Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-9K

Yakovlev Yak-9K

Яковлев Як-9К

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-9K
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-9К
Kategorie:
Category:
bitevní letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.07.1944 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.11.1943-DD.01.1944 projekt a stavba prototypu
DD.04.1944-DD.07.1944 sériová výroba
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
53
První vzlet:
Maiden Flight:
12.01.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2291 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3028 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m
Délka:
Length:
8,870 m
Výška:
Height:
2,860 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
176,56 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 902,3 kW, 939,6 kW v h= 700 m a 880 kW v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá kovová VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
460 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
564 km/h v 3900 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
510 km/h v 2700 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12,82 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,5 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m
Dolet:
Range:
598 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón NS-45 ráže 45 mm střílející osou vrtule s 29 granáty a
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Profile Publications, The Yak 9 Series, No 185, Profile Publications Ltd., Leatherhead, Surrey, England.
https://aviarmor.net/aww2/aircraft/ussr/yak-9.htm
https://www.airpages.ru/ru/yak9t.shtml
https://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
https://www.wio.ru/gal2ac/galr-yak9t.htm
https://www.vectorsite.net/avyak1.html
https://www.combatavia.info/index1yak9.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9K-t33535#121823Verze : 0
MOD
Historie:
Konstruktéři Jakovlevovy OKB se snažili zvýšit palebnou sílu poměrně lehkých Jakovlevů Jak-9, nejdříve instalovali mezi válce motoru sedmatřicetimilimetrový kanón Nudelman-Suranov NS-37, tak vznikla verze Jak-9T, tento kanón neměl příliš účinnou úsťovou brzdu a navíc, s touto zbraní nebylo možno vypálit ani krátkou dávku. Letoun byl stržen ze směru.


Vývoj šel dál a tak vzniká nová verze Jak-9K, která nese kanón Nudelman-Suranov NS-45. U tohoto kanónu byl zpětný ráz téměř pětinásobně vyšší, v porovnání s NS-37, to si vyžádalo mnohem dokonalejší a účinnější úsťovou brzdu. Nová brzda zachytila z 85% zpětný ráz a tak se s pětačtyřicetimilimetrovým kanónem údajně střílelo dokonce o něco lépe než z NS-37.


Kanón byl v novém Jaku doplněn ještě jedním kulometem UBS, pilotům bylo doporučeno, aby nestříleli zároveň z kanónu i kulometu.


Hmotnost sekundové salvy byla úctyhodná, teoreticky bylo možno vystřelit za jednu sekundu granáty o hmotnosti 5,53 kg, takováto salva překonala všechny německé i vlastní stroje. V praxi se však z kanónu střílelo víceméně jednotlivými ranami, maximálně dávkou po třech výstřelech. Letoun musel letět vyšší rychlostí než 350 km/h, jinak se téměř zastavil ve vzduchu nebo byl stržen nečekaným směrem. Zpětný ráz měl i tak destrukční vliv na motor a drak letounu, objevovaly se trhliny, praskaly hadice, trubky, příchytky a držáky, z motoru unikal olej a chladící kapalina.


Konstrukce Jaku však byla pozoruhodně odolná proti poškození nepřátelskou palbou, byl zaznamenán případ, kdy byl Jak poškozen šesti granáty ráže 20 mm, měl přeražen zadní křídelní nosník, zničenou olejovou nádrž a v trupu byla díra o průměru 750 mm. Letoun přistál na svém letišti vzdáleném 100 km.

Jak-9K byl s úspěchem nasazen v bitvě o Donbas, Melitopol, Nikolajev, Krym, Sevastopol, Minsk a v Berlínské operaci.


Úspěšnou taktikou bylo blokování nepřátelských letišť. Piloti Jaků svými kanóny napadali nepřátelské letouny, protiletadlová stanoviště a zařízení letiště, v případě potřeby dokázali poškodit i povrch letových drah. Jak-9K mohl úspěšně ničit bombardéry na vzdálenost 400 - 600 m a stejně tak i pozemní cíle.
Jak-9K nebyl vyráběn ve velkém množství, bránila tomu nedostatečná spolehlivost kanónu.



Použité prameny:
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9k.html
https://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
https://www.wio.ru/gal2ac/galr-yak9t.htm
https://www.vectorsite.net/avyak1.html
https://www.combatavia.info/index1yak9.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9K-t33535#430089Verze : 0
MOD
Fotografie a trojpohledový náčrtek.






URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9K-t33535#121824Verze : 1
MOD