Main Menu
User Menu

Handley Page Hereford Mk.I

     
Název:
Name:
Handley Page HP.52 Hereford B Mk.I
Originální název:
Original Name:
Handley Page HP.52 Hereford B Mk.I
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
Short & Harland, Belfast,
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
150
První vzlet:
Maiden Flight:
01.07.1937
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
5307 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
8074 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
21.080 m
Délka:
Length:
16.330 m
Výška:
Height:
4.550 m
Plocha křídla:
Wing Area:
62.06 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
130,099 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Napier Dagger VIII, vzduchem chlazený řadový čtyřiadvacetiválec s válci do H se vzletovým výkonem 712,1 kW a 745 kW v h= 2 667 m.
Vrtule trojlisté stavitelné s konstantní rychlostí otáček.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
426.5 km/h v 4724 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
276.8 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
5 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5791 m
Dolet:
Range:
1931.2 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
3057.8 km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm v přídi
1x pohyblivý kulomet Vickers K ráže 7,7 mm v přídi
1x pohyblivý kulomet Vickers K ráže 7,7 mm ve hřbetním střelišti a
1x pohyblivý kulomet Vickers K ráže 7,7 mm ve spodním střelišti.

Pumový náklad: Do 1 814 kg bomb (8x 227 kg pum)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Jedná se vlastně o letoun HP.52 Hampden (je téměř identický až na jiné kryty motorových gondol), ale s jinými méně výkonnými motory a i menšími bojovými výkony

24 přestavěno na HP.52
Zdroje:
Sources:
https://www.airwar.ru/enc/bww2/hereford.html
www.britishaircraft.co.uk/aircraftpage.php?ID=233
www.aviastar.org
URL : https://www.valka.cz/Handley-Page-Hereford-Mk-I-t32816#118589Verze : 1

Handley Page Hereford B Mk.I


Stručná historie:
Bombardovací letouny Handley Page HP.52 Hereford byly vedle svého jen o málo staršího sourozence Hampden takřka neznámé. Společnost Handley Page Limited a ostatní dodavatelé vyrobili celkem 1 480 bombardovacích Hampdenů a ve stínové továrně Short & Harland v Belfastu bylo postaveno "pouze" 150 Herefordů. Přibližme si nyní letoun Handley Page Hereford.


Nejprve se musíme vrátit do roku 1934, kdy společnost Handley Page Ltd. sjednávala objednávku na dodávku upravených Hampdenů pro švédské letectvo - Flygvapnet. Handley Page Hampden nesl tovární označení HP.52 a letoun pro Švédsko byl označen jako HP.53. Švédové požadovali vedle odlišné výzbroje zásadní změnu podvozku - HP.53 měl být adaptibilní a mělo být možné měnit kolový podvozek na plovákový nebo lyžový. Stavba dvou prototypů se protahovala, HP.53 se stavěl zatím podvozkem kolovým, Švédové nakonec v roce 1936 odkoupili pouze jeden letoun Hampden, na kterém bylo změněno rozmístnění a skladba výzbroje podle švédských požadavků, tento letoun létal ve Švédsku až do konce roku 1947.


Jediný jen mírně odlišný prototyp letounu HP.53 (Sn.L7271) zůstal ve Velké Británii, zalétán byl 1. 7. 1937 a po ukončení zkoušek byl předán firmě Short Brothers & Harland Ltd. se sídlem v Sydenhammu (Severní Irsko), tato továrna se měla zapojit do výroby Hampdenů, podmínkou Ministerstva letectví však bylo použití jiných motorů než byly standardní pohonné jednotky Hampdenů - Bristol Pegasus XX. Tato verze Hamdenu měla být jakousi pojistkou pro případný nedostatek motorů Pegasus.


Volba padla na tehdy, právě dokončený, čtyřiadvacetiválcový vzduchem chlazený motor Napier Dagger VIII s válci do tvaru ležatého písmene H. Motor to byl zajímavý, dosahoval výkonu 712 kW (955 hp). Úchyty motoru byly upraveny tak, že je bylo možno do Hampdenů montovat bez jakýchkoliv dalších úprav. Motory Napier Dagger byly štíhlejší, pod vrtulovým kuželem byly otvory, kterými vstupoval chladící vzduch. Na každém boku motorů byly dvě řady výfuků.


Nejdříve byly tyto motory namontovány na nevyužitý "švédský" prototyp HP.53, s těmito motory poprvé vzlétl dne 6. 10. 1938, letoun byl následně velmi intenzivně zkoušen a technici firem Napier, Handley Page a Short se usilovně, leč neúspěšně snažili o odstranění problémů s chlazením. HP.53 tedy nesloužil jako vzorový kus pro Hampdeny s motory Napier Dagger, po testech motorů byl od poloviny roku 1939 veden ve stavu jako nelétající pomůcka pro výcvik. Typové označení HP.53 patří pouze tomuto prototypu.


150 vyrobených letounů Handley Page HP.52 Hereford B Mk.I svou krátkou a neslavnou kariéru u RAF zahájilo vzletem prvního Herefordu dne 17. 03. 1939. Jako první je dostala do své výzbroje 35. peruť RAF ve Finningley, později je měla ve výzbroji také jedna letka 185. perutě v Cottesmore.


U těchto jednotek se projevily problémy s motory Napier Dagger naplno, motory se nepodařilo uchladit při plném výkonu, přehřátí motoru hrozilo až jeho zadřením a naopak při přeletovém ekonomickém režimu byl motor brzy natolik podchlazen, že se stal dosti náchylným k samovolnému zhasínání. Tyto problémy byly natolik vážné, že bombardér HP.52 Hereford provedl pouze jeden jediný bojový let! Ostatní letouny byly záhy vyřazeny ze stavu bojových letek a byly převedeny k výcvikovým jednotkám. Čtyřiadvacet bombardérů Hereford bylo osazeno motory Pegasus a touto úpravou se z nich staly standardní Hampdeny.


Handley Page Hampden nepřinesl svými výkony vprůběhu svého operačního nasazení žádné velké nadšení a brzy byl nasazován především jako noční bombardér, později byl úspěšnější u Coastal Command. Hereford však přinesl jen a pouze zklamání a byl prakticky k nepoužití.



Použité prameny:
Nicholas Roberts, Handley Page Hampden and Hereford, Crash Log, Earl Shilton, Leicestershire, UK, Midland Counties Publications, 1980, ISBN 0-904597-34-2.
Philip J. R. Moyes, The Handley Page Hampden, Aircraft in Profile No.58, Leatherhead, Surrey, UK, Profile Publications Ltd., 1965.
L+K č. 26/1986, Václav Němeček, Letadla 1939-45, HANDLEY PAGE HP-52 HEREFORD.
https://www.airwar.ru/enc/bww2/hereford.html
www.historyofwar.org
www.aviastar.org
archiv autora

Handley Page Hereford Mk.I -


URL : https://www.valka.cz/Handley-Page-Hereford-Mk-I-t32816#398713Verze : 5
MOD
Zdroj: upload.wikimedia.org
Handley Page Hereford Mk.I -


URL : https://www.valka.cz/Handley-Page-Hereford-Mk-I-t32816#364875Verze : 0
Kvůli problematickým motorům byla Herefordy v roce 1940 krátce vyzbrojena pouze jedna letka 185. peruti, ale většina strojů sloužila pouze u 16. Operational Training Unit v Upper Heyford jako cvičné pro výcvik osádek bombadérů.


https://www.airwar.ru/enc/bww2/hereford.html
www.aviastar.org
Handley Page Hereford Mk.I -


Handley Page Hereford Mk.I -


URL : https://www.valka.cz/Handley-Page-Hereford-Mk-I-t32816#364828Verze : 1
MOD