Název: Name: | Jakovlev Jak-3RD | |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-3PД | |
Kategorie: Category: | experimentální letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-DD.MM.1944 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1944-DD.MM.1944 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.12.1944 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2382 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2980 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,200 m | |
Délka: Length: | 8,750 m | |
Výška: Height: | 2,420 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 14,85 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 200,673 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový a raketový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 + 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105PF-2 kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 949 kW (1 290 k). Vrtule trojlistá kovová VIŠ-105SV-01 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm a raketový motor na tekuté palivo typu RD-1ChZ o tahu 2,942 kN (300 kg). | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 272 l benzínu pro pistový motor 132 l kyseliny dusičné / 200 kg 62 l petroleje / 50 kg | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 782 km/h v 7800 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 606 km/h v 4100 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 3,0 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11800 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón VJa-23 ráže 23 mm střílející osou vrtule, 60 nábojů. | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | 1) maximální rychlost pouze s motorem VK-105PF2 - Změněna byla ocasní část letounu. - Motor RD-1 mohl pracovat po dobu 3 minut. - V průběhu zkoušek byl vyměněn motor RD-1 a změnilo se zapalování, nejprve se raketový motor zapaloval elektrickou jiskrou, později byl zapalován chemicky. - 16. srpna byl letoun zničen po nárazu do země, zkušební pilot V. L. Rastorgyev zahynul | |
Zdroje: Sources: | Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2. Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 Hans-Heiri Stapfer, Squadron Signal. Aircraft No.78, Yak Fighters in Action https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak3rd.html https://www.combatavia.info/index1yak3.html https://aviationz.narod.ru/tech/pl/yak-3rd.html archiv autora |
URL CZ: https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3RD-t33203#120187Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Yakovlev-Yak-3RD-t33203#120187Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Yakovlev-Yak-3RD-t33203#120187Version : 0
Vláďa
MOD
Historie:
Koncem druhé světové války se na obloze objevila německá proudová letadla, tyto letouny dosahovaly podstatně vyšších výkonů, než jakými disponovala soudová sovětská vrtulová letadla. Funkční proudový motor v Rusku nebyly a tak musela nutně přijít improvizace. Objevily se experimentální letouny s náporovými motory DM-4S pod křídly (Jak-7PVRD), pracovalo se na motokompresorových urychlovačích (Mikojan-Gurevič I-250(N))a konečně se v roce 1944 objevil raketový motor konstruktéra V. P. Gluška.
Byl to malý jednoduchý raketový motor, který se dal vestavět do ocasní partie stíhacího letadla. Vývoj motoru byl v roce 1944 dokončen a tak byla některá OKB vyzvána, aby urychlovací raketové motory využily a vestavěly je do svých nejvýkonnějších letadel.
Vzniká tak např. La-7R a SU-7.
OKB-115 A. S. Jakovleva potýkalo s velkými problémy úniku žíravých par okysličovadla – kyseliny dusičné (stejné problémy řešilo i OKB S. A. Lavočkina). Úniky kyseliny respektivě výparů této kyseliny) měly na svědomí popáleniny mechaniků a prekevším destrukci spojů konstrukce draku letadla. Nnádrže s kyselinou umístněny i petrolejem byly umístněny v křídlech, místo jim uvolnily palivové nádrže na benzín, celkem bylo neseno 200 kg kyseliny a 50 kg paliva – petroleje, množství paliva pro pístový motor bylo zredukováno.
Jak-3RD byl dosti přetížený, ačkoliv výzbroj byla redukována - oba kulomety UBS byl odstraněny. Zkoušky ukončil výbuch letounu ve vzduchu, při tomto výbuchu zahynul i zkušební pilot. Urychlovací raketový motor se zkoušel i nadále, ale byla to jedna ze slepých vývojových cest.
Koncem druhé světové války se na obloze objevila německá proudová letadla, tyto letouny dosahovaly podstatně vyšších výkonů, než jakými disponovala soudová sovětská vrtulová letadla. Funkční proudový motor v Rusku nebyly a tak musela nutně přijít improvizace. Objevily se experimentální letouny s náporovými motory DM-4S pod křídly (Jak-7PVRD), pracovalo se na motokompresorových urychlovačích (Mikojan-Gurevič I-250(N))a konečně se v roce 1944 objevil raketový motor konstruktéra V. P. Gluška.
Byl to malý jednoduchý raketový motor, který se dal vestavět do ocasní partie stíhacího letadla. Vývoj motoru byl v roce 1944 dokončen a tak byla některá OKB vyzvána, aby urychlovací raketové motory využily a vestavěly je do svých nejvýkonnějších letadel.
Vzniká tak např. La-7R a SU-7.
OKB-115 A. S. Jakovleva potýkalo s velkými problémy úniku žíravých par okysličovadla – kyseliny dusičné (stejné problémy řešilo i OKB S. A. Lavočkina). Úniky kyseliny respektivě výparů této kyseliny) měly na svědomí popáleniny mechaniků a prekevším destrukci spojů konstrukce draku letadla. Nnádrže s kyselinou umístněny i petrolejem byly umístněny v křídlech, místo jim uvolnily palivové nádrže na benzín, celkem bylo neseno 200 kg kyseliny a 50 kg paliva – petroleje, množství paliva pro pístový motor bylo zredukováno.
Jak-3RD byl dosti přetížený, ačkoliv výzbroj byla redukována - oba kulomety UBS byl odstraněny. Zkoušky ukončil výbuch letounu ve vzduchu, při tomto výbuchu zahynul i zkušební pilot. Urychlovací raketový motor se zkoušel i nadále, ale byla to jedna ze slepých vývojových cest.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-3RD |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-3RD |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-3RD |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL CZ: https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3RD-t33203#120637Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Yakovlev-Yak-3RD-t33203#120637Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Yakovlev-Yak-3RD-t33203#120637Version : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.