Název: Name: | Jakovlev Jak-9M | |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-9M | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.05.1944-DD.06.1945 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk / | |
Období výroby: Production Period: | DD.05.1944-DD.06.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 4239 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.12.1943 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2428 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3096 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | |
Délka: Length: | 8,550 m | |
Výška: Height: | 3,000 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 180,525 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 902,3 kW, 939,6 kW v h= 700 m a 880 kW v h= 2 700 m. Vrtule trojlistá kovová VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. od 10.1944 Klimov VK-105PF-2 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 962 kW a 924,7 kW v h= 2 200 m. Vrtule trojlistá kovová VIŠ-105SV-01 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 662 l (484 kg) později 428 l (320 kg) | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 573 km/h v 3750 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 375 km/h v 2200 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13,67 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,1 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9500 m | |
Dolet: Range: | 910 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1350 km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm se 120 granáty střílející osou vrtule 1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm s 200 náboji na hlaveň, vlevo nad motorem. Několik desítek neslo dva kulomety UBS. | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Jak-9M použil trup, který měl posunutou kabinu o 400 mm vzad (původně Jak-9T) a na tento trup byla namontována křídla z Jaku-9D. Od října 1944 dostala většina vyrobených letadel výkonnější motory Klimov VK-105PF-2, tedy motory, které byly určeny přednostně pro Jak-3. Mnohé z takto vyrobených Jaků bylo po odlehčení použito v PVO jako záchytné stíhačky. V rámci odlehčení byly odstraněny vnější křídelní nádrže, zmenšena zásoba oleje a pancéřování bylo zredukováno o 16 kg. Maximální rychlost potom byla až 603 km/h. Tyto letouny nesly Radiokompas RPK-10M a umělý horizont AH-2. | |
Zdroje: Sources: | Robert Bock, Monografie Lotnicze 47, Jak-7 Jak-9, AJ-Press, Gdaňsk, 1999, ISBN: 83-7237-019-2 Hans-Heiri Stapfer, Squadron/Signal, Aircraft Number 78, Yak Fighters in Action William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9 https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9m.html https://www.airpages.ru/ru/yak9m.shtml https://www.wio.ru/tacftr/yak-rus.htm archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9M-t33562#122009Verze : 0
Vláďa
MOD
Historie:
Výroba od května 1944 do června 1945 dala celkem 4 239 letadel. Na základě unifikace dílů byl použit trup z typu Jak-9T a křídla z typu Jak-9D. Takováto unifikace umožnila plynulý přechod výroby z jedné verze na druhou podle potřeb letectva. Výzbroj byla na úrovni Jaku-9, tedy kanón ŠVAK a kulomet UBS (několik desítek strojů mělo kulomety dva), ale kabina zůstala posunutá o 400 mm vzad tak jako u verze Jak-9T. Poslední série dostaly motory VK-105PF-2 a snad i PF-3, které byly dříve určeny pouze pro Jak-3.
Výroba od května 1944 do června 1945 dala celkem 4 239 letadel. Na základě unifikace dílů byl použit trup z typu Jak-9T a křídla z typu Jak-9D. Takováto unifikace umožnila plynulý přechod výroby z jedné verze na druhou podle potřeb letectva. Výzbroj byla na úrovni Jaku-9, tedy kanón ŠVAK a kulomet UBS (několik desítek strojů mělo kulomety dva), ale kabina zůstala posunutá o 400 mm vzad tak jako u verze Jak-9T. Poslední série dostaly motory VK-105PF-2 a snad i PF-3, které byly dříve určeny pouze pro Jak-3.
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9M-t33562#122014Verze : 0
Vláďa
MOD
a doplním ještě fotografie
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-9M |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-9M |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-9M |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-9M |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-9M |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9M-t33562#134137Verze : 0
Vláďa
MOD
Trojpohled
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9M-t33562#122016Verze : 0
Vláďa
MOD
Kamufláž pohled z boku
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9M-t33562#122677Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.