Název: Name: | Polikarpov I-180-1 | Polikarpov I-180-1 |
Originální název: Original Name: | Поликарпов И-180-1 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1938-DD.12.1938 Moskevský letecký závod č. 1 Aviachimu, Moskva | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1938-15.12.1938 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 (1st prototype) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 15.12.1938 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1710 kg | 3770 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2021 kg | 4456 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2331 kg | 5139 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,000 m | 29ft 6,33in |
Délka: Length: | 6,487 m | 21ft 3,33in |
Výška: Height: | 2,450 m | 8ft |
Plocha křídla: Wing Area: | 14,68 m2 | 158.01 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 137,670 kg/m2 | 28.2 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Tumanskij M-88 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 735,5 kW (1 000 k) a nominální výkon 809 kW (1 100 k) v h= 4 800 m. Vrtule trojlistá kovová VIŠ-23E s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 200 mm. | Tumansky M-88 fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 986 hp for take-off and nominal power 1,085 hp at 15,748 ft, driving a three-blade variable pitch VISh-23E propeller of 10ft 6in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 270 l | 59.4 UK gallons (71,3 US gallons) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 557 km/h v 5000 m | 346.1 mph in 16404 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,3 min do 5000 m | 6,3 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10250 m | 33629 ft |
Dolet: Range: | 800 km | 497.1 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm nad motorem a 2x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v kořenech křídel. Pumový náklad: 40 kg pum, s přetížením až 200 kg. Žádná výzbroj nebyla v době havárie ještě nainstalována. | Two fixed forward-firing 0.30 inch ŠKAS machine guns in upper cowling and two fixed forward-firing 0.30 inch ŠKAS machine guns in the wing roots. Bomb load: 88 lb - 441 lb of bombs. Weapons was not yet installed. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Všechny výkony jsou pouze vypočtené. Nebylo je možno ověřit za letu, protože letoun byl při prvním letu zničen havárií. Při tomto letu zahynul slavný pilot V. P. Čkalov. To mělo velice tragické následky jak pro N. N. Polikarpova, tak i pro jeho spolupracovníky, kteří byli uvězněni. Nehoda byla způsobena vysazením podchlazeného motoru (teplota vzduchu byla - 24°C), navíc jednalo se o neodladěný prototyp motoru M-88, který byl sestaven z dílů motoru M-87. Na kapotáži bylo nutno provést několik změn a díky těmto nedokončeným změnám nebyly nainstalovány žaluzie, ragulující průtok chladícího vzduch k motoru. Při přiblížení k letišti podchlazený motor vysadil a letoun naboural do nějakého skladu. | All power ratings are only calculated. The I-180-1 made its maiden flight on 15 December 1938 with the famous test pilot Valery P. Chkalov at the controls. Unfortunately the first flight was hasty I-180-1 was powered by a prototype M-88 engine constructed using parts from the M-87A engine and blinds for this engine were not completed. On that day has been very strong frost and the engine died by reason undercooling. The prototype I-180 crashed into some storage facilities and V. Chkalov suffered fatal injuries in the crash. Almost inevitable in the paranoid atmosphere of the time the crash was blamed on sabotage. A number of people involved in the project were arrested, amongst them Polikarpov's deputy. Polikarpov probably only escaped arrest himself because he hadn’t approved the test flight. |
Zdroje: Sources: | Michaił Masłov. I-180/I-185. Moskva, Těchnika Moloděži, Vostočnyj gorizont, 2003 Ukrainian aviation Magazie: Аэрохобби 1'94, Роковой И-180, Юрий А. Гугля - Киев и Владимир П. - ИвановСанкт-Петербург. L+K 1/1989, Václav Němeček, Letadla 1939-45, Polikarpov I-180 www.wunderwaffe.narod.ru www.base13.glasnet.ru http://www.airwar.ru/enc/fww2/i180.html www.historyofwar.org archiv autora |