Název: Name: | LVTP-5 | |
Originální název: Original Name: | Landing Vehicle, Tracked, Personnel, Mark 5 | |
Kategorie: Category: | obrněný transportér | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR BorgWarner Inc. (Ingersoll Products Division), Kalamazoo DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR St. Louis Car Co., St. Louis DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Food Machinery & Chemical Corp., Riverside DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Baldwin-Lima-Hamilton Corp., ? DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Pacific Car & Foundry Co., ? | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1952-DD.MM.1957 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1124: - BorgWarner Inc.: 239 - St. Louis Car Co.: 425 - Food Machinery & Chemical Corp.: 313 - Baldwin-Lima-Hamilton Corp.: 91 - Pacific Car & Foundry Co.: 56 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.08.1951 | |
Osádka: Crew: | 3 (velitel, řidič, pomocník řidiče / commander, driver, assistant driver) | |
Přepravní kapacita: Seating Capacity: | 34 osob/troops | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 39816 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 9042 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 3569 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 3061 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 279 mm | |
Pancéřování: Armour: | válcovaná homogenní ocel, 6,4 - 15,9 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Continental LV-1790-1 - zážehový, vidlicový, čtyřtaktní - počet válců: 12 - maximální točivý moment: 2183 Nm při 2200 ot/min | |
Výkon: Power: | 604 kW při 2800 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | Allison CD-850-4A (Allison CD-850-4B) - automatická - počet stupňů: 2+1 | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 48 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 3061) km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 32 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | 27 ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 3.66 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0.91 m | |
Brodivost: Fording Depth: | -2) m | |
Výzbroj: Armament: | 1x 7,62mm kulomet M1919A4 (250 nábojů) | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) silnice, 92 km ve vodě 2) vozidlo je obojživelné; - maximální rychlost plavby vpřed: 6 km/h | |
Zdroje: Sources: | Jane's Armour and Artillery 1985-86 https://afvdb.50megs.com/usa/lvtp5.html www.valka.cz |
URL : https://www.valka.cz/LVTP-5-t33601#661973Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
LVTP-5
Obojživelný výsadkový transportér byl vyvíjen podle požadavků americké námořní pěchoty od roku 1950 firmou BorgWarner (resp. jeho divizí Ingersoll Products Division) jako náhrada za generaci pásových výsadkových vozidel Amtrac. V srpnu 1951 byl dokončen první prototyp. Celkem se na výrobě 1124 transportérů podílelo pět firem. V roce 1974 byly vyřazeny z provozu z důvodu zavedení nového modelu LVTP-7 (resp. AAVP-7A1).
Vozidlo neslo tříčlennou osádku - velitele, řidiče a střelce z kulometu. Osádka seděla nad prostorem roje, který byl určený pro přepravu až 34 plně vyzbrojených vojáků. Motor - převodový prostor situovali konstruktéři do zádi vozidla. Roj k nástupu a výstupu do transportéru používá rampu poháněnou motorem. Rampa se nachází na přední straně korby. V nouzi mohly být použít i poklopy ve stropu korby. Tímto prostorem bylo možné do vozidla umísťovat náklad.
Transportér je plně obojživelný, pohyb ve vodě prostředku zabezpečují pásy. Pohybové ústrojí tvoří na každé straně děvět malých pojezdových kol, napínací kolo je umístěno vpředu, hnací vzadu a napínací kladky.
Během války ve Vietnamu byly u 1. divize námořní pěchoty a 3. divize námořní pěchoty nasazeny 1. a 3. prapor obojživelných traktorů, které byly vyzbrojeny vozidly řady LVTP-5. Povaha bojů ve Vietnamu byla nevhodná pro tradiční vyloďovací operace, přestože došlo v průběhu bojů k několika takovým útokům. LVTP-5 byly velmi rozměrné a na souši byly pro přepravu pěchoty preferovány transportéry M-113 s větší manévrovatelností. Navíc nebyly určeny pro delší pozemní operace, protože zavěšení jejich podvozku trpělo nadměrným opotřebením na nerovném terénu. Stejně tak i obsluha hnacího ústrojí byla obtížná a výměna opotřebovaného motoru nebo převodovky trvala celý den.
Největším problémem bylo umístění palivových nádrží v podlaze: ve Vietnamu byly pozemní miny pro obrněná vozidla stálým nebezpečím, a to natolik, že vojáci často upřednostňovali jízdu na střeše než uvnitř. Detonace miny pod LVTP-5 často zapálila benzínové nádrže, což mělo fatální následky v prostoru roje. V důsledku toho bylo používání LVTP-5 omezeno nebo jim velení dávalo pouze úkoly ve vhodných terénních podmínkách, jako byly hlídky na pobřeží a na březích řek, pobřežní operace a zásobování nákladem z týlových oblastí nebo přeprava nákladu z lodí na pobřeží. I když základní transportéry LVTP-5 ve Vietnamu zaznamenaly pouze omezenou bojovou službu, LVTH-6 byly často používány pro nepřímou palebnou podporu.
Po skončení americké účasti ve válce ve Vietnamu byly vozy řady LVTP-5 z výzbroje americké námořní pěchoty vyřazeny a část jich byla exportována spojencům USA v Asii a Jižní Americe.
Uživatel | Dodávky | Počet kusů | Poznámka |
---|---|---|---|
Chile | 1973 | 30 ? | verze LVTP-5A1 |
Tchaj-wan | 1974-1976 | 717 ? | verze LVTP-5A1, včetně odvozených vozidel |
Filipíny | 1977 | 17 ? | verze LVTP-5A1, včetně LTPH-6 |
Verze
LVTP-5 (Landing Vehicle, Tracked, Personel) - obojživelný výsadkový transportér, základní provedení.
LVTP-5A1 - obojživelný výsadkový transportér, modernizace se "šnorchlem" a menšími úpravami zlepšujících plavební a jízdní vlastnosti.
LVTH-6 (Landing Vehicle, Tracked, Howitzer) - vozidlo palebné podpory vyzbrojené 105mm houfnicí, vyrobeno 210 kusů.
LVTC-5 (Landing Vehicle, Tracked, Command) - pojízdné velitelské stanoviště.
LVTR-1 - (Landing Vehicle, Tracked, Recovery) vyprošťovací vozidlo, vyrobeno 65 kusů.
LVTE-1 - (Landing Vehicle, Tracked, Engineer) - ženijní vozidlo s dozerovou radlicí k "vyorávání min" a raketovým výbušným odminovacím zařízením vezeným na stropu korby, vyrobeno 41 kusů.
LVTAA-X1 (Landing Vehicle, Tracked, Anti Aircraft) - protiletadlová verze osazená věžovým kompletem z M42 Duster, pouze prototyp.
URL : https://www.valka.cz/LVTP-5-t33601#122253Verze : 15
Vozidlo LVT-H6 v zajímavé "urban" kamufláži z výzbroje Námořní pěchoty (Marines) Filipínských ozbrojených sil. Zřetelná inspirace kamufláží, používanou na vozidlech britské Berlínské brigády BAOR.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/LVTP-5-t33601#150120Verze : 0
Vozidlo LVTH6 Filipínské námořní pěchoty v ulicích hlavního města Manila.
Kromě použití "urban" kamufláže je na sklopné rampě nastříkána velmi stylizovaná kotva - znak "mariňáků", která využívá článků pásů, na rampě navařených. A nebo to bylo právě naopak, že by osádka při přípravě vozidla a navařování článků pásu přímo počítala s "kotvou" na příď?
Kromě použití "urban" kamufláže je na sklopné rampě nastříkána velmi stylizovaná kotva - znak "mariňáků", která využívá článků pásů, na rampě navařených. A nebo to bylo právě naopak, že by osádka při přípravě vozidla a navařování článků pásu přímo počítala s "kotvou" na příď?
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/LVTP-5-t33601#150228Verze : 0
Vozidlo LVTE1 Ozbrojených sil Taiwanu s dozerovou radlicí a vrhačem táhlých náloží pro dálkové odminování.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/LVTP-5-t33601#150229Verze : 0
Vozidla LVTR1 s jeřábem, uvnitř korby mohla být/byla umístěna silná trubková rozpěra, aby nedošlo ke zhroucení stropu korby vozidla nad nákladovou rampou při zatížení jeřábu zavěšeným břemenem.
První (černobílý) snímek byl s největší pravděpodobností pořízen z věžičky "bojového" amtracu LVTP5.
První (černobílý) snímek byl s největší pravděpodobností pořízen z věžičky "bojového" amtracu LVTP5.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/LVTP-5-t33601#150233Verze : 0
Kromě ženijní a vyprošťovací varianty byla vyprojektována také protiletadlová varianta LVTAAX s věží z protiletadlového prostředku M-42 Duster, vývoj však nepřekročil stádium prototypu. V případě použití proti pozemním cílům to mohl být velmi účinný prostředek.
Pro modeláře – až tak složitá přestavba by to být neměla…
Pro modeláře – až tak složitá přestavba by to být neměla…
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/LVTP-5-t33601#150236Verze : 0
LVTP-5A1 přepravuje pěchotu 1st Battalion, 3rd Marines přes řeku Cua Viet k útoku na pozice severovietnamské armády, 1968.
Fotografie:
Fotografie:
US Marine Corps
Období | - |
Typ stroje | LVTP-5 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/LVTP-5-t33601#661975Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.