Název: Name: | Somua MCL 5 | |
Originální název: Original Name: | Somua MCL 5 | |
Výrobce: Producer: | Somua, Saint-Ouen / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 148 (+ ?) | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | ? | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 10900 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 5480 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 3200 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 3000 1) mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | ? mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Somua M 23 (vodou chladený zážihový 4-valec objemu 6.562 cm3) | |
Výkon: Power: | 67.1 kW při 2000 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | 5+R | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 31 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | ? km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | ? ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | ? m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | ? m | |
Brodivost: Fording Depth: | ? m | |
Přepravní kapacita: Transport Capacity: | - | |
Uživatelské státy: User States: | / | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Francois Vauvillier - Le tracteur lourd de dépannage de chars SOMUA MCL 5, Histoire de Guerre - Blindés & Matériel no.77, 6-7/2007 Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine, Jean-Gabriel Jeudy - L´Automobile Sous L´Uniforme 1939-1940, Massin Editeur, rok vydania 1992, ISBN: 2-7072-0197-9 |
URL : https://www.valka.cz/SOMUA-MCL-5-t30746#565329Verze : 0
brano
MOD
Vozidla Somua MCL 5 byla zkonstruována v první polovině 30´let jako nepancéřovaný dělostřelecký tahač, šlo o polopásová vozidla s konstrukcí odvozenou od patentů ing. Kegrése, podle kterých byla v té době konstruována celá řada vozidel. Spolu s typem MCL se vyráběl i menší MCG. Stroje po kapitulaci Francie převzal Wehrmacht a dosti značně je využíval. Jejich označení bylo Zgkw. S303(f) - tedy Zugkraftwagen (tahač) S (jako Somua) 303 (kódové číslo) f pak značilo že zbraň byla ukořistěna ve francii.
TTD
délka : 5200 mm
šířka : 2300 mm
výška : 2900 mm
váha : 6 t
motor : čtyřválec SOMUA o výkonu 80 koňských sil, objemu 6232 cm3 a s rozvodem OHV
převodovka : pětirychlostní (poháněla jen hnací kola pásové části, hnací kola jsou umístěna vepředu)
brzdy : mechanické jen na hnací kola (přední kola nebrzděná)
navják : 2,5 tuny tah
Stroj měl i vzduchovou instalaci pro brzdění vlečených děl (vlastní brzdy polopásu MCL byly mechanické) typu Westinghaus.
Některá TTD se liší od těch která vložil Kubator, pravděpodobně jde v jeho případě o pozdější pancéřovanou verzi (stroje byla později opancéřovány a používány jako pěchotní vozidla a rovněž jako nosiče výzbroje). Stránku kterou Kubator uvedl se mi bohužel nepovedlo otevřít takže jde z mé strany jen o dohad.
Zdroj : Encyklopedie historických vojenských vozidel, autor Bart Vanderveen, vydalo nakladtelství Ivo Železný s.r.o v Praze roku 1999 ISBN 80-240-0805-X
TTD
délka : 5200 mm
šířka : 2300 mm
výška : 2900 mm
váha : 6 t
motor : čtyřválec SOMUA o výkonu 80 koňských sil, objemu 6232 cm3 a s rozvodem OHV
převodovka : pětirychlostní (poháněla jen hnací kola pásové části, hnací kola jsou umístěna vepředu)
brzdy : mechanické jen na hnací kola (přední kola nebrzděná)
navják : 2,5 tuny tah
Stroj měl i vzduchovou instalaci pro brzdění vlečených děl (vlastní brzdy polopásu MCL byly mechanické) typu Westinghaus.
Některá TTD se liší od těch která vložil Kubator, pravděpodobně jde v jeho případě o pozdější pancéřovanou verzi (stroje byla později opancéřovány a používány jako pěchotní vozidla a rovněž jako nosiče výzbroje). Stránku kterou Kubator uvedl se mi bohužel nepovedlo otevřít takže jde z mé strany jen o dohad.
Zdroj : Encyklopedie historických vojenských vozidel, autor Bart Vanderveen, vydalo nakladtelství Ivo Železný s.r.o v Praze roku 1999 ISBN 80-240-0805-X
URL : https://www.valka.cz/SOMUA-MCL-5-t30746#187517Verze : 0
Pro ilustraci přikládám fotku tahače ještě z výzbroje francouzské armády. Fotka je ze stránky : https://alain.adam.perso.cegetel.net/francais3.html
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/SOMUA-MCL-5-t30746#187518Verze : 0
Pre potreby tankových jednotiek bol v roku 1934 vyvinutý nový ťažký polopásový ťahač Somua M 22 CL 5 (prvotné označenia typu boli CG, CG5, CL 5). Prototyp bol predstavený v 9/1934. Platforma využívala známu a osvedčenú polopásovú konštrukciu Kégresse, motor bol typu Somua M 22 (4-valcový objemu 6.232 cm3, vŕtanie 115x150, výkon 80 k/2000 ot/min., neskôr 85 k). Somua však prevŕtaním na 118x150 dosiahla vyšší výkon až 90 koní. Tento motor obdžal označenie Somua M 23, vozidlo zasa Somua M 23 CLA 5. Toto označenie sa takmer nepoužívalo, používalo sa označenie MCL 5.
Traktory MCL 5 vznikli v dvoch verziách, pre delostrecké jednotky ako ťahač a pre opravárenské jednotky tankov.
Verzia pre opravy tankov bola tiež v dvoch prevedeniach:
MCL 5 - staršia verzia - vysoká plošina, bez plachtoviny na korbe, vozidlo malo skladací 1,5 tonový žeriav, demontovateľná "koza" 4 metre dlhá s nosnosťou 2 tony zdvíhaná navijakom s ťahom 5 ton, neskôr 7,5 tony.
MCL 5 - novšia verzia - vybavenie bolo rovnaké ako u predchádzajúceho typu, mal však plachtovinu na zakrytie korby.
*zdroj:
Francois Vauvillier - Le tracteur lourd de dépannage de chars SOMUA MCL 5, Histoire de Guerre Blindés & Matériel Nr.77, jú/júl 2007
atf40.forumculture.net
Prehľad verzií a nemeckých konverzií
Traktory MCL 5 vznikli v dvoch verziách, pre delostrecké jednotky ako ťahač a pre opravárenské jednotky tankov.
Verzia pre opravy tankov bola tiež v dvoch prevedeniach:
MCL 5 - staršia verzia - vysoká plošina, bez plachtoviny na korbe, vozidlo malo skladací 1,5 tonový žeriav, demontovateľná "koza" 4 metre dlhá s nosnosťou 2 tony zdvíhaná navijakom s ťahom 5 ton, neskôr 7,5 tony.
MCL 5 - novšia verzia - vybavenie bolo rovnaké ako u predchádzajúceho typu, mal však plachtovinu na zakrytie korby.
*zdroj:
Francois Vauvillier - Le tracteur lourd de dépannage de chars SOMUA MCL 5, Histoire de Guerre Blindés & Matériel Nr.77, jú/júl 2007
atf40.forumculture.net
Prehľad verzií a nemeckých konverzií
URL : https://www.valka.cz/SOMUA-MCL-5-t30746#111093Verze : 5
brano
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.