Main Menu
User Menu

Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo)

     
Název:
Name:
Bergepanzer 38(t)
Originální název:
Original Name:
Bergepanzer 38(t)
Kategorie:
Category:
vyprosťovací tank
Výrobce:
Producer:
B.M.M., Praha /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1944-DD.04.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
181 (?)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
13000 kg
Celková délka:
Overall Length:
4870 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2630 mm
Celková výška:
Overall Height:
1970 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
380 mm
Pancéřování:
Armour:
čelo - 60 mm (30 mm - 2/1945)
boky - 20 mm
zadok - 20 mm
strop motorového priestoru - 8 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Praga AE (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 7.754 cm3)
Výkon:
Power:
118 kW při 2500 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
Praga-Wilson (5+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
40 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
15 km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
180 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
130 km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
25 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
1,3 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,65 m
Brodivost:
Fording Depth:
0,9 m
Nástavba:
Superstructure:
-
Výzbroj:
Armament:
guľomet MG 34 (600 nábojov)
samopal MP 38/40 (192 nábojov)
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Thomas L.Jentz, Hillary L.Doyle - Bergepanzerwagen - Bergepanzer 38 to Bergepanther-, Panzer tracts no.16, ISBN: 0-9744862-5-6
Vladimír Francev, Charles K. Kliment, Milan Kopecký - Jagdpanzer 38(t) Hetzer, MBI, rok vydania 2001, ISBN: 80-902238-9-3
URL : https://www.valka.cz/Bergepanzer-38-t-vyprostovacie-vozidlo-t31393#428131Verze : 0
MOD
Po zavedení stíhačov tankov Jagdpanzer 38(t) vznikla potreba ľahkého vyprosťovacieho vozidla, ktoré malo slúžiť k odťahovaniu poškodených, či inak znehybnených vozidiel. Preto sa v lete 1944 začalo vo firme BMM pracovať na takomto stroji, ktoré vychádzalo z konštrukcie Hetzera. Predpokladalo sa, že ku každej rote so 14 stíhačmi tankov, bude pridelený jedno vyprosťovacie vozidlo. Konštrukcia nebola vybavená žiadnou kanónovou výzbrojou okrem organickej výzbroje dvojčlennej posádky a jedným guľometom MG 34, ktorý sa dal pripevniť na hornú hranu panciera. Korba bola znížená a otvorená. Na zadný pancier bola priskrutkovaná mohutná traverza s okom a čapom, do ktorého sa uchytávalo lano, alebo ťažná tyč. Dve ťažné tyče boli nesené na pravom boku vozidla. Stroj bol vybavený 2-tonovým skladacím žeriavom, ktorého tri trubkové časti spolu s výložníkom boli umiestnené na ľavej strane stroja. Žeriav slúžil na manipuláciu s ťažkými časťami stíhačov tankov, napr. pri výmene motora. Stroj mal na mieste lafetácie kanóna umiestnený silný naviják od firmy Baumgarten z Neurupinu, poháňaný prevodom od hnacej tyče. Prvá verzia mala vývod lana smerom cez predný pancier, neskoršie verzie mali vývod dozadu cez motorový kryt, kde sa nachádzala i oporná kladka. Súčasťou výbavy na zdvíhanie celého stroja bol i zdvihák. V 1/1945 bol testovaný bergepanzer, ktorý mal v zadnej časti na dvoch čapoch namontovanú mohutnú opornú ostruhu, ktorá sa pri presune zdvíhala hore pomocou lana navijáka. Prototyp mal sériové číslo "322519" a na konci vojny bol nájdený v meste Zálužany, kde sa odstavený nachádzal ešte i v roku 1948.
Podľa plánu sa malo do konca roka 1944 postaviť 170 ks Bergepanzerov 38(t) a od 1/1945 mesačne 70 ks. Aby sa naplnili počty vyprosťovacích tankov v jednotkách, bolo rozhodnuté prvé kusy prebudovať z už postavených stíhačov tankov. Celkovo bolo postavených 181 ks Bergepanzerov 38(t).

Počty vyrobených kusov:

Dátum výroby
Počet vyrobených vozidiel
5/1944
8
6/1944
2
7/1944
0
8/1944
8
9/1944
14
10/1944
50
11/1944
19
12/1944
0
1/1945
39
2/1945
19
3/1945
19
4/1945
3
5/1945
0


Celkovo teda bolo vyrobených 181 ks. Na platforme Bergepanzer 38(t) vznikol prototyp prieskumného stroja s 2 cm Flak 38, protilietadlového stroja s 3 cm MK 103 a koncom vojny vznikla myšlienka použiť stroj na nesenie infrareflektoru z Sd.Kfz.251/20 "UHU". Zamýšľaná verzia mala niesť názov "UHU II".
Koncom vojny mali vzniknúť dve vozidlá v podobe Flammpanzer 38(t). Využitá mala byť práve konštrukcia Bergepanzer 38(t).
Sú známe zábery vozidla z konca roku 1944, ktoré malo pokusne namontovaný 12-valcový vznetový motor Tatra 103.

Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Hetzer, vydavateľstvo MBI, ISBN 80-902238-9-3
Thomas L.Jentz, Hillary L.Doyle - Bergepanzerwagen - Bergepanzer 38 to Bergepanther-, Panzer tracts no.16, ISBN: 0-9744862-5-6
Thomas L. Jentz, Hilary L. Doyle - Panzer Tracts no.20-2 Paper panzers (Aufkaerungs-, Beobachtuns-, and Flak-Panzers), rok vydania 2002, ISBN 0-9708407-7-2


Plzeň 1945

















Bergepanzer 38 bol používaný i v povojnovej československej armáde

Toto je vzorové vozidlo pre sériovú výrobu, no sériové vozidlá neboli touto radlicou vybavené. Vozidlo bolo testované v 1/1945. Dožilo sa konca vojny a až do 10/1948 stálo opustené v českej obci Zálužice.

Maďarsko 1945





Prototyp s opornou ostruhou.


URL : https://www.valka.cz/Bergepanzer-38-t-vyprostovacie-vozidlo-t31393#113269Verze : 8
MOD
Pokusná montáž 12-valcového vznetového motoru Tatra 103, 9/1944.

https://forum.valka.cz/topic/view/6375





URL : https://www.valka.cz/Bergepanzer-38-t-vyprostovacie-vozidlo-t31393#614577Verze : 0
MOD