SOV - 76mm divizní kanon vz. 1936 (F-22, 52-P-363A, M1936)
76-мм дивизионная пушка обр. 1936г. (Ф-22, 52-П-363А)
Název: Name: | 76 mm divizní kanon vz. 1936 | |
Originální název: Original Name: | 76-мм дивизионная пушка обр. 1936г. | |
Kategorie: Category: | divízni kanón | |
Výrobce: Producer: | Závod 92 Leningradský Kirovský závod, Leningrad / | |
Období výroby: Production Period: | DD.11.1936-DD.MM.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2932 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1935 - 3 ks | |
Obsluha: Crew: | 6 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 1620 kg | |
Přepravní hmotnost: Manoeuvre Weight: | 2820 kg | |
Ráže: Calibre: | 76,2 mm | |
Délka hlavně: Barrel Length: | 3893.82 1) mm | |
Celková délka: Overall Length: | ? mm | |
Celková šířka: Overall Width: | ? mm | |
Celková výška: Overall Height: | ? mm | |
Náměr: Elevation: (°/°) | 75 ° | |
Odměr: Traverse: (°/°) | 60 ° | |
Přepravní rychlost : Manoeuvre Speed: | 30 km | |
Používaná munice: Ammo Used: | - | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální dostřel: Maximum Range: (m/mi) | 13620 | |
Rychlost střelby: Rate of Fire: (ran/min/rpm) | 15 | |
Úsťová rychlost: Muzzle Velocity: (m/s/ft/s) | 706 | |
Uživatelské státy: User States: | 7,62 cm Pak 36(r), 7,62 cm FK 296(r) TACAM T-60 76 K/36 | |
Poznámka: Note: | Továrenské označenie: F-22 (Ф-22) Kód GAU: 52-P-363A (52-П-363А) 1) L51,1 | |
Zdroje: Sources: | Иванов А.: Артиллерия СССР во Второй мировой войне; Нева 2003; Санкт-Петербург Широкорад А. Б. Энциклопедия отечественной артиллерии. |
URL : https://www.valka.cz/SOV-76mm-divizni-kanon-vz-1936-F-22-52-P-363A-M1936-t33400#376105Verze : 0
buko1
MOD
Divizní kanon M1936 (F-22)
V roce 1934 vyvíjí konstrukční kancelář GVMU (v čele s V.G. Grabinem) nové 76,2 mm dělo, později pojmenované F-22. Tato zbraň byla skutečně prvním dělem zcela zkonstruovaným a vyvinutým Grabinem. V pamětech jej Grabin kategorizoval jako divizní zbraň. Zbraň byla i takto používána během Druhé světové války, ale na samém počátku bylo zamýšlené jako univerzální polní dělo. A to jako divizní kanon a také jako protiletadlové dělo, ačkoliv nebylo vybaveno vhodným zaměřovacím systémem pro palbu na vzdušné cíle.
Později bylo od univerzálnosti děla upuštěno.
V době vzniku měl F-22 vynikající balistické vlastnosti, ale samotný kanón měl jeden závažný nedostatek, a to oddělený mechanismus pro svislé a horizontální zaměřování (pro náměr a odměr). K zaměření cíle byli potřební dva střelci. Toto řešení výrazně zpomalovalo rychlost palby a zejména zvyšoval dobu zaměření pohybujících se obrněných cílů.
Na začátku roku 1935 byla vyrobena první tři děla. Jedno z děl bylo vybaveno úsťovou brzdou s efektivitou 30%. Ale konstrukce s úsťovou brzdou byla zavržena z důvodu demaskujícího účinku. Při výstřelu docházelo k velkému úniku spalin prachu brzdou a k zvíření prachu v okolí děla, tak že byla ihned prozrazena jeho palebná pozice.
Od 10. července 1935 do 16. prosince 1935 bylo dělo testované v terénu. V červenci 1935, Závod #92 přijal objednávku na výrobu F-22 (10 děl), které měly být vyrobené během čtyř měsíců.
Tato vyrobená děla byla zkoušená státní komisí a zbraň byla nakonec přijata do služby pod označením "76 mm divizní dělo model 1936," pod pořadovým protokolem #OK110/SS (11.květena 1936). Zároveň byl vydána objednávka na výrobu: 500 děl do konce roku 1936, a 2 500 děl do konce roku 1937.
V Grabinových pamětech je dále napsáno, že dělo F-22 na začátku výroby mělo ještě mnoho nedostatků, ale během výroby byla děla stále vylepšována.
V hodnotící zprávě zkušební komise, bylo poukazováno zejména na tyto nedostatky: "F-22 je špatně manévrovatelné z důvodu jeho poměrně velké délky. Dělo má omezenou průchodnost terénem zapříčiněnou zejména nízkou světlou výškou lafety (350 mm). Dále zbraň při střelbě vykazuje chvění, které snižuje přesnost zbraně. Zbraň byla nazývána univerzální, ale ve skutečnosti nebyla vhodná pro žádné využití. Proto bylo dělo rozsáhle modernizováno v letech 1937-38.
Během Druhé světové války bylo značné množství těchto děl ukořistěno německým Wehrmachtem.
37 kusů bylo také ukořistěno finskou armádou během Zimní války a ihned použit proti svému původnímu majiteli. Finská armáda dělu přidělila označení 76 K/36. Finští vojáci nicméně dělo z důvodu dlouhé a úzké hlavně překřitili jménem Rotanhäntä, což znamená krysí ocas.
Techniko-taktická data
Ráže: 76,2 mm
Délka hlavně: 51,1 ráží (L/51,1)
Hmotnost v bojové pozici: 1 620 kg
Hmotnost při přepravě: 2 820 kg
Hmotnost granátu: 6,23 -6,30 kg
Dostřel: 13 620 m
Max. náměr: 75°
Odměr: 60,0 °
Úsťová rychlost: 690 - 706 m/s
Obsluha: 6 osob
Transport: moto
Rychlost transportu: 30 km/h
Rychlost střelby:15 ran/min
Ve výzbroji sovětské armády v červnu 1941: 2 844 ks
Výkony děla s použitou municí:
granát/ hmotnost/ úsťová rychlost/ dostřel
OF-350/ 6.2 kg/ 706m/s/ 13 630m
O-350A/6.21 kg /706m/s /13 630 m
D-350/6.45kg /706m/s/ 13 630m
BR-350A (AP)/ / 690m/s/ 7 000m
BR-350B (AP)/?/690m/s / 7 000m
BR-350SP (AP)/?/ 690m/s/ 7 000m
Granáty používané německou armádou
Pz.gr.39 (AP)*/7.5kg/474m/s/ 4 000m
Pz.gr.40 (APS)*/4.05kg/990 m/s /500m
HL.GR.38 (HEAT)*/?/450 m/s /1 000m
Sp.gr.39 (Fragm.)*/6.2kg/550 m/s /10 000 m
průbojnost střel
Granát/ sklon/ 100m/457m/915m/1372m/1829m
Pz.gr.39/90°/133mm/120mm/108mm/97mm/87mm
Pz.gr.39/60°/108mm/98mm/88mm/79mm/71mm
Pz.gr.40/90°/190mm/158mm/130mm/106mm/84mm
Pz.gr.40/60°/152mm/118mm/92mm/71mm/55mm
Pozn:
S protipancéřovou municí prorážel pancéřový plát o tl. 58mm a sklonu 60° na vzdálenost 500 m, 60° na 1000 m o síle 52 mm.
Dělo pod označením a drobných úpravách používala německá armáda jako AT 7,62 cm Pak 36(r), původní dělo pod označením FK 296(r). Rumunsko zbraň instalovalo na upravených podvozcích T-60 (TACAM-60)
* údaje pochází z německé hodnotitelské zprávy
V roce 1934 vyvíjí konstrukční kancelář GVMU (v čele s V.G. Grabinem) nové 76,2 mm dělo, později pojmenované F-22. Tato zbraň byla skutečně prvním dělem zcela zkonstruovaným a vyvinutým Grabinem. V pamětech jej Grabin kategorizoval jako divizní zbraň. Zbraň byla i takto používána během Druhé světové války, ale na samém počátku bylo zamýšlené jako univerzální polní dělo. A to jako divizní kanon a také jako protiletadlové dělo, ačkoliv nebylo vybaveno vhodným zaměřovacím systémem pro palbu na vzdušné cíle.
Později bylo od univerzálnosti děla upuštěno.
V době vzniku měl F-22 vynikající balistické vlastnosti, ale samotný kanón měl jeden závažný nedostatek, a to oddělený mechanismus pro svislé a horizontální zaměřování (pro náměr a odměr). K zaměření cíle byli potřební dva střelci. Toto řešení výrazně zpomalovalo rychlost palby a zejména zvyšoval dobu zaměření pohybujících se obrněných cílů.
Na začátku roku 1935 byla vyrobena první tři děla. Jedno z děl bylo vybaveno úsťovou brzdou s efektivitou 30%. Ale konstrukce s úsťovou brzdou byla zavržena z důvodu demaskujícího účinku. Při výstřelu docházelo k velkému úniku spalin prachu brzdou a k zvíření prachu v okolí děla, tak že byla ihned prozrazena jeho palebná pozice.
Od 10. července 1935 do 16. prosince 1935 bylo dělo testované v terénu. V červenci 1935, Závod #92 přijal objednávku na výrobu F-22 (10 děl), které měly být vyrobené během čtyř měsíců.
Tato vyrobená děla byla zkoušená státní komisí a zbraň byla nakonec přijata do služby pod označením "76 mm divizní dělo model 1936," pod pořadovým protokolem #OK110/SS (11.květena 1936). Zároveň byl vydána objednávka na výrobu: 500 děl do konce roku 1936, a 2 500 děl do konce roku 1937.
V Grabinových pamětech je dále napsáno, že dělo F-22 na začátku výroby mělo ještě mnoho nedostatků, ale během výroby byla děla stále vylepšována.
V hodnotící zprávě zkušební komise, bylo poukazováno zejména na tyto nedostatky: "F-22 je špatně manévrovatelné z důvodu jeho poměrně velké délky. Dělo má omezenou průchodnost terénem zapříčiněnou zejména nízkou světlou výškou lafety (350 mm). Dále zbraň při střelbě vykazuje chvění, které snižuje přesnost zbraně. Zbraň byla nazývána univerzální, ale ve skutečnosti nebyla vhodná pro žádné využití. Proto bylo dělo rozsáhle modernizováno v letech 1937-38.
Během Druhé světové války bylo značné množství těchto děl ukořistěno německým Wehrmachtem.
37 kusů bylo také ukořistěno finskou armádou během Zimní války a ihned použit proti svému původnímu majiteli. Finská armáda dělu přidělila označení 76 K/36. Finští vojáci nicméně dělo z důvodu dlouhé a úzké hlavně překřitili jménem Rotanhäntä, což znamená krysí ocas.
Techniko-taktická data
Ráže: 76,2 mm
Délka hlavně: 51,1 ráží (L/51,1)
Hmotnost v bojové pozici: 1 620 kg
Hmotnost při přepravě: 2 820 kg
Hmotnost granátu: 6,23 -6,30 kg
Dostřel: 13 620 m
Max. náměr: 75°
Odměr: 60,0 °
Úsťová rychlost: 690 - 706 m/s
Obsluha: 6 osob
Transport: moto
Rychlost transportu: 30 km/h
Rychlost střelby:15 ran/min
Ve výzbroji sovětské armády v červnu 1941: 2 844 ks
Výkony děla s použitou municí:
granát/ hmotnost/ úsťová rychlost/ dostřel
OF-350/ 6.2 kg/ 706m/s/ 13 630m
O-350A/6.21 kg /706m/s /13 630 m
D-350/6.45kg /706m/s/ 13 630m
BR-350A (AP)/ / 690m/s/ 7 000m
BR-350B (AP)/?/690m/s / 7 000m
BR-350SP (AP)/?/ 690m/s/ 7 000m
Granáty používané německou armádou
Pz.gr.39 (AP)*/7.5kg/474m/s/ 4 000m
Pz.gr.40 (APS)*/4.05kg/990 m/s /500m
HL.GR.38 (HEAT)*/?/450 m/s /1 000m
Sp.gr.39 (Fragm.)*/6.2kg/550 m/s /10 000 m
průbojnost střel
Granát/ sklon/ 100m/457m/915m/1372m/1829m
Pz.gr.39/90°/133mm/120mm/108mm/97mm/87mm
Pz.gr.39/60°/108mm/98mm/88mm/79mm/71mm
Pz.gr.40/90°/190mm/158mm/130mm/106mm/84mm
Pz.gr.40/60°/152mm/118mm/92mm/71mm/55mm
Pozn:
S protipancéřovou municí prorážel pancéřový plát o tl. 58mm a sklonu 60° na vzdálenost 500 m, 60° na 1000 m o síle 52 mm.
Dělo pod označením a drobných úpravách používala německá armáda jako AT 7,62 cm Pak 36(r), původní dělo pod označením FK 296(r). Rumunsko zbraň instalovalo na upravených podvozcích T-60 (TACAM-60)
* údaje pochází z německé hodnotitelské zprávy
URL : https://www.valka.cz/SOV-76mm-divizni-kanon-vz-1936-F-22-52-P-363A-M1936-t33400#120983Verze : 0
Reklama
foto: F22 vz. 1936 v protiletadlovém postavení
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/SOV-76mm-divizni-kanon-vz-1936-F-22-52-P-363A-M1936-t33400#120984Verze : 0
foto z bojů v oblasti Orel 1943
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/SOV-76mm-divizni-kanon-vz-1936-F-22-52-P-363A-M1936-t33400#120985Verze : 0
76 mm divizní kanon vz. 1936
Zdroj: pomnite-nas.ru
Zdroj: pomnite-nas.ru
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/SOV-76mm-divizni-kanon-vz-1936-F-22-52-P-363A-M1936-t33400#376696Verze : 0
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.