Main Menu
User Menu

Micubiši G4M1 13 [Betty]

Mitsubishi G4M1 Model 13 / 三菱 一三型(G4M1) 一式陸上攻撃機「葉巻」

     
Název:
Name:
Micubiši G4M1 13
Originální název:
Original Name:
仮称一三型
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.05.1942-DD.01.1944 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1942-DD.01.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
856
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1942
Osádka:
Crew:
7
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6741 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
9500 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
14000 kg
Rozpětí:
Wingspan:
24,879 m
Délka:
Length:
19,972 m
Výška:
Height:
4,898 m
Plocha křídla:
Wing Area:
78,125 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
121,60 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Micubiši: MK4E Kasei 15 o vzletovém výkonu 1 141 kW, 1 044 kW v h= 2 800 m, 954 kW v h= 6 000 m.
Vrtule trojlistá Hamilton-Sumitomo s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 400 mm, náběh vrtulových listů nastavitelný v intervalu 20° - 40°.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
4 640 l + 960 l přídavná
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
452,0 km/h v 6000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
315 km/h v 5000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
14,70 min do 7000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9660 m
Dolet:
Range:
4,360 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
6030 km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kanón Typ 99 Model 1 ráže 20 mm v zadním střelišti (540 nábojů ve 12 zásobnících))
4x pohyblivý kulomet Type 92 ráže 7,7 mm
1x přední střeliště
1x hřbetní střeliště
2x boční střeliště
(Pro každý kulomet byly nesena zásoba 582 nábojů (6 zásobníků po 97 nábojích)
Pumový náklad: 1x torpédo typ 91 o hmotnosti 795 - 1055 kg nebo pumy o hmotnosti až 800 kg.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
一式陸上攻撃機 / ičišiki rikudžó kógekiki, zkráceně 陸攻 - Rikkó / Námořní pozemní útočný letoun typ 1 model 13
Neoficiální pojmenování: 葉巻 / Hamaki Doutník (jap.)
Spojenecké kódové jméno: Betty.


- Rozlišovacím znaken proti verzi G4M1 11 jsou vystouplé nasávací otvory přivádějící vzduch ke karburátorům nahoře na motorovém krytu, G4M1 11 měly kryt hladký.


- Max. rychlost od 663. vyrobeného stroje klesla na 454 km/hod, byl to důsledek vyšší hmotnosti instalované pasivní ochrany palivových nádrží.
Zdroje:
Sources:
Rene J. Francillion Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945 díl 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
Martin Ferkl, Mitsubishi G4M Betty, Aeroprofils No.1, ISBN 2-915205-05-1
Famous Airplanes Of The World No. 59, Type 1 Attack Bomber,BUNRINO Co., Ltd., 1996 ISBN4-89319-056-3
Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letouny Japonska, 2.díl, Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 2000, ISBN 80-7238-077-X
Tagaya Osamu, Mitsubishi Type 1 Rikko Betty Units of World War 2, Osprey Combat Aircraft 22, London, UK, Osprey Publishing, rok 2001, ISBN-10: 184176082X.
L+L č. 19/1988, Letadla 1939 - 1945
http://www.combinedfleet.com/ijna/g4m.htm
www.xs4all.nl
www.airpages.ru
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-G4M1-13-Betty-t31301#112935Verze : 0
MOD
Mitsubishi G4M1 13
仮称一三型 / Hamaki / Betty
一式陸攻 / Ichishiki rikujō kōgeki ki, Isshikirikkō/ Námořní pozemní útočný letoun typ 1 model 13


Historie:
Jednou z příčin velkých ztrát, které utrpěly Betty byla neschopnost vystoupat do větší operační výšky, tak aby se dostaly mimo dosah malorážního protiletadlového dělostřelectva. Proto padlo v únoru 1942 rozhodnutí namontovat výškovější motory. Byl to dobrý počin, díky kterému se zvýšil se dostup, zlepšila stoupavost i maximální rychlost a tak od 406 vyrobeného stroje se tyto motory standartně montovaly.
Od 663. stroje byly zlepšeny samosvorné obaly palivových nádrží, před tímto strojem měly všechny stroje hasící zařízení s oxidem uhličitým (jak dalece byl hasící systém účinný, když si Betty vysloužila přezdívku "Letající zapalovač") tato úprava mírně snížila rychlost a dolet.
Od 954 letadla byly použity idividuální výfukové ejektory, které mírně rychlost zvýšily to bylo září 1943.
Celkem bylo vyrobeno více než 1200 letadel verze G4M1 + dva prototypy.


Použité prameny:
Rene J. Francillion Ph.D, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945 díl 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
Martin Ferkl, Mitsubishi G4M Betty, Aeroprofils No.1, ISBN 2-915205-05-1
Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letouny Japonska, 2.díl, Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 2000, ISBN 80-7238-077-X
Famous Airplanes Of The World No. 59, Type 1 Attack Bomber,BUNRINO Co., Ltd., 1996 ISBN4-89319-056-3
Tagaya Osamu, Mitsubishi Type 1 Rikko Betty Units of World War 2, Osprey Combat Aircraft 22, London, UK, Osprey Publishing, rok 2001, ISBN-10: 184176082X.
L+K č. 19/1988, Letadla 1939 - 1945
http://www.combinedfleet.com/ijna/g4m.htm
www.xs4all.nl
www.airpages.ru
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-G4M1-13-Betty-t31301#112940Verze : 0
MOD
Dve fotografie této verze Bettynky
Micubiši G4M1 13 [Betty] -


Micubiši G4M1 13 [Betty] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-G4M1-13-Betty-t31301#112945Verze : 0
MOD
Částečný pohled na obě verze zřetelně ukazuje na nejvýraznější idetifikátor.
Micubiši G4M1 13 [Betty] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-G4M1-13-Betty-t31301#112947Verze : 0
MOD