SOMUA MCL 5

Tracteur lourd de dépannage de chars SOMUA MCL 5
     
Název:
Name:
Somua MCL 5 Somua MCL 5
Originální název:
Original Name:
Somua MCL 5
Výrobce:
Producer:
Somua, Saint-Ouen /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
148 (+ ?)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
?
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
10900 kg 24030 lb
Celková délka:
Overall Length:
5480 mm 17ft 11,75in
Celková šířka:
Overall Width:
3200 mm 10ft 5,98in
Celková výška:
Overall Height:
3000 1) mm 9ft 10,11in 1)
Světlá výška:
Ground Clearance:
? mm ?
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Somua M 23 (vodou chladený zážihový 4-valec objemu 6.562 cm3) Somua M 23 (4 cyl., water cooled, gasoline, 6.562 ccm)
Výkon:
Power:
67.1 kW při 2000 ot/min 90 bhp at 2000 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
5+R 5+R
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
31 km/h 19.3 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
- -
Uživatelské státy:
User States:

/

/
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Francois Vauvillier - Le tracteur lourd de dépannage de chars SOMUA MCL 5, Histoire de Guerre - Blindés & Matériel no.77, 6-7/2007
Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine, Jean-Gabriel Jeudy - L´Automobile Sous L´Uniforme 1939-1940, Massin Editeur, rok vydania 1992, ISBN: 2-7072-0197-9
URL : https://www.valka.cz/SOMUA-MCL-5-t30746#565329 Verze : 0
Vozidla Somua MCL 5 byla zkonstruována v první polovině 30´let jako nepancéřovaný dělostřelecký tahač, šlo o polopásová vozidla s konstrukcí odvozenou od patentů ing. Kegrése, podle kterých byla v té době konstruována celá řada vozidel. Spolu s typem MCL se vyráběl i menší MCG. Stroje po kapitulaci Francie převzal Wehrmacht a dosti značně je využíval. Jejich označení bylo Zgkw. S303(f) - tedy Zugkraftwagen (tahač) S (jako Somua) 303 (kódové číslo) f pak značilo že zbraň byla ukořistěna ve francii.
TTD
délka : 5200 mm
šířka : 2300 mm
výška : 2900 mm
váha : 6 t
motor : čtyřválec SOMUA o výkonu 80 koňských sil, objemu 6232 cm3 a s rozvodem OHV
převodovka : pětirychlostní (poháněla jen hnací kola pásové části, hnací kola jsou umístěna vepředu)
brzdy : mechanické jen na hnací kola (přední kola nebrzděná)
navják : 2,5 tuny tah
Stroj měl i vzduchovou instalaci pro brzdění vlečených děl (vlastní brzdy polopásu MCL byly mechanické) typu Westinghaus.
Některá TTD se liší od těch která vložil Kubator, pravděpodobně jde v jeho případě o pozdější pancéřovanou verzi (stroje byla později opancéřovány a používány jako pěchotní vozidla a rovněž jako nosiče výzbroje). Stránku kterou Kubator uvedl se mi bohužel nepovedlo otevřít takže jde z mé strany jen o dohad.


Zdroj : Encyklopedie historických vojenských vozidel, autor Bart Vanderveen, vydalo nakladtelství Ivo Železný s.r.o v Praze roku 1999 ISBN 80-240-0805-X
URL : https://www.valka.cz/SOMUA-MCL-5-t30746#187517 Verze : 0
Pro ilustraci přikládám fotku tahače ještě z výzbroje francouzské armády. Fotka je ze stránky : http://alain.adam.perso.cegetel.net/francais3.html
SOMUA MCL 5 -


URL : https://www.valka.cz/SOMUA-MCL-5-t30746#187518 Verze : 0
Pre potreby tankových jednotiek bol v roku 1934 vyvinutý nový ťažký polopásový ťahač Somua M 22 CL 5 (prvotné označenia typu boli CG, CG5, CL 5). Prototyp bol predstavený v 9/1934. Platforma využívala známu a osvedčenú polopásovú konštrukciu Kégresse, motor bol typu Somua M 22 (4-valcový objemu 6.232 cm3, vŕtanie 115x150, výkon 80 k/2000 ot/min., neskôr 85 k). Somua však prevŕtaním na 118x150 dosiahla vyšší výkon až 90 koní. Tento motor obdžal označenie Somua M 23, vozidlo zasa Somua M 23 CLA 5. Toto označenie sa takmer nepoužívalo, používalo sa označenie MCL 5.
Traktory MCL 5 vznikli v dvoch verziách, pre delostrecké jednotky ako ťahač a pre opravárenské jednotky tankov.


Verzia pre opravy tankov bola tiež v dvoch prevedeniach:
MCL 5 - staršia verzia - vysoká plošina, bez plachtoviny na korbe, vozidlo malo skladací 1,5 tonový žeriav, demontovateľná "koza" 4 metre dlhá s nosnosťou 2 tony zdvíhaná navijakom s ťahom 5 ton, neskôr 7,5 tony.
MCL 5 - novšia verzia - vybavenie bolo rovnaké ako u predchádzajúceho typu, mal však plachtovinu na zakrytie korby.



*zdroj:
Francois Vauvillier - Le tracteur lourd de dépannage de chars SOMUA MCL 5, Histoire de Guerre Blindés & Matériel Nr.77, jú/júl 2007
atf40.forumculture.net


Prehľad verzií a nemeckých konverzií
URL : https://www.valka.cz/SOMUA-MCL-5-t30746#111093 Verze : 5
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více