F. Schichau GmbH [1837-1945]

     
Název:
Name:
F. Schichau AG F. Schichau AG
Originální název:
Original Name:
F. Schichau AG
Historie názvů:
History of Names:
DD.MM.1837-DD.MM.1941 F. Schichau GmbH
DD.MM.1941-DD.01.1945 F. Schichau AG
DD.MM.1837-DD.MM.1941 F. Schichau GmbH
DD.MM.1941-DD.01.1945 F. Schichau AG
Obory výroby:
Production Subjects:
loděnice, železnice shipyards, railway
Sídlo hlavního závodu:
Headquarters:
DD.MM.1837-DD.01.1945 Elbląg /
DD.MM.1837-DD.01.1945 Elbing /
Názvy a sídla poboček:
Subsidiary Name and Location:
DD.MM.1889-DD.MM.19RR Pilava /
DD.MM.1892-DD.MM.1941 Gdaňsk /
DD.MM.1930-DD.MM.1941 Královec /
DD.MM.1941-DD.MM.1945 Schichau Werft GmbH, Gdaňsk /
DD.MM.1941-DD.MM.1945 F. Schichau GmbH Königsberg, Královec /
DD.MM.1889-DD.MM.19RR Pillau /
DD.MM.1892-DD.MM.1941 Danzig /
DD.MM.1930-DD.MM.1941 Königsberg /
DD.MM.1941-DD.MM.1945 Schichau Werft GmbH, Danzig /
DD.MM.1941-DD.MM.1945 F. Schichau GmbH Königsberg, Königsberg /
Vznik:
Founded:
DD.MM.1837
DD.MM.1837
Zánik:
Cancelled:
DD.01.1945
DD.01.1945
Produkty:
Products:
DD.MM.1877-DD.MM.1877 SMS Otter
DD.MM.1884-DD.MM.1897 SMS S 1/S87
DD.MM.1886-DD.MM.1894 SMS D 1/SMS D9
DD.MM.1886-DD.MM.1886 SMS Sperber
DD.MM.1886-DD.MM.1886 SMS Habicht
DD.MM.1886-DD.MM.1887 56S
DD.MM.1887-DD.MM.1887 SMS Meteor
DD.MM.1888-DD.MM.1888 SMS Blitz
DD.MM.1888-DD.MM.1888 SMS Komet
DD.MM.1888-DD.MM.1888 Aquila
DD.MM.1888-DD.MM.1888 Sparviero
DD.MM.1888-DD.MM.1888 Falco
DD.MM.1888-DD.MM.1888 Nibbio
DD.MM.1888-DD.MM.1888 Avvoltoio
DD.MM.1888-DD.MM.1888 SMS Rabe
DD.MM.1889-DD.MM.1889 Adler
DD.MM.1889-DD.MM.1889 SMS Kukuk
DD.MM.1889-DD.MM.1889 SMS Staar
DD.MM.1889-DD.MM.1889 SMS Krähe
DD.MM.1889-DD.MM.1891 SMS XXXIV/SMS XXXIX
DD.MM.1890-DD.MM.1890 Panne
DD.MM.1890-DD.MM.1890 Pedro Affonso
DD.MM.1890-DD.MM.1890 Pedro Ivo
DD.MM.1890-DD.MM.1890 Pernambuco
DD.MM.1890-DD.MM.1890 Silvado
DD.MM.1891-DD.MM.1891 USS Somers
DD.MM.1892-DD.MM.1892 SMS Satellit
DD.MM.1893-DD.MM.1893 SMS Gefion
DD.MM.1893-DD.MM.1895 22-go/25-go
DD.MM.1895-DD.MM.1895 KNM Komet
DD.MM.1896-DD.MM.1896 KNM Valkyrjen
DD.MM.1896-DD.MM.1896 KNM Hval
DD.MM.1896-DD.MM.1896 KNM Delfin
DD.MM.1896-DD.MM.1896 KNM Hai
DD.MM.1896-DD.MM.1896 SMS Magnet
DD.MM.1896-DD.MM.1896 SMS Natter
DD.MM.1898-DD.MM.1898 SMS Iltis
DD.MM.1898-DD.MM.1898 Hai Jing
DD.MM.1898-DD.MM.1898 Hai Lung
DD.MM.1898-DD.MM.1898 Hai Hola
DD.MM.1898-DD.MM.1898 Hai Nju
DD.MM.1898-DD.MM.1898 SMS Jaguar
DD.MM.1899-DD.MM.1899 Lampo
DD.MM.1899-DD.MM.1899 Freccia
DD.MM.1899-DD.MM.1901 SMS S 90/SMS S 107
DD.MM.1899-DD.MM.1899 Shirataka
DD.MM.1900-DD.MM.1900 Dardo
DD.MM.1900-DD.MM.1900 Strale
DD.MM.1900-DD.MM.1900 Euro
DD.MM.1900-DD.MM.1900 SMS Kaiser Barbarossa
DD.MM.1900-DD.MM.1900 Novik
DD.MM.1900-DD.MM.1901 31-go/61-go
DD.MM.1901-DD.MM.1901 SMS Wettin
DD.MM.1901-DD.MM.1901 Ostro
DD.MM.1902-DD.MM.1905 SMS S 114/SMS S 131
DD.MM.1903-DD.MM.1903 SMS Elsass
DD.MM.1903-DD.MM.1903 Gilyum
DD.MM.1903-DD.MM.1903 Saiki
DD.MM.1904-DD.MM.1904 SMS Lothringen
DD.MM.1904-DD.MM.1904 Sirio
DD.MM.1905-DD.MM.1905 Sagittario
DD.MM.1905-DD.MM.1905 Spica
DD.MM.1905-DD.MM.1905 Scorpione
DD.MM.1905-DD.MM.1905 Saffo
DD.MM.1905-DD.MM.1905 Tir-i-Zafer
DD.MM.1906-DD.MM.1906 SMS Schlesien
DD.MM.1906-DD.MM.1907 SMS S 138/SMS S 149
DD.MM.1906-DD.MM.1906 Vesile-i Nusret
DD.MM.1908-DD.MM.1908 SMS Kolberg
DD.MM.1909-DD.MM.1909 Muavenet-i Milliye
DD.MM.1909-DD.MM.1909 Yadigar-i Millet
DD.MM.1909-DD.MM.1909 Numune-i Hamiyet
DD.MM.1909-DD.MM.1909 Gayret-i Vataniye
DD.MM.1909-DD.MM.1909 Seyf-i Bahri
DD.MM.1910-DD.MM.1910 SMS Oldenburg
DD.MM.1910-DD.MM.1910 SMS S 176/SMS S 179
DD.MM.1910-DD.MM.1911 SMS S 165/SMS S 168
DD.MM.1910-DD.MM.1910 Córdoba
DD.MM.1911-DD.MM.1913 SMS S 13/SMS S 24
DD.MM.1911-DD.MM.1911 Tumleren
DD.MM.1911-DD.MM.1911 Chang Feng
DD.MM.1911-DD.MM.1911 La Plata
DD.MM.1912-DD.MM.1912 SMS König Albert
DD.MM.1912-DD.MM.1912 Fu Po
DD.MM.1912-DD.MM.1912 Fei Hung
DD.MM.1913-DD.MM.1913 SMS Lützow
DD.MM.1913-DD.MM.1914 SMS S31/SMS S36
DD.MM.1913-DD.MM.1914 SMS S 31/SMS S 36
DD.MM.1914-DD.MM.1914 SMS Pillau
DD.MM.1914-DD.MM.1914 SMS Elbing
DD.MM.1915-DD.MM.1915 SMS Baden
DD.MM.1915-DD.MM.1916 SMS S 49/SMS S 66
DD.MM.1916-DD.MM.1917 SMS A 26/SMS A 55
DD.MM.1917-DD.MM.1917 SMS Graf Spee
DD.MM.1917-DD.MM.1917 SMS A 68/SMS A 79
DD.MM.1917-DD.MM.1917 SMS S 131/SMS S 139
DD.MM.1918-DD.MM.1918 SMS S 113
DD.MM.1918-DD.MM.1918 SMS A 92/SMS A 95
DD.MM.1918-DD.MM.1918 SMS S 113/SMS S 115
DD.MM.1938-DD.MM.1939 Torpedoboot 1935
DD.MM.1941-DD.MM.1942 U-431/U-450
DD.MM.1941-DD.MM.1944 Flottentorpedoboot 1939 (Elbing)
DD.MM.1942-DD.MM.1943 U-731/U-750
DD.MM.1944-DD.MM.1944 U-825/U-826
DD.MM.1944-DD.MM.1944 U-827/U-828
DD.MM.1944-DD.MM.1944 U-3501/U-3530
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Seehund
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Minensuchboot 1943
Poznámka:
Note:
1837 vznik jako továrna na lisy a zemědělské stroje, později parní stroje a lokomotivy
1854 postavena loděnice
1889 postavena malý dok na opravy a údržbu v Pilavě
1892 postavena loděnice pro stavbu velkých lodí v Gdaňsku
1929 kvůli hrozícímu krachu společnost odkoupena německou vládou
1930 koupena malá loděnice v Královci a vagonka Union Giesserei
1945 po obsazení Rusy část původního vedení a zaměstnanců zakládá novou F. Schichau AG v Bremerhavenu
- ze závodu v Elblagu se stávají Zakłady Mechaniczne Zamech, ze závodu v Královci loděnice Jantar, loděnice v Gdaňsku součástí Zjednoczenie Stoczni Polskich jako Stocznia nr 2
1947 se Stocznia nr 2 slučuje do loděnic Stocznia Gdańska
-
Zdroje:
Sources:
www.gedanopedia.pl
https://pl.wikipedia.org/wiki/Schichau-Werke
https://de.wikipedia.org/wiki/Schichau-Werke
https://en.wikipedia.org/wiki/Schichau-Werke
www.uboat.net
www.werkbahn.de
URL : https://www.valka.cz/F-Schichau-GmbH-1837-1945-t29948#544136 Verze : 1
F. Schichau GmbH, Danzig


V této loděnici bylo spuštěno 94 ponorek které byly převzaty Kriegsmarine.
první dokončená ponorka: U-431 2. února 1941
poslední dokončená ponorka: U-3529 26. ledna 1945
URL : https://www.valka.cz/F-Schichau-GmbH-1837-1945-t29948#107625 Verze : 0
dokončené a předané ponorky:


Typ ponorky Ponorka Zakázka číslo Stavěny v letech
VIIC U-431 - U-434 1472 - 1475  1939 - 1941
VIIC U-435 - U-438 1477 - 1480  1939 - 1941
VIIC U-439 - U-442 1490 - 1493  1940 - 1942
VIIC U-443 - U-444 1498 - 1499  1940 - 1942
VIIC U-445 - U-448 1505 - 1508  1940 - 1942
VIIC U-449 - U-450 1520 - 1521  1940 - 1942
VIIC U-731 - U-734 1522 - 1525  1940 - 1942
VIIC U-735 - U-740 1532 - 1537  1941 - 1943
VIIC U-741 - U-746 1544 - 1549  1941 - 1943
VIIC U-747 - U-750 1557 - 1560  1941 - 1943
VIIC U-825 - U-826 1588 - 1589  1942 - 1944
VIIC U-1191 - U-1210 1561 - 1580  1941 - 1944
VIIC/41 U-827 - U-828 1590 - 1591  1942 - 1944
XXI U-3501 - U-3530 1646 - 1675 1943 - 1945
URL : https://www.valka.cz/F-Schichau-GmbH-1837-1945-t29948#194779 Verze : 0
ponorky které byly spuštěné na vodu ale zůstaly nedokončeny nebo nebyly převzaty: U-3531; U-3532; U-3533; U-3534; U-3535; U-3536; U-3537


rozestavěné – nedokončené ponorky:


Typ ponorky Ponorka Zakázka číslo Objednány roku
VIIC/41 U-829 - U-838 1592 - 1601  1942
VIIC/41 U-839 - U-840 1604 - 1605  1943
VIIC/42 U-2301 - U-2318 1616 - 1633  1943
XXI U-3538 - U-3554 1683 - 1699  1944
XXI U-3558 - U-3571 1703 - 1716  1943
XXI U-3572 - U-3684 1726 - 1838 1944
URL : https://www.valka.cz/F-Schichau-GmbH-1837-1945-t29948#194781 Verze : 0
F. Schichau GmbH, Danzig


Ferdinand Schichau založil původní továrnu v roce 1837. Ta vyráběla stroje a lokomotivy z části též malé torpédovky. Poloha továrny ale neumožňovala stavět větší lodě. Nová velká loděnice vznikla roku 1890. Zde již mohla být stavěna velká plavidla. Stavbu provázely komplikace s podmáčeným terénem a další problémy. Stavitelem byl Gdaňský stavitel Alex Fey. Loděnice měla 6 skluzů. Největší lodě (řadové lodě a křižníky) se stavěly na skluzu č. 4. První lodí která byla v loděnici kompletně postavená byla korveta Gefion. V roce 1898 byl zahájen program výstavby loďstva. Díky tomu byly v loděnici postavěny lodě jako "Kaiser Barbarossa" (1900), "Wettin" (1901), "Elsass" (1903), "Lothringen" (1904) a "Schlesien" (1906). Díky levnější pracovní síle mohla loděnice lépe konkurovat západoněmeckým loděnicím. Před 1. světovou válkou byly spuštěny další lodě: "Oldenburg" (1911) i "König Albert" (1913) a také bitevní křižník "Lützow" (1915). Loděnice také stavěla velké pasažérské lodě. Stavby byly určeny hlavně pro rejdařství Norddeutscher Lloyd.
Významné pasažérské lodě postaveny loděnicí byly tyto:
"Grosser Kurfürst" - 2400 pasažérů
"Cincinnati" - 3000 pasažérů.
"Columbus" - stavba zastavena během 1. sv. války dokončen v letech 1922-1924
"Homeric" - stavba zastavena během 1. sv. války dokončen v letech 1922-1924


Jakmile vypukla 1. světová válka byly práce na civilních plavidlech zastaveny. Prioritu dostala válečná výroba. Loděnice postavila největší loď tehdejší doby - bitevní loď SMS Baden. Další velká stavba - bitevní křižník Graf Spee zůstal nedokončen. Loděnice také stavěla množství torpédovek. Dále byla obdržena objednávka na několik desítek ponorek. Žádná však nebyla dokončena. Po podepsání Versailleského míru byla veškerá stavba válečných lodí ukončena a nedokončené lodě byly sešrotovány.


Po válce nastaly krušné časy. Loděnice nesměla stavět válečná plavidla navíc vysoká inflace a hospodářské problémy v Německu ji činili obrovské problémy (jako tehdy všem).
Před pádem loděnici zachránili nový majitelé (původní majitelé zemřeli 1924 a 1927). Stali se jím Německo (60%), Prusko (20 %), Gdaňsk (10%) a Elblag (10% - později převzato Prusy). Loděnice začala stavět lodě pro Sovětský svaz, později dostala zakázky pro Dánsko, Velkou Británii, Holandsko a Norsko. Loděnice postavila také lodě pro Filipíny a Čínu. I přes tyto zakázky byl další osud nejistý.
Probuzení nastal až s blížícím se příhodem 2. světové války. I když loděnice nemohla stavět válečná plavidla tajně spolupracovala s Kriegsmarine. Postavila zásobovací lodě "Ermland", "Dithmarschen" a "Westerwald" které byly maskovány jako běžná obchodní plavidla. Dále postavila cvičnou dělostřeleckou loď "Castor" která byla kamuflována jako ledoborec.


Po vypuknutí 2. světové války stavěla loděnice téměř výhradně válečná plavidla. Prioritu dostaly ponorky. Ke konci války pro zabezpečení dostatku dělníku byl u loděnice postaven koncentrační tábor Stutthof. V loděnici pracovalo ž 1100 vězňů. To umožnilo velké navýšení produkce. Na konci války obsadili loděnici Sověti. Padlo jim do ruk velké množství hotových a téměř hotových plavidel. Po válce byla loděnice sloučena s loděnicí Danziger Werft AG, Danzig. Loděnice pak byly přejmenovány na "Stocznia Gdaňska" - Loděnice Gdaňsk nebo též na "Stocznia im. Lenina" - Leninova loděnice.



________________________________________________________



Prameny:
internet: www.uboat.net, www.wikipedia.org, http://www.rzygacz.webd.pl a další
archiv autora
F. Schichau GmbH [1837-1945] - mapa loděnice F. Schichau GmbH, Danzig
použita ze stránek rzygacz.webd.pl

mapa loděnice F. Schichau GmbH, Danzig
použita ze stránek rzygacz.webd.pl

F. Schichau GmbH [1837-1945] - spouštění bitevního křižníku Lützow v loděnici F. Schichau

spouštění bitevního křižníku Lützow v loděnici F. Schichau
URL : https://www.valka.cz/F-Schichau-GmbH-1837-1945-t29948#197368 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více