Jakovlev Jak-3U (VK-107A)

Yakovlev Yak-3U (VK-107A)
Яковлев Як-3У (ВК-107A)
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-3U (VK-107) Yakovlev Yak-3U (VK-107)
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-3У (ВК-107)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.08.1945-DD.02.1946 Tbiliský letecký závod č. 31 G. Dimitrova, Tbilisi /
Období výroby:
Production Period:
DD.08.1945-DD.02.1946
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
40 - 48
První vzlet:
Maiden Flight:
12.05.1945
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2292 kg 5053 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2938 kg 6477 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,200 m 30ft 2in
Délka:
Length:
8,550 m 28ft
Výška:
Height:
2,420 m 7ft 11,25in
Plocha křídla:
Wing Area:
14,85 m2 159.84 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
197,845 kg/m2 40.52 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-107A kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec přeplňovaný jednostupňovým dvourychlostním kompresorem, vzletový výkon 1 214 kW (1 650 k), nominální výkon 1 103 kW (1 500 k) v h= 4 500 m a maximální výkon 1 140 kW (1 550 k) v h= 1 200 m.
Vrtule typu VIŠ-107LO trojlistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 100 mm.
Klimov VK-107A twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,628 hp for take-off, 1,480 hp at sea level and 1,529 hp for combat power output at 3,940 ft,
driving a three-blade variable-pitch metal propeller Type VISh-107LO of 10ft 2in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
420 l 92.4 UK gallons (111.0 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
706 km/h v 5900 m 438.7 mph in 19357 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
510 km/h v 4500 m 316.9 mph in 14764 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
20,7 m/s 4074.8 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,15 min do 5000 m 4,15 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11800 m 38714 ft
Dolet:
Range:
780 km 484.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón B-20M ráže 20 mm střílející hřídelem vrtule a
2x pevný kanón B-20S ráže 20 mm nad motorem, každý se 120 granáty.
One fixed forward-firing 0.79 inch B-20M firing through the propeller spinner, 120 rounds and
two fixed forward-firing 0.79 inch B-20S cannons mounted above the engine, 120 rpg.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Tento poválečný letoun měl celokovovou konstrukci. The Yak-3U with engine VK-107A and with all-metal construction.
Zdroje:
Sources:
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78., Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak3vk107.html
www.e-reading-lib.org
militera.lib.ru
http://jairspb.org/?page_id=193
pro-samolet.ru
www.wunderwaffe.narod.ru
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3U-VK-107A-t33577#122185 Verze : 0
Historie:


Jakovlev Jak-3U (Usilenyj) byl završením vývoje lehkých Jaků, (těžší větev završil typJakovlev Jak-9U).
Ke spojení lehkého celokovového draku Jaku-3 a motoru VK-107A došlo až v době, kdy už byly problémy se zástavbou tohoto motoru vyřešeny na těžším typu. Celokovový a odlehčený Jak-3 a silný motor - tato kombinace dala vzniknout nejrychlejšímu Jaku s pístovým motorem vyráběným v sérii. Výzbroj byla zesílena na celkem tři dvacetimilimetrové kanóny. V této verzi byl již vyroben jen malý počet letadel, jednak byl nadbytek stíhaček po skončené válce a také se již čekalo na první proudová letadla, protože Rusové se dostali k německým proudovým motorům a právě drak Jaku-3U byl použit pro zástavbu takového motoru (Jumo 004 přeznačený na RD-10) tak vznikl Jak-15.
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3U-VK-107A-t33577#122186 Verze : 0
a fotografie.
Jakovlev Jak-3U (VK-107A) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3U-VK-107A-t33577#122189 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek Jaku-3U
Jakovlev Jak-3U (VK-107A) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3U-VK-107A-t33577#122187 Verze : 0
Kamufláž
Jakovlev Jak-3U (VK-107A) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3U-VK-107A-t33577#122188 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více