Main Menu
User Menu

CV - Hóšó (1921)

Hosho / 鳳翔

     
Název:
Name:
Hóšó
Originální název:
Original Name:
鳳翔 / ほうしょう
Kategorie:
Category:
letadlová loď
Třída:
Class:
-
Kódové označení:
Pennant Number:
-
Loděnice:
Builder:
Loděnice Asano, Jokohama
Založení kýlu:
Laid Down:
16.12.1920
Spuštění na vodu:
Launched:
13.11.1921
Uvedení do služby:
Commissioned:
27.12.1922
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
02.09.1945
Velitel:
Commander:
27.12.1922-01.04.1923 Watanabe, Džiró (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.04.1923-01.12.1923 Fukujo, Heizaburó (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.12.1923-15.04.1925 Kaidzu, Rjótaró (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
15.04.1925-01.11.1926 Kobajaši, Seizaburó (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.11.1926-01.12.1927 Kawamura, Giičiró (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.12.1927-10.12.1928 Kitagawa, Kijoši (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
10.12.1928-30.11.1929 Hara, Goŕo (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
30.11.1929-01.12.1930 Wada, Hidoho (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.12.1930-14.11.1931 Kondó, Eidžiró (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
14.11.1931-01.12.1932 Horie, Rokuró (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.12.1932-20.10.1933 Sannami, Teizó (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
20.10.1933-15.11.1934 Takeda, Rokukiči (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
15.11.1934-12.06.1935 Jamagata, Masakuni (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
12.06.1935-15.11.1935 Terada, Kókiči (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
15.11.1935-16.11.1936 Sakamaki, Munetaka (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
16.11.1936-16.10.1937 Kusaka, Rjúnosuke (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
16.10.1937-15.11.1939 Džódžima, Takacugu (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
15.11.1939-20.08.1940 Harada, Kaku/Satoru (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
20.08.1940-01.11.1940 Sugimoto, Ušie (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.11.1940-15.09.1941 Kikuči, Tomozó (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
15.09.1941-01.08.1942 Umetani, Kaoru (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.08.1942-25.11.1942 Jamaguči, Bundžiró (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
25.11.1942-05.07.1943 Hattori, Kacudži (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
05.07.1943-18.12.1943 Kaidzuka, Takeo (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
18.12.1943-01.03.1944 Macuura, Joši/Gi (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.03.1944-06.07.1944 Kóda, Kijoši (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
06.07.1944-05.03.1945 Murota, Júdžiró (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
05.03.1945-18.05.1945 Ósuka, Šúiči (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
18.05.1945-02.09.1945 Furuja, Keidži (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Posádka:
Crew:
550
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
9449 t
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
10500 t
Délka:
Length:
168,25 1) m
Šířka:
Beam:
22,70 m
Ponor:
Draught:
6,17 m
Pancéřování:
Armour:
?
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
2x parní turbína
8x kotel
Výkon:
Power:
22371 kW při ? ot/min
Šrouby:
Propellers:
2
Zásoba paliva:
Fuel Load:
2700 2) t
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
46.3 km/h
Dosah:
Range:
18520 km při rychlosti 25.9 km/h
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
4x 14 cm L/50 kanon typ 3 (4x I)
2x 8 cm L/40 protiletadlový kanon typ 3 (2x I)
2x 7,7 mm L/80 kulomet typ 92 (2x I)



Březen 1938
4x 14 cm L/50 kanon typ 3 (4x I)
12x 13 mm těžký kulomet typ 93 (6x II)
2x 6 cm ? (2x I)



Duben 1944
2x 25 mm protiletadlový automatický kanón typ 96 (2x III)
2x 25 mm protiletadlový automatický kanón typ 96 (2x I)
Vybavení:
Equipment:
letová paluba: 158,25 x 22,70 m
2x výtah


Duben 1944
letová paluba: 180,80 x 22,70 m
2x výtah
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
6x Palubní stíhací letoun typ 10
9x Palubní útočný letoun typ 13
+ 6 letounů v rezervě



1928
6x Palubní stíhací letoun typ 3
9x Palubní útočný letoun typ 13
+ 6 letounů v rezervě



1931
Palubní stíhací letoun typ 90
Palubní útočný letoun typ 89



1938
Palubní stíhací letoun typ 95
Palubní útočný letoun typ 92



Prosinec 1941
8x Palubní stíhací letoun typ 96 (+ 3 v záloze)
6x Palubní útočný letoun typ 96 (+ 2 v záloze)
Poznámka:
Note:
1) po modernizaci, duben 1944: 180,80 m


2) mazut, a dále 940 t uhlí
Zdroje:
Sources:
https://ja.wikipedia.org/wiki/鳳翔_(空母)
https://military.sakura.ne.jp/navy/a_hosho.htm
URL : https://www.valka.cz/CV-Hoso-1921-t32721#566517Verze : 1
MOD

Stručná historie letadlové lodi Hóšó




Hóšó - Vzlietajúci Fénix


Vznikla prestavbou z pôvodne plánovanej materskej lode pre hydroplánov. Prestvba začala v októbri 1921 a skončila v decembri 1942. Plánovalo sa tiež s výstavbou sesterskej lode (Šókaku), jej vznik však bol (dočasne do roku 1937) zastavená Washingtonskou dohodou.


Prestavba Hosho prebiehala v lodinice v Jokosuke. Hangár bol postavený na pôvodnej palube, jeho rozmery však boli podmienené rozmermy trupu, čím vznikol pomerne úzky hangár s dlžkou 92 m a kapacitou 21 lietadiel. V strede trupu lode, boli boky hangára otvorené, čo umožňovalo v prípoade požiaru vetranie podpalubných priestorov. Táto konštrukcia sa na ďalších japonských konštrukciách moc nevyužívala. Loď mala 2 výťahy. Letová paluba sa rozprestierala po celej dlžke trupu, jej predná časť bola mierne sklonená. Paluba bola neopancierovaná. Loď mala na pravoboku velitelský mostík, avšak v roku 1923 bol odstránený.


Prvotná prestavba z tankeru, so sebou priniesla tiež úpravu trupu, výstavbu palivových a muničných skladov, úpravu rozloženia zaťaženia. Loď poháňalo 8 kotlov Kampon, vývod spalín vyriešený troma komínmy, odkláňatelnými do strany.


Prvý vzlet z paluby vykonal britský pilot Wiliam Jordan 28.01.1923 na lietadle Micubiši 1MF.


Od roku 1932 bola Hóšó nasadzovaná do bojov s Čínou. Počas WWII vykonávala prevážne funkciu sprievodného plavidla, protiponorkové hliadky a bola taktiež využívaná na výcvikové účely. Ďalšou významnou prestavbou prešla v roku 1944, keď bola predlžená letová paluba, upravené komíny a výťahy.
V júli 1945 bola poškodená náletmi US letectva, po vojne slúžila na transport japonských vojakov z Číny.
V roku 1947 bola zošrotovaná.


Zdroje:
Grégr, René: Vládcové oceánu; vydalo Naše Vojsko 1974;
Pavlík, Jan: Japonské letadlové lodě[/b]; vydal Svět křídel 2003; ISBN 80-85280-97-1
https://hazegray.org/navhist/carriers/ijn_cv.htm
URL : https://www.valka.cz/CV-Hoso-1921-t32721#205066Verze : 1

Hóšó




Prvá japonská lietadlová loď s priebežnou palubou. Začali ju stavať ako tanker, ale v r. 1921 bolo rozhodnuté dostavať ju (s významnou britskou pomocou) ako lietadlovú loď. Bola to taktiež prvá lietadlová loď s ostrovnou nástavbou, ale v roku 1923 bola odstránená, spôsobovala turbulencie, ktoré potom hnali dym z komínov po palube. Mala sklápateľné komíny. Počas letových operácií sa sklápali smerom od trupu.
Bola stavaná aj jej sesterská loď, ale z dôvodu obmedzení stanovených vo Washingtonskej námornej dohode bola jej stavba zrušená.


Hóšó slúžila až do roku 1933 na experimenty a cvičenie leteckých operácií. Potom slúžila ako cvičná lietadlová loď. Po vypuknutí WWII bola používaná ako cvičná, ale v roku 1942 bola súčasťou síl pri pokuse dobyť Midway.


28.07.1945 bola ľahko poškodená pri nálete na Kure, kde sa v auguste 1945 vzdala Spojencom. Potom bola upravená na transport repatriantov a zajatých vojakov späť do Japonska. Pri tejto príležitosti bola odstránená predná časť letovej paluby aby sa zlepšil výhľad z mostíka.
V úlohe transportéra slúžila do polovice r. 1946.
16.08.1946 bola vyradená zo služby a v roku 1947 zošrotovaná.


Zdroj: archiv autora ...
URL : https://www.valka.cz/CV-Hoso-1921-t32721#118348Verze : 1
Velitelé lodi


01.04.1923-01.12.1923 - námořní kapitán Fukuyo Heizaburo
01.04.1925-01.07.1926 - námořní kapitán Oguri Shinichi
15.04.1925-01.11.1926 - námořní kapitán Kobayashi Seizaburo
01.11.1926-01.11.1927 - námořní kapitán Kawamura Giichiro
01.12.1927-10.12.1928 - námořní kapitán Kitagawa Kiyoshi
10.12.1928-30.11.1929 - námořní kapitán Hara Goro
30.11.1929-01.12.1930 - námořní kapitán Wada Hideho
01.12.1930-14.11.1931 - námořní kapitán Kondo Eijiro
14.11.1931-01.12.1932 - námořní kapitán Horie Rokuro
01.12.1932-20.10.1933 - námořní kapitán Mitsunami Teizo
20.10.1933-15.11.1934 - námořní kapitán Takeda Rokukichi
15.11.1934-12.06.1935 - námořní kapitán Yamagata Seigo
12.06.1935-15.11.1935 - námořní kapitán Terada Kokichi
15.11.1935-16.11.1936 - námořní kapitán Sakamaki Munetaka
16.11.1936-16.10.1937 - námořní kapitán Kusaka Ryunosuke
16.10.1937-01.04.1939 - námořní kapitán Jojima Takatsugu (10.08.1938-15.12.1938 i vrchní výstrojní důstojník Hirjú)
15.11.1939-20.08.1940 - námořní kapitán Harada Kaku (do 10.03.1940 navíc "Settsu")
20.08.1940-01.11.1940 - námořní kapitán Sugimoto Ushie (navíc k Rjúdžó)
01.11.1940-15.09.1941 - námořní kapitán Kikuchi Tomozo
15.09.1941-01.08.1942 - námořní kapitán Umetani Kaoru
01.08.1942-25.11.1942 - námořní kapitán Yamaguchi Bunjiro
25.11.1942-05.07.1943 - námořní kapitán Hattori Katsuji
05.07.1943-18.12.1943 - námořní kapitán Kaizuka Takeo


Zdroj:
nihonkaigun.modellmarine.de
URL : https://www.valka.cz/CV-Hoso-1921-t32721#194664Verze : 1
japonská letadlová loď Hóšó


Zdroj: hazegray.org

CV - Hóšó (1921) - Hóšó na konci války

Hóšó na konci války
CV - Hóšó (1921) - Hóšó po odstranění ostrova

Hóšó po odstranění ostrova
CV - Hóšó (1921) - Hóšó po dokončení, 1922-1923

Hóšó po dokončení, 1922-1923
URL : https://www.valka.cz/CV-Hoso-1921-t32721#209736Verze : 1