Main Menu
User Menu

Tačikawa Ki 17 [Cedar]

Tachikawa Ki-17 / 立川 キ17 九五式三型練習機

     
Název:
Name:
Tačikawa Ki-17
Originální název:
Original Name:
キ17九五式三型练习机
Kategorie:
Category:
cvičný letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.MM.1944 Tachikawa Airplane Co., Ltd., Tachikawa /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.MM.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
560
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.06.1935
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
618 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
914 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,820 m
Délka:
Length:
7,850 m
Výška:
Height:
3,220 m
Plocha křídla:
Wing Area:
26,02 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
34,6 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hitači Ha-12 vzduchem chlazený hvězdicový sedmi válec o výkonu 118 kW (160 k)
Vrtule dvoulistá dřevěná o průměru 2 400 mm
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
150 l benzínu
19 l oleje
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
174 km/h v 500 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
140 km/h v 1000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
3,3 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
11,0 min do 2000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
4200 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
žádná
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
九五式三型练习机 - Kjugošiki san-gata renšuki - „Armádní cvičný letoun typ 95 model 3“
Spojenecké kódové jméno: Cedar (Cedr)


Letová vytrvalost: 3,55 h
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis, Maryland rok 1987, ISBN: 0-87021-313-X
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Famous Airplanes of the World, Army Type 95 Trainer, No. 73 1998/11, Bunrin-Do Co. Ltd.,
Lubomír Vejřík, Vzestup a pád orlů Nipponu - Prolog, Vydání-Svět křídel Cheb, ISBN 80-85280-26-4
www.aviastar.org
www.daveswarbirds.com
https://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=603
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-17-Cedar-t30003#107843Verze : 0
MOD
Historie:


大日本帝国陸軍航空本部 Dai-Nippon Teikoku Rikugun Kōkū Hombu (velení císařského armádního letectva) mělo v první polovině třicátých let minulého století zajímavou představu o cvičných letadlech, které potřebuje pro kompletní výcvik pilotů. Techničtí důstojníci armádního letectva požadovali pro veškerý výcvik pouze jeden typ cvičného letounu, pro základní výcvik by se instaloval méně výkonný motor a pro pokračovací výcvik by se motor jednoduše vyměnil za výkonnější typ. Výhody takového letounu jsou jasné - není třeba zadávat vývoj dvou samostatných cvičných letadel a zavádět dva typy od výzbroje letectva. Myšlenka to je zajímavá, ale jak se ukázalo - ne zcela dobrá.


Nový cvičný letoun měla vyrábět společnost 立川飛行機株式会社 - Tachikawa Hikōki Kabushiki Kaisha (dále jen Tachikawa), které bylo v roce 1933 doporučeno, aby při vývoji tohoto letounu úzce spolupracovala s konstruktéry a techniky z leteckého učiliště v Tokorozawě. Výsledkem této spolupráce byl cvičný letoun Tachikawa Ki-9, který byl zalétán 7. ledna 1935. První dva prototypy poháněné výkonnějším motorem Hitachi Ha-13a (350 k), se rychle zbavily počátečních problémů a hladce procházely zkouškami. Problémy nastaly u třetího prototypu, který byl odlehčen a poháněn motorem Gasuden Jimpu 6 o výkonu 150 koní. Šéfkonstruktér Roykichi Endo již ve stádiu projektových prací upozorňoval na možné problémy s těžištěm letounu a ty se zde také plně projevily. S tímto odlehčeným letounem se (řečeno s nadsázkou) nedalo odpoutat od země. Výsledky zkoušek v letecké škole doporučily přijmout do výzbroje letoun Ki-9 s motorem Hitachi Ha-13a a odmítnout Ki-9 s motorem Gasuden Jimpu 6.


V tomto okamžiku začíná historie cvičného letounu pro základní výcvik Tachikawa Ki-17, později známého ve spojeneckém kódu jako Cedar. Ještě v roce 1935 začal inženýr Roykichi Endo spolu s asistentem Fujitou pracovat na novém cvičném letounu, který by vyhovoval svou jednoduchostí a odolností pilotním žákům bez zkušeností. Nový letoun se podobal předchozímu typu Ki-9 a to jak po vzhledové, tak i po konstrukční stránce. První dva prototypy byly ke zkouškám dodány již v červenci 1935, pro zjednodušení a také pro úsporu hmotnosti byly z horních křídel odstraněny klapky a podvozek byl zbaven „bačkor“, které se zanášely a nepřinesly žádný užitek. Zkoušky dvou prvních prototypů poté již úspěšně proběhly na základně Kumagaya a letoun byl doporučen pro zařazení do výzbroje armádního letectva. Armáda jej zařadila pod názvem: „Elementární cvičný letoun typ 95-3“. Cvičný letoun byl oblíbený, jednoduchý na údržbu a do leteckých škol byl dodáván společně s pokračovacím Ki-9. U bojových jednotek se téměř nevyskytoval, a pokud tak byl použit jako spojovací / kurýrní, ale opravdu toto použití bylo zřídkavé.



Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Famous Airplanes of the World, Army Type 95 Trainer, No. 73 1998/11, Bunrin-Do Co. Ltd.,
Lubomír Vejřík, Vzestup a pád orlů Nipponu - Prolog, Vydání-Svět křídel Cheb, ISBN 80-85280-26-4
www.aviastar.org
www.daveswarbirds.com
https://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=603
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-17-Cedar-t30003#497711Verze : 1
MOD
Fotagrafie Cedaru
Tačikawa Ki 17 [Cedar] -


Tačikawa Ki 17 [Cedar] -


Tačikawa Ki 17 [Cedar] -


Tačikawa Ki 17 [Cedar] -


Tačikawa Ki 17 [Cedar] -


Tačikawa Ki 17 [Cedar] -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-17-Cedar-t30003#107846Verze : 3
MOD
Krásná fotografie, na které je zachycen okamžik nahození motoru Ki-17 Cedaru pomocí startovacího zařízení na nákladním automobilu značky Isuzu.
Tento způsob převzalo JAAF od Britů. Na nákladním autě byl motor, který poháněl dlouhou hřídel, ta byla zakončena ozubcem a protikus ozubce byl na konci vrtule. Zařízení vypadá složitě a těžkopádně, ale zkušená obsluha ovládala toto zařízení prý se značnou rychlostí.
Tačikawa Ki 17 [Cedar] -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-17-Cedar-t30003#107850Verze : 0
MOD
Trojpohledový náčrtek letounu Tachikawa Ki-17 Cedar
Tačikawa Ki 17 [Cedar] -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-17-Cedar-t30003#107845Verze : 0
MOD