Jakovlev Jak-9R

Yakovlev Yak-9R
Яковлев Як-9Р
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak -9R Yakovlev Yak -9R
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-9Р
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1943 Omský letecký závod č. 166, Omsk /
DD.MM.1943-DD.MM.1943 Letecký opravárenský závod č. 301, Chimki /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.08.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
35 ? konverzí
První vzlet:
Maiden Flight:
16.06.1943
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2287 kg 5042 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3082 kg 6795 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m 31ft 11,45in
Délka:
Length:
8,500 m 27ft 10,64in
Výška:
Height:
3,000 m 9ft 10,11in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
179,708 kg/m2 36.81 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 902,3 kW, 939,6 kW v h= 700 m a 880 kW v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá kovová VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
VK-105PF twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,210 hp for take-off, 1,260 hp at 2,300 ft and 1,180 hp at 8,860 ft,
driving a VISh-61P three-blade variable-pitch propeller of diameter 9ft 10in
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
650 l 143 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
598 km/h v 4500 m 371.6 mph in 14764 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
385 km/h v ? m 239.2 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
16,03 m/s 3155.5 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,4 min do 5000 m 5,4 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9600 m 31496 ft
Dolet:
Range:
950 km 590.3 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1360 km 845.1 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20,0 mm střílející osou vrtule s 120 granáty. One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing axis of the propeller with 120 rounds.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Kamera AFA-I s ohniskovou vzdáleností 230 mm nebo AFA-ZS/50 s ohniskovou vzdáleností 500 mm.
Radiokompas RPK-10
Umělý horizont AGP-2
Radiostanice RCI-4
-
Zdroje:
Sources:
L+K č.1/1988, Miroslav Balous, Letadla 39-45, Jakovlev Jak-9R.
http://www.airwar.ru/enc/spyww2/yak9r.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9R-t32746#430105 Verze : 0
Historie:


V roce 1943 chyběl v SSSR výkonný stíhací letoun, který by byl vyráběn na základě jednomotorového stíhače. Byly zde již dříve pokusy s instalací kamery do letounu MiG-3, nebo do importovaných Curtissů P-40 či Spitfirů. Hledal se stále vhodný letoun, do kterého by bylo možno instalovat výbornou poloautomatickou leteckou kameru AFA-I. Volba padla na Jakovlevův Jak-9, tento letoun dovoloval poměrně náročné úpravy trupu, takovými úpravami byla instalace kanónu NS-45, kdy bylo nutno posunout vzad pilotní kabinu, nebo naopak za kabinu nainstalovat pumovnici pro 400 kg pum.


Instalace kamery za pilotní kabinu byla potom jednoduchou záležitostí, nový letoun nesl označení Jak-9R. Letoun nesl výzbroj stíhacího Jak-9, tzn. Jeden kanón ŠVAK a jeden kulomet UBS, dokázal se tudíž bránit a bojovat jako plnohodnotný stíhací letoun. Průzkumný letoun se dal odlišit od stíhacího Jaku-9 podle okénka na spodku trupu a dvířek na trupu, těsně za odtokovou hranou křídla. Nevýhodou byl menší dolet, kde byl zapotřebí delší dolet byly nasazeny průzkumné Pe-2R. Bylo vyrobeno přibližně 50 takovýchto Jaků.


Dolet se podařilo prodloužit, pokud byl za základ pro přestavbu letounu dálkový stíhací letoun Jak-9D, letoun potom nesl vyšší zásobu paliva (584 – 680 l)a dolet se prodloužil až na necelých 1 400 km. Letoun byl vyzbrojen pouze jedním kanónem ŠVAK v ose vrtule, takových letadel byl vyrobeno přibližně 35.


V praxi tak létaly dvě varianty, první měla základ v Jaku-9 a druhá v Jaku-9D. Označením se neodlišovaly.
Do několika průzkumných letounů byla instalována ještě druhá kamera, tím se zvětšila snímaná plocha. Fotografování probíhalo ve výšce asi 5 - 6 000 m, pokud bylo nepříznivé počasí tak byla minimální výška ve 300 m. Obě varianty se vhodně doplňovaly s průzkumnými Pe-2R.


Použité prameny:
L+K č.1/1988, Miroslav Balous, Letadla 39-45, Jakovlev Jak-9R.
http://www.airwar.ru/enc/spyww2/yak9r.html
archiv autora

Jakovlev Jak-9R -


Jakovlev Jak-9R -


Jakovlev Jak-9R -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9R-t32746#430107 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více