HUN - 43M Lehel Á/S (obrnené bvp/ambulancia)

     
Název:
Name:
43M Lehel Á (Árkász), 43M Lehel S (Sebesültszállító) 43M Lehel Á (Árkász), 43M Lehel S (Sebesültszállító)
Originální název:
Original Name:
43M Lehel Á (Árkász), 43M Lehel S (Sebesültszállító)
Kategorie:
Category:
43M Lehel Á (Árkász) - obrnený transportér
43M Lehel S (Sebesültszállító) - obrnené sanitné vozidlo
43M Lehel Á (Árkász) - armored personnel carrier
43M Lehel S (Sebesültszállító) - armored ambulance
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.07.1943 MÁVAG (Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak), Budapest /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.07.1943
Osádka:
Crew:
2+ 9-11
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
? kg ? lb
Celková délka:
Overall Length:
5320 mm 17 ft 5 ½ in
Celková šířka:
Overall Width:
2140 mm 7 ft ¼ in
Celková výška:
Overall Height:
1800 mm 5 ft 10 ⅞ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
350 mm 1 ft 1 ¾ in
Pancéřování:
Armour:
6-23 mm 6-23 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Büssing NAG L8V/36 TR (vzduchom chladený zážihový 8-valec objemu 7.913 cm3) Büssing NAG L8V/36 TR (8 cyl., air cooled, gasoline, 7.913 ccm)
Výkon:
Power:
114 kW při 2750 ot/min 152.9 bhp at 2750 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
Zahnradfabrik (5+R) Zahnradfabrik (5+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
46,5 km/h 29 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
225 km 140 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
40 ° 89 %
Boční náklon:
Side Slope:
34 ° 76 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,2 m 87 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,8 m 31 in
Brodivost:
Fording Depth:
0,8 m 31 in
Nástavba:
Superstructure:
- -
Výzbroj:
Armament:
1x guľomet 31M Solothurn (1.500 nábojov) 1x machine gun 31M Solothurn (1.500 rounds)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bonhardt-Sarhidai-Winkler: The Armaments of Royal Hungarian Army
forum.axishistory.com
www.facebook.com
URL : https://www.valka.cz/HUN-43M-Lehel-A-S-obrnene-bvp-ambulancia-t31149#735679 Verze : 0
Úvahy nad potrebou maďarskej armády na transportné vozidlo prebiehali už od roku 1941, kedy Honvédelmi Minisztérium (Ministerstvo národnej obrany) poverilo pracovníkov HTI (Vojenský technický ústav) o vypracovanie návrhu na takéto vozidlo. Malo ísť o ekvivalent nemeckých polopásových transportérov Sd.Kfz. 250 a Sd.Kfz. 251.
Za vhodnú platformu sa považovala platforma protilietadlového vozidla Nimród. Pôvodné úvahy pracovníkov Vojenského technického ústavu rátali len s miernou úpravou tejto platformy, ktorá by však dovoľovala prepravu len polovice bojového družstva (5-6 vojakov). To nebolo armádou akceptované a požiadavka znela na prepravu celého družstva (11-12 vojakov). Preto bol návrh prepracovaný do takej podoby, aby bola táto požiadavka splnená. Ministerstvo národnej obrany požiadalo firmu MÁVAG o vypracovanie cenovej ponuky. Tá však dosahovala výšku veľmi podobnú vozidlu Nimród a preto podpis kontraktu ministerstvo neschválilo. Následne bol ministerstvom urobený prieskum v zahraničí, no nenašli adekvátny typ. Ani nemecký spojenec nebol ochotný poskytnúť takéto vozidlá. Preto akútna potreba transportného prostriedku viedla v roku 1943 k reinkarnácii maďarského návrhu. Práce na projekte boli dokončené v 7/1943. Prototyp tohoto transportného vozidla, ktorý bol postavený na pôvodnom prototype Nimródu následne prešiel testami, ktoré trvali do polovice 8/1943.
Z protilietadlového vozidla bola demontovaná veža a na jej mieste bola namontovaná zhora otvorená jednoduchá nadstavba. Pred nepriazňou počasia sa posádka chránila natiahnutím celty. Plány rátali s tým, že 9 kusov platforiem bude stiahnutých z výroby Nimródu a ďalších 28 kusov bude vyrobených ako novostavby. Pre vyťaženosť firmy s výrobou Nimródu však boli tieto plány zrušené. Prototyp bol vrátený firme MÁVAG. V hektickom roku 1944 sa však stopy po prototype strácajú a jeho osud je nejasný.
Vozidlo malo vzniknúť v dvoch verziách. Vozidlá boli plne univerzálne, prestavba na ktorúkoľvek funkciu mala zabrať len 15 minút.


43M Lehel Á (Árkász)
Vozidlo určené na prevoz pechoty s kapacitou 11 osôb. V skutočnosti sa však rátalo s 1+8 osobami (dvojica štvormiestnych sedačiek). Ďalšie tri osoby by sa síce do priestoru zmestili, no ich pozícia vo vozidle bola skôr provizórna. Pre ochranu vozidla mala posádka k dispozícii jeden guľomet 31M Solothurn s 1.500 nábojmi. Ďalšiu ochranu stroja mala zaisťovať osobná výzbroj prevážaného družstva.


43M Lehel S (Sebesültszállító)
Druhá verzia bola sanitná úprava. Posádku mal tvoriť vodič + traja zdravotníci (alebo sediaci zranení vojaci) + štyria ležiaci pacienti. Stroj neniesol žiadnu výzbroj.


Bonhardt-Sarhidai-Winkler: The Armaments of Royal Hungarian Army
forum.axishistory.com
www.facebook.com

HUN - 43M Lehel Á/S (obrnené bvp/ambulancia) -


HUN - 43M Lehel Á/S (obrnené bvp/ambulancia) -


HUN - 43M Lehel Á/S (obrnené bvp/ambulancia) -


HUN - 43M Lehel Á/S (obrnené bvp/ambulancia) -


HUN - 43M Lehel Á/S (obrnené bvp/ambulancia) -


HUN - 43M Lehel Á/S (obrnené bvp/ambulancia) -


HUN - 43M Lehel Á/S (obrnené bvp/ambulancia) -


URL : https://www.valka.cz/HUN-43M-Lehel-A-S-obrnene-bvp-ambulancia-t31149#112344 Verze : 23
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více