Main Menu
User Menu

CZK - CA-18 (cisternový automobil)

CA-18


Cisternový automobil určený k přepravě automobilového i leteckého benzínu, motorové nafty a leteckého petroleje. Za vozidlo lze připojit cisternový přívěs CP-11.


Cisterna je vybavena čerpací a měrnou jednotkou. Čerpací jednotka je poháněna od motoru vozidla a umožňuje plnění a vyprazdňování vlastní nádrže na pohonné hmoty. Nádrž je vyrobena z polyesterového skelného laminátu o tloušťce stěny kolem 7,5 mm.


CA-18 byly do výzbroje ČSLA zaváděny jako náhrada za starší typ CA-17. Vývoj byl realizován v první polovině osmdesátých let v ZTS VVÚ Košice. Výroba CA-18 byla zahájena v roce 1984. První CA-18 byly vojenským útvarům ČSLA dodány patrně v roce 1985. Do roku 1989 bylo vyrobeno celkem 114 exemplářů.


Na Slovensku došlo k rekonstrukci části používaných CA-18. Nejviditelnějším rozdílem u upravených slovenských cisteren je nahrazení původní laminátové nádrže nádrží ocelovou splňující normy ADR (Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí).


CA-18 zavedla do své výzbroje v druhé polovině osmdesátých let východoněmecká armáda. Po sjednocení Německa na samém začátku devadesátých let skončily v řadách Bundeswehru, který se jich velmi rychle zbavil. V této době právě probíhala operace Desert Shield (přípravné stádium před operací Desert Storm) a Američané měli v Saúdské Arábii komplikace v logistické podpoře svých sil kvůli nedostatečnému počtu nákladních vozidel, tankových přepravníků nebo cisteren. Původně východoněmecké CA-18 si tak v řadách americké armády "zaválčily" na Arabském poloostrově. Američanům mělo být dodáno celkem 17 cisteren CA-18. Po skončení války pak byla tato vozidla předána řecké armádě.



Uživatelé: Československo (ČR / SR), NDR, Řecko, USA




Technicko-taktická data
Hmotnost:
- celková mimo veřejné komunikace: 23 400 kg
- celková na veřejných komunikacích: 27 400 kg
- pohotovostní: 13 100 kg


Obsluha: 1 (řidič-strojník)



Rozměry:
- délka: 9 460 mm
- šířka: 2 500 mm
- výška: 3 170 mm
- světlá výška: 320 mm


Brodivost: 800 mm


Maximální rychlost: 80 km/h
Spotřeba paliva: 75 l / 100 km


Jízdní dosah: 560 km


Nádrž:
- počet komor: tři, oddělené
- skutečný objem: 18 000 l
- maximální užitečný objem: 17 500 l


- čerpadlo: odstředivé, samonasávací, čtyřstupňové s mechanickými ucpávkami
- průtok čerpadlem: 20 l/s
URL CZ: https://www.valka.cz/CZK-CA-18-cisternovy-automobil-t32197#116261Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/CZK-CA-18-cisternovy-automobil-t32197#116261Version : 0
MOD
Automobilová cisterna na PH Tatra 815 CA 18 - prepravník
(skratka: T–815 CA-18)


Určenie: Terénna automobilová cisterna na prečerpávanie, prepravu a s prostriedkami hromadného doplňovania aj výdaj do pozemnej a leteckej techniky meranými pohonnými hmotami.



PREVÁDZKOVÉ PARAMETRE
Nádrž
- skutočný objem nádrže: 18 000 litrov
- I. a III. komora: 13 000 litrov
- II. komora: 4 900 litrov

- užitočný objem nádrže: 17 500 litrov
- I. a III. komora: 12 700 litrov
- II. komora: 4 750 litrov

Nádrž pozostáva s polyesterového skleného laminátu o hrúbke stien 7,5 mm. V spodnej časti opatrenej pomocným rámom a vo vnútri dvoma stenami rozdelená na tri samostatné komory. V prevej a tretej komore sa nachádzajú vlnolamy. Na nádrži je 5 prielezov opatrených priskrutkovanými vekami s malým odklopným vekom Js 200 a nepriebojnou poistkou. V spodnej časti komôr sú kalníky s pätnými ventilmi. Výšku hladiny v každej komore sníma plavákový hladinomer LUN.



Čerpacia skupina
- hydrodynamické, odstredivé, samonasávacie, článkové, 4- stupňové s mechanickými upchávkami typu 100 – SLVN – IV / 4 – D – 10.
Poháňané motorom automobilu pomocou prídavnej prevodovky a kĺbového hriadeľa. Menovitý prietok Q = 1 200 l/min. pri menovitých otáčkach 1 750 ot/min. Merná energia v sacej vetve Ys = 70 J/kg, merná energia vo výtlačnej vetve Yv = 590 J/kg
- pružinový prepúšťací ventil


Merná skupina
- lamelový prietokový merač s ukazovateľom okamžitého prietoku, typ 9201.80 s presnosťou ± 0,4 %


Filtračná skupina
- hrubý sieťový filter nachádzajúci sa na sacej vetve

Pneumatická sústava
- slúži k rozvodu stlačeného vzduchu so vzduchojemu do jednotlivých pneumatických válcov pre ovládanie armatúr čerpacej skupiny.


Menovitá svetlosť pripojovacích armatúr Js 80 so závitom G 3 1/2″.



Menovité rozmery celého vozidla:
- dĺžka: 9 460 mm
- šírka: 2 500 mm
- výška: 3 170 mm

Hmotnosť:
- pohotovostná: 13 100 kg
- celková na verejných komunikáciách: 23 400 kg
- celková mimo verejných komunikácií: 27 400 kg


Počet osôb pre obsluhu: 1
CZK - CA-18 (cisternový automobil) -


CZK - CA-18 (cisternový automobil) -


URL CZ: https://www.valka.cz/CZK-CA-18-cisternovy-automobil-t32197#215565Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/CZK-CA-18-cisternovy-automobil-t32197#215565Version : 0
Súprava CA-18 s prívesom CP-11 z výzbroje SLPS Hlohovec (archív autora)



Na fotografii je zachycena cisterna CA-18 i přívěs po rekonstrukci zajišťující, že oba prostředky splňují normy ADR - pozn. Martin Smíšek
CZK - CA-18 (cisternový automobil) - CA-18 s CP-11

CA-18 s CP-11
URL CZ: https://www.valka.cz/CZK-CA-18-cisternovy-automobil-t32197#259442Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/CZK-CA-18-cisternovy-automobil-t32197#259442Version : 0
MOD
CA-18 (VPZ 350 19-00) z výzbroje Roty logistiky 251. plro (?) ze sestavy 25. plrb, květen 2009.
CZK - CA-18 (cisternový automobil) -


CZK - CA-18 (cisternový automobil) -


URL CZ: https://www.valka.cz/CZK-CA-18-cisternovy-automobil-t32197#312313Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/CZK-CA-18-cisternovy-automobil-t32197#312313Version : 0
MOD
Jedna z bývalých východoněmeckých cisteren CA-18 používaných americkou armádou během Války v Perském zálivu v roce 1991.
CZK - CA-18 (cisternový automobil) - (autor neznámý, via Internet)

(autor neznámý, via Internet)
URL CZ: https://www.valka.cz/CZK-CA-18-cisternovy-automobil-t32197#291223Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/CZK-CA-18-cisternovy-automobil-t32197#291223Version : 0
MOD
CA-18 v barvách řeckých ozbrojených sil.
CZK - CA-18 (cisternový automobil) - (autor neznámý, via Internet)

(autor neznámý, via Internet)
URL CZ: https://www.valka.cz/CZK-CA-18-cisternovy-automobil-t32197#325786Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/CZK-CA-18-cisternovy-automobil-t32197#325786Version : 0
MOD
Prepravník pohonných hmôt CA-18



Zdroj : Modifikácie vojenských a ďalších špeciálnych vozidiel, TATRA, J.S.C. Kopřivnice
CZK - CA-18 (cisternový automobil) - CA-18.

CA-18.
URL CZ: https://www.valka.cz/CZK-CA-18-cisternovy-automobil-t32197#351120Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/CZK-CA-18-cisternovy-automobil-t32197#351120Version : 0
Diskuse
Perlička: Do výbavy nástaveb CA, ale i CAPL patřily korkové špunty různých "ráží". Ty se v případě bojů zatloukaly do průstřelů nádrže.
URL CZ: https://www.valka.cz/CZK-CA-18-cisternovy-automobil-t32197#157151Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/CZK-CA-18-cisternovy-automobil-t32197#157151Version : 0
Omyl: Upchávky nie sú z korku ale drevené a gumové, tie sú svetločervenej farby.
URL CZ: https://www.valka.cz/CZK-CA-18-cisternovy-automobil-t32197#215385Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/CZK-CA-18-cisternovy-automobil-t32197#215385Version : 0