Název: Name: | Škoda Š-III | |
Originální název: Original Name: | Škoda Š-III | |
Kategorie: Category: | těžký tank | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1937-DD.MM.1939 Akciová společnost dříve Škodovy závody, Plzeň / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 1.prototyp (15.04.1937) - Š-III-6 2.prototyp (??.12.1939) - Š-III-8 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | 15.04.1937 | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 18600 1) / 19500 2) kg | |
Délka s kanónem dopředu: Length with Gun Forward: | 5830 1) / 6150 2) mm | |
Délka korby: Hull Length: | ? mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 2535 1) / 2540 2) mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2480 1) / 2475 2) mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 400 mm | |
Šířka pásu: Track Width: | 400 mm | |
Měrný tlak: Ground Pressure: | ? MPa | |
Pancéřování: Armour: | 10-32mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Š-III-61): Škoda (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 12.924 cm3) Š-III-82): Škoda (vodou chladený zážihový 8-valec objemu 17.240 cm3) | |
Výkon: Power: | 139,7 1) / 165,5 2) kW při 1800 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | 6+Rx6 | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 25 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | 15 km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | ? km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 45 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 2,5 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 1 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 1 m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | Škoda A9a kalibru 47 mm (80 nábojov) | |
Vedlejší: Secondary: | 2x guľomet ZB vz.35 kalibru 7,92 mm (4.000 nábojov) | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2 Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3 príspevok Jirka Tintěru uvedený nižšie |
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-S-III-t31949#462315Verze : 0
brano
MOD
Škoda KSÚ alias Š-III
Neúspěšné tanky
Koncem dvacátých let minulého století se odhodlala Vojenská správa Rčs (dále VS) k zadání výroby dvou prototypů středních tanků s kombinovaným podvozkem umožňujícím jízdu na kolech nebo na pásech. Zakázku na výrobu Kombinovaného útočného vozu (KÚV) obdržely dvě firmy, plzeňská "Akciová společnost, dříve Škodovy závody" (dále ŠZ) a kopřivnické "Závody Tatra a.s., dříve Kopřivnická vozovka". Obě firmy věděly oč se jedná, protože již před touto zakázkou experimentovaly s kombinovanými podvozky. Projekt Škodovky s továrním názvem KSÚ (Kombinovaný střední útočný vůz v některých zápisech uváděný jako KÚS) vznikl v červenci 1931. Armádní pojmenování budoucích prototypů Š-III je známo z předběžné objednávky, která dorazila do ŠZ v září téhož roku. Tovární výkres datovaný k 19.11.1931 představuje vozidlo se složitě členitou korbou a velkou věží, tvaru komolého kužele, umožňující lafetaci děla typu AB/BA a dvou kulometů vz.24. Zbraně nebyly spřaženy, ale umístěny na opačných stranách podélné osy věže v samostatných lafetách. Zbraň Škoda AB/BA měla univerzální lafetu a v provedení AB se jednako o kanon ráže 37 mm a ve verzi BA o houfnici ráže 70 mm. 7,9 mm kulomet vz. 24 byl modernizovanou verzí rakouskouherského kulometu Schwarzlose. Pásový podvozek o rozchodu 2400 mm byl vybaven dvěma sadami kol v tomto pořadí: přední napínací kolo, přední nájezdná kladka, osm pojezdných kladek, zadní nájedná kladka, tři kladky opěrné a zadní pohonné kolo. Uvnitř korby byl zabudován výsuvný kolový podvozek 4x2, přední kola byla řídicí a zadní hnací. Podvozek byl na bocích kryt pancéřovými pláty. Plánovanou hnací soustavu měly tvořit dva čtyřválcové motory, každý o výkonu 103 kW (140 k) v uložení šikmo proti sobě a spojené jedinou převodovkou. Objednávku zadaná hmotnost 12 Mg (tun) vzrostla až na 16,5 Mg.
Oficiální objednávka byla předána do Plzně až 29. května 1933 výnosem MNO čj.70-Taj.-V/3.odd. V té době byl jeden z prototypů v stádiu vysoké rozpracovanosti. V prosinci téhož roku dochází Škodovka k názoru, že složitá konstrukce kolopásové verze Š-III je nad její síly a proto přesvědčuje zástupce vojenské správy, že výhodnějším řešením bude nekombinované provedení podvozku. Práce na kombinované verzi podvozku byly zastaveny. Další jeho osudy nejsou známy. Lze předpokládat, že vhodné díly a agregáty byly použity u nových konstrukcí.
Vojenská správa zaslala 14. června 1934 ŠZ objednávku na vyhotovení dvou prototypů se staronovým kódovým označením Š-III. Tentokrát se jednalo o celopásové bojové vozidlo určené k prorážení opevněných linií nepřátelské obrany a k boji s tanky protivníka. Součástí vývoje byla nová konstrukce jednotné věže pro tanky Š-III a T-III. Ta byla vyrobena v jednom kuse a střídavě putovala mezi škodováckými a tatrováckými prototypy tanků. Škodovka v roce 1935 vyrobila čtyřkusovou ověřovací sérii děl útočné vozby (dále ÚV) v ráži 47 mm. První prototyp se podrobil továrním zkouškám koncem roku 1936. Druhý následoval v březnu 1937. V rámci úspor měl korbu vyrobenu z nepancéřových plechů. Tanky Š-III se ŠZ nevyvedly a jejich zdokonalování trvalo téměř pět let. Přesto trvaly konstrukční a jízdní potíže, díky zastaralosti podvozku a poddimenzovanému výkonu nedostatečně chlazených motorů. První prototyp do stavu ÚV přejímá takzvané protektorátní "MNO v likvidaci" až 14. dubna 1939. Druhý stroj byl předán Pz.Reg.57 v lednu 1940. V prosinci 1940 z Kummensdorfu - zkušebního polygonu Wehrmachtu - je dodán motor s číslem 3049 k opravě. Tentýž motor se opravuje i v srpnu 1942 a od tohoto data jsou osudy obou prototypů Š-III neznámé.
Škoda Š-III-6 a Š-III-8, označení čsl. VS: Š-III
Rok výroby: 1934-1939
Provedení vozu: vojenská zakázka na 2 kusy
- 1. prototyp, evidenční číslo: 13.638
- 2. prototyp, evidenční číslo: 13.639
- vyrobeno: 2 kusy
Osádka: 4 osoby
Druh motoru: zážehový
- počet válců: 1. prototyp 6 / 2. prototyp 8
- vrtání: ? mm
- zdvih: ? mm
- zdvihový objem: 1. prototyp 12800 cm3 / 2. prototyp 13800 cm3
- chlazení: vodou
- otáčky: 1. prototyp 1800 obr. za min. / 2. prototyp ?
- výkon: 1. prototyp 190 k (258,3 kW) / 2. prototyp 240 k (326,3 kW)
- rozvod: ?
Převodovka:
- převodových stupňů: 8 vpřed + 2 vzad
- stupně redukce: 2
Rozměry:
- délka: 5830 mm
- šířka: 2540 mm
- výška trupu: ? mm
- výška celková: 2480 mm
Podvozek:
- hmotnost podvozku, odhad: 18600 kg
- poháněné nápravy: 1 zadní
- rozvor os napínacího a hnacího kola: ? mm
- délka styku pásu s vozovkou: 4000 mm požadováno
- rozchod os pásů: ? mm
- šíře pásů: ? mm
- měrný tlak: 1. prototyp 88,3 kPa (0,9 kg/cm2) / 2. prototyp ?
Výkony:
- maximální rychlost: 1. prototyp až 28 km za hod. / 2. prototyp ?
Překážky:
- stupeň: 1 m
- příkop: 2,5 m
- brod: 1 m
Pancéřování: 1. prototyp 16 až 32 mm / 2. prototyp byl "železný"
Výzbroj:
- 1x 4,7 cm kanon ÚV
- 2x 7,9 kulomet vz. 37
Vezené střelivo:
- pro dělo: 80 kusů
- pro kulomety: 4000 kusů
Věž byla vyvíjena firmou Škoda a dala se použít i u tanku T-III.
VÚA Praha, fond: MNO, 5. odbor, 3. oddělení, Výnos MNO čj.70-Taj.-V/3.odd.-1933, z 29.05.1933
Neúspěšné tanky
Koncem dvacátých let minulého století se odhodlala Vojenská správa Rčs (dále VS) k zadání výroby dvou prototypů středních tanků s kombinovaným podvozkem umožňujícím jízdu na kolech nebo na pásech. Zakázku na výrobu Kombinovaného útočného vozu (KÚV) obdržely dvě firmy, plzeňská "Akciová společnost, dříve Škodovy závody" (dále ŠZ) a kopřivnické "Závody Tatra a.s., dříve Kopřivnická vozovka". Obě firmy věděly oč se jedná, protože již před touto zakázkou experimentovaly s kombinovanými podvozky. Projekt Škodovky s továrním názvem KSÚ (Kombinovaný střední útočný vůz v některých zápisech uváděný jako KÚS) vznikl v červenci 1931. Armádní pojmenování budoucích prototypů Š-III je známo z předběžné objednávky, která dorazila do ŠZ v září téhož roku. Tovární výkres datovaný k 19.11.1931 představuje vozidlo se složitě členitou korbou a velkou věží, tvaru komolého kužele, umožňující lafetaci děla typu AB/BA a dvou kulometů vz.24. Zbraně nebyly spřaženy, ale umístěny na opačných stranách podélné osy věže v samostatných lafetách. Zbraň Škoda AB/BA měla univerzální lafetu a v provedení AB se jednako o kanon ráže 37 mm a ve verzi BA o houfnici ráže 70 mm. 7,9 mm kulomet vz. 24 byl modernizovanou verzí rakouskouherského kulometu Schwarzlose. Pásový podvozek o rozchodu 2400 mm byl vybaven dvěma sadami kol v tomto pořadí: přední napínací kolo, přední nájezdná kladka, osm pojezdných kladek, zadní nájedná kladka, tři kladky opěrné a zadní pohonné kolo. Uvnitř korby byl zabudován výsuvný kolový podvozek 4x2, přední kola byla řídicí a zadní hnací. Podvozek byl na bocích kryt pancéřovými pláty. Plánovanou hnací soustavu měly tvořit dva čtyřválcové motory, každý o výkonu 103 kW (140 k) v uložení šikmo proti sobě a spojené jedinou převodovkou. Objednávku zadaná hmotnost 12 Mg (tun) vzrostla až na 16,5 Mg.
Oficiální objednávka byla předána do Plzně až 29. května 1933 výnosem MNO čj.70-Taj.-V/3.odd. V té době byl jeden z prototypů v stádiu vysoké rozpracovanosti. V prosinci téhož roku dochází Škodovka k názoru, že složitá konstrukce kolopásové verze Š-III je nad její síly a proto přesvědčuje zástupce vojenské správy, že výhodnějším řešením bude nekombinované provedení podvozku. Práce na kombinované verzi podvozku byly zastaveny. Další jeho osudy nejsou známy. Lze předpokládat, že vhodné díly a agregáty byly použity u nových konstrukcí.
Vojenská správa zaslala 14. června 1934 ŠZ objednávku na vyhotovení dvou prototypů se staronovým kódovým označením Š-III. Tentokrát se jednalo o celopásové bojové vozidlo určené k prorážení opevněných linií nepřátelské obrany a k boji s tanky protivníka. Součástí vývoje byla nová konstrukce jednotné věže pro tanky Š-III a T-III. Ta byla vyrobena v jednom kuse a střídavě putovala mezi škodováckými a tatrováckými prototypy tanků. Škodovka v roce 1935 vyrobila čtyřkusovou ověřovací sérii děl útočné vozby (dále ÚV) v ráži 47 mm. První prototyp se podrobil továrním zkouškám koncem roku 1936. Druhý následoval v březnu 1937. V rámci úspor měl korbu vyrobenu z nepancéřových plechů. Tanky Š-III se ŠZ nevyvedly a jejich zdokonalování trvalo téměř pět let. Přesto trvaly konstrukční a jízdní potíže, díky zastaralosti podvozku a poddimenzovanému výkonu nedostatečně chlazených motorů. První prototyp do stavu ÚV přejímá takzvané protektorátní "MNO v likvidaci" až 14. dubna 1939. Druhý stroj byl předán Pz.Reg.57 v lednu 1940. V prosinci 1940 z Kummensdorfu - zkušebního polygonu Wehrmachtu - je dodán motor s číslem 3049 k opravě. Tentýž motor se opravuje i v srpnu 1942 a od tohoto data jsou osudy obou prototypů Š-III neznámé.
Škoda Š-III-6 a Š-III-8, označení čsl. VS: Š-III
Rok výroby: 1934-1939
Provedení vozu: vojenská zakázka na 2 kusy
- 1. prototyp, evidenční číslo: 13.638
- 2. prototyp, evidenční číslo: 13.639
- vyrobeno: 2 kusy
Osádka: 4 osoby
Druh motoru: zážehový
- počet válců: 1. prototyp 6 / 2. prototyp 8
- vrtání: ? mm
- zdvih: ? mm
- zdvihový objem: 1. prototyp 12800 cm3 / 2. prototyp 13800 cm3
- chlazení: vodou
- otáčky: 1. prototyp 1800 obr. za min. / 2. prototyp ?
- výkon: 1. prototyp 190 k (258,3 kW) / 2. prototyp 240 k (326,3 kW)
- rozvod: ?
Převodovka:
- převodových stupňů: 8 vpřed + 2 vzad
- stupně redukce: 2
Rozměry:
- délka: 5830 mm
- šířka: 2540 mm
- výška trupu: ? mm
- výška celková: 2480 mm
Podvozek:
- hmotnost podvozku, odhad: 18600 kg
- poháněné nápravy: 1 zadní
- rozvor os napínacího a hnacího kola: ? mm
- délka styku pásu s vozovkou: 4000 mm požadováno
- rozchod os pásů: ? mm
- šíře pásů: ? mm
- měrný tlak: 1. prototyp 88,3 kPa (0,9 kg/cm2) / 2. prototyp ?
Výkony:
- maximální rychlost: 1. prototyp až 28 km za hod. / 2. prototyp ?
Překážky:
- stupeň: 1 m
- příkop: 2,5 m
- brod: 1 m
Pancéřování: 1. prototyp 16 až 32 mm / 2. prototyp byl "železný"
Výzbroj:
- 1x 4,7 cm kanon ÚV
- 2x 7,9 kulomet vz. 37
Vezené střelivo:
- pro dělo: 80 kusů
- pro kulomety: 4000 kusů
Věž byla vyvíjena firmou Škoda a dala se použít i u tanku T-III.
VÚA Praha, fond: MNO, 5. odbor, 3. oddělení, Výnos MNO čj.70-Taj.-V/3.odd.-1933, z 29.05.1933
VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.155 taj.-III-1934, z 12.02.1934
VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.288 taj.-III-1934, z 02.03.1934
VÚA Praha, fond: MNO HŠ, 3.odd., karton 110, sl. 43 3/5-4, Š-III - prohlídka makety ve Škodových závodech 29.08.1934
VÚA Praha, fond: MNO, HŠ 3.odd., karton 110, sl. 43 3/12-3, Š-III (T-III) - prohlídka makety ve Škodových závodech 09.10.1934
VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.28049-taj.-V/3.odd.-1938, z 09.07.1938
Ivan Bajtoš: Rekonstrukce výkresu ŠZ Zb 5553 P "Střední kombinovaný útočný vůz – Projekt", předloha z 19.11.1931
V. Francev: Tanky a tančíky ŠZ, manuskript, 1983
V. Francev a C. Kliment: Czechoslovak Armored Fighting Vehicles 1918-1948, Schiffer Publ. Ltd., Atglen 1997, ISBN: 0-7643-0141-1
V. Francev a C. Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948, Ares, Praha 1999, ISBN: 80-86158-06-3
Archiv DK, složka: Škoda - vozidla pásová
Internet:
forum.axishistory.com
mailer.fsu.edu
Fotografie s nápisem "Wanted ..." jsou ze sbírky Charlese Klimenta a z internetové aukce na stránkách E-bay.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-S-III-t31949#115574Verze : 3
Jiří Tintěra
MOD
Reklama
Vážení,
v nedávné době jsem se dostal k několika skenům fotografií takzvaného středního tank Škoda Š-III. Nyní sháním pro archiv Difrologického klubu originální předlohy, nebo kvalitnější kopie. Znáte-li majitele, dejte vědět.
Jsou známy tři mutace tohoto tanku:
Škoda KÚS nebo KSÚ (původní kolo-pásová varianta, neznámé ev. číslo)
Škoda Š-III-6 (prototyp se šestiválcovým motorem, ev. číslo: 13.638)
Škoda Š-III-8 (prototyp s osmiválcovým motorem, ev. číslo: 13.639)
Na dalších informacích se pracuje. Prosím o strpení.
Pravděpodobný vzhed prototypu Škoda Š-III-6
v nedávné době jsem se dostal k několika skenům fotografií takzvaného středního tank Škoda Š-III. Nyní sháním pro archiv Difrologického klubu originální předlohy, nebo kvalitnější kopie. Znáte-li majitele, dejte vědět.
Jsou známy tři mutace tohoto tanku:
Škoda KÚS nebo KSÚ (původní kolo-pásová varianta, neznámé ev. číslo)
Škoda Š-III-6 (prototyp se šestiválcovým motorem, ev. číslo: 13.638)
Škoda Š-III-8 (prototyp s osmiválcovým motorem, ev. číslo: 13.639)
Na dalších informacích se pracuje. Prosím o strpení.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Pravděpodobný vzhed prototypu Škoda Š-III-6
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-S-III-t31949#115392Verze : 1
Jiří Tintěra
MOD
www.ebay.de
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-S-III-t31949#115414Verze : 2
brano
MOD
Trochu kvalitnejšie foto.
cgi.ebay.de
cgi.ebay.de
cgi.ebay.de
www.ioh.pl
Období | - |
Typ stroje | CZK - Škoda Š-III |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-S-III-t31949#174117Verze : 2
brano
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.