Název: Name: | GBU-12/B Paveway I | |
Originální název: Original Name: | GBU-12/B Paveway I | |
Výrobce: Producer: | Texas Instruments, | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.196X-DD.MM.197X | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 150+ | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.196X (?) | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Celková hmotnost: Overall Weight: | 295 kg | |
Ráže: Nominal Weight: | 227 kg | |
Hmotnost trhaviny: Explosive Weight: | 87 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 3200 mm | |
Průměr těla: Body Diameter: | 273 mm | |
Rozpětí stabilizátoru: Stabiliser Span: | 991 mm | |
Způsob navedení: Guidance System: | laser | |
Základní puma: Basic Bomb: | Mk.82 | |
Trhavina: Explosive: | Tritonal | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Technická data jsou pro následující varianty: - GBU-12/B; - GBU-12A/B. | |
Zdroje: Sources: | |
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#335100Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Název: Name: | GBU-12/B Paveway II | |
Originální název: Original Name: | GBU-12/B Paveway II | |
Výrobce: Producer: | Texas Instruments (později / later Raytheon), Lockheed Martin, | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1976-DD.MM.20RR Texas Instruments (později / later Raytheon) DD.MM.2002-DD.MM.20RR Lockheed Martin | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 10000+ | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1976 (?) | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Celková hmotnost: Overall Weight: | 277 kg | |
Ráže: Nominal Weight: | 227 kg | |
Hmotnost trhaviny: Explosive Weight: | 87 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 3331 mm | |
Průměr těla: Body Diameter: | 273 mm | |
Rozpětí stabilizátoru: Stabiliser Span: | 457 mm | |
Způsob navedení: Guidance System: | laser | |
Základní puma: Basic Bomb: | Mk.82 nebo / or BLU-111/B | |
Trhavina: Explosive: | Tritonal nebo / or Minol nebo / or H6 nebo / or PBXN-109 | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Technická data jsou pro následující varianty: - GBU-12B/B; - GBU-12C/B; - GBU-12D/B. | |
Zdroje: Sources: | Kolektiv: Weapons File 2003-2004, Eglin, 2003 Lennox, D. (editor): Janes Air-Launched Weapons, Coulsdon, 2002 |
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#336838Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Reklama
GBU-12/B Paveway II
Laserově naváděná tříštivo-trhavá puma Mk.82 (resp. BLU-111/B) ráže 500 lb. Do operační činnosti byla GBU-12/B uvedena během Války ve Vietnamu (na severovietnamské cíle bylo během bojů svrženo celkem 113 těchto pum).
Laserově naváděná tříštivo-trhavá puma Mk.82 (resp. BLU-111/B) ráže 500 lb. Do operační činnosti byla GBU-12/B uvedena během Války ve Vietnamu (na severovietnamské cíle bylo během bojů svrženo celkem 113 těchto pum).
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#113961Verze : 0
Admin
MOD
Paveway I
Paveway II
Zdroje
1) Kolektiv: Weapons File 2003-2004, Eglin, 2003
2) Andreas Parsch: Paveway I (poslední aktualizace 11.5. 2006)
3) Andreas Parsch: Paveway II (poslední aktualizace 29.10. 2004)
4) Lennox, D. (editor): Janes Air-Launched Weapons, Coulsdon, 2002
Verze | Bojová část | Řídící a naváděcí jednotka | Stabilizační skupina | Hmotnost (celková) | Délka | Průměr bojové části |
---|---|---|---|---|---|---|
GBU-12/B | Mk.82 | MAU-157/B | MXU-602/B | 295 kg | 3 200 mm | 273 mm |
GBU-12A/B | Mk.82 | MAU-157A/B | MXU-602A/B | 295 kg | 3 200 mm | 273 mm |
Paveway II
Verze | Bojová část | Řídící a naváděcí jednotka | Stabilizační skupina | Hmotnost (celková) | Délka | Průměr bojové části |
---|---|---|---|---|---|---|
GBU-12B/B | Mk.82 (BLU-111/B) | MAU-169/B | MXU-650/B | 275 kg | 3 331 mm | 273 mm |
GBU-12C/B | Mk.82 (BLU-111/B) | MAU-169A/B | MXU-650/B | 277 kg | 3 331 mm | 273 mm |
GBU-12D/B | Mk.82 (BLU-111/B) | MAU-169B/B, D/B, E/B | MXU-650/B | 277 kg | 3 331 mm | 273 mm |
GBU-12E/B (?) | Mk.82 (BLU-111/B) | MAU-169C/B | MXU-650/B | 277 kg | 3 331 mm | 273 mm |
GBU-12F/B | Mk.82 (BLU-111/B) | ? | MXU-650/B | 277 kg | 3 331 mm | 273 mm |
Zdroje
1) Kolektiv: Weapons File 2003-2004, Eglin, 2003
2) Andreas Parsch: Paveway I (poslední aktualizace 11.5. 2006)
3) Andreas Parsch: Paveway II (poslední aktualizace 29.10. 2004)
4) Lennox, D. (editor): Janes Air-Launched Weapons, Coulsdon, 2002
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#170077Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Počty pum GBU-12/B Paveway II shozených během operace Pouštní bouře.
Zdroje
1) Kolektiv autorů: Operation Desert Storm - Evaluation of the Air Campaign, Washington DC, 1997
Verze | Cena jedné pumy [$] (v cenách roku 1990) | Počet shozených pum | Cena všech shozených pum [$] (v cenách roku 1990) |
---|---|---|---|
GBU-12/B (bez rozlišení verze) | 9 000 | 4 493 | 40 437 000 |
Zdroje
1) Kolektiv autorů: Operation Desert Storm - Evaluation of the Air Campaign, Washington DC, 1997
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#244172Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Reklama
Letoun A-10A Thunderbolt II sériového čísla 73-1665 (výrobní číslo A10-0002) s dvojicí cvičných pum GBU-12/B Paveway I a podvěsem pro vyhledání laserem označeného cíle AN/AAS-35 Pave Penny.
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#215382Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Puma řady GBU-12/B Paveway II ve své cvičné (inertní) verzi, léto 2006 (fotografie ©Radek Havelka).





Opět snímek cvičné GBU-12/B ze Spangdahlemu, foceno v červenci 2008 (fotografie ©herr66).





Opět snímek cvičné GBU-12/B ze Spangdahlemu, foceno v červenci 2008 (fotografie ©herr66).

URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#209116Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Detail řídící a naváděcí jednotky MAU-169H/B. Na horní bombě je samolepka Fire Department City of New York. Snímek pochází z října roku 2001 a byl pořízen v průběhu operace Enduring Freedom.
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#209123Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Mezi uživatele pum GBU-12/B Paveway II se zařadilo rovněž belgické letectvo. Na snímku je cvičná bomba z vojenského muzea v Bruselu (fotografie ©Radek Havelka).

URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#229391Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
GBU-12/B Paveway II
Zdroj : www.af.mil
Zdroj : www.af.mil
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#245378Verze : 0
Admin
MOD
GBU-12/B Paveway II v českých zemích
Laserem naváděné pumy GBU-12/B Paveway II byly v devadesátých letech vybrány jako jeden z typů protizemní řízené munice určené k vyzbrojení lehkého víceúčelového bojového letounu L-159A ALCA. Tento stroj je uzpůsoben k nesení celkem čtyř těchto bomb na vnitřních a středních podkřídlových závěsnících.
K prvnímu shozu pum GBU-12/B došlo v září 2001 v rámci podnikových zkoušek stroje L-159A ve Francii. Dne 19.9. 2001 odlétly dva letouny L-159A ALCA od 42. stíhací letky z Čáslavi na francouzskou základnu BA 120 v Cazaux ležící u pobřeží na jihozápadě Francie, asi 60 km od města Bordeaux. Zkoušky trvaly zhruba tři týdny a zahrnovaly kolem 20 letů, během nichž proběhly ostré střelby s raketami AIM-9L, AIM-9M, AGM-65B a shozy pum GBU-12/B, GBU-16/B a BDU-33/B.
Vojskové zkoušky přesně naváděné protizemní munice pro L-159A byly ukončeny v roce 2004. V rámci nich byly mezi 7. - 11.6. 2004 ve VVP Libavá odhazovány laserem řízené GBU-12/B a GBU-16/B. Letoun zapojený do zkoušek nesl trupové číslo 6060, pilotem byl mjr. Martin Patera.
I když byly pumy GBU-12/B Paveway II do výzbroje letounu L-159A úspěšně integrovány, kvůli nedostatku financí nakoupeny nebyly. Politicky motivovaná překotná profesionalizace AČR a následné snižování výdajů na obranu způsobily, že nebyly peníze ani na efektivní provoz všech nakoupených L-159A, natož aby se pro ně pořídila ostrá protizemní výzbroj.
Pro výcvikové účely bylo alespoň zakoupeno třicet cvičných pum Mk.82 Mod 1 INERT s naváděcími jednotkami MAU-169J/B a ocasními stabilizačními skupinami MXU-650/B. Smlouva na jejich dodávku byla podepsána 11.10. 2005 (naváděcí a stabilizační skupiny), resp. 12.10. 2005 (cvičné pumy Mk.82). Cvičné GBU-12/B Paveway II byly českou armádou převzaty v listopadu 2006.
První létání u 212. taktické letky s cvičnými pumami proběhlo 16.12.2008. Cílem bylo ověřit operační možnosti letounu pro případné nasazení. Letu trvajícího přes dvě hodiny se zúčastnil stroj L-159A trupového čísla 6055, který byl vyzbrojen dvěma přídavnými nádržemi po 350 l, dvěma cvičnými pumami GBU-12/B a dvěma cvičnými protiletadlovými střelami CATM-9M. Pilotem stroje byl kpt. Jiří Řezáč.
K prvním "ostrým" shozům došlo během cvičení Flying Rhino 2009 (Létající nosorožec 2009), které proběhlo v období 27. 4. - 15. 5. 2009. Shozy proběhly "jištěně" - cíl byl ozařován laserovým paprskem jak od předsunutého leteckého návodčího ze země, tak z britského letounu Tornado GR.4 vybaveného kontejnerem Litening III. V rámci cvičení byly provedeny celkem čtyři odhozy. Předpokládalo se, že by na cvičení Flying Rhino 2010 došlo k dalším 6 shozům. Kvůli špatnému počasí nad cílovou oblastí však byly svrženy pouze dvě bomby.
S GBU-12/B Paveway II se příliš nelétalo, protože MAU-169J/B po odhermetizování vyžadují každé 3 měsíce údržbu. Pozemní personál si tak šetřil práci a pumy se proto používaly jen když se očekával "ostrý" shoz. Z hlediska pilotáže se puma chová jako klasická Mk.82 a odhoz probíhá stejně. Z důvodu, aby si co nejvíce pilotů vyzkoušelo použití těchto pum a součinnost s leteckými návodčími, létaly L-159A v nesymetrické konfiguraci, při níž byla na jedné straně křídla zavěšena puma GBU-12/B a pod druhou polovinou nosné plochy se nacházela přídavná palivová nádrž.
V roce 2014 byl zahájen akviziční proces s cílem nakoupit 180 pum GBU-12/B (120 ostrých Mk. 82 a 60 inertních cvičných Mk.82 Mod 1 INERT) prostřednicvím alianční agentury NSPA (NATO Support and Procurement Agency). Celá akvizice ale nabrala značné zpoždění, takže dodávky 180 řídicích a naváděcích jednotek MAU-169L/B, 180 stabilizačních skupin MXU-650C/B, příslušného počtu zapalovačů (FMU-139 a M905) a pum Mk.82 se uskutečnily až v průběhu roku 2018. Nákup nových bomb GBU-12/B mimo jiné souvisel s modernizací českých strojů JAS-39C a JAS-39D, v jehož rámci při přechodu na softwarový standard MS20 získaly Gripeny i závěsníky pro navěšení alianční protizemní munice, včetně pum GBU-12/B Paveway II. Díky tomu mohl být zahájen výcvik jednoho roje 211. taktické letky v bojovém použití proti pozemním cílům.
Zdroje:
Laserem naváděné pumy GBU-12/B Paveway II byly v devadesátých letech vybrány jako jeden z typů protizemní řízené munice určené k vyzbrojení lehkého víceúčelového bojového letounu L-159A ALCA. Tento stroj je uzpůsoben k nesení celkem čtyř těchto bomb na vnitřních a středních podkřídlových závěsnících.
K prvnímu shozu pum GBU-12/B došlo v září 2001 v rámci podnikových zkoušek stroje L-159A ve Francii. Dne 19.9. 2001 odlétly dva letouny L-159A ALCA od 42. stíhací letky z Čáslavi na francouzskou základnu BA 120 v Cazaux ležící u pobřeží na jihozápadě Francie, asi 60 km od města Bordeaux. Zkoušky trvaly zhruba tři týdny a zahrnovaly kolem 20 letů, během nichž proběhly ostré střelby s raketami AIM-9L, AIM-9M, AGM-65B a shozy pum GBU-12/B, GBU-16/B a BDU-33/B.
Vojskové zkoušky přesně naváděné protizemní munice pro L-159A byly ukončeny v roce 2004. V rámci nich byly mezi 7. - 11.6. 2004 ve VVP Libavá odhazovány laserem řízené GBU-12/B a GBU-16/B. Letoun zapojený do zkoušek nesl trupové číslo 6060, pilotem byl mjr. Martin Patera.
I když byly pumy GBU-12/B Paveway II do výzbroje letounu L-159A úspěšně integrovány, kvůli nedostatku financí nakoupeny nebyly. Politicky motivovaná překotná profesionalizace AČR a následné snižování výdajů na obranu způsobily, že nebyly peníze ani na efektivní provoz všech nakoupených L-159A, natož aby se pro ně pořídila ostrá protizemní výzbroj.
Pro výcvikové účely bylo alespoň zakoupeno třicet cvičných pum Mk.82 Mod 1 INERT s naváděcími jednotkami MAU-169J/B a ocasními stabilizačními skupinami MXU-650/B. Smlouva na jejich dodávku byla podepsána 11.10. 2005 (naváděcí a stabilizační skupiny), resp. 12.10. 2005 (cvičné pumy Mk.82). Cvičné GBU-12/B Paveway II byly českou armádou převzaty v listopadu 2006.
První létání u 212. taktické letky s cvičnými pumami proběhlo 16.12.2008. Cílem bylo ověřit operační možnosti letounu pro případné nasazení. Letu trvajícího přes dvě hodiny se zúčastnil stroj L-159A trupového čísla 6055, který byl vyzbrojen dvěma přídavnými nádržemi po 350 l, dvěma cvičnými pumami GBU-12/B a dvěma cvičnými protiletadlovými střelami CATM-9M. Pilotem stroje byl kpt. Jiří Řezáč.
K prvním "ostrým" shozům došlo během cvičení Flying Rhino 2009 (Létající nosorožec 2009), které proběhlo v období 27. 4. - 15. 5. 2009. Shozy proběhly "jištěně" - cíl byl ozařován laserovým paprskem jak od předsunutého leteckého návodčího ze země, tak z britského letounu Tornado GR.4 vybaveného kontejnerem Litening III. V rámci cvičení byly provedeny celkem čtyři odhozy. Předpokládalo se, že by na cvičení Flying Rhino 2010 došlo k dalším 6 shozům. Kvůli špatnému počasí nad cílovou oblastí však byly svrženy pouze dvě bomby.
S GBU-12/B Paveway II se příliš nelétalo, protože MAU-169J/B po odhermetizování vyžadují každé 3 měsíce údržbu. Pozemní personál si tak šetřil práci a pumy se proto používaly jen když se očekával "ostrý" shoz. Z hlediska pilotáže se puma chová jako klasická Mk.82 a odhoz probíhá stejně. Z důvodu, aby si co nejvíce pilotů vyzkoušelo použití těchto pum a součinnost s leteckými návodčími, létaly L-159A v nesymetrické konfiguraci, při níž byla na jedné straně křídla zavěšena puma GBU-12/B a pod druhou polovinou nosné plochy se nacházela přídavná palivová nádrž.
V roce 2014 byl zahájen akviziční proces s cílem nakoupit 180 pum GBU-12/B (120 ostrých Mk. 82 a 60 inertních cvičných Mk.82 Mod 1 INERT) prostřednicvím alianční agentury NSPA (NATO Support and Procurement Agency). Celá akvizice ale nabrala značné zpoždění, takže dodávky 180 řídicích a naváděcích jednotek MAU-169L/B, 180 stabilizačních skupin MXU-650C/B, příslušného počtu zapalovačů (FMU-139 a M905) a pum Mk.82 se uskutečnily až v průběhu roku 2018. Nákup nových bomb GBU-12/B mimo jiné souvisel s modernizací českých strojů JAS-39C a JAS-39D, v jehož rámci při přechodu na softwarový standard MS20 získaly Gripeny i závěsníky pro navěšení alianční protizemní munice, včetně pum GBU-12/B Paveway II. Díky tomu mohl být zahájen výcvik jednoho roje 211. taktické letky v bojovém použití proti pozemním cílům.
Zdroje:
1) Lang, P: Řízný test, Armádní zápisník, 11/2001, str. 2-3
2) Soušek, T.: Jak vyzbrojit L-159? A-Report, 19/2003
3) Zdobinský, M.: Nová cvičná výzbroj, A-Report, 4/2007, str. 36-39
4) 212. taktická letka
5) czechairforce.com
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#352640Verze : 5
Martin Smíšek
MOD
První létání u 212. taktické letky s cvičnými pumami GBU-12/B Paveway II, 16.12.2008.
Fotografie: 212. taktická letka
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#352644Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Příprava české GBU-12/B k podvěšení pod L-159A, cvičení Flying Rhino 2009 (27.4. - 15.5. 2009).
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#352646Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
L-159A ALCA (trupové číslo 6054) od 212. taktické letky vzlétá ve "standardní" - asymetrické - konfiguraci (1x GBU-12/B a 1x PPN 350 l) na misi během cvičení Flying Rhino 2009.
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#352647Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
vlastni foto, svedska armada
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#540531Verze : 0
karaco
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.