Název: Name: | Jakovlev Jak-9DD | Yakovlev Yak-9DD |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-9ДД | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.05.1944-DD.09.1945 Omský letecký závod č. 166, Omsk | |
Období výroby: Production Period: | DD.05.1944-DD.09.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 399 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.04.1944 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2346 kg | 5172 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3276 kg | 7222 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3387 kg | 7467 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | 31ft 11,45in |
Délka: Length: | 8,600 m | 28ft 2,57in |
Výška: Height: | 3,000 m | 9ft 10,11in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 191,02 kg/m2 | 39.12 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 902,3 kW, 939,6 kW v h= 700 m a 880 kW v h= 2 700 m. Vrtule trojlistá kovová VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | Klimov VK-105PF twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,210 hp for take-off, 1,260 hp at 2,300 ft and 1,180 hp at 8,860 ft, driving a VISh-61P three-blade variable-pitch propeller of diameter 9ft 10in |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 845 l (630 kg) v osmi interních nádržích | 187 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 584 km/h v 3900 m | 362.9 mph in 12795 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 350 km/h v ? m | 217.5 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13,01 m/s | 2561 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,8 min do 5000 m | 6,8 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9400 m | 30840 ft |
Dolet: Range: | 1320 km | 820.2 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2280 km | 1416.7 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20,0 mm střílející osou vrtule s 120 granáty. | One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing axis of the propeller with 120 rounds. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Letová vytrvalost 6,5 h. Radiostanice od US Army SCR-27-4N s dvěma přijímači BC-454a a BC-455 a dvěma vysílači BC-457-A a BC-459-A - ve výšce nad 5 000 m bylo možno přijímat a vysílat na vzdálenost až 300 km. Radiokompas RPK-10M Umělý horizont AH-2 | Endurance: 6 hours 30 minutes A four-channel crystal-controlled VHF-AM receiver and transmitter for the U.S. Army's SCR-274-N with two Communication Receiver BC-454a and BC-455 and with two Communication Transmitter BC-457-A and BC-459-A. Radio compasses RPK-10M Attitude control gyroscope AH-2 |
Zdroje: Sources: | Robert Bock, Monografie Lotnicze 47, Jak-7 Jak-9, AJ-Press, Gdaňsk, 1999, ISBN: 83-7237-019-2 Hans-Heiri Stapfer, Squadron/Signal, Aircraft Number 78, Yak Fighters in Action William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9 L+K č. 2/1976, Letadla 39-45, Jakovlev Jak-9D & DD http://www.wio.ru/tacftr/yak-rus.htm http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9dd.html archiv autora |