Messerschmitt Me 323 E-2/WT

     
Název:
Name:
Messerschmitt Me 323 E-2/WT Messerschmitt Me 323 E-2/WT
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Me 323 E-2/WT
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1944 Messerschmitt AG, ? /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.MM.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1943
Osádka:
Crew:
17
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
32000 kg 70548 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
40000 kg 88185 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
42000 kg 92594 lb
Rozpětí:
Wingspan:
55,00 m 180ft 5,34in
Délka:
Length:
28,15 m 92ft 4,26in
Výška:
Height:
9,60 m 31ft 5,94in
Plocha křídla:
Wing Area:
300,00 m2 3229.17 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
133,30 kg/m2 27.3 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
6
Typ:
Type:
Gnome-Rhône 14R o vzletovém výkonu 868 kW/1180 k Gnome-Rhône 14R, take-off power 1164 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
10740 l 2362 Imp gal / 2837 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
255 km/h v ? m 158.4 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
240 km/h v ? m 149.1 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
4 m/s 787.4 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
13 min do 1000 m 13 min to 3281 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4500 m 14764 ft
Dolet:
Range:
1000 km 621.4 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1200 km 745.6 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pohyblivý kulomet MG 131 ráže 13 mm v bocích trupu
4x pohyblivý kanon MG 151/20 ráže 20 mm v bocích trupu
4x kanon MG 151/20 ráže 20 mm ve věži EDL 151 na křídle
1x kanon MG 151/20 ráže 20 mm ve věži HDL 151
2x flexible 13 mm MG 131 machine gun in beam positions
2x flexible 20 mm MG 151/20 cannon in beam positions
4x 20 mm MG 151/20 cannon in a EDL 151 wing-mounted turret
1x 20 mm MG 151/20 cannon in a HDL 151 nose turret
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- "Waffenträger", určený pro ochranu standardních Me 323, podobně jako americké "létající křižníky" YB-40 -
Zdroje:
Sources:
Kempski, Benedykt. Szybowiec/samolot transportowy Me 321/323 Gigant, TBiU Nr.160. Bellona, Warszawa 1993. ISBN 83-11-08302-9.
Dabrowski, H.-P. Messerschmitt Me 321/323 - Giganten der Luft, Waffen-Arsenal, 1993.
Smith, J. R.; Kay, Anthony L. German Aircraft of the Second World War. Conway Maritime Press, London 1972. ISBN 8-5177-836-4.
Schwarz, Karl. Transport-Riese, Teil 2, Klassiker del Luftfahrt 2007/01.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-323-E-2-WT-t31752#528675 Verze : 0
www.aviarmor.net

Messerschmitt Me 323 E-2/WT -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-323-E-2-WT-t31752#528676 Verze : 0
...
Messerschmitt Me 323 E-2/WT -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-323-E-2-WT-t31752#114654 Verze : 0
...
Messerschmitt Me 323 E-2/WT -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-323-E-2-WT-t31752#114655 Verze : 0

Diskuse

Zcela přesný počet vyrobených kusů není znám, viz tabulka TAB A. Počty kusů se pohybují od 195 do 201. Do dneška se podařilo sesbírat informace o 195 strojích.

TAB: A
Verze A Verze B Verze C Verze D Verze E
1942 – 27ks Me323 E-1 56ks 800-814 15ks Leipheim 93ks
1943 – 140ks Me323 E-2/WT 1ks 1101-1152 52/50ks Obertraubing 105ks
1944 – 34ks Me323 D-1 53ks 1201-1298 97/94ks
Me323 D-2 34ks 13004-130066 26ks
Me323 D 55ks 330001-33010 10ks
Dle roků 30.05.44 201ks Dle typů 199ks Určených 200/195ks Dle výrobců 198ks Dle Wiki 198/200ks

Na rozdíl od Ju52/3m, kterých bylo vyrobeno daleko větší počet kusů a ve více závodech, se vytvoření seznamu pro Me323 jeví snažší. Ale objevují se tam podobné problémy. Luftwaffe se sice dušuje, že Stammkennzeichen nebo Verbandskennzeichen nebyl na letadlech duplicitní, ale bohužel stávalo se to. Narazil jsem na označení, že na trupu měl jiný Stammkennzeichen/Verbandskennzeichen než měl ze spodu na křídlech. Samotná databáze LEMB v tom také nemá zcela jasno i zde lze najít, že jedno Stammkenzeichen je stejné pro dvě úplně jiná typově odlišná letadla. Dle výpovědí některých letců a je to vidět i na letových příkazech, že stroj i když měl přidělen Verbandskennzeichen tak piloti používali k zapisu Stammkenzeichen apod. Úplný chaos mám u letadel z obležené Wroclavy, tam piloti odlétavali s úplně jinými stroji, než přistáli, protože ten jejich byl po přistání třeba hned zničen a odletěli se strojem, kdy jeho posádka byla po přistání hned zabita. Další ztížení identifikace způsobují někteří opisovači, že do nekonečna opisují články a vlastně nesprávná informace se stává dogma, přes který nejede vlak. Zajímavým příkladem jsou právě Me323, které přistaly, já už ani nevím kde všude, někde se uvádí v Chrudimi v Skutči ve Štichovicích. Došlo k tomu asi tak, že někdo opsal špatně Verbandskennzeichen z fografie pana M.Petráka ze Skutče a ten se potom mnoha autory po řadu let opakuje ve stejném textu. Ta fotografie by mohla být jedním z důkazů (stroj vypada z boku jinak), že Me323 E-2/WT zde opravdu zůstal a už neodstartoval. Viz TAB B. Zde uvádím nalezené alternativy značení, které Me323 E-2/WT mohl nést. Zatím se přikláním k domněnce, že byly vyrobeny dva kusy, jeden jak je známé létal u KG200. To, že byly vyrobeny dva kusy by mohly potvrzovat i dvě WNr.čísla jdoucí následně po sobě WNr.330004 a WNr.33005 a také Stammkenzeichen má následná čísla. A když uvedeme na pravou míru, to že jeden ze strojů měl Verbandskennzeichen C8+GC tak dojdeme k závěru, že opravdu jeden ze dvou Me323 E-2/WT zůstal na území naši republiky.

TAB: B
WNr. Typ Stamm Verband Takt
330004 Me323 E-1 E-2/WT RL+UD C8+GC 5./TG5 2./TG5 přistál a zůstal 3.8.44 v Chrudimi 1944-08-03
330005 Me323 E-1 E-2/WT RL+UE
130056 Me323 E-2/WT DU+PP
1298 Me323 E-2/WT SL+HT
1272 Me323 E-2/WT/D-6 VM+IT

V květnu 1944 společnost Zeppelin Friedrichshafen, kam měla být převedena dosavadní kompletní výroba Me323, dokončila návrh nové verze ZMe323 H. V tom samém období, na základě vojenské situace,vznikl na Ministerstvu vyzbrojovani A.Speera tzv. Jägerstab. Stab vyhodnotil předložené práce leteckých inženýrů tak, že ve výzbroji Luftwaffe musí dojít k zásadní změně-výsledkem bylo vyhlašení Jägerprogrammu, který preferovat stíhací stroje. Výrobní kapacity se musely tomuto Jägerprogrammu zcela podřídit. Dosavadní výroba různých maloseriových, ale i některých typů bitevních a transportních letadel muselo uvolnit kapacity pro nově vyvinuté a vyvíjené stihací a raketové stroje.
V čele štábu stali největší organizátorská esa Německa, dnes bychom řekli manažeři. Speer, Milch a Kammler.V podstatě zcela odstavili Göringa a s ním i částečně určitý politický vliv na zbrojní výrobu.Výrobu začali organizovat odborníci. Luftwaffe se nadechovala k razantní změně, začaly se realizovat moderní projekty, nebezpečné pro Spojence.
Speer měl na starost celkový dohled nad programem, Milch zajišťoval kompletní výrobu, která snad neměla už žádných rezerv, jeho vojenské zkušenosti preferovaly to, jakým strojům se ve výrobě dát přednost. Kammler zajištoval výstavbu závodů a pracovní síly, včetně kompletního vývoje specielních zbraní. Záhadný Kammler kam se ztratil?…domněnek je hodně!…. ale asi dožil pod dohledem v USA. Lidé s takovým IQ se nezabijí ani nezabíjejí… O Sperovi i o Milchovi si můžeme lecos přečíst, ale Hans Kammler zůstává stále zahalený tajemstvím…
Kdo pohřbil další seriovou výrobu Me323, která měla být převedena do Friedrichshafenu. Existují malé zprávy, že sám Milch neviděl v těchto letadlech budoucnost.Všichni tři superorganizátoři byly zastánci rychlosti a to ve všem a Me323 byl symbolem opaku. Možná, že k rozhodnutí zastavení výroby vedly Milcha také ty obrovské ztráty bezbranných posádek. Závěrem se asi shodneme, že to byl Jägerprogramm a určitě i osobnost Milcha co smetlo celý projekt výroby Zeppelin s Me323 jen do sfery historie. Že to ale není úplně tak, je pokračovaní poválečného letectví v konstrukci velkonákladových letadel. Byl to Me323, který dal podnět Rusům i Američanům k vývoji těchto velkokapacitních letadel do stadia, které můžeme vidět dnes - určitě projekt Me323 stál u zrodu těchto obrovských bagážníků
Škoda, už se asi nic nedozvíme, to je ten relativní pojem času, kdy dnes je čas, kdy o těchto věcech můžeme s nadhledem a objektivně hovořit, ale dnes jsou tu jenom Ti co by se chtěli ptát….a tak nám nadšencům alespoň zůstáva obrovský prostor pro naše bádání, touha se něco dozvědět, vypatrat, vyhodnotit, dojít třeba pro někoho k nepodstanému závěru, který nám přináší nejenom uspokojení, ale především poučení.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-323-E-2-WT-t31752#533438 Verze : 0
Dnes 22.07.2015 mohu potvrdit, že továrna Messerschmitt vyrobila dva kusy strojů v provedení Me323E-2/WT.

WNr.330 004 RL+UD C8+GC havarovalo 03.08.44 v Karlowicích
WNr.330 005 RL+UE existuje snímek
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-323-E-2-WT-t31752#536372 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více