Main Menu
User Menu

Tačikawa Ki 94-I

Tachikawa Ki-94-I / 立川 キ94I

     
Název:
Name:
Tačikawa Ki-94-I
Originální název:
Original Name:
キ94 I 试作高高度防空战斗机
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
Tachikawa Airplane Co., Ltd., Tachikawa /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.05.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (pouze maketa ve skutečné velikosti / Mock-up only)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
jiné
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6500 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
8800 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
9400 kg
Rozpětí:
Wingspan:
15,000 m
Délka:
Length:
13,050 m
Výška:
Height:
3,850 m
Plocha křídla:
Wing Area:
37,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
237,84 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Micubiši MK9A Ha-211-II Ru vzduchem chlazený dvojhvězdicový osmnáctiválec, přplňovaný turbokompesorem
o vzletovém výkonu 1 618 kW (2 200 k), 1 522 kW (2 070 k) v h= 1 000 m a 1 287 kW (1 750 k) v h= 10 500 m.
Vrtule čtyřlisté s konstantní rychlostí otáček, přední tažná o průměru 3 320 mm a zadní tlačná 3 400 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 800 l ve vnitřních nádržích a 600 l v přídavných nádržích
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
780 km/h v 10000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
430 km/h v 8000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9,95 min do 10000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
14000 m
Dolet:
Range:
1520 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1800 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Ho-155-I ráže 30 mm v křídlech a
2x pevný kanón Ho-203 ráže 37 mm v gondolách.
Pumový náklad: 2x 50 kg puma Ta-Dan pod trupem.
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
Experimentální projekt výškového stíhače.
Výkony jsou pouze vypočtené.


Velice zajímavá konstrukce dvoutrupého letounu se středovou gondolou, v té byly dva motory (tažný - tlačný) a mezi motory byla přetlaková pilotní kabina.
Předpokládané výkony byly nakonec vyhodnoceny jako "přehnaně optimistické" a navíc bylo možno očekávat technické problémy, vibrace, přehřívání motoru atd.
Práce na projektu byly proto ukončeny v první polovině roku 1944.
Zdroje:
Sources:
Famous Airplanes of the World, No.24 Army Experimental Fighters Bunrindo Co-Ltd. Japan, rok 1990
ja.wikipedia.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-94-I-t30010#296083Verze : 0
MOD
Tachikawa Ki-94-I
キ94试作高高度防空战斗机


Historie:
tohoto letounu se začala psát někdy v polovině roku 1942, kdy se firma Tachikawa začala zajímat o armádní zakázku na výrobu těžkého výškového stíhacího letounu se silnou palebnou výzbrojí. Zadání projektu požadovalo letoun, který bude schopen dosáhnout rychlosti kolem 800 km/h s doletem do 3000 km. Firma Tachikawa tedy přistoupila na vypracování projektu a to z důvodu značných zkušeností ve výrobě právě takovýchto typů letounů.
Projekt Ki-94-I byl velice zajímavou konstrukcí. Celokovový letoun se skládal ze dvou gondol, mezi které umístnili konstruktéři vlastní trup letounu, ve kterém měla být umístněna přetlaková kabina pro pilota a dva silné 2-hvězdicové motory typu Mitsubishi Ha-221 Ru a výkonu 2200 koní. Každý z nich měl pohánět nastavitelnou čtyřlistou vrtuli. Jednu tlačnou a druhou tažnou. Byl plánován zatahovací tříkolový podvozek s předním kolem. Výzbroj se měla skládat z dvou kanónů typu Ho-203 ráže 37 mm umístněných v gondolách pod křídly anebo dvou kanónů typu Ho-105 ráže 30 mm umístněných v křídle. Letoun mohl také nést pumy a celkové váze do 1000 kg, umístněných na závěsech pod trupem anebo na závěsech pod křídly.
Na konci roku 1943 byla postavena dřevěná maketa ve velikosti 1:1, ale práce na projektu byly pozastaveny a to z důvodu možné technické poruchovosti stroje. Navíc bylo málo pravděpodobné, že by letoun dosahoval hodnot požadovaných projektem.


zdroj:
V.Němeček, Vojenská letadla díl-3,Naše vojsko 1992, ISBN 80-206-0117-1
S.Nohara, The Xplanes of Imperial Japanese Army a Navy 1924-1945, Green Arrow 2000, ISBN 4-7663-3292-X
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-94-I-t30010#238764Verze : 0
Tachikawa Ki-94-I
キ94试作高高度防空战斗机


Stručná historie


Společnost 立川飛行機株式会社 - Tachikawa Hikōki Kabushiki Kaisha, Tachikawa (dále jen Tachikawa) byla vyzvána k účasti na soutěži o výškový stíhací letoun, který měl zadržet výškové bombardéry B-29. Před tímto nebezpečím byla japonská válečná rada včas varována vlastní výzvědnou službou a tak jak se Spojenci blížili k Japonsku, stávalo se toto nebezpečí stále aktuálnější.
Tovární konstrukční tým Tachikawy přistoupil k neobvyklé konstrukci záchytného stíhače, jednalo se o celokovový dvoumotorový letoun, který měl motory umístněné v trupu za sebou a ocasní plochy byly neseny prodlouženými motorovými gondolami. Takové řešení přinášelo výhody malého čelního odporu a na druhé straně museli zase konstruktéři řešit dosud neřešené problémy této konstrukce, např. nebezpečí zranění osádky při nouzovém opuštění letounu, účinnost zadní tlačné vrtule a chlazení zadního motoru. Obdobné problémy řešili němečtí konstruktéři u Do-335 Pfeil, ale v německé továrně Dornier mělo tandémové uložení motorů dlouhou tradici, naproti tomu Tachikawa dosud stavěla letouny v licenci nebo lehké bombardéry a dopravní stroje. Jistou výhodou byla spolupráce s armádní výzkumným ústavem v Tachikawě (陸軍航空技術研究所 - Rikugun Kōkū Gijutsō Kenkyujō (Rikugun, Giken), Army Aerotechnical Research Institute).

Není zcela jisté, zda byla započata stavba prototypu, nebo se pouze postavila dřevěná maketa ve skutečné velikosti, zde se autoři rozcházejí, jisté však je, že konkurenční výškový letoun Nakajima Ki-87, znamenal konec a zastavení tohoto jistě zajímavého projektu, u kterého však byly očekávány komplikace a delší a náročnější vývoj.


Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Enzo Angelucci, Paolo Matricardi a Pierluigi Pinto, World War II Combat Aircraft, Whitestar Publisher, rok 2001, ISBN: 8880956884
Illustrated Warplane History, The XPlanes of Imperial Japanese Army & Navy 1924-45, ISBN4-7663-3292-X
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Nozawa Tadashi, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945, Vol. 7, Tachikawa Aircraft, (Shuppan-Kyodo 1987)(j.)
Famous Airplanes Of The World, Army Experimental Fighters, No.24, Bunrindo Co. Ltd. Nakano, rok 1990
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-94-I-t30010#107900Verze : 0
MOD
a ještě jedna fotografie z výrobní haly
Tačikawa Ki 94-I -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-94-I-t30010#108968Verze : 0
MOD
Jedinou fotku, kterou jsem sehnal - ukázka kam až pokročila stavba.
K předešlým datům: všechna výkonová data jsou pouze vypočtená.
Tačikawa Ki 94-I -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-94-I-t30010#107902Verze : 0
MOD
fotografie z výroby
Tačikawa Ki 94-I -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-94-I-t30010#108967Verze : 0
MOD
Studie Tachikawa Ki-94-I roj za letu dle https://www.ne.jp/asahi/green/wave/ki94-1.html
Tačikawa Ki 94-I -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-94-I-t30010#111298Verze : 0
MOD
Trojpohledový náčrtek - umožní získat představu jak měl tento typ vypadat.
Tačikawa Ki 94-I -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-94-I-t30010#108000Verze : 0
MOD