Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo)

     
Název:
Name:
Alkett-Räumgerät Alkett-Räumgerät
Originální název:
Original Name:
Alkett-Räumgerät
Kategorie:
Category:
- -
Výrobce:
Producer:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Alkett, ? /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.08.1942
Osádka:
Crew:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
38254 kg 84336 lb
Celková délka:
Overall Length:
cca 6500 mm cca 21 ft 3 ⅞ in
Celková šířka:
Overall Width:
3170 mm 10 ft 4 ¾ in
Celková výška:
Overall Height:
cca 2800 mm cca 9 ft 2 ¼ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
800 mm 2 ft 7 ½ in
Pancéřování:
Armour:
Korba:
čelo - 35 mm
boky - 20 mm
dno - 40 + 20 mm
strop - 20 mm


Veža:
štít - 15 mm
čelo - 14 mm
boky a zadok - 13 mm
strop - 8 mm
Hull:
front - 35 mm
sides - 20 mm
belly - 40 + 20 mm
top - 20 mm


Turret:
mantlet - 15 mm
front - 14 mm
sides & rear - 13 mm
top - 8 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Maybach HL 120 TRM (zážihový vodou chladený 12-valec objemu 11.876 cm3) Maybach HL 120 TRM (12 cyl., water cooled, gasoline, 11.876 ccm)
Výkon:
Power:
220.6 kW při 3000 ot/min 295,8 bhp at 3000 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
8+2xR 8+2xR
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
15-20 km/h 9-12 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Nástavba:
Superstructure:
- -
Výzbroj:
Armament:
2x guľomet MG 34 kalibru 7,92 mm 2x machine gun MG 34 cal. 7,92 mm
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Немецкий противотанковый трал - časopis Polygon 1/2001
URL : https://www.valka.cz/Minenraeumer-Alkett-odminovacie-vozidlo-t33094#639175 Verze : 0
Na základe ideovej predstavy In 5, ktorú autorizoval Waffenamt dňa 16.9.1940 bolo rozhodnuté o vývoji samohybného odmínovacieho vozidla, ktoré malo vytvárať priechody v mínových poliach na cestách a v teréne a to i počas bojových akcií. Na programe sa zúčastnili dve firmy a to Alkett a Krupp. Princíp odmínovania bol založený na iniciácii mín prechodom ťažko opancierovaného a mohutného stroja priamo cez mínové pole, kde aktivoval míny vlastnou váhou stroja. Konštrukcie museli zvládať množstvo výbuchov. Stroj mal takto vytvoriť vyčistený pás zeme široký tri metre. Hmotnosť vozidla nemala prekročiť 40 ton, celkový výšku 2,7 metra, šírku 3 metre a dĺžku 10 metrov. Pancierovanie stroja malo odolávať priebojnému puškovému strelivu od vzdialenosti 30 metrov.
Vo firme Alkett vznikol kuriózny trojkolesový stroj. Trup vozidla bol zvarený z pancierovaných plátov ocele do konštrukcie jednoduchých tvarov. Najviac ohrozená časť stroja bolo dno, ktoré bolo riešené ako dvojvrstvé. Vonkajší pancier bol hrubý 40 mm, vnútorný pancier bol hrubý 20 mm. Priestor medzi nimi bol vystužený troma pozdĺžnymi a deviatimi priečnymi oceľovými výstuhami z plechov hrubých 20 mm. Špekuluje sa, že medzi oboma panciermi mohla byť vrstva štrku a popola, tak ako to bolo kedysi riešené na iných bojových zariadeniach (lode). Vozidlo bolo rozdelené do štyroch častí. V prednej sa nachádzala kabína vodiča. Vodič sedel v ľavej časti, výhľad mu zabezpečoval jednoduchý priezor. V prípade ohrozenia sa dal zakryť pancierovou klapkou a vodič sledoval terén pred sebou pomocou binokulárneho periskopu. Za kabínou vodiča bol priestor veliteľa vozu, ktorý mal k dispozícii obrannú výzbroj vo vežičke z Pz. Kpfw. I, ktorá bola vyzbrojená dvoma guľometmi MG 34 kalibru 7,92 mm. Ďalej bola uložená pohonná jednotka a prevodovka. Stroj mal tri kolesá - vpredu hranaté po obvode mal namontované mohutné oceľové bloky, ktorými sa na pôdu prenášal tlak váhy celého stroja (podľa návrhu Dr. Koppischa z Norimbergu). Vzadu sa nachádzalo tretie koleso menšieho priemeru, pomocou ktorého stroj zatáčal. O stroji chýbajú podrobnejšie informácie. Prototyp mal byť postavený v 8/1942. Existuje hlásenie z 3.6.1943, ktoré spomína, že vozidlo vážilo až 55 ton1) a bolo poháňané tankovým motorom s výkonom 300 koní (Maybach HL 120), s ktorým dosahoval maximálnu rýchlosť 15-20 km/hod. Nárast rýchlosti nebol kvôli archaickej konštrukcii kolies možný. Počas testov došlo k zlomeniu mechanizmu riadenia. Nie sú známe podrobnejšie výsledky testov. Výsledky jazdných testov na piesočnatom povrchu boli uspokojivé, testy odolnosti proti mínam neboli prevedené.
Stroj bol ukoristený sovietskou armádou, ale rovnako sa nevie, v ktorom období. Viedli sa dohady, že stroj bol ukoristený v bitke pri Kursku v roku 1943, i že bol stroj nájdený na skládke šrotu vo východnom Nemecku v 50. rokoch. Ruský historik M. Svirin uvádza, že stroj bol vo vlastníctve a bol testovaný na základni v Kubinke v roku 1947. Po ukončení testovania skončil stroj bez záujmu ruskej armády v skladoch v Kubinke, kde dnes tvorí súčasť muzeálnej zbierky.
Vozidlo a testy sú opísané v technickej správe sovietskej armády z 31.7.1947. Zásadným rozdielom je uvedenie celkovej hmotnosti vozidla, kde sovietské zdroje uvádzajú 38 ton.
Hoci odolnosť kolies bola dostačujúca i proti protitankovým minám, nedochádzalo k vyčisteniu plochy po celej šírke stroja. Nevyčistená plocha medzi hlavnými a zadným kolesom tvorila dva pruhy. Percentuálne to vychádzalo na cca 40 % šírky vozidla. Vozidlo bolo neohrabané a preto nestálo za úvahu podrobnejšie ho testovať. V čase vývoja vozidla vznikli iné metódy odmínovania, než takéto ťažkopádne.
Dlho sa o existencii tohoto stroja nevedelo. Medzi prvými kto zverejnil nejaké informácie bol historik Steven Zaloga, neskôr zverejnil Svirin dobové fotografie z ruského testovania.


1)Thomas L. Jentz, Hilary Louis Doyle - Panzer Tracts No. 14, Gepanzerte Pionier-Fahrzeuge (Armored Combat Engineer Vehicles Goliath to Raeumer S, rok vydania 1998, ISBN: 1-892848-00-7
2)Немецкий противотанковый трал - časopis Polygon 1/2001
aviarmor.net
Ivo Pejčoch - HPM č.5/2002
https://strangevehicles.greyfalcon.us/Alkett.htm
forum.axishistory.com
Článok Radka Panchartka na www.valka.cz.
Oceloví giganti 43. díl Alkett VsKfz 617 Minenräumer

Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) -


Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) -


Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) -


Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) -


Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) -


Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) -


Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) -


Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) -


URL : https://www.valka.cz/Minenraeumer-Alkett-odminovacie-vozidlo-t33094#119436 Verze : 12
www.jagdtiger.de

Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) -


Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) -


Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) -


Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) -


URL : https://www.valka.cz/Minenraeumer-Alkett-odminovacie-vozidlo-t33094#119437 Verze : 1
Stroj z Kubinky - stav 8/2015
Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) - Celkový (možný) pohled

Celkový (možný) pohled
Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) - Detail čelní části

Detail čelní části
Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) - Přední spodní strana

Přední spodní strana
Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) - Detail pancéřování spodní strany u kola (levá strana)

Detail pancéřování spodní strany u kola (levá strana)
Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) - Úchyty na pravé straně

Úchyty na pravé straně
URL : https://www.valka.cz/Minenraeumer-Alkett-odminovacie-vozidlo-t33094#538740 Verze : 0
Detail stroje
Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) - Pohled zezadu

Pohled zezadu
Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) - Levá zadní strana

Levá zadní strana
Minenräumer Alkett (odmínovacie vozidlo) - Levá zadní strana (s viditelným muzejním označením)

Levá zadní strana (s viditelným muzejním označením)
URL : https://www.valka.cz/Minenraeumer-Alkett-odminovacie-vozidlo-t33094#538741 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více