Název: Name: | Micubiši Ki-33 | |
Originální název: Original Name: | キ33 航空機 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1936-DD.07.1936 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1936-DD.07.1936 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.07.1936 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1132 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1462 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11,000 m | |
Délka: Length: | 7,540 m | |
Výška: Height: | 3,190 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 16,00 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 82,10 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Nakadžima Ha-1a, vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 522 kW (710 k) a 548 kW (745 k) v h= 3 700 m při 2 500 ot/min. Vrtule dvoulistá polohovatelná o průměru 3 060 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 326 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 474.8 km/h v 3000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 405 km/h v 2500 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 14,04 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,94 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8500 m | |
Dolet: Range: | 980 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet Type 89 Model 2 ráže 7,7 mm se zásobou střeliva 800 nábojů na hlaveň | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | キ33 航空機 / Ki-sanjūsan / experimentální jednoplošný stíhací letoun | |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2 William Green, Famous fighters of the Second World War, DoubleDay, druhé vydání, rok 1975, ISBN-13: 978-0385123952 William Green a Gordon Swanborough, Japanese Army Fighters, Part 2, Arco Publishing, 1.vydání, rok 1978, ISBN-10: 0668044276 Václav Němeček, Vojenská letadla 2 díl, Naše Vojsko, Praha 1987; ISBN 80-206-0117-1 Famous Airplanes of the World, Army Experimental Fighters, No.24, Bunrindo Co-Ltd., Nakano Koku, Japan www.historyofwar.org avia.russian.ee - foto 2 archiv autora - foto |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-33-t29999#107826Verze : 0
Vláďa
MOD
Stručná historie:
Dva prototypy stíhacího letounu Mitsubishi Ki-33 představovaly již druhý pokus továrny Mitsubishi Jukugyo K. K., kdy se snažila nabídnout armádnímu letectvu velice dobrou konstrukci palubní stíhačky typ 96, známou také pod označením A5M Claude. Prvním pokusem byla úprava prototypu továrně označeného Ka-14, ten byl v roce 1935 zbaven veškerého námořního vybavení, v armádním systému Kitai byl označen jako Ki-18 a účastnil se soutěže s dvouplošným stíhačem Kawasaki Ki-10 Perry a jednoplošnou Nakajimou Ki-11. Soutěž tehdy vyhrál Perry, který díky výborné své obratnosti byl přijat do výzbroje.
Již příštím rokem se konala další soutěž, cílem této soutěže bylo vybrat pro armádní letectvo moderní jednoplošnou stíhačku. Továrna Mitsubishi „denavalizovala“ pro tuto soutěž dvě palubní stíhačky A5M2a, odstraněno bylo všechno námořní vybavení a výstroj, motor Kotobuki byl zaměněn za armádní variantu Ha-1a. Kabina zůstala uzavřená. Úpravy byly dokončeny počátkem léta 1936 a oba stroje byly dopraveny do Kagamigahara Rikugun Kokogijutsi Kenkyujo (Armádní letecký technický výzkumný ústav v Kagamigahaře), kde se konaly porovnávací zkoušky.
Zkoušky nedopadly pro Ki-33 dobře, byl druhým nejrychlejším letounem (nejrychlejší byl Ki-28), druhým z hlediska obratnosti (nejobratnější byl Ki-27), nejhůře stoupal a akceleroval. Ki-33 nesl největší zásobu střeliva pro své dva kulomety a disponoval nejdelším doletem a letovou vytrvalostí. Tyto vlastnosti však nezabránily jeho vyřazení ze soutěže, vítězem byl vyhlášen letoun Nakajima Ki-27 Nate.
Použité prameny:
Rene J. Francillion Ph.D, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Annapolis, rok 1990, ISBN: 1557505632
Václav Němeček, Vojenská letadla 2 díl, Naše Vojsko, Praha 1987; ISBN 80-206-0117-1
Famous Airplanes of the World, Army Experimental Fighters, No.24, Bunrindo Co-Ltd., Nakano Koku, Japan
www.aviastar.org
www.historyofwar.org
archiv autora
Dva prototypy stíhacího letounu Mitsubishi Ki-33 představovaly již druhý pokus továrny Mitsubishi Jukugyo K. K., kdy se snažila nabídnout armádnímu letectvu velice dobrou konstrukci palubní stíhačky typ 96, známou také pod označením A5M Claude. Prvním pokusem byla úprava prototypu továrně označeného Ka-14, ten byl v roce 1935 zbaven veškerého námořního vybavení, v armádním systému Kitai byl označen jako Ki-18 a účastnil se soutěže s dvouplošným stíhačem Kawasaki Ki-10 Perry a jednoplošnou Nakajimou Ki-11. Soutěž tehdy vyhrál Perry, který díky výborné své obratnosti byl přijat do výzbroje.
Již příštím rokem se konala další soutěž, cílem této soutěže bylo vybrat pro armádní letectvo moderní jednoplošnou stíhačku. Továrna Mitsubishi „denavalizovala“ pro tuto soutěž dvě palubní stíhačky A5M2a, odstraněno bylo všechno námořní vybavení a výstroj, motor Kotobuki byl zaměněn za armádní variantu Ha-1a. Kabina zůstala uzavřená. Úpravy byly dokončeny počátkem léta 1936 a oba stroje byly dopraveny do Kagamigahara Rikugun Kokogijutsi Kenkyujo (Armádní letecký technický výzkumný ústav v Kagamigahaře), kde se konaly porovnávací zkoušky.
Zkoušky nedopadly pro Ki-33 dobře, byl druhým nejrychlejším letounem (nejrychlejší byl Ki-28), druhým z hlediska obratnosti (nejobratnější byl Ki-27), nejhůře stoupal a akceleroval. Ki-33 nesl největší zásobu střeliva pro své dva kulomety a disponoval nejdelším doletem a letovou vytrvalostí. Tyto vlastnosti však nezabránily jeho vyřazení ze soutěže, vítězem byl vyhlášen letoun Nakajima Ki-27 Nate.
Použité prameny:
Rene J. Francillion Ph.D, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Annapolis, rok 1990, ISBN: 1557505632
Václav Němeček, Vojenská letadla 2 díl, Naše Vojsko, Praha 1987; ISBN 80-206-0117-1
Famous Airplanes of the World, Army Experimental Fighters, No.24, Bunrindo Co-Ltd., Nakano Koku, Japan
www.aviastar.org
www.historyofwar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-33-t29999#353476Verze : 0
Vláďa
MOD
Fotografie prototypu Mitsubishi Ki-33
Zdroje uvedeny výše
Zdroje uvedeny výše
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-33-t29999#192297Verze : 0
Vláďa
MOD
Obrázek Mitsubishi Ki-33
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-33-t29999#159909Verze : 0
Vláďa
MOD
Mitsubishi Ki-33 - 3D náčrtek
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-33-t29999#110213Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.