Název: Name: | 10,5cm leFH 18/1(Sf) auf Geschützwagen IVb | |
Originální název: Original Name: | 10,5cm leFH 18/1(Sf) auf Geschützwagen IVb | |
Kategorie: Category: | stredná samohybná húfnica | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Krupp, Magdeburg-Buckau / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1941-DD.MM.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 prototypy + 10 strojov 0.série (2 prototypes + 10 pcs. 0.serie) | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1941 | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 18000 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 5900 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 2870 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2250 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 400 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Maybach HL 66 PLb (vodou chladený zážihový 6-valec, 6,6 litrový) | |
Výkon: Power: | 140.19 kW při 3200 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | Z.F. SSG 76 (6+R) | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 35 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 240 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | 130 km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 34 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 2 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,65 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 0,95 m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | le.F.H. 18/1 (60 nábojov) | |
Vedlejší: Secondary: | 3x samopal MP 38/MP 40 (576 nábojov) | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Pancierovanie: Korba: čelo - 20 mm boky a zadok 14,5 mm Veža: čelo - 20 mm boky a zadok - 14,5 mm Pásy: Kgs 61/400/120 (89 článkov v jednom páse) | |
Zdroje: Sources: | Thomas L. Jentz, Hilary Louis Doyle - Artillerie Selbstfahrlafetten 15cm s.I.G.33 auf Pz.Kpfw.I (ohne Aufbau) to Karl Geraet (54 cm), Panzer Tracts no.10, ISBN 0-9708407-5-6 |
URL : https://www.valka.cz/10-5-cm-leFH-18-1-Sf-auf-Geschuetzwagen-IVb-t31692#395838Verze : 0
brano
MOD
Pz.Sfl.IVb
10,5 cm le.F.H.18/1 auf G.W.IVb
Geschützwagen IVb für 10,5 cm le.F.H.18/1 (Sf.) (Sd.Kfz.165/1) Ausführung A
14.9.1939 bol firmou Krupp predstavený nový projekt moderne riešenej samohybnej húfnice ráže 10,5 cm. Za základ bol vybraný podvozok stredného tanku Pz.Kpfw. IV. Podvozok bol značne upravený - bol skrátený o dve pojazdové kolesá a mal modifikované hnacie koleso. V čiastočne otočnej, zhora otvorenej veži bola lafetovaná 10,5 cm húfnica le.F.H. 18/1. Veža sa mohla otáčať do strán v rozsahu 35° do oboch strán, takže sa nemuselo tak často manévrovať s celým vozidlom. Námer bol v rozsahu -10° až +40°.
Prvé dva objednané prototypy (V1 a V2) boli dokončené, otestované a akceptované WaPrüf 6 k 1/1942.
Objednaná bola 0. séria 10 ks strojov sériových čísel 150631 - 150640. Vyrobené boli firmou Krupp.
Po skúškach boli odoslané k Feld-Versuchs Batterie/Artillerie Regiment 16 z 16. Panzer-Division, kde dosiahli operačného statusu 20.9.1942. Dňa 13.12.1942 dostala firma Krupp objednávku na výrobu 200 ks Pz.Sfl.IVb3 (sériová verzia s motorom Maybach HL 90 P20K s vyšším výkonom a niekoľkými ďalšími úpravami vrátane zvýšeného odmeru na 360°). Pre vyťaženosť firmy bol kontrakt v 7/1942 presunutý k Stahlindustrie Mülheim v ruhrskej oblasti.
Po vyprojektovaní samohybnej húfnice Wespe boli plány na využitie podvozkov Pz.Kpfw.III/IV zmenené. Nový plán rátal s vyrobením 200 ks samohybných diel s húfnicou ráže 15 cm (Hummel). Z toho dôvodu bol kontrakt náhle k 11/1942 zrušený a sériová výroba nebola zahájená.
10,5 cm le.F.H.18/1 auf G.W.IVb
Geschützwagen IVb für 10,5 cm le.F.H.18/1 (Sf.) (Sd.Kfz.165/1) Ausführung A
14.9.1939 bol firmou Krupp predstavený nový projekt moderne riešenej samohybnej húfnice ráže 10,5 cm. Za základ bol vybraný podvozok stredného tanku Pz.Kpfw. IV. Podvozok bol značne upravený - bol skrátený o dve pojazdové kolesá a mal modifikované hnacie koleso. V čiastočne otočnej, zhora otvorenej veži bola lafetovaná 10,5 cm húfnica le.F.H. 18/1. Veža sa mohla otáčať do strán v rozsahu 35° do oboch strán, takže sa nemuselo tak často manévrovať s celým vozidlom. Námer bol v rozsahu -10° až +40°.
Prvé dva objednané prototypy (V1 a V2) boli dokončené, otestované a akceptované WaPrüf 6 k 1/1942.
Objednaná bola 0. séria 10 ks strojov sériových čísel 150631 - 150640. Vyrobené boli firmou Krupp.
Dátum | Počet vyrobených vozidiel |
1/1942 | 1 |
9/1942 | 3 |
10/1942 | 4 |
11/1942 | 1 |
12/1942 | 1 |
Po skúškach boli odoslané k Feld-Versuchs Batterie/Artillerie Regiment 16 z 16. Panzer-Division, kde dosiahli operačného statusu 20.9.1942. Dňa 13.12.1942 dostala firma Krupp objednávku na výrobu 200 ks Pz.Sfl.IVb3 (sériová verzia s motorom Maybach HL 90 P20K s vyšším výkonom a niekoľkými ďalšími úpravami vrátane zvýšeného odmeru na 360°). Pre vyťaženosť firmy bol kontrakt v 7/1942 presunutý k Stahlindustrie Mülheim v ruhrskej oblasti.
Po vyprojektovaní samohybnej húfnice Wespe boli plány na využitie podvozkov Pz.Kpfw.III/IV zmenené. Nový plán rátal s vyrobením 200 ks samohybných diel s húfnicou ráže 15 cm (Hummel). Z toho dôvodu bol kontrakt náhle k 11/1942 zrušený a sériová výroba nebola zahájená.
Thomas L. Jentz, Hilary Louis Doyle - Artillerie Selbstfahrlafetten 15cm s.I.G.33 auf Pz.Kpfw.I (ohne Aufbau) to Karl Geraet (54 cm), Panzer Tracts no.10, ISBN 0-9708407-5-6
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/10-5-cm-leFH-18-1-Sf-auf-Geschuetzwagen-IVb-t31692#114294Verze : 3
brano
MOD
Firma Krupp představila koncepci nové samohybné houfnice 10,5 cm leFH 18/1 14. září 1939 úřadu pro výzbroj pozemní armády (oddělení WaPruf 6). Ta tento projekt schválila a mohly začít projekční práce. Koncepce této samohybné houfnice byla navržena pro těžké terénní podmínky, průchodnost terénu byla zamýšlena shodná s tanky. Aby konstrukce zbraně probíhalo co nejrychleji rozhodla se firma Krupp využít konstrukční celky v té době vyráběných středních tanků. I přes tuto snahu byly první dva prototypy dokončeny až v lednu 1942.
Prototypy byly označeny leFH 18/1 auf Geschützwagen IVb (Sd.Kfz. 165/1). Podvozek samohybné houfnice byl ve skutečnosti modifikovanou a zkrácenou verzí podvozku Pz.Kpfw. IV Ausf. F1. Byly použity jen tři vozíky místo čtyř (po dvou pojezdových kolech o průměru 520 mm, jsou o trošku větší než u Pz.Kpfw. IV) a tři nosné kladky.
U konstrukce tohoto samohybného děla poprvé Němci navrhli částečně otočnou věž s houfnicí leFH 18/1. Toto řešení zlepšilo bojové vlastnosti zbraně. Bohužel náměr věže byl pouhých 35° na obě strany od osy podvozku (vypadá to tak, jak když se projektanti firmy Krupp zastavili v půli cesty). Zbraň měla k dispozici 60 ks dělostřeleckých granátů ráže 105 mm. K zaměření děla se používal zaměřovač Z.E. 34 a Rblf 36.
V zadní části věže byly umístěny antény radiostanice Fu.Spr.Ger.“f".
Motor byl od firmy Maybach typ L66P o výkonu 180 PS, tyto motory nebyly tak výkonné jako tankové motory HL 120. Převodovka byla opět převzata z tanku Pz.Kpfw. IV Ausf. F1 typ - ZF SSG 76.
Osádku tvořilo pět mužů, řidič a radista seděli vedle sebe v přední části korby, velitel střelec a nabíječ seděli ve věži. Ta je otevřené koncepce ze shora, v případě nepřízně počasí nebo přesunu mohli prostor zakrýt vezenou celtou.
Na konci roku 1941 objednal úřad pro vyzbrojování předseriovou výrobu 10 samohybných houfnic. Závod Krupp-Grussonwerk vyrobil děla v druhé polovině roku 1942 a to: 1 v srpnu, 4 v říjnu, 1 v listopadu a jeden v prosinci + vyrobené prototypy. Po testech na polygonu v Německu byly děla odeslány k vojenským zkouškám na východní frontu jak zmiňuje předchozí článek.
Zkoušky nedopadly zřejmě nejlépe, ač firma Krupp chtěla zavést u sériové výroby některé změny, jako plně otočnou věž, montáž silnějšího motoru Maybach typ HL 90 o výkonu 320 PS. Úřad pro vyzbrojování totiž v listopadu 1942 zrušil objednávku na 200 ks samohybných děl.
Prototypy byly označeny leFH 18/1 auf Geschützwagen IVb (Sd.Kfz. 165/1). Podvozek samohybné houfnice byl ve skutečnosti modifikovanou a zkrácenou verzí podvozku Pz.Kpfw. IV Ausf. F1. Byly použity jen tři vozíky místo čtyř (po dvou pojezdových kolech o průměru 520 mm, jsou o trošku větší než u Pz.Kpfw. IV) a tři nosné kladky.
U konstrukce tohoto samohybného děla poprvé Němci navrhli částečně otočnou věž s houfnicí leFH 18/1. Toto řešení zlepšilo bojové vlastnosti zbraně. Bohužel náměr věže byl pouhých 35° na obě strany od osy podvozku (vypadá to tak, jak když se projektanti firmy Krupp zastavili v půli cesty). Zbraň měla k dispozici 60 ks dělostřeleckých granátů ráže 105 mm. K zaměření děla se používal zaměřovač Z.E. 34 a Rblf 36.
V zadní části věže byly umístěny antény radiostanice Fu.Spr.Ger.“f".
Motor byl od firmy Maybach typ L66P o výkonu 180 PS, tyto motory nebyly tak výkonné jako tankové motory HL 120. Převodovka byla opět převzata z tanku Pz.Kpfw. IV Ausf. F1 typ - ZF SSG 76.
Osádku tvořilo pět mužů, řidič a radista seděli vedle sebe v přední části korby, velitel střelec a nabíječ seděli ve věži. Ta je otevřené koncepce ze shora, v případě nepřízně počasí nebo přesunu mohli prostor zakrýt vezenou celtou.
Na konci roku 1941 objednal úřad pro vyzbrojování předseriovou výrobu 10 samohybných houfnic. Závod Krupp-Grussonwerk vyrobil děla v druhé polovině roku 1942 a to: 1 v srpnu, 4 v říjnu, 1 v listopadu a jeden v prosinci + vyrobené prototypy. Po testech na polygonu v Německu byly děla odeslány k vojenským zkouškám na východní frontu jak zmiňuje předchozí článek.
Zkoušky nedopadly zřejmě nejlépe, ač firma Krupp chtěla zavést u sériové výroby některé změny, jako plně otočnou věž, montáž silnějšího motoru Maybach typ HL 90 o výkonu 320 PS. Úřad pro vyzbrojování totiž v listopadu 1942 zrušil objednávku na 200 ks samohybných děl.
URL : https://www.valka.cz/10-5-cm-leFH-18-1-Sf-auf-Geschuetzwagen-IVb-t31692#127715Verze : 0
www.ebay.de
www.ioh.pl
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/10-5-cm-leFH-18-1-Sf-auf-Geschuetzwagen-IVb-t31692#251477Verze : 2
brano
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.