Název: Name: | Jakovlev I-30 / Jak-3 (1941) | |
Originální název: Original Name: | Яковлев И-30 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1941-DD.MM.1941 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1941-DD.MM.1941 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.04.1941 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2550 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3130 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | |
Délka: Length: | 8,500 m | |
Výška: Height: | 3,000 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,36 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 180,30 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105P kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 820 kW a 782 kW v h= 4 000 m. Vrtule trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 571 km/h v 4750 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11,9 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,0 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9000 m | |
Dolet: Range: | 900 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 3x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm ( 1x v ose vrtule a 2x v křídlech) s celkovou zásobou 360 granátů a 4x ŠKAS ráže 7,62 mm nad motorem s celkovou zásobou 1 500 nábojů. | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Jakovlev I-30 měl celokovovou konstrukci, kostra trupu byla svařena z ocelových trubek a byla pokryty duralovými panely, pouzvrchní část trupu byla z překližkových dílů. Křídlo mělo dva kovové nosníky a bylo vybaveno automatickými sloty. Řídící ocasní plochy byly pokraty plátnem. První prototyp měl o dva kulomety ŠKAS méně. | |
Zdroje: Sources: | Bill Gunston a Yefim Gordon, Yakovlev Aircraft since 1924, Putnam Aeronautical Books, Naval Inst Pr, March 1997, ISBN-13: 978-15575-0978-9 . https://www.airwar.ru/enc/fww2/i30.html www.aviarmor.net https://www.aviastar.org/air/russia/yak_i-30.php archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-I-30-t33174#120075Verze : 0
Vláďa
MOD
Historie:
A. S. Jakovlev zkoušel na základě letadla I-26 (Jak-1) vyrobit jednak výškový stíhač I-28, který neuspěl zejména kvůli slabé výzbroji a druhým prototypem byla zcela nová konstrukce silně ozbrojeného letounu I-30.
I-30 měl být dobře vyzbrojeným frontovým stíhačem, konstrukce křídla byla celokovová lomená do mírného W. Výzbroj byla mohutná a to se projevilo i na hmotnosti letadla ta byla oproti Jaku-1 vyšší o téměř 300 kg. Jakovlev si sliboval mnoho od motorové jednotky M-105P, která byla přeplňována velkým mechanickým odstředivým kompresorem E-100. Kompresor byl však stálým zdrojem obtíží a tak do druhého prototypu byl zamontován VK-105P s původním kompresorem, tedy bez E-100.
Druhý prototyp byl aerodynamičtější a nesl výzbroj tří kanónů ŠVAK a čtyř kulometů ŠKAS. Sovětské letectvo však neprojevilo o prototypy I-30 velký zájem, preferovalo letadla typu Jak-1, které byly obratnější a stoupavější než těžký I-30. Pro případnou sériovou výrobu bylo vyhrazeno označení Jak-3, to bylo znovu přiděleno o dva roky později lehkému a obratnému Jaku-3, který vyšel z větve Jaku-1M.
I-30 se sériově navyráběl, protože na jeho výrobu bylo zapotřebí strategické suroviny duralu.
.
A. S. Jakovlev zkoušel na základě letadla I-26 (Jak-1) vyrobit jednak výškový stíhač I-28, který neuspěl zejména kvůli slabé výzbroji a druhým prototypem byla zcela nová konstrukce silně ozbrojeného letounu I-30.
I-30 měl být dobře vyzbrojeným frontovým stíhačem, konstrukce křídla byla celokovová lomená do mírného W. Výzbroj byla mohutná a to se projevilo i na hmotnosti letadla ta byla oproti Jaku-1 vyšší o téměř 300 kg. Jakovlev si sliboval mnoho od motorové jednotky M-105P, která byla přeplňována velkým mechanickým odstředivým kompresorem E-100. Kompresor byl však stálým zdrojem obtíží a tak do druhého prototypu byl zamontován VK-105P s původním kompresorem, tedy bez E-100.
Druhý prototyp byl aerodynamičtější a nesl výzbroj tří kanónů ŠVAK a čtyř kulometů ŠKAS. Sovětské letectvo však neprojevilo o prototypy I-30 velký zájem, preferovalo letadla typu Jak-1, které byly obratnější a stoupavější než těžký I-30. Pro případnou sériovou výrobu bylo vyhrazeno označení Jak-3, to bylo znovu přiděleno o dva roky později lehkému a obratnému Jaku-3, který vyšel z větve Jaku-1M.
I-30 se sériově navyráběl, protože na jeho výrobu bylo zapotřebí strategické suroviny duralu.
.
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-I-30-t33174#120076Verze : 0
Vláďa
MOD
Fotografie.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev I-30 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev I-30 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev I-30 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev I-30 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev I-30 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-I-30-t33174#120094Verze : 0
Vláďa
MOD
Trojpohledový náčrtek
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-I-30-t33174#120093Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.