Main Menu
User Menu

Kawasaki Ki 28 [Bob]

Kawasaki Ki-28 / 川崎 キ28・试作战斗机

     
Název:
Name:
Kawasaki Ki-28
Originální název:
Original Name:
キ28试作战斗机
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.12.1936 Kawasaki Shipyard, Ltd., Kakamigahara /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.12.1936
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
04.11.1936
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1420 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1760 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
12,000 m
Délka:
Length:
7,900 m
Výška:
Height:
2,600 m
Plocha křídla:
Wing Area:
19,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
92,60 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Kawasaki Ha-9-IIa, kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 625 kW (850 k) při 2 350 ot/min a v h= 3 500 m byl výkon 588 kW při 2 200 ot/min.
Vrtule dvoulistá kovová s pevným úhlem náběhu vrtulových listů o průměru 2 900 mm
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
270 - 360 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
486 km/h v 3500 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
406 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
16,9 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
2,9 min do 3000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11000 m
Dolet:
Range:
1002 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Type 89 ráže 7,7 mm
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
Spojenecké kódové jméno Bob.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, rok 1990, ISBN:10-1-55750-563-2
Famous Airplanes of the World, No.24, Army Experimental Fighters, BunrinDo Co.Ltd. Japan
https://www.airwar.ru/enc/fww2/ki28.html
oldwolf.diy.myrice.com - náčrtek z boku
www.historyofwar.org
archiv autora - fotografie
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-28-Bob-t29901#107394Verze : 0
MOD

Kawasaki Ki-28


キ28 航空機 - Ki-Nijuhachi Kokuki


Allied reporting name: Bob


Historie:


V prosinci roku 1935 přijalo 大日本帝国陸軍航空本部 Dai-Nippon Teikoku Rikugun Kōkū Hombu (velení císařského armádního letectva) do své výzbroje poslední dvouplošnou stíhačku Ki-10, které později spojenecká zpravodajská služba přidělila jméno Perry. Armádní letectvo do té doby odmítalo všechny jednoplošné stíhačky, připomeňme si pokus dr. Richarda Voghta s letounem Kawasaki Ki-5, nebo na konkurenta dvouplošného Perryho - Nakajimu Ki-11, tento jednoplošník nebyl zcela bez nadějí na zařazení do výzbroje, Rikugun Koku Hombu jej chytře dokázala využít jako „nátlakového“ letounu. Strohého odmítnutí se dostalo agilní společnosti 三菱重工業 - Mitsubishi Zōsensho Kabushiki Kaisha (dále jen Mitsubishi) s prototypem stíhacího letounu Ki-18, což byl „denavalizovaný“ prototyp námořnictvem přijatých jednoplošníků A5M. Armádní letectvo do konce roku 1935 příliš lpělo na vysoké obratnosti, kterou dvouplošníky nabízely.


Následující rok však v armádním letectvu přinesl průlomovou změnu, snad byla způsobena tím, že armádní letectvo nechtělo zaostávat za svým tradičním rivalem - letectvem námořním a námořní letectvo se chystalo zařadit do své výzbroje jednoplošné stíhačky A5M1. Možné je také to, že se odpovědní armádní velitelé nechali ovlivnit americkými Boeingy P-26 a zcela určitě měly velký vliv také francouzské stíhačky Dewoitine D.500. Zkrátka v dubnu roku 1936 armádní letectvo vypisuje novou soutěž na nový armádní stíhací letoun, s podmínkou, že předložené projekty měly být již pouze jednoplošné letouny.


Do soutěže se přihlásily tři letecké továrny, Mitsubishi přihlásila projekt letounu Ki-33, což byl opět „denavalizovaný“ Claude, nyní ve verzi A5M2a. Společnost 中島飛行機株式会社 - Nakajima Hikōki Kabushiki Kaisha (dále jen Nakajima) přihlásila projekt Ki-27, oba tyto letouny měly být a nakonec také byly poháněny hvězdicovými, vzduchem chlazenými motory Nakajima Ha-1. Společnost 川崎航空工機業株式会社 - Kawasaki Zōsensho Kabushiki Kaisha (dále jen Kawasaki) předložila projekt letounu Ki-28, na projektu pracoval inženýr Takeo Doi, ten věren své zásadě a pro pohon své stíhačky prosazoval pohon řadovým motorem Ha-9-IIa. Řadový motor, tentokráte francouzské výroby, poháněl ještě čtvrtý letoun, který byl do soutěže obsazen pouze za účelem porovnání výkonů a letových vlastností, tímto letounem byla japonská Dewoitina – Nakajima Ki-12, dílo francouzských konstruktérů Rogera Roberta a Jeana Beziauda z letecké továrny Dewoitine. Soutěž vyvolala obsáhlou polemiku jaký typ motoru je výhodnější. Nakajima Ki-12 byla pro představitele Rikugun Kōkū Hombu příliš moderně pojatá, "zbytečnosti" jako zatahovací podvozek a kanónová výzbroj nebyly shledány potřebnými, ba spíše naopak. Vítězem soutěže byl prohlášen prototyp Nakajima Ki-27 a jeho konkurent Kawasaki Ki-28 měl působit na konstrukční tým továrny Nakajima jako „nátlakový“.

Vraťme se k popisu a k historii vzniku letounu Kawasaki Ki-28, inženýr Takeo Doi při jeho projektování zůstal věrný konstrukční škole dr. Richarda Vogta, což bylo pochopitelné, jednak byl dříve Voghtovým asistentem a navíc se konstrukční tým Kawasaki dostal do jisté časové tísně, Nakajima měla značný náskok, protože na projektu pracovala ještě před vyhlášením soutěže (Kawasaki podávala protesty na únik informací). Takeo Doi začal na projektu pracovat v listopadu 1935 a využil zkušenosti s nepřijatým typem Kawasaki Ki-5. Doi však navrhl zcela nový letoun, na kterém oproti Ki-5 změnil poměr délky a rozpětí, nepoužil do „W“ lomené křídlo (to prosazoval dr. Voght), centroplán byl nyní rovný a chladič kapaliny byl zatahovací, zatažení chladiče se provádělo ručně. Konstrukce byla celokovová a podvozek zůstal pevný, u Ki-28 byl však méně robusní, než u prototypu Ki-5. Výzbroj byla typicky japonská – pouhé dva kulomety ráže 7,7 mm. První prototyp byl dokončen přesně o jeden rok později, tedy v listopadu 1936, druhý prototyp se do zkoušek probíhajících na letišti Kagamigahara zapojil o jeden měsíc později. Armádní zkoušky pak probíhaly na základně v Tachikawě a podle dostupných pramenů si všichni její účastníci vedli dobře. Ki-28 byl rozhodně nejrychlejším a nejlépe stoupajícím a zároveň také nejvíce akcelerujícím letounem. V obratnosti jej oba jeho konkurenti mírně převyšovali. Bylo velkou škodou pro japonské armádní letectvo, že v této době ještě nedokázalo zavést do své výzbroje vedle vysoce obratných Ki-27 kategorii rychlých záchytných stíhaček s těžší výzbrojí. Touto cestou se dalo až o dva roky později, když vypsalo specifikace na přepadovou stíhačku Ki-44 a následně v roce 1940, když opět továrně Kawasaki zadalo vývoj přepadové stíhačky Ki-60, ta nebyla úspěšná a do výzbroje byl přijat univerzálnější stíhač Ki-61 Hien. Armádnímu letectvu však již tehdy chyběly zkušenosti s rychlými jednomotorovými letouny, které by byly schopné bojovat především s nepřátelským bombardovacím letectvem a typ Kawasaki Ki-28 měl předpoklady, po doplnění výzbroje, se takovým „těžkým“ stíhačem stát.
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-28-Bob-t29901#107636Verze : 4
MOD
Přiložím ještě bokorys
Kawasaki Ki 28 [Bob] -


Kawasaki Ki 28 [Bob] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-28-Bob-t29901#112351Verze : 0
MOD
Fotografie prototypu stíhacího letadla Kawasaki Ki-28
Kawasaki Ki 28 [Bob] -


Kawasaki Ki 28 [Bob] -


Kawasaki Ki 28 [Bob] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-28-Bob-t29901#107395Verze : 0
MOD