Main Menu
User Menu

Aiči E10A1 [Hank]

Aichi E10A1 / 愛知 E10A1・九六式水上侦察机

     
Název:
Name:
Aiči E10A1
Originální název:
Original Name:
九六式水上侦察机
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.MM.1937 Aichi Watch and Electric Machinery, Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.MM.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
15
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1934 prototyp Aichi AB-12
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2097 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3300 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
15,500 m
Délka:
Length:
11,219 m
Výška:
Height:
4,500 m
Plocha křídla:
Wing Area:
52,10 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
63,33 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hiro typ 91 model 22, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do W o vzletovém výkonu 456 kW (620 k), trvalý výkon 382 kW (520 k).
Vrtule tlačná čtyřlistá s pevným úhlem náběhu o průměru 3 600 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 170 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
206 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
105 km/h v 2000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
17,7 min do 3000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
4120 m
Dolet:
Range:
1500 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1850 km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Type 92 ráže 7,69 mm
Uživatelské státy:
User States:
Japonsko (námořní letectvo)
Poznámka:
Note:
- 九六式水上侦察机 / - / Námořní noční průzkumný létající člun typ 96 model 1
- Letoun byl používán na válečných lodích japonského námořnictva.
- V roce 1941 byl již pro zastaralost vyřazen z výzbroje
Zdroje:
Sources:
Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945, Vol.2. Aichi Aircraft. Tokio, Shuppan Kyōdōsha (出版協同社), rok 1981.
Famous Airplanes of the World, No.47, Imperial Japanese Navy Reconnaissance Seaplanes, Bunrindo Publishing, July 1994, ISBN489319-044-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
il2.sloboda.net
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Aici-E10A1-Hank-t30315#280679Verze : 0
MOD
Aichi E10A1


Stručná historie:
Japonské námořnictvo již v třicátých letech minulého století považovalo za důležité vycvičit posádky bitevních lodí a křižníků pro noční boj. Lodní dělostřelecká výzbroj byla stále mocnější, děla dosahovala stále většího dostřelu a pro dělostřelecké pozorování a korekci palby se nejlépe hodil pozorovací letoun.
V roce 1934 se Kaigun Koku Hombu obrátilo na továrny Aichi Tonkei Denki Kabushiki Kaisha ve Furutace a na Kawanishi Kokuki Kabushiki Kaisha v Nauru se specifikacemi 9-Shi, kterými námořnictvo požadovalo noční pozorovací létající člun.

Továrna Aichi využila svůj starší projekt AB-4, což byl létající člun, který měl v noci sledovat nepřátelskou flotilu, tento projekt byl přepracován a v červnu 1934 předložil konstrukční tým vedený inženýrem Morishigem Morim projekt létajícího člunu AB-12. Námořní letectvo tento projekt přijalo a objednalo stavbu prototypu, který byl označen jako: „Námořní noční pozorovací plovákový letoun 9-Shi“ E10A1 (Japonci nerozlišovali plovákové letouny a létající čluny). Výsledným dílem byl dvouplošný létající člun, dvanáctiválcový, kapalinou chlazený motor Aichi Type 91 byl umístněn na vzpěrách vysoko nad horním křídlem, chladič kapaliny byl nahoře na trupu za pilotní kabinou. Křídla bylo možno sklopit vzad, aby bylo možno letoun hangárovat na palubách válečných lodí. Od května 1936 se prototyp účastnil porovnávacích zkoušek s konkurenčním prototypem Kawanishi E10K1 9-Shi. Letoun Aichi E10A1 9-Shi se ukázal být lepším, lépe byla hodnocena především jeho stabilita. V srpnu 1936 byl přijat do výzbroje jako „Námořní noční pozorovací letoun typ 96 model 1“ nebo zkráceně E10A1 Model 1. Výroba pomalým tempem dodala do roku 1937 celkem 15 letadel tohoto typu. Letoun byl poměrně brzy ve službě doplňován a nahrazován modernějším létajícím člunem E11A1 Laura.


Létající člun E10A1 Model 1 byl spojencům znám jako Hank, toto kódové jméno mu bylo přiděleno v Číně, kde se několika vykonanými pozorovacími akcemi zapojil do Druhého čínsko-japonského konfliktu.


Továrna Aichi Tonkei Denki Kabushiki Kaisha ve Furutace v roce 1935 čistě z vlastní iniciativy postavila ještě jeden prototyp továrně označený AB-12G (je mi záhadou proč nebylo použito označení AM-XX, vysvětlím - A= Aichi B= Biplane a M= Monoplane). Nový prototyp byl jednoplošný a byl poháněn motorem Nakajima Kotobuki 2 Kai 1 a zalétán byl v květnu 1935.


Použité prameny jsou uvedeny výše.
URL : https://www.valka.cz/Aici-E10A1-Hank-t30315#357519Verze : 0
MOD
Fotografie Aichi E10A1 Type 96 Hank
z mého archivu
Aiči E10A1 [Hank] -


URL : https://www.valka.cz/Aici-E10A1-Hank-t30315#239087Verze : 1
MOD
Trojpohledový náčrtek
Aiči E10A1 [Hank] -


URL : https://www.valka.cz/Aici-E10A1-Hank-t30315#109681Verze : 0
MOD