Název: Name: | Koken-Ki | |
Originální název: Original Name: | 航研機 | |
Kategorie: Category: | experimentální letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1937-08.04.1937 Tokyo Gas and Electrical Industry Co., Ltd., Ōta / | |
Období výroby: Production Period: | DD.12.1932-08.04.1937 vydání specifikací - dokončení stavby | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 25.05.1937 | |
Osádka: Crew: | 3 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 4225 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 9216 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 27,930 m | |
Délka: Length: | 15,060 m | |
Výška: Height: | 3,860 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 87,30 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 105,57 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Kawasaki BMW VIII, vodou chlazený dvanáctiválec s válci do V o výkonu 526 kW (715 k). Vrtule dvoulistá dřevěná s plechem potaženými vrtulovými listy, typ Sumitomo SW-4 o průměru 4 000 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 5 822 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 250 km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 211 km/h v 2000 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 3410 m | |
Dolet: Range: | 11651,011 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 12150 km | |
Výzbroj: Armament: | žádná | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | 航研機 - Kō-ken-ki - Povrch křídla, které bylo potaženo plátnem z kvalitní egyptské bavlny, byl 11x lakován a leštěn, aby bylo dosaženo minimálního odporu vzduchu. - Letoun byl držitelem rekordu v doletu, dne 15. 5. 1938 uletěl vzdálenost 11 651,011 km a zároveň získal rychlostní rekord, když uletěl 10 000 km rychlostí 186,192 km/h. Po letu zůstalo v nádržích ještě 500 l paliva, což zaručovalo ještě let dlouhý 1 200 km - Rekordní let pilotoval mjr. Yuzo Fujita. | |
Zdroje: Sources: | Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft, 1910-1941, Naval Institute Press, Putnam Aeronautical Books, London, 1990, pp. 90-91, ISBN: 1-55750-563-2 search.japantimes.co.jp www.ne.jp www.aviastar.org www.tokyofreepress.com archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Gasuden-Koken-Ki-t31867#114991Verze : 0
Vláďa
MOD
Gasuden Koken – experimentální letoun s dlouhým doletem
Historie letounu:
Ve dvacátých a třicátých letech minulého století se letectvo prudce rozvíjelo a po celém světě byly ustanovovány nové světové rekordy ve všech možných kategoriích. Japonsko tou dobou velice usilovně posilovalo obě složky svého letectva a mohutně investovalo do rozvoje svého průmyslu, nakupovaly se licence, zkoušela se cizí letecká technika, japonští důstojníci, inženýři a technici byli na zahraničních stážích, studovali na prestižních univerzitách a do Japonska byli zváni zkušení letečtí konstruktéři se svými týmy. Počátkem třicátých let již nazrála doba, aby se také Japonské císařství zapojilo do světové honby za rekordy.
V roce 1931 byla navázána úzká spolupráce mezi Výzkumným leteckým ústavem a Císařskou univerzitou v Tokiu, cílem této spolupráce měl být letoun s velmi dlouhým doletem. Práce mělo financovat Ministerstvo školství. Projektové práce byly započaty v prosinci 1932, kdy byli ustanoveni vedoucí projektu. Výzkumné práce řídil dr. Koroku Wada ve spolupráci s profesorem Keikichi Tanakou. Velká pozornost byla kladena na konstrukci křídla a systém palivových nádrží, palivo bylo neseno v celkem čtrnácti nádržích umístněných v křídlech a jeho odčerpávání během letu nesmělo nijak ovlivnit těžiště letounu. Trup byl poměrně štíhlý a pilotní sedadlo bylo možno po vzlétnutí zasunout do trupu tak, aby nevystupovalo nad jeho obrys. Podvozek byl zatahovací a po jeho zatažení byl zakryt aerodynamickými kryty.
V roce 1934 bylo rozhodnuto, že trup letounu postaví malá společnost 東京瓦斯電気工業 - Tokyo Gasu Denki Kabushiki Kaisha (zkráceně Gasuden), motor mělo dodat motorářské oddělení společnosti 川崎航空工機業株式会社 - Kawasaki Kōkūki Kōgyō Kabushiki Kaisha, vybrán byl upravený německý motor BMW VIII. Práce na dálkovém letounu postupovaly velmi pomalu, pro japonské dělníky byla navíc nezvyklá celokovová konstrukce letounu a jeho hladký a leštěný povrch. Všechny díly byly dokončeny až 3. března 1937, tyto vyrobené díly byly následně přepraveny do velkého hangáru na letišti v Hanedě, zde byla provedena závěrečná montáž a konečné sestavení letounu, stalo se tak 8. dubna 1937.
První let provedl 陸軍少佐 - Rikugun Shosa (major) Yuzo Fujita, 陸軍准士官 - Rikugun Junshikan (praporčík) Fukujiro Takahashi a palubní inženýr Chikakichi Sekine, všichni jmenovaní byli příslušníky Armádního leteckého výzkumného institutu v Tachikawě (陸軍航空技術研究所 - Tachikawa Rikugun Kōkū Gijutsō Kenkyujō ), tento ústav měl za úkol zabezpečit přípravu k rekordnímu letu.
K rekordnímu letu došlo 13. května 1938 ve 4 hodiny a 55 minut ráno, letoun odstartoval z námořní základny v Kisarazu a létal ve čtyřúhelníku tvořeného městy Kisarazu, Choshi, Ohta a Hiratsuka, obletět tento čtyřúhelník znamenalo uletět vzdálenost 401, 759 km a letoun tento čtyřúhelník obletěl 29x a uletěl tak vzdálenost 11 651, 011 km. Rekordní let byl ukončen 15. května v 19 hodin 21 minuta, čistý letový čas byl 62 hodin 26 minut a v palivových nádržích zůstalo téměř 500 litrů paliva. Koken-Ki se tak stal jediným japonským rekordním strojem, který získal certifikát FAI.
Rekord tohoto letounu se vydržel pouhých patnáct měsíců, v srpnu 1939 byl překonán italským letounem Savoia Marchetti SM.82, tento letoun převzal pomyslnou štafetu novou vzdáleností – 12 936 km.
Rekordní stroj Koken-Ki po provedení rekordního letu provedl několik testovacích dálkových letů, tyto lety byly provedeny v režii Armádního arzenála v Tachikawě.
Patrně poslední let byl proveden na jaře roku 1939, tehdy se Koken nízkým průletem rozloučil se svým pilotem majorem Fujitou. Major zahynul 1.února 1939 v Číně, při návratu z bojové mise byl nucen nouzově přistát s bombardérem Fiat BR.20 (Armádní těžký bombardér typ 1 model 100) na hladinu řeky Jang-c’-ťiang. Koken tak přežil svého pilota o šest let, ale konec letounu nebyl slavný, po kapitulaci Japonska byl zničen a sešrotován americkými okupačními silami spolu s mnoha ostatními japonskými letadly, stalo se tak na místě jeho finální montáže - na tokijském letišti Haneda.
Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft, 1910-1941, Naval Institute Press, Putnam Aeronautical Books, London, 1990, pp. 90-91, ISBN: 1-55750-563-2
www.ne.jp
www.aviastar.org
archiv autora
Historie letounu:
Ve dvacátých a třicátých letech minulého století se letectvo prudce rozvíjelo a po celém světě byly ustanovovány nové světové rekordy ve všech možných kategoriích. Japonsko tou dobou velice usilovně posilovalo obě složky svého letectva a mohutně investovalo do rozvoje svého průmyslu, nakupovaly se licence, zkoušela se cizí letecká technika, japonští důstojníci, inženýři a technici byli na zahraničních stážích, studovali na prestižních univerzitách a do Japonska byli zváni zkušení letečtí konstruktéři se svými týmy. Počátkem třicátých let již nazrála doba, aby se také Japonské císařství zapojilo do světové honby za rekordy.
V roce 1931 byla navázána úzká spolupráce mezi Výzkumným leteckým ústavem a Císařskou univerzitou v Tokiu, cílem této spolupráce měl být letoun s velmi dlouhým doletem. Práce mělo financovat Ministerstvo školství. Projektové práce byly započaty v prosinci 1932, kdy byli ustanoveni vedoucí projektu. Výzkumné práce řídil dr. Koroku Wada ve spolupráci s profesorem Keikichi Tanakou. Velká pozornost byla kladena na konstrukci křídla a systém palivových nádrží, palivo bylo neseno v celkem čtrnácti nádržích umístněných v křídlech a jeho odčerpávání během letu nesmělo nijak ovlivnit těžiště letounu. Trup byl poměrně štíhlý a pilotní sedadlo bylo možno po vzlétnutí zasunout do trupu tak, aby nevystupovalo nad jeho obrys. Podvozek byl zatahovací a po jeho zatažení byl zakryt aerodynamickými kryty.
V roce 1934 bylo rozhodnuto, že trup letounu postaví malá společnost 東京瓦斯電気工業 - Tokyo Gasu Denki Kabushiki Kaisha (zkráceně Gasuden), motor mělo dodat motorářské oddělení společnosti 川崎航空工機業株式会社 - Kawasaki Kōkūki Kōgyō Kabushiki Kaisha, vybrán byl upravený německý motor BMW VIII. Práce na dálkovém letounu postupovaly velmi pomalu, pro japonské dělníky byla navíc nezvyklá celokovová konstrukce letounu a jeho hladký a leštěný povrch. Všechny díly byly dokončeny až 3. března 1937, tyto vyrobené díly byly následně přepraveny do velkého hangáru na letišti v Hanedě, zde byla provedena závěrečná montáž a konečné sestavení letounu, stalo se tak 8. dubna 1937.
První let provedl 陸軍少佐 - Rikugun Shosa (major) Yuzo Fujita, 陸軍准士官 - Rikugun Junshikan (praporčík) Fukujiro Takahashi a palubní inženýr Chikakichi Sekine, všichni jmenovaní byli příslušníky Armádního leteckého výzkumného institutu v Tachikawě (陸軍航空技術研究所 - Tachikawa Rikugun Kōkū Gijutsō Kenkyujō ), tento ústav měl za úkol zabezpečit přípravu k rekordnímu letu.
K rekordnímu letu došlo 13. května 1938 ve 4 hodiny a 55 minut ráno, letoun odstartoval z námořní základny v Kisarazu a létal ve čtyřúhelníku tvořeného městy Kisarazu, Choshi, Ohta a Hiratsuka, obletět tento čtyřúhelník znamenalo uletět vzdálenost 401, 759 km a letoun tento čtyřúhelník obletěl 29x a uletěl tak vzdálenost 11 651, 011 km. Rekordní let byl ukončen 15. května v 19 hodin 21 minuta, čistý letový čas byl 62 hodin 26 minut a v palivových nádržích zůstalo téměř 500 litrů paliva. Koken-Ki se tak stal jediným japonským rekordním strojem, který získal certifikát FAI.
Rekord tohoto letounu se vydržel pouhých patnáct měsíců, v srpnu 1939 byl překonán italským letounem Savoia Marchetti SM.82, tento letoun převzal pomyslnou štafetu novou vzdáleností – 12 936 km.
Rekordní stroj Koken-Ki po provedení rekordního letu provedl několik testovacích dálkových letů, tyto lety byly provedeny v režii Armádního arzenála v Tachikawě.
Patrně poslední let byl proveden na jaře roku 1939, tehdy se Koken nízkým průletem rozloučil se svým pilotem majorem Fujitou. Major zahynul 1.února 1939 v Číně, při návratu z bojové mise byl nucen nouzově přistát s bombardérem Fiat BR.20 (Armádní těžký bombardér typ 1 model 100) na hladinu řeky Jang-c’-ťiang. Koken tak přežil svého pilota o šest let, ale konec letounu nebyl slavný, po kapitulaci Japonska byl zničen a sešrotován americkými okupačními silami spolu s mnoha ostatními japonskými letadly, stalo se tak na místě jeho finální montáže - na tokijském letišti Haneda.
Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft, 1910-1941, Naval Institute Press, Putnam Aeronautical Books, London, 1990, pp. 90-91, ISBN: 1-55750-563-2
www.ne.jp
www.aviastar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Gasuden-Koken-Ki-t31867#408784Verze : 2
Vláďa
MOD
a několik fotografií
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Gasuden-Koken-Ki-t31867#114994Verze : 0
Vláďa
MOD
Kresba Kokenu za letu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Gasuden-Koken-Ki-t31867#114993Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.