
500 mm
Pancéřování:
Armour:
Korba
Čelní pancíř: 46 mm
Boční stěny korby: 25 mm
Zadní stěna korby: 25 mm
Strop korby: 15 mm
Dno korby: ?



Přepravní prostor osádky
Čelo přepravního prostoru: 64 mm
Boky přepravního prostoru: 40 mm
Zadní přepravního prostoru: 20 mm
Strop přepravního prostoru: ?
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
12-válcový čtyřtaktní vznětový motor přeplňovaný turbodmychadlem s přímým vstřikováním paliva typu Mitsubishi Type 12 HM 21 WT (V-12)
Výkon:
Power:
447 kW při 2100 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
Mechanická převodovka s 5 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 1 vzad.
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
46 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
200 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
27 °
Boční náklon:
Side Slope:
14 °
Překročivost:
Trench Crossing:
2,7 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,5 m
Brodivost:
Fording Depth:
1,0 m
Nástavba:
Superstructure:
Hydraulicky ovládaná dozerová radlice
- max. pracovní výkon radlice je 110 m3/h,
- šířka radlice je 2 700 mm,
- výška radlice je 400 mm


Mechanicky ovládaný rámový zvedák


Hlavní naviják


Další vybavení vozidla:
- souprava tažných tyčí (triangl),
- souprava vyprošťovacích přípravků a pomůcek,
- souprava kladek k navijáku,
- souprava ženijního nářadí
Výzbroj:
Armament:
Minomet Type 60 ráže 81 mm


Protiletadlový kulomet M2HB ráže 12,7 mm, palebný průměr 525 ks nábojů
Uživatelské státy:
User States:
Japonsko
Poznámka:
Note:
Měrný výkon: 12,77 kW/t
Zdroje:
Sources:
Zdroje:


Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 5. díl, vydala Military System Line s.r.o jako první vydání v roce 1999, ISBN 80-902669-1-6.


Ing. Miloš Soukup Tanky 2. – 3. díl, vydala Vojenská akademie v Brně a Vydavatelství ESo – video ve spolupráci s redakcí Armádního technického magazínu ( ATM), první vydání Praha 1995, ISBN 80-85960-02-8.


Christopher F. Foss: Jane′s Tanky - Příručka pro rozpoznávání, vydalo nakladatelství Jan Vašut, první české vydání v roce 2000 ISBN 80-7236-079-5


Časopis Tanky - kolekce pancéřových vozidel č.15 vydaný v roce 2007 redakcí PRESS-PYGMALION v Českém Těšíně
URL : https://www.valka.cz/Typ-70-vyprostovaci-tank-t33603#405274Verze : 0
Vyprošťovací tank typ 70




Vývoj


Vývoj japonského vyprošťovacího tanku typ 70 byl zahájen v roce 1957 a v podstatě probíhal souběžně s vývojem středního tanku Type 61, který měl po technické stránce u tankových jednotek zabezpečovat a z jehož strojového spodku vycházel. Vývojem a posléze výrobou byla pověřena firma Maruko - Mitsubishi Heavy Industries. Sériová výroba byla zahájena v roce 1959 a o rok později v roce 1960 byl tank zaveden do výzbroje Japonských sil sebeobrany. Vyprošťovací tank Type 70 je nejstarším typem vyprošťovací techniky v japonských ozbrojených silách. Je nahrazován modernějším vyprošťovacím prostředkem Type 78.




Určení


Vyprošťovací tank Type 70 byl určen k technické podpoře japonských obrněných jednotek vyzbrojených středními tanky Type 61, k vyprošťování a odsunu uvázlé nebo poškozené techniky z bojiště, k provádění lehkých a středních oprav bojové techniky v poli. Mohl být též využíván k odstraňování zátarasů z cest a výjimečně k hloubení okopů pro bojovou techniku.




Popis


Vyprošťovací tank Type 70 ARV vycházel ze strojového spodku středního tanku Type 61. Stanoviště řidiče se podobně jako u tanku Type 61 nacházelo vpravé přední části korby, těsně před přepravním prostorem osádky. Příklop řidiče byl jednodílný a odklápěl se směrem na pravou stranu. Při jízdě v bojové poloze využíval řidič tři periskopy, umístěné před příklopem v pancíři.
Původní věžový komplet byl odstraněn. Šikmý čelní pancíř přecházel v horní části do vodorovného stropu korby, který se táhnul po celé délce tanku. Následnou úpravou boků a stropu korby, vznikl přepravní prostor pro osádku čítající čtyři muže (velitele, řidiče a dva mechaniky). Korba a přepravní prostor osádky vozidla byly svařeny z pancéřových desek. V zadní části korby se nacházel motorový prostor. Po obou stranách přepravního prostoru osádky byla uchycena ramena rámového zvedáku, který byl v přepravní poloze uložen na podpěrném rámu nad motorovým prostorem vozidla. Podpěrný rám zároveň mohl sloužit jako tážné zařízení pro poškozenou techniku. V pracovní poloze byl rámový zvedák vztyčen nad přední částí vozidla. Výfuky byly umístěny na blatnících, nad čtvrtým a pátým pojezdovým kolem po obou stranách korby.




Pancéřová ochrana tanku


Korba
Čelní pancíř: 46 mm
Boční stěny korby: 25 mm
Zadní stěna korby: 25 mm
Strop korby: 15 mm
Dno korby: ?



Přepravní prostor osádky
Čelo věže : 64 mm
Boky věže: 40 mm
Zadní stěna věže: 20 mm
Strop věže: ?


Korba a přepravní prostor poskytovaly osádce ochranu proti střelám z pěchotních zbraní a střepinám z dělostřeleckých granátů.




Podvozek, motor a převodovka



Podvozek tanku byl tvořen šesti pojezdovými koly po obou stranách korby, odpružených torzními tyčemi. První, druhé, páté a šesté pojezdové kolo po obou stranách korby bylo vybaveno hydraulickým tlumičem. Hnací kolo bylo vpředu a napínací vzadu. Horní větev pojezdového ústrojí byla tvořena třemi nosnými kladkami po obou stranách korby. Kolejový pás byl široký 500 mm. Délka styčné plochy mezi pásem a terénem byla 3 700 mm.


Tank byl poháněn 12válcovým čtyřtaktním vznětovým motorem, přeplňovaným turbodmychadlem s přímým vstřikováním paliva typu Mitsubishi Type 12 HM 21 WT (V-12) o výkonu 447 kW při 2 100 ot./min. Motor měl poměrně vysokou spotřebu paliva, což snižovalo dojezd tanku na pouhých 200 km na silnici.


Tank Type 70 ARV měl umístěnou převodovku v přední části korby na levé straně od řidiče. Tento způsob uložení převodovky se projevil jako další slabina tanku. Přenos kroutícího momentu mezi motorem a převodovkou zabezpečovala hnací hřídel, která byla uložena napříč korbou vozidla a tudíž i přepravním prostorem osádky. To mělo za následek poměrně velký úbytek prostoru uvnitř vozidla. Následně i údržba nebo případná výměna poškozené hřídele byla náročná a komplikovaná.


Přenos kroutícího momentu z motoru na podvozek zabezpečovala mechanická převodovka s 5 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 1 vzad.




Výzbroj a munice


Hlavní výzbroj tanku tvořil minomet Type 60 ráže 81 mm, určený k ničení živé síly a lehce pancéřovaných prostředků protivníka.
Doplňkovou výzbroj tanku tvořil protiletadlový kulomet M2HB ráže 12,7 mm, lafetovaný vedle příklopu velitele na stropu přepravního prostoru osádky, určený k ničení živé síly protivníka a nízko letících cílů. Vezený palebný průměr činil 525 kusů nábojů ráže 12,7 mm.




Systémy pro přežití osádky


Tank nebyl vybaven filtroventilačním zařízením proti ZHN a proto musela osádka využívat prostředky pro ochranu jednotlivce. Ve výbavě vozidla nebylo ani protipožární zařízení. Řidič mohl střední periskop na svém stanovišti nahradit aktivním infračerveným periskopem. Bez přípravy mohl tank brodit do hloubky 1,0 m.




Speciální vybavení


V čelní části korby byla namontována hydraulicky ovládaná dozerová radlice, sloužící k ukotvení vozidla při práci s navijákem nebo jeřábovým výložníkem. Mohla být výjimečně využita i k lehkým terénním pracem a hloubení okopů pro techniku.
- max. pracovní výkon radlice je 110 m3/h
- šířka radlice je 2 700 mm
- výška radlice je 400 mm


Mechanicky ovládaný rámový zvedák byl učený k výměně skupin a podskupin v polních podmínkách. Svými parametry byl schopen ty to úkony provádět u tanku Type -61.


Hlavní naviják byl určen k vyprošťování uvázlé nebo poškozené techniky, případně k odstraňování překážek z cest, samovyproštění apod. Byl umístěn v zadní části korby vozidla.


Dále je vozidlo vybaveno:
- soupravou tažných tyčí (triangl),
- soupravou vyprošťovacích přípravků a pomůcek,
- soustavu kladek k navijáku,
- soupravou ženijního nářadí





Zdroje:

Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 5. díl, vydala Military System Line s.r.o jako první vydání v roce 1999, ISBN 80-902669-1-6.


Ing. Miloš Soukup Tanky 2. – 3. díl, vydala Vojenská akademie v Brně a Vydavatelství ESo – video ve spolupráci s redakcí Armádního technického magazínu ( ATM), první vydání Praha 1995, ISBN 80-85960-02-8.


Christopher F. Foss: Jane′s Tanky - Příručka pro rozpoznávání, vydalo nakladatelství Jan Vašut, první české vydání v roce 2000 ISBN 80-7236-079-5


Časopis Tanky - kolekce pancéřových vozidel č.15 vydaný v roce 2007 redakcí PRESS-PYGMALION v Českém Těšíně
URL : https://www.valka.cz/Typ-70-vyprostovaci-tank-t33603#315368Verze : 0