Název: Name: | Jakovlev Jak-9DD | |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-9ДД | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.05.1944-DD.09.1945 Omský letecký závod č. 166, Omsk / | |
Období výroby: Production Period: | DD.05.1944-DD.09.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 399 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.04.1944 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2346 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3276 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3387 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | |
Délka: Length: | 8,600 m | |
Výška: Height: | 3,000 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 191,02 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 902,3 kW, 939,6 kW v h= 700 m a 880 kW v h= 2 700 m. Vrtule trojlistá kovová VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 845 l (630 kg) v osmi interních nádržích | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 584 km/h v 3900 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 350 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13,01 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,8 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9400 m | |
Dolet: Range: | 1320 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2280 km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20,0 mm střílející osou vrtule s 120 granáty. | |
Uživatelské státy: User States: | 234. Peruť RAF | |
Poznámka: Note: | Letová vytrvalost 6,5 h. Radiostanice od US Army SCR-27-4N s dvěma přijímači BC-454a a BC-455 a dvěma vysílači BC-457-A a BC-459-A - ve výšce nad 5 000 m bylo možno přijímat a vysílat na vzdálenost až 300 km. Radiokompas RPK-10M Umělý horizont AH-2 | |
Zdroje: Sources: | Robert Bock, Monografie Lotnicze 47, Jak-7 Jak-9, AJ-Press, Gdaňsk, 1999, ISBN: 83-7237-019-2 Hans-Heiri Stapfer, Squadron/Signal, Aircraft Number 78, Yak Fighters in Action William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9 L+K č. 2/1976, Letadla 39-45, Jakovlev Jak-9D & DD http://www.wio.ru/tacftr/yak-rus.htm http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9dd.html archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9DD-t32745#430110Verze : 0
Vláďa
MOD
Historie:
V roce 1944 potřebovalo sovětské letectvo doprovodnou stíhačku, která by dokázala doprovázet bombardéry Pe-2 a především Tu-2 při jejich dálkových náletech. Dolet takové stíhačky musel být delší, než jaký měl Jak-9D (1 400 km). OKB A. S. Jakovleva si vzalo za základ stíhací letoun Jak-9M a využilo zkušeností, které mělo s Jakem-9D. Výsledným dílem bylo vměstnání devíti (některé zdroje zmiňují osm) palivových nádrží do křídel a trupu letounu. Při instalaci se muselo šetřit s hmotností, dále se musel brát ohled na nutný objem nádrží a na místo pro jejich instalaci, konstruktéři museli jít cestou kompromisů - dvě nádrže tak neměly samosvorné obaly.
Bojové zkoušky byly provedeny u 368. Stíhacího pluku (IAP), kde se letouny zúčastnily útoků ve Východním Prusku, ve Štětíně a v Berlíně. Doprovázely bombardéry Pe-2 a Tu-2 při jejich akcích a při těchto doprovodných letech se piloti Jaků střetli s německými FW-190, boje se odehrávaly v malých výškách.
Při těchto zkouškách bylo zjištěno, že Jak-9DD stačí svým doletem bombardérům po celé trase náletu, tím však v podstatě končil výčet dobrých vlastností. Jak-9DD byl natolik zatížen palivem a samotnými nádržemi, že sotva stačil držet rychlost s rychlými bombardéry Tu-2, samozřejmě tu byla rezerva v rychlosti, ale potom motor pracoval nehospodárně, a Jak zase nestačil doletem. V praxi to vypadalo tak, že pokud stíhači odletěli odrazit útok nepřátelských stíhačů, tak v jedné třetině případů již nedokázali bombardéry dohnat. Jak, díky své hmotnosti, samozřejmě hůře manévroval a stoupal, chyběl mu vyšší výkon motoru. Dalším problémem bylo velké množství palivových nádrží, piloti měli obavy z devadesátilitrové nádrže pod svými nohami, v křídlech byly nádrže téměř po celé jejich ploše a dvě koncové nebyly chráněny samosvorným obalem. Není proto divu, že tyto dálkové Jaky piloti přijímali velmi zdrženlivě a pro jejich malou ovladatelnost a další vlastnosti je nazývali „Létající cisterna“. S ohledem na velkou hmotnost letounu docházelo často k poruchám podvozků, rychle se opotřebovávaly pneumatiky, které potom i často praskaly a často došlo i k prasknutí vidlice zadního kolečka. Nevhodné byly i letové vlastnosti, během letu se totiž významně měnilo těžiště a co navíc - palivový okruh byl za provozu náchylný k zavzdušnění, to mělo za důsledek vynechávání motoru. Nabízelo se řešení, které však nebylo přijato a výroba byla po 399 vyrobených letounech ukončena. Řešením by byla instalace výkonnějšího motoru např. Klimov VK-105PF-2, aerodynamické zdokonalení (něco na způsob Jaku-9U), odstranění trupové nádrže a dvou nechráněných křídelních nádrží a problém potřebného množství paliva by se dal řešit přídavnými nádržemi, které by bylo možno odhodit, Jak však neměl v křídlech ani pod trupem žádné závěsníky.
Jaky-9DD si však svou slávu nakonec získaly. V srpnu 1944 odletěla skupina 12 Jaků-9DD pod vedením majora I. I. Ovčarenka na letiště o italského města Bari, navigaci na 1 300 km dlouhé trase zajistil letovod ve dvoumotorovém Bostonu (A-20) v barvách SSSR. Po příletu do Bari zde Jaky provedly 155 bojových letů na podporu jugoslávských partyzánů, každý let znamenal dvakrát přeletět Jaderské moře, mnohdy došlo i na přistání na Jugoslávském území, nepřistávalo se na letištích, ale pouze na malých travnatých plochách. Jaky často doprovázely americké transportní letouny C-47, které partyzánům shazovaly potřebný materiál. Na letišti v Bari došlo k několika cvičným soubojům se spojeneckými stíhačkami, Jak-DD se tak dostal do cvičného souboje s Warhawkem, Thunderboltem, Kingcobrou a Spitfirem Mk.IX, Jak údajně všechny tyto stroje překonal ve výšce do 3 500 m. Během tohoto zahraničního nasazení Jaků se na letounech nevyskytla žádná závada nebo porucha.
Osádky Jaků-9DD potom několikrát doprovodily americké bombardéry B-17 Flying Fortress a B-24 Liberator při jejich náletech na rumunská ropná pole. Americké bombardéry startovaly z Bari a po odbombardování přistávaly na ukrajinském letišti u města Poltava, zde natankovaly, doplnily pumy a opět bombardovaly další cíle na zpáteční cestě.
Použité prameny:
Robert Bock, Monografie Lotnicze 47, Jak-7 Jak-9, AJ-Press, Gdaňsk, 1999, ISBN: 83-7237-019-2
L+K č. 2/1976, Letadla 39-45, Jakovlev Jak-9D & DD
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9dd.html
archiv autora
V roce 1944 potřebovalo sovětské letectvo doprovodnou stíhačku, která by dokázala doprovázet bombardéry Pe-2 a především Tu-2 při jejich dálkových náletech. Dolet takové stíhačky musel být delší, než jaký měl Jak-9D (1 400 km). OKB A. S. Jakovleva si vzalo za základ stíhací letoun Jak-9M a využilo zkušeností, které mělo s Jakem-9D. Výsledným dílem bylo vměstnání devíti (některé zdroje zmiňují osm) palivových nádrží do křídel a trupu letounu. Při instalaci se muselo šetřit s hmotností, dále se musel brát ohled na nutný objem nádrží a na místo pro jejich instalaci, konstruktéři museli jít cestou kompromisů - dvě nádrže tak neměly samosvorné obaly.
Bojové zkoušky byly provedeny u 368. Stíhacího pluku (IAP), kde se letouny zúčastnily útoků ve Východním Prusku, ve Štětíně a v Berlíně. Doprovázely bombardéry Pe-2 a Tu-2 při jejich akcích a při těchto doprovodných letech se piloti Jaků střetli s německými FW-190, boje se odehrávaly v malých výškách.
Při těchto zkouškách bylo zjištěno, že Jak-9DD stačí svým doletem bombardérům po celé trase náletu, tím však v podstatě končil výčet dobrých vlastností. Jak-9DD byl natolik zatížen palivem a samotnými nádržemi, že sotva stačil držet rychlost s rychlými bombardéry Tu-2, samozřejmě tu byla rezerva v rychlosti, ale potom motor pracoval nehospodárně, a Jak zase nestačil doletem. V praxi to vypadalo tak, že pokud stíhači odletěli odrazit útok nepřátelských stíhačů, tak v jedné třetině případů již nedokázali bombardéry dohnat. Jak, díky své hmotnosti, samozřejmě hůře manévroval a stoupal, chyběl mu vyšší výkon motoru. Dalším problémem bylo velké množství palivových nádrží, piloti měli obavy z devadesátilitrové nádrže pod svými nohami, v křídlech byly nádrže téměř po celé jejich ploše a dvě koncové nebyly chráněny samosvorným obalem. Není proto divu, že tyto dálkové Jaky piloti přijímali velmi zdrženlivě a pro jejich malou ovladatelnost a další vlastnosti je nazývali „Létající cisterna“. S ohledem na velkou hmotnost letounu docházelo často k poruchám podvozků, rychle se opotřebovávaly pneumatiky, které potom i často praskaly a často došlo i k prasknutí vidlice zadního kolečka. Nevhodné byly i letové vlastnosti, během letu se totiž významně měnilo těžiště a co navíc - palivový okruh byl za provozu náchylný k zavzdušnění, to mělo za důsledek vynechávání motoru. Nabízelo se řešení, které však nebylo přijato a výroba byla po 399 vyrobených letounech ukončena. Řešením by byla instalace výkonnějšího motoru např. Klimov VK-105PF-2, aerodynamické zdokonalení (něco na způsob Jaku-9U), odstranění trupové nádrže a dvou nechráněných křídelních nádrží a problém potřebného množství paliva by se dal řešit přídavnými nádržemi, které by bylo možno odhodit, Jak však neměl v křídlech ani pod trupem žádné závěsníky.
Jaky-9DD si však svou slávu nakonec získaly. V srpnu 1944 odletěla skupina 12 Jaků-9DD pod vedením majora I. I. Ovčarenka na letiště o italského města Bari, navigaci na 1 300 km dlouhé trase zajistil letovod ve dvoumotorovém Bostonu (A-20) v barvách SSSR. Po příletu do Bari zde Jaky provedly 155 bojových letů na podporu jugoslávských partyzánů, každý let znamenal dvakrát přeletět Jaderské moře, mnohdy došlo i na přistání na Jugoslávském území, nepřistávalo se na letištích, ale pouze na malých travnatých plochách. Jaky často doprovázely americké transportní letouny C-47, které partyzánům shazovaly potřebný materiál. Na letišti v Bari došlo k několika cvičným soubojům se spojeneckými stíhačkami, Jak-DD se tak dostal do cvičného souboje s Warhawkem, Thunderboltem, Kingcobrou a Spitfirem Mk.IX, Jak údajně všechny tyto stroje překonal ve výšce do 3 500 m. Během tohoto zahraničního nasazení Jaků se na letounech nevyskytla žádná závada nebo porucha.
Osádky Jaků-9DD potom několikrát doprovodily americké bombardéry B-17 Flying Fortress a B-24 Liberator při jejich náletech na rumunská ropná pole. Americké bombardéry startovaly z Bari a po odbombardování přistávaly na ukrajinském letišti u města Poltava, zde natankovaly, doplnily pumy a opět bombardovaly další cíle na zpáteční cestě.
Použité prameny:
Robert Bock, Monografie Lotnicze 47, Jak-7 Jak-9, AJ-Press, Gdaňsk, 1999, ISBN: 83-7237-019-2
L+K č. 2/1976, Letadla 39-45, Jakovlev Jak-9D & DD
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9dd.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9DD-t32745#430112Verze : 0
Vláďa
MOD
Fotografie Jaku-9DD
Jak-9DD s americkou radiostanicí SCR-174N.
(vyšší stožárek za kabinou)
Jak-9DD bulharského letectva.
Jak-9DD na italském letišti Foggia.
Jak-9DD v britských barvách.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-9DD |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Jak-9DD s americkou radiostanicí SCR-174N.
(vyšší stožárek za kabinou)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-9DD |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Jak-9DD bulharského letectva.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-9DD |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Jak-9DD na italském letišti Foggia.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-9DD |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Jak-9DD v britských barvách.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-9DD |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9DD-t32745#121982Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.