Název: Name: | Neubaufahrzeug Ausf. A | |
Originální název: Original Name: | Neubaufahrzeug Ausf. A | |
Kategorie: Category: | těžký tank | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1932-DD.MM.1934 Rheinische Metallwaren- und Maschinenfabrik AG, Düsseldorf / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1932-DD.MM.1934 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 6-7 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 23410 kg | |
Délka s kanónem dopředu: Length with Gun Forward: | 6600 mm | |
Délka korby: Hull Length: | 6600 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 2190 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2980 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 470 mm | |
Šířka pásu: Track Width: | ? mm | |
Měrný tlak: Ground Pressure: | ? MPa | |
Pancéřování: Armour: | 13-20 mm (nepancierovaná oceľ) | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | BMW Va (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 22900 cm3) | |
Výkon: Power: | 184 kW při 1400 (?) ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | 6+R | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 30 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 120 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | ? ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | ? m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | ? m | |
Brodivost: Fording Depth: | ? m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | Hlavná veža: 7,5 cm KwK 37 L/24 (80 nábojov) 3,7 cm KwK 36 L/45 (50 nábojov) guľomet MG 13 ráže 7,92 mm (neskôr prezbojený na MG 34) | |
Vedlejší: Secondary: | Sekundárne vežičky: 2x guľomet MG 13 ráže 7,92 mm (neskôr prezbojený na MG 34) strelivo pre MG (6000 nábojov) | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Internationale Automobil- und Motorrad-Ausstellung, Berlin 17.02.1939-05.03.1939 Ivo Pejčoch: Těžký tank Neubaufahrzeug, Historie a plastikové modelářství 1995/06/21-23. Neubaufahrzeug, Tankomastjer 1992/02/11,12. Supjertank bjez supjereffjekta, Tankomastjer TM 1997/01/11-13. Ian V. Hogg and John Weeks: The Illustrated Encyclopedia of Military Vehicles, London 1980, ISBN: 0-90628-675-1 http://achtungpanzer.bos.ru/p_invnorway.htm armor.kiev.ua http://armor.kiev.ua/Tanks/WWII/PzIV/PzIV_1.html army.lt http://forum.axishistory.com/ forum.sudden-strike.ru koi.ipclub.ru http://panzer.vif2.ru/Tanks/nbfz.html http://ww2.kulichki.ru/w/nbfz.htm http://www.achtungpanzer.com/neu.htm http://www.feldgrau.com/PzAbtzbv40.html www.fh-merseburg.de http://www.history.jp/wehrmacht/027.htm www.lexikon-der-wehrmacht.de www.linux-penguin.org http://www.nuav.net/panzer.html http://www.onwar.com/tanks/germany/tfneubau.htm http://www.ostpanzer.boom.ru/Nb.Fz.html http://www.ostpanzer.nm.ru/articles/NbFz.html www.panzer.punkt.pl http://www.panzerlexikon.de/proto.htm http://www.panzerworld.net/facts.html http://www.wargamer.com/Hosted/Panzer/multitur.htm http://www.weltkrieg.ru/armoured/NbFz/ www.wer-weiss-was.de www.wwiivehicles.com |
URL : https://www.valka.cz/Neubaufahrzeug-Ausf-A-t30126#470660Verze : 0
brano
MOD
Neubaufahrzeug Ausf. A a Neubaufahrzeug Ausf. B
Vývoj nového středního tanku začal v říjnu 1932 a pokračoval v roce 1933. Vrchní velitelství Reichswehru uzavřelo smlouvu na vývoj “těžkého traktoru″ s firmami Rheinmetall-Borsig a Krupp. V říjnu 1933 vyvíjená vozidla obdržela označení Neubaufahrzeug. Verzi Rheinmetall vyrobené ve dvou kusech v roce 1934, bylo přiřazeno označení "Ausf. A" a třem vozidlům firmy Krupp, vyrobeným v roce 1935, bylo přiděleno označení "Ausf. B". Prototypy tanků si byly podobny nejen vzhledem, rozměry, ale i výzbrojí.
Rozlišení podvozků obou mutací je velmi obtížné. Nejsnáze lze vozidla rozeznat podle rozdílnému vzhledu bojových věží, které se lišily svým tvarem a uspořádáním zbraní. Věž firmy Rheinmetall byla vybavena nad sebou uloženými děly, nahoře 3,7 cm KwK L/45 a dole 7,5 cm KwK L/24. Napravo od podélné osy věže byla v samostatná kulová lafeta osazena kulometem 7,9 mm MG13 (později MG34). Věž firmy Krupp měla dělové zbraně uloženy vedle sebe, nalevo od podélné osy věže byl 3,7 cm KwK L/45, mírně napravo od podélné osy věže byl uložen 7,5 cm KwK L/24. Věžový kulomet 7,9 mm MG13 (později MG34) byl samostatně uložen v kulové lafetě napravo od větší zbraně.
V západní literatuře a na internetových stránkách, jsou tyto tanky známy pod smyšleným označením pro vozy firmy Rheinmetall: Neubaufahrzeug Pz.Kpfw.V a pro vozy firmy Krupp: Neubaufahrzeug Pz.Kpfw.VI. JEDNÁ SE O MYLNÝ ÚDAJ !!! Tento blud vznikl díky německým novinovým zprávám o válce v Norsku.
Podle pana Thomase L. Jentze, bylo všech pět podvozků konstruováno firmou Rheinmetall, pouze vývoj věží probíhal odděleně. Rozdíly v udávaných obrysových rozměrech dvou prototypů a tří zkušebních bojových vozů, lze připsat individualitám zjištěným během technické kontroly při přejímce jednotlivých vozidel.
V rámci nacistické propagandy se dostal jeden kus s věží Krupp na berlínskou výstavu Internationale Automobil- und Motorrad-Ausstellung, kde byl exponátem od 17. února do 5. března 1939.
Nasazení prototypů tanků do bojů v Norsku
Panzer Abteilung zur besonderer Vervendung 40 (dále Pz.Abt.z.b.V.40) byl nasazen do bojů 9. dubna 1940. Jeho prapory č. 1 a 2 vyrazily do Dánska, zatímco 3. prapor plul k břehům Norska na dopravních lodích Urundi a Antaris H. K cíli dorazila pouze Urundi a v Oslu 17. dubna vylodila po jednom Pz.Kpfw.I a Pz.Kpfw.II. Zbytek výzbroje vezený lodí Antaris H - kl.Bef.Pz.I, 12 Pz.Kpfw.I, 6 Pz.Kpfw.II a další materiál - šel ke dnu v Severním moři, po zásahu torpédem vypáleným z britské ponorky.
Německé velení v snaze nahradit ztráty vyslalo do Norska vojenskou jednotku ve velikosti čety, vyzbrojenou tanky Nbfz. - čísla strojů 3 až 5. Jednalo se o jediné tři vozy vyrobené z pancéřového plechu a vybavené modernější věží firmy Krupp. Jednotce velel nadporučík Hans Horstmann. Tato jednotka byla také známá pod pojmy: Panzerzug-Horstmann, nebo Zug-Putloss. Posilový útvar dorazil do Osla 19. dubna a v první fázi bojů byl použit pouze k propagandě. Tvrdí se, že po této německé akci začaly spojenecké zpravodajské ústředny používat pro tyto tanky název: Neubaufahrzeug Panzerkampfwagen V (Rheinmetall turret) a Vi (Krupp turret). Od 20. dubna jednotka se zapojila do bojů u norského města Hamar v rámci Pz.Abt.z.b.V.40, který podléhal velení 196. Infanterie-Division.
Dva z tanků zůstaly s Pz.Abt.z.b.V.40, zatímco třetí kus byl přidělen Gruppe-Pellangahr. V 25. dubna tank přidělený skupině Pellangahr byl poškozen poblíž osady Kvam za bojů s britsko-francouzskými intervenčními jednotkami, jmenovitě s 1st Battalion of Kings Own Yorkshire Light Infantry. Protože britská jednotka neměla vlastní protitankové zbraně, bylo jí přiděleno pět 25 mm protitankovým kanonů soustavy Hotchkiss. Yorskhirská lehká pěchota udržela svá postavení až do večera 26. dubna. Autor této informace, pan Simon Orchard tvrdí, že uvedený kanon a zbytky německého tanku byly k vidění, ještě v osmdesátých letech minulého století, v muzeu této obce i v terénu poblíž vesnice Kvam.
Tanky které zůstaly u Pz.Abt.z.b.V.40 bojovaly v oblasti Åndalsnes. Zde jeden ze strojů sjel ze silnice a zabořil se do bažinaté půdy. Protože se jej nepodařilo vyprostit, byl německými ženisty vyhozen do povětří. Pz.Abt.z.b.V.40 obdržel 16. května 1940 náhradu za zničené vozidlo - jeden z prototypů firmy Rheinmetall vyrobených z měkké ocele.
Po kapitulaci norské armády byl Pz.Abt.z.b.V.40 posádkou v Oslo v pevnosti Akershus a až v zimě na přelomu roků 1941-1942 byl převelen do Finska a v roce 1943 podřízen 25. Panzer-Division.
Další osudy Neubaufahrzeugů
Německé zdroje zveřejněné na internetových adresách jsou dosti rozporuplné. Jeden ze zdrojů říká, že tanky Nbfz. byly podřízeny velení von Kleista a včleněny do 1. Panzer-Gruppe. Kdy na začátku války se Sovětským svazem byl jeden z nich zničen blízko Dubna asi 28. nebo 29. června 1941. Další zdroj tvrdí, že dva tanky tohoto typu byly zničeny u rumunsko-sovětské hranice v červnu 1941. Údajně též existuje informace, že dva stroje se vrátily do Německa v listopadu 1941. Možná jediným hmatatelným důkazem jsou fotografie z továrny Krupp - údajně z roku 1942 - kde jeden z Neubaufahrzeugů (pravděpodobně Nr.1) je opravován společně s Pz.Kpfw. III a několika StuG. III.
Neubaufahrzeugy byly vyhodnoceny jako vozidla nevhodná k boji i když v mnoha případech pěchotě zajistily účinnou palebnou podporu.
Neubaufahrzeug (Turm Rheinmetall)
Pravděpodobné označení Wh: Neubaufahrzeug Ausf. A
Označení zahraničních zpravodajských služeb: Neubaufahrzeug Pz.Kpfw.V, nebo VI
Rok výroby: 1932-1934
Provedení vozu: vojenská zakázka
- vyrobeny: 2 kusy prototypů Nr.1 a Nr.2
Osádka: 6-7 osob - velitel, střelec, nabíječ, 2 kulometčíci, radista a řidič
Druh motoru: údajně upravený letecký BMW Va, zážehový, řadový
- počet válců: 6
- vrtání: 165 mm
- zdvih: 190 mm
- zdvihový objem: 22900 cm3
- chlazení: vodou
- otáčky: asi 1400 obr/min.
- výkon: 184 kW (250 k)
Převodovka:
- převodových stupňů: 6 vpřed + 1 vzad
Rozměry:
- délka: 6600 mm
- šířka: 2190 mm
- výška trupu: 2980 mm
- světlá výška: 470 mm
Podvozek:
- výrobce: Rheinmetall-Borsig
- hmotnost podvozku: 23410 kg
- poháněné nápravy: 1, zadní
- délka styku pásu s vozovkou: ? mm
- rozchod os pásů: ? mm
- šíře pásů: ? mm
- měrný tlak: ? MPa (? kg/cm2)
Výkony:
- maximální rychlost: 30 km/h
- dojezd po silnici: 120 km
Překážky:
- stupeň: ? m
- příkop: ? m
- brod: ? m
Pancéřování: nemá, vyroben z měkkého plechu síly 13 až 20 mm
Výzbroj ve velké věži:
- 1x 7,5 cm KwK ?, d/24, od -10° do +22°
- 1x 3,7 cm KwK ?, d/45
- 1x 7,9 mm MG 13, později přezbrojen MG 34
Výzbroj 2 menších věží:
- 1x 7,9 mm MG 13, později přezbrojen MG 34
Vezené střelivo:
- pro 75 mm dělo: 80 kusů
- pro 37 mm dělo: 50 kusů
- pro kulomety: 6000 kusů
Neubaufahrzeug (Turm Krupp)
Pravděpodobné označení Wh: Neubaufahrzeug Ausf. B
Označení zahraničních zpravodajských služeb: Neubaufahrzeug Pz.Kpfw.Vi, nebo VII
Rok výroby: 1935
Provedení vozu: vojenská zakázka
- vyrobeny: 3 kusy prototypů - Nr.3, Nr.4 a Nr.5
Osádka: 6-7 osob - velitel, střelec, nabíječ, 2 kulometčíci, radista a řidič
Druh motoru: Maybach HL 108 TR, zážehový
- počet válců: 12 do V
- vrtání: ? mm
- zdvih: ? mm
- zdvihový objem: 10830 cm3
- chlazení: vodou
- otáčky: 1400 obr/min.
- výkon: 169,2 kW (230 k)
Převodovka:
- převodových stupňů: 6 vpřed + 1 vzad
Rozměry:
- délka: 6650 mm
- šířka: 2900 mm
- výška trupu: 2900 mm
- světlá výška: 450 mm
Podvozek:
- výrobce: Rheinmetall-Borsig
- hmotnost podvozku, odhad: 23500 kg
- poháněné nápravy: 1, zadní
- délka styku pásu s vozovkou: ? mm
- rozchod os pásů: ? mm
- šíře pásů: 380 mm
- měrný tlak: 67,7 kPa (0,69 kg/cm2)
Výkony:
- maximální dojezd: 120 km
- maximální rychlost: 30 km/h
Překážky:
- stupeň: ? m
- příkop: 2,2 m
- brod: ? m
- svah: 30°
Pancéřování: 13 až 20 mm
Výzbroj ve velké věži:
- 1x 7,5 cm KwK ?, d/24
- 1x 3,7 cm KwK ?, d/45
- 1x 7,9 mm MG 34
Výzbroj 2 menších věží:
- 1x 7,9 mm MG 34
Vezené střelivo:
- pro 75 mm dělo: 80 kusů
- pro 37 mm dělo: 50 kusů
- pro kulomety: 6000 kusů
Některé z použitých fotografií jsou z níže uvedených internetových stránek.
Zdroje:
Internationale Automobil- und Motorrad-Ausstellung, Berlin 17.02.1939-05.03.1939
Ivo Pejčoch: Těžký tank Neubaufahrzeug, Historie a plastikové modelářství 1995/06/21-23.
Neubaufahrzeug, Tankomastjer 1992/02/11,12.
Supjertank bjez supjereffjekta, Tankomastjer TM 1997/01/11-13.
Ian V. Hogg and John Weeks: The Illustrated Encyclopedia of Military Vehicles, London 1980, ISBN: 0-90628-675-1
Internet:
http://achtungpanzer.bos.ru/p_invnorway.htm
armor.kiev.ua
http://armor.kiev.ua/Tanks/WWII/PzIV/PzIV_1.html
army.lt
http://forum.axishistory.com/
forum.sudden-strike.ru
koi.ipclub.ru
http://panzer.vif2.ru/Tanks/nbfz.html
http://ww2.kulichki.ru/w/nbfz.htm
http://www.achtungpanzer.com/neu.htm
http://www.feldgrau.com/PzAbtzbv40.html
www.fh-merseburg.de
http://www.history.jp/wehrmacht/027.htm
www.lexikon-der-wehrmacht.de
www.linux-penguin.org
http://www.nuav.net/panzer.html
http://www.onwar.com/tanks/germany/tfneubau.htm
http://www.ostpanzer.boom.ru/Nb.Fz.html
http://www.ostpanzer.nm.ru/articles/NbFz.html
www.panzer.punkt.pl
http://www.panzerlexikon.de/proto.htm
http://www.panzerworld.net/facts.html
http://www.wargamer.com/Hosted/Panzer/multitur.htm
http://www.weltkrieg.ru/armoured/NbFz/
www.wer-weiss-was.de
www.wwiivehicles.com
Nbfz. Ausf. B (Krupp)
Nbfz. Ausf. B (Krupp), Berlín 17.02.1939-05.03.1939
Nbfz. Ausf. A (Rheinmetall)
Nbfz. Ausf. A (Rheinmetall)
Vývoj nového středního tanku začal v říjnu 1932 a pokračoval v roce 1933. Vrchní velitelství Reichswehru uzavřelo smlouvu na vývoj “těžkého traktoru″ s firmami Rheinmetall-Borsig a Krupp. V říjnu 1933 vyvíjená vozidla obdržela označení Neubaufahrzeug. Verzi Rheinmetall vyrobené ve dvou kusech v roce 1934, bylo přiřazeno označení "Ausf. A" a třem vozidlům firmy Krupp, vyrobeným v roce 1935, bylo přiděleno označení "Ausf. B". Prototypy tanků si byly podobny nejen vzhledem, rozměry, ale i výzbrojí.
Rozlišení podvozků obou mutací je velmi obtížné. Nejsnáze lze vozidla rozeznat podle rozdílnému vzhledu bojových věží, které se lišily svým tvarem a uspořádáním zbraní. Věž firmy Rheinmetall byla vybavena nad sebou uloženými děly, nahoře 3,7 cm KwK L/45 a dole 7,5 cm KwK L/24. Napravo od podélné osy věže byla v samostatná kulová lafeta osazena kulometem 7,9 mm MG13 (později MG34). Věž firmy Krupp měla dělové zbraně uloženy vedle sebe, nalevo od podélné osy věže byl 3,7 cm KwK L/45, mírně napravo od podélné osy věže byl uložen 7,5 cm KwK L/24. Věžový kulomet 7,9 mm MG13 (později MG34) byl samostatně uložen v kulové lafetě napravo od větší zbraně.
V západní literatuře a na internetových stránkách, jsou tyto tanky známy pod smyšleným označením pro vozy firmy Rheinmetall: Neubaufahrzeug Pz.Kpfw.V a pro vozy firmy Krupp: Neubaufahrzeug Pz.Kpfw.VI. JEDNÁ SE O MYLNÝ ÚDAJ !!! Tento blud vznikl díky německým novinovým zprávám o válce v Norsku.
Podle pana Thomase L. Jentze, bylo všech pět podvozků konstruováno firmou Rheinmetall, pouze vývoj věží probíhal odděleně. Rozdíly v udávaných obrysových rozměrech dvou prototypů a tří zkušebních bojových vozů, lze připsat individualitám zjištěným během technické kontroly při přejímce jednotlivých vozidel.
V rámci nacistické propagandy se dostal jeden kus s věží Krupp na berlínskou výstavu Internationale Automobil- und Motorrad-Ausstellung, kde byl exponátem od 17. února do 5. března 1939.
Nasazení prototypů tanků do bojů v Norsku
Panzer Abteilung zur besonderer Vervendung 40 (dále Pz.Abt.z.b.V.40) byl nasazen do bojů 9. dubna 1940. Jeho prapory č. 1 a 2 vyrazily do Dánska, zatímco 3. prapor plul k břehům Norska na dopravních lodích Urundi a Antaris H. K cíli dorazila pouze Urundi a v Oslu 17. dubna vylodila po jednom Pz.Kpfw.I a Pz.Kpfw.II. Zbytek výzbroje vezený lodí Antaris H - kl.Bef.Pz.I, 12 Pz.Kpfw.I, 6 Pz.Kpfw.II a další materiál - šel ke dnu v Severním moři, po zásahu torpédem vypáleným z britské ponorky.
Německé velení v snaze nahradit ztráty vyslalo do Norska vojenskou jednotku ve velikosti čety, vyzbrojenou tanky Nbfz. - čísla strojů 3 až 5. Jednalo se o jediné tři vozy vyrobené z pancéřového plechu a vybavené modernější věží firmy Krupp. Jednotce velel nadporučík Hans Horstmann. Tato jednotka byla také známá pod pojmy: Panzerzug-Horstmann, nebo Zug-Putloss. Posilový útvar dorazil do Osla 19. dubna a v první fázi bojů byl použit pouze k propagandě. Tvrdí se, že po této německé akci začaly spojenecké zpravodajské ústředny používat pro tyto tanky název: Neubaufahrzeug Panzerkampfwagen V (Rheinmetall turret) a Vi (Krupp turret). Od 20. dubna jednotka se zapojila do bojů u norského města Hamar v rámci Pz.Abt.z.b.V.40, který podléhal velení 196. Infanterie-Division.
Dva z tanků zůstaly s Pz.Abt.z.b.V.40, zatímco třetí kus byl přidělen Gruppe-Pellangahr. V 25. dubna tank přidělený skupině Pellangahr byl poškozen poblíž osady Kvam za bojů s britsko-francouzskými intervenčními jednotkami, jmenovitě s 1st Battalion of Kings Own Yorkshire Light Infantry. Protože britská jednotka neměla vlastní protitankové zbraně, bylo jí přiděleno pět 25 mm protitankovým kanonů soustavy Hotchkiss. Yorskhirská lehká pěchota udržela svá postavení až do večera 26. dubna. Autor této informace, pan Simon Orchard tvrdí, že uvedený kanon a zbytky německého tanku byly k vidění, ještě v osmdesátých letech minulého století, v muzeu této obce i v terénu poblíž vesnice Kvam.
Tanky které zůstaly u Pz.Abt.z.b.V.40 bojovaly v oblasti Åndalsnes. Zde jeden ze strojů sjel ze silnice a zabořil se do bažinaté půdy. Protože se jej nepodařilo vyprostit, byl německými ženisty vyhozen do povětří. Pz.Abt.z.b.V.40 obdržel 16. května 1940 náhradu za zničené vozidlo - jeden z prototypů firmy Rheinmetall vyrobených z měkké ocele.
Po kapitulaci norské armády byl Pz.Abt.z.b.V.40 posádkou v Oslo v pevnosti Akershus a až v zimě na přelomu roků 1941-1942 byl převelen do Finska a v roce 1943 podřízen 25. Panzer-Division.
Další osudy Neubaufahrzeugů
Německé zdroje zveřejněné na internetových adresách jsou dosti rozporuplné. Jeden ze zdrojů říká, že tanky Nbfz. byly podřízeny velení von Kleista a včleněny do 1. Panzer-Gruppe. Kdy na začátku války se Sovětským svazem byl jeden z nich zničen blízko Dubna asi 28. nebo 29. června 1941. Další zdroj tvrdí, že dva tanky tohoto typu byly zničeny u rumunsko-sovětské hranice v červnu 1941. Údajně též existuje informace, že dva stroje se vrátily do Německa v listopadu 1941. Možná jediným hmatatelným důkazem jsou fotografie z továrny Krupp - údajně z roku 1942 - kde jeden z Neubaufahrzeugů (pravděpodobně Nr.1) je opravován společně s Pz.Kpfw. III a několika StuG. III.
Neubaufahrzeugy byly vyhodnoceny jako vozidla nevhodná k boji i když v mnoha případech pěchotě zajistily účinnou palebnou podporu.
Neubaufahrzeug (Turm Rheinmetall)
Pravděpodobné označení Wh: Neubaufahrzeug Ausf. A
Označení zahraničních zpravodajských služeb: Neubaufahrzeug Pz.Kpfw.V, nebo VI
Rok výroby: 1932-1934
Provedení vozu: vojenská zakázka
- vyrobeny: 2 kusy prototypů Nr.1 a Nr.2
Osádka: 6-7 osob - velitel, střelec, nabíječ, 2 kulometčíci, radista a řidič
Druh motoru: údajně upravený letecký BMW Va, zážehový, řadový
- počet válců: 6
- vrtání: 165 mm
- zdvih: 190 mm
- zdvihový objem: 22900 cm3
- chlazení: vodou
- otáčky: asi 1400 obr/min.
- výkon: 184 kW (250 k)
Převodovka:
- převodových stupňů: 6 vpřed + 1 vzad
Rozměry:
- délka: 6600 mm
- šířka: 2190 mm
- výška trupu: 2980 mm
- světlá výška: 470 mm
Podvozek:
- výrobce: Rheinmetall-Borsig
- hmotnost podvozku: 23410 kg
- poháněné nápravy: 1, zadní
- délka styku pásu s vozovkou: ? mm
- rozchod os pásů: ? mm
- šíře pásů: ? mm
- měrný tlak: ? MPa (? kg/cm2)
Výkony:
- maximální rychlost: 30 km/h
- dojezd po silnici: 120 km
Překážky:
- stupeň: ? m
- příkop: ? m
- brod: ? m
Pancéřování: nemá, vyroben z měkkého plechu síly 13 až 20 mm
Výzbroj ve velké věži:
- 1x 7,5 cm KwK ?, d/24, od -10° do +22°
- 1x 3,7 cm KwK ?, d/45
- 1x 7,9 mm MG 13, později přezbrojen MG 34
Výzbroj 2 menších věží:
- 1x 7,9 mm MG 13, později přezbrojen MG 34
Vezené střelivo:
- pro 75 mm dělo: 80 kusů
- pro 37 mm dělo: 50 kusů
- pro kulomety: 6000 kusů
Neubaufahrzeug (Turm Krupp)
Pravděpodobné označení Wh: Neubaufahrzeug Ausf. B
Označení zahraničních zpravodajských služeb: Neubaufahrzeug Pz.Kpfw.Vi, nebo VII
Rok výroby: 1935
Provedení vozu: vojenská zakázka
- vyrobeny: 3 kusy prototypů - Nr.3, Nr.4 a Nr.5
Osádka: 6-7 osob - velitel, střelec, nabíječ, 2 kulometčíci, radista a řidič
Druh motoru: Maybach HL 108 TR, zážehový
- počet válců: 12 do V
- vrtání: ? mm
- zdvih: ? mm
- zdvihový objem: 10830 cm3
- chlazení: vodou
- otáčky: 1400 obr/min.
- výkon: 169,2 kW (230 k)
Převodovka:
- převodových stupňů: 6 vpřed + 1 vzad
Rozměry:
- délka: 6650 mm
- šířka: 2900 mm
- výška trupu: 2900 mm
- světlá výška: 450 mm
Podvozek:
- výrobce: Rheinmetall-Borsig
- hmotnost podvozku, odhad: 23500 kg
- poháněné nápravy: 1, zadní
- délka styku pásu s vozovkou: ? mm
- rozchod os pásů: ? mm
- šíře pásů: 380 mm
- měrný tlak: 67,7 kPa (0,69 kg/cm2)
Výkony:
- maximální dojezd: 120 km
- maximální rychlost: 30 km/h
Překážky:
- stupeň: ? m
- příkop: 2,2 m
- brod: ? m
- svah: 30°
Pancéřování: 13 až 20 mm
Výzbroj ve velké věži:
- 1x 7,5 cm KwK ?, d/24
- 1x 3,7 cm KwK ?, d/45
- 1x 7,9 mm MG 34
Výzbroj 2 menších věží:
- 1x 7,9 mm MG 34
Vezené střelivo:
- pro 75 mm dělo: 80 kusů
- pro 37 mm dělo: 50 kusů
- pro kulomety: 6000 kusů
Některé z použitých fotografií jsou z níže uvedených internetových stránek.
Zdroje:
Internationale Automobil- und Motorrad-Ausstellung, Berlin 17.02.1939-05.03.1939
Ivo Pejčoch: Těžký tank Neubaufahrzeug, Historie a plastikové modelářství 1995/06/21-23.
Neubaufahrzeug, Tankomastjer 1992/02/11,12.
Supjertank bjez supjereffjekta, Tankomastjer TM 1997/01/11-13.
Ian V. Hogg and John Weeks: The Illustrated Encyclopedia of Military Vehicles, London 1980, ISBN: 0-90628-675-1
Internet:
http://achtungpanzer.bos.ru/p_invnorway.htm
armor.kiev.ua
http://armor.kiev.ua/Tanks/WWII/PzIV/PzIV_1.html
army.lt
http://forum.axishistory.com/
forum.sudden-strike.ru
koi.ipclub.ru
http://panzer.vif2.ru/Tanks/nbfz.html
http://ww2.kulichki.ru/w/nbfz.htm
http://www.achtungpanzer.com/neu.htm
http://www.feldgrau.com/PzAbtzbv40.html
www.fh-merseburg.de
http://www.history.jp/wehrmacht/027.htm
www.lexikon-der-wehrmacht.de
www.linux-penguin.org
http://www.nuav.net/panzer.html
http://www.onwar.com/tanks/germany/tfneubau.htm
http://www.ostpanzer.boom.ru/Nb.Fz.html
http://www.ostpanzer.nm.ru/articles/NbFz.html
www.panzer.punkt.pl
http://www.panzerlexikon.de/proto.htm
http://www.panzerworld.net/facts.html
http://www.wargamer.com/Hosted/Panzer/multitur.htm
http://www.weltkrieg.ru/armoured/NbFz/
www.wer-weiss-was.de
www.wwiivehicles.com
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Nbfz. Ausf. B (Krupp)
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Nbfz. Ausf. B (Krupp), Berlín 17.02.1939-05.03.1939
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Nbfz. Ausf. A (Rheinmetall)
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Nbfz. Ausf. A (Rheinmetall)
URL : https://www.valka.cz/Neubaufahrzeug-Ausf-A-t30126#108496Verze : 0
Jiří Tintěra
MOD
Reklama
...
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Neubaufahrzeug-Ausf-A-t30126#108731Verze : 0
brano
MOD
Zdroj
www.ioh.pl
www.ioh.pl
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Neubaufahrzeug-Ausf-A-t30126#250630Verze : 0
brano
MOD
Vážení,
vše co po létech zbylo z jednoho ze tří tanků Neubaufahrzeug je uloženo v kvamském vojenském muzeu. Muzeum má otevřeno od poloviny června do poloviny srpna.
Gudbrandsdal Krigsminnesamling
Voldsfjoset
Kvam
NO-2642
Norsko
Telefon: +47-61-294 033, nebo 216 171
Fax: +47-61-216 176
E-mail: post@krigsminne.no
Zdroj
internetová studie: Surviving German WW2 Sonderfahrzeuge, 25.11.2008, ISBN nemá
Internet
the.shadock.free.fr
http://www.krigsminne.no
www.kulturnett.no
Neubaufahrzeug v Gudbrandsdal Krigsminnesamling.
Mapa via Googlemaps.
vše co po létech zbylo z jednoho ze tří tanků Neubaufahrzeug je uloženo v kvamském vojenském muzeu. Muzeum má otevřeno od poloviny června do poloviny srpna.
Gudbrandsdal Krigsminnesamling
Voldsfjoset
Kvam
NO-2642
Norsko
Telefon: +47-61-294 033, nebo 216 171
Fax: +47-61-216 176
E-mail: post@krigsminne.no
Zdroj
internetová studie: Surviving German WW2 Sonderfahrzeuge, 25.11.2008, ISBN nemá
Internet
the.shadock.free.fr
http://www.krigsminne.no
www.kulturnett.no
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Neubaufahrzeug v Gudbrandsdal Krigsminnesamling.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Mapa via Googlemaps.
URL : https://www.valka.cz/Neubaufahrzeug-Ausf-A-t30126#306290Verze : 0
Jiří Tintěra
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.