Main Menu
User Menu

Tairov Ta-3

Таиров Та-3

     
Název:
Name:
Tairov Ta-3
Originální název:
Original Name:
Таиров Та-3
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.01.1941-DD.05.1941 Kyjevský letecký závod č. 43, Kyjev /
Období výroby:
Production Period:
DD.01.1941-DD.05.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
31.12.1939 OKO-6
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4738 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5998 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
6626 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12.658 m
Délka:
Length:
9.827 m
Výška:
Height:
3.762 m
Plocha křídla:
Wing Area:
26.90 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
222.973 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Tumanskij M-89 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 956 kW (1 300 k) a nominální výkon 846 kW (1 150 k) v h= 6 000 m.
Vrtule trojlistá stavitelná o průměru 3 100 mm
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 240 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
580 km/h v 7100 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
540 km/h v 4000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
8.7 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6.3 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m
Dolet:
Range:
1060 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
2056 km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠFK-37 ráže 37 mm v přídi a
2x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm v trupu.
Pumový náklad: do 200 kg.
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
Doprovodný stíhač, bitevník.
V lednu 1941 dostal šéfkonstruktér V. K. Tairov rozkaz, aby postavil dva prototypy označené Ta-3. První z této dvojice měl být poháněn motory Tumanskij M-89 a druhý měl dostat motory M-90.
První letoun byl zkoušen v průběhu května až července 1941. Výsledky zkoušek byly slibné, stroj byl stabilní ale zároveň měl vynikající ovladatelnost, byly zde předpoklady, že bude spolehlivý a odolný v boji, protože vzduchem chlazené motory byly odolnější proti střelbě než motory chlazené kapalinou. Nevýhody zde byly - špatný výhled při útoku na pozemní cíle a malá spolehlivost motorů M-89, počítalo se s jejich náhradou za motory Mikulin AM-37.
Práce na prototypech byly ukončeny v roce 1942, bylo to po smrti V. K. Tairova (29.10.1941), byl zabit při letecké katastrofě. Dalším důvodem byla také evakuace leteckých továren na Sibiř.
Zdroje:
Sources:
Bill Gunston, The Osprey Encyclopaedia of Russian Aircraft 1875–1995, London, Osprey. 1995, ISBN 1-85532-405-9
L+K č. 19/1979, Letadla 1939-1945, Tairov Ta-1-3 (OKO-6), Václav Němeček
https://www.airwar.ru/enc/fww2/ta3.html
https://ram-home.com/ram-old/ta-1.html
https://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/ta-3.html
https://www.airwar.ru/enc_e/fww2/ta3.html
www.fliegerweb.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tairov-Ta-3-t33381#459012Verze : 0
MOD
Přehled dostupných TTD o strojích Tairov


určení je vždy stejné, tedy těžký doprovodný stíhač a bitevník


TA-1/OKO-6
rok - 1939
osádka - 1
motory - 2 x Ťumanskij M-88 1000 hp
rozpětí -
délka - 8, 43 m
hmotnost -
rychlost -
dolet -
dostup -
výzbroj - 4 x 20 mm kanony ŠVAK, 2 x 12,7 mm kulomety BS


TA-1bis/OKO-6bis
rok - 1940
osádka - 1
motory - 2 x Ťumanskij M-88R 1100 hp
rozpětí - 12, 66 m
délka - 9, 83 m
výška - 3, 76 m
hmotnost - 6 000 kd
rychlost - 595 km/h
dolet - 1 060 km
dostup -
výzbroj - 4 x 20 mm kanony ŠVAK, 2 x 7, 62 mm kulomety ŠKAS


TA-3
rok - 1941
osádka - 1
motory - 2 x Ťumanskij M-89 1150 hp
rozpětí - 14 m
délka - 12, 2 m
výška - 3, 76 m
hmotnost -
rychlost - v 7200 m = 580 km/h
dolet - 2056 km
dostup -
výzbroj - 1 x 37 mm kanon, 2 x 20 mm kanony ŠVAK


TA-3bis
rok - 1942
osádka - 1
motory - 2 x Ťumanskij M-89 1150 hp
rozpětí - 14 m
délka - 9, 8 m
hmotnost - prázdná = 4500 kg
hmotnost - vzletová = 6626 kg
rychlost - ve výšce 0 m = 448 km/h
rychlost - ve výšce 7200 m = 595 km/h
dolet - 2 065 km
dostup - 11 000 km
výzbroj - 1 x 37 mm kanon, 2 x 20 mm kanony ŠVAK


prameny.
https://www.ctrl-c.liu.se/misc/RAM/ta-3.html
https://www.airwar.ru/enc_e/fww2/ta3.html
https://www.internetelite.ru/cosmopark/ta31.html
a vlastní poznámky
URL : https://www.valka.cz/Tairov-Ta-3-t33381#155461Verze : 0
Tairov TA-1/OKO-6-TA-1bis/OKO-6bis-TA-3-TA-3bis



Geneze stoje byla velmi složitá a dlouhá. Stroj vznikl v polikarpovském kolektivu, vedeném Vsevolodem Konstantinovičem Tairovem. Ten z vlastní iniciativy reagoval na zadání Rady lidových komisařů a ÚV KSSS č. 256 ze dne 29. 10. 1938. Nabídl konstrukci dvoumotorového, moderně koncipovaného stroje, kde vše bylo podřízeno rychlosti - od výkonných motorů po velmi jemné aerodynamické zpracování. Stroj byl označen OKO-6 (Opytno konstrukcionnyj otrjad, 6. konstrukce) a dostal dvojí určení: jednak jako těžký doprovodný stíhač, jednak jako stroj pro boj proti pancéřovaným cílům.


Trup byl smíšené konstrukce, příď a střední část trupu duralové, křídla a předky motorových gondol ze slitiny hliníku a hořčíku. Záď byla dřevěná. Původní dvojice motorů Ťumanskij M-88 o výkonu 1000 hp byla protiběžného chodu, aby se eliminoval reakční klopivý moment. Tento dvoumotorový stroj měl prakticky shodné rozměry - tedy rozpětí, nosnou plochu a délku - jako jednomotorový Hurricane.


Letové zkoušky začaly 31. prosince 1939. Po problémech se stabilitou bylo nutno prodloužit trup a zdvojit ocasní plochy. Jak probíhal vývoj, měnilo se i označení - z TA-1/OKO-6 se stal TA-1bis/OKO-6bis. V říjnu 1940 dostal stroj účinnější motory Ťumanskij M-88R o 1100 hp a modifikovala se i výzbroj. Nakonec se stroj dočkal v r. 1941 nových motorů Ťumanskij M-89 o 1150 hp a čistě kanonové výzbroje. Poslední úpravy proběhly v r. 1942, kdy se změnilo i označení na TA-3bis. Stroj úspěšně procházel zkouškami a vše směřovalo k zařazení do sériové výroby. Nakonec, vzhledem k vážné vojenské situaci SSSR v r. 1942 a k evakuaci výrobních i vývojových kapacit k ní už nedošlo. Tairov se ještě pokusil rozvinout své myšlenky v konstrukci OKO-7, ale ani ta již nebyla uskutečněna.
URL : https://www.valka.cz/Tairov-Ta-3-t33381#155421Verze : 0
fotka
Tairov Ta-3 -


URL : https://www.valka.cz/Tairov-Ta-3-t33381#120808Verze : 0
foto + výkres


Avijacija i Vremija, 01/1995

Tairov Ta-3 -


Tairov Ta-3 -


Tairov Ta-3 -


Tairov Ta-3 -


Tairov Ta-3 -


URL : https://www.valka.cz/Tairov-Ta-3-t33381#157971Verze : 1
MOD