Main Menu
User Menu

Douglas B-23 Dragon

     
Název:
Name:
Douglas B-23 Dragon
Originální název:
Original Name:
Douglas B-23 Dragon
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.07.1939-DD.09.1940 Douglas Aircraft Co. Inc., Santa Monica, California
Období výroby:
Production Period:
DD.07.1939-DD.09.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
38
První vzlet:
Maiden Flight:
27.07.1939
Osádka:
Crew:
6
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
8659 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
12020 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
14696 kg
Rozpětí:
Wingspan:
28.04 m
Délka:
Length:
17.8 m
Výška:
Height:
5.63 m
Plocha křídla:
Wing Area:
92.25 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
130.36 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Wright R-2600-3 o výkonu 951 kW
třílistá vrtule s konstantní rychlostí otáček Hamilton Standard
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
453.8 km/h v 4785 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
338 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6.7 min do 3048 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9632 m
Dolet:
Range:
2253.1 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
4425.7 km
Výzbroj:
Armament:
2x kulomet ráže 12,7 mm v křídlech
2x kulomet ráže 7,6 mm v křídlech
1x pohyblivý kulomet Browning FN ráže 7,62 mm


1814 kg pum
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Francillon, Rene J. McDonnell Douglas Aircraft Since 1920, Volume I. Naval Institute Press, Annapolis 1988. ISBN 0-87021-428-4.
Jones, LLoyd. S. U.S. Bombers. Aero Publishers, Inc., Fallbrook 1974.
https://joebaugher.com/usaf_bombers/b23.html
www.nationalmuseum.af.mil
URL CZ: https://www.valka.cz/Douglas-B-23-Dragon-t31133#112258Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Douglas-B-23-Dragon-t31133#112258Version : 0
Douglas B-23 Dragon


Na konci 30. let se jasně ukazovala stopající zastaralost bombardéru B-18 Bolo. Ve snaze zlepšit jeho výkony vznikla úprava verze B-18A, která měla mít motory Wright R-2600-1, pojmenovaná B-22. Přes nárůst výkonu ale výpočty neukázaly dostatečné zlepšení a nebyla zahájena ani stavba prototypu. Místo toho Douglas podnikl důkladnou revizi návrhu B-18, při které se počítalo s použitím silnějších křídel dopravního letounu DC-3 a v podstatě úplně nového aerodynamičtějšího trupu s většími ocasními plochami. Motory měly být opět dva Wright R-2600.


Douglas si vymohl, aby byla na konci roku 1938 výroba posledních 38 B-18A nahrazena B-23. Armáda také souhlasila s přeskočením prototypové a testovací fáze, stroje tedy byly zařazeny rovnou jako B-23. První z nich byl dokončen v červenci 1939. Tento první stroj měl neprosklenou příď, zatímco pozdější měly prosklení s pozicí bombometčíka a pohyblivým kulometem. Všechny stroje měly také prosklenou kulometnou pozici na ocase, na americkém bombardéru poprvé.


První let B-23 podnikl 27. července 1939, z Clover Field v Santa Monice. Po hodnocení na Wright Field byl zařazen u 89. průzkumné peruti na March Field v Kalifornii. Ostatní stroje byly doručeny mezi únorem a zářím 1940 a u 17. bombardovací skupiny na March Field nahradily Northropy A-17A. Přes pokrok, učiněný proti původnímu B-18A, byl B-23 stále ještě výrazně horší než nastupující bombardéry typu B-17E a B-24. B-23 také nebyly nikdy bojově nasazeny. Po nahrazení B-25 byly předány k 12. bombardovací skupině v McChordu a 13. v Orlandu. Po japonském útoku na Pearl Harbor bylo několik B-23 nasazeno k hlídkování na pacifickém pobřeží a nakonec převedeno k výcviku.


B-23 se potom stal základem pro různé pokusy a testy. Jeden byl použit pro zkoušky zachytávání tažného lana kluzáku hákem za letu, potom také k testům dálkově ovládaných věží firmy Emerson Electric. Další sloužil k testům motorů Pratt & Whitney R-2800-5, a jeden jako řídící stanoviště pro bezpilotní letoun Culver PQ-8. Asi 18 strojů bylo nakonec přestavěno na transportní letoun UC-67. Po válce byly přeživší B-23 a UC-67 rozprodány do soukromých rukou a několik jich létalo ještě koncem 70. let.


Zdroj:
https://home.att.net/~jbaugher2/b23.html
www.nationalmuseum.af.mil
https://www.aviastar.org/air/usa/douglas_b-23.php
www.csd.uwo.ca
Douglas B-23 Dragon - https://www.nationalmuseum.af.mil/shared/media/photodb/photos/060530-F-1234S-018.jpg

www.nationalmuseum.af.mil
Douglas B-23 Dragon -


URL CZ: https://www.valka.cz/Douglas-B-23-Dragon-t31133#257507Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Douglas-B-23-Dragon-t31133#257507Version : 0
MOD