1) Zolná (48°35'58.42"N 19°13'25.87"E) je v súčastnosti mestská časť mesta Zvolen. 2) 1. peruť již od 12.10.1944
1) Zolná (48°35'58.42"N 19°13'25.87"E) is currently the city part of the city Zvolen. 2) 12.10.1944 - 1st Squadron
Zdroje: Sources:
Šmoldas, Zdeněk: Českoslovenští letci v boji proti fašismu, Naše vojsko, Praha 1987,ISBN 28-051-87 Daňko, Ján - kol.: 1. československá smíšená letecká divize, AVIS, Praha 1998, ISBN 80-86049-44-2 Fajtl, František: První doma, Naše vojsko, Praha 1980 Fajtl, František: Podruhé doma, Naše vojsko, Praha 1984
URL : https://www.valka.cz/1-ceskoslovensky-samostatny-stihaci-letecky-pluk-1944-1945-t33401#238738
Verze : 2
historie
Na základě rozkazu z 1. června 1944 je 128. čs. samostatná stíhací peruť k 15. červnu reorganizována na 1. čs. samostatný stíhací letecký pluk v SSSR, prozatím pouze s dvě perutěmi po dvou letkách. Jednotka po stránce taktické a operační podléhala sovětské vyšší jednotce, ke které byla přidělena, ve všem ostatním velitelství 1. čs. armádního sboru. Poté, co piloti dokončili přeškolení, se pluk přesunul blíže frontě do Proskurova a později do Stubna a po vypuknutí Slovenského národního povstání se 17. září přesunul na Slovensko, kde se okamžitě zapojil do bojů. Hlavním úkolem byla přímá podpora pozemních vojsk. Své působení ukončil 25. října, kdy se zbytky jednotky stáhly na území obsazené sovětskou armádou či ustoupily do hor. Od 1.11.1944 pluk procházel reorganizací, doplňováním a výcvikem letového i pozemního personálu. 25.1.1945 se jako 1. československý stíhací letecký pluk stal součástí 1. československé smíšené letecké divise. Personál tvořilo 106 osob (22 pilotů, 84 pozemní personál, 40 důstojníků, 60 poddůstojníků, 6 řadových vojáků), mezi piloty bylo 20 Čechů a 2 Slováci. Výzbroj tvořili 22 stíhacích letounů La-5FN.
bojové výsledky
Během SNP piloti jednotky provedli 561 operačních letů v délce 375 hodin, sestřelili 13 - 2 - 6 * nepřátelských letadel a zničili velké množství pozemních cílů (tanků, lokomotiv, nákladních i osobních automobilů, dělostřeleckých, minometných a kulometných pozic a pod.)
* oficiálně udáván počet 9 - 3 - 6, číslo 0 - 0 - 0 znamená počet sestřelů jistých - pravděpodobných - poškozených
zdroj Šmoldas, Zdeněk: Českoslovenští letci v boji proti fašismu, Naše vojsko, Praha 1987,ISBN 28-051-87 Daňko, Ján - kol.: 1. československá smíšená letecká divize, AVIS, Praha 1998, ISBN 80-86049-44-2 Fajtl, František: První doma, Naše vojsko, Praha 1980 Fajtl, František: Podruhé doma, Naše vojsko, Praha 1984 Rajlich, Jiří: Esa na obloze, Naše Vojsko, Praha 1995, ISBN 80-206-0139-2
URL : https://www.valka.cz/1-ceskoslovensky-samostatny-stihaci-letecky-pluk-1944-1945-t33401#120996
Verze : 11
zdroje Vraný, Jiří - Krumbach, Jan: MiG-15, La-5 a La-7, Fokker D VII, Naše vojsko, Praha 1985 Fajtl, František: První doma, Naše vojsko, Praha 1980 Fajtl, František: Podruhé doma, Naše vojsko, Praha 1984 Loucký, František: Mnozí nedoletěli, Naše vojsko, Praha 1989, ISBN 80-206-0053-1
URL : https://www.valka.cz/1-ceskoslovensky-samostatny-stihaci-letecky-pluk-1944-1945-t33401#236129
Verze : 11
Pravdepodobný zostrel Ju-88 npor. Františka Chábery zo dňa 18.10.1944 upresnil banskobystrický archeológ a historik Peter Ušiak. Podľa neho šlo v skutočnosti o Henschel Hs 129 pilotovaný Fw. Wilhelmom Rathom od jednotky Gefechtverband Henne. Telo pilota bolo podľa archívnych záznamov z Banskej Štiavnice dovezené z Levíc a pochované v Banskej Štiavnici na cintoríne pri Piargskej bráne. V deväťdesiatych rokoch boli ostatky exhumované a premiestnené na nemecký vojenský cintorín vo Važci. Miesto dopadu lietadla sa mu však nepodarilo zistiť. Podľa Ušiaka je ale možná aj verzia, že Hs-129 mohol zostreliť aj rtm. Ľudovít Dobrovodský, ktorý podľa dobových prameňov poškodil v tom priestore Junkers Ju 88. Obaja piloti udávali vo svojom hlásení smer letu Junkersa 88 údolím Hrona smerom na Žarnovicu. Zdeněk Šmoldas v knihe Českoslovenští letci v boji proti fašizmu však udáva pri rtm. Ľudovítovi Dobrovodskom priestor poškodenia Ju 88 pri obci Jalná (dnes súčasť obce Trnavá Hora) a pri npor. Františkovi Cháberovi pravdepodobný zostrel Ju 88 juhovýchodne od Banskej Štiavnice. Podľa dobových výpovedí civilných obyvateľov sledujúcich súboj, Cháberom poškodené lietadlo neustále klesalo a muselo núdzovo pristáť. V posudku veliteľa pluku Františka Fajtla sa overenie zostrelu malo odložiť až na dobu po oslobodení územia.
Zdroj: mybystrica.sme.sk Šmoldas, Zdeněk: Českoslovenští letci v boji proti fašizmu, Naše vojsko 1987,
URL : https://www.valka.cz/1-ceskoslovensky-samostatny-stihaci-letecky-pluk-1944-1945-t33401#623041
Verze : 0
Reklama
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.