Main Menu
User Menu

CZK - Obrněný vlak "Orlík"

29/5/1918 byl prap. Šrámkem sestaven na stanici Penza III obrněný vlak 4. střeleckého pluku "Orlík". Posádku tvoří 58 bratří, 9 kulometů a 2 obrněné auta. Jedno z nich ná jméno Adskij, druhý je bezejména, zato s kornilovským znakem.
31/5/1918 se Orlík účastnil vzetí Alexandrovského mostu přes Volhu.
Kolem 9 hodiny byl Orlík poškozen "divokou" lokomotivou vypuštěnou z Obšarovky.
Po tomto boji byl 1/6/1918 na stanici Obšarovce obrněný vlak reorganizován.
Velitelem se stal ppor. Choljavin. Prap. Šrámek se stal velitelem kulometčíků. Posádku tvořilo 56 kulometčíků oddílu Kolta, 10 kulometčíků oddílu Maxima, jedna četa pěchoty, jedna četa 1. technické roty, jedna četa zákopníků 4. pluku (techn. a zák. četě velí ppor. Untermuller) a jednoho děla s obsluhou od 3. baterie(velitel br. Melichar). Před plošinou s dělem byla po předchozí srážce umístěna jiná plošina pro ochranu před případnou srážkou.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#113070Verze : 0
...


Pozn. moderátora:
Foto převzato z knihy Karla Kavendy: Dějiny dělostřeleckého pluku 1 Jana Žižky z Trocnova v ruské revoluci a ve vlasti, Praha 1937.
CZK - Obrněný vlak Orlík -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#105193Verze : 0
MOD
Orlík poškozený "divokou" lokomotivou.
CZK - Obrněný vlak Orlík -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#113192Verze : 0
zdroj:
www.magalien.com

CZK - Obrněný vlak Orlík -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#274379Verze : 0
Obrněný vlak Orlík



Zdroj: Českoslovenští legionáři rodáci a občané okresu Havlíčkův Brod
CZK - Obrněný vlak Orlík -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#406172Verze : 0
Diskuse
Dámy a pánové, webové stránky www.pamatnik.valka.cz Viděl jsem tento obrázek: https://www.pamatnik.valka.cz/fotky/9.jpeg s podpisem : ′Rusko 1918 Kpt. Choljavin na ′Orlíku′. (VV) ′. Ví někdo, o čase a místě, kde byl tento obraz? Kdo byl tento Kpt. Choljavin na ′Orlik′? Omluv pro chudé překladu. Lukashov Michail, Rusko.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322355Verze : 0
Vážený vzdálený kolego,
na tuto otázku se těžko odpovídá, protože mnoho archivních dokumentů bylo zničeno za 2. sv. války a také za vlády komunistů.


1/ ruští důstojníci, bratři Choljavinové, sloužili u československého vojska za první světové války i za následné občanské války:


Poručík Alexandr Choljavin (ACh, Александр Александрович Холявин)
- narozen: 02.02.1895 v Charkově na Ukrajině
- v legiích od 23.08.1917 (nástup v hodnosti poručík)
- velitel 3. baterie, 1. děl. brigády, zraněn ~26.06.1918 u Buzuluku
- zemřel na následky zranění: 26.08.1918
- pochován v Samaře v samostatném hrobě


Praporčík, později podplukovník Vladimír Choljavin (VCh, Владимир Александрович Холявин)
- narozen: 24.12.1896 v Charkově na Ukrajině
- bratr ACh, velitel pancéřového vlaku Orlík (I), později důstojník 1. děl. brigády
- v legiích od 15.07.1917 (nástup v hodnosti praporčík)
- v legiích službu ukončil: 05.04.1919 v hodnosti podplukovník
- další jeho osudy nejsou známy
- snad nějaké údaje o VCh jsou uloženy v archivu Čeky (архив ЧК, НКВД, или КГБ )


2/ byly nejméně 2 obrněné vlaky s jménem Orlík


PV Orlík (I), ex sovětský PV Polupanovci, který byl ukořistěn na mostě u Simbirska, jeden ze známých velitelů: ppor. Choljavin
IPV Orlík (II), velitel Kovář, později Švarc


Internet
https://www.162oddil.cz/db/index.php
https://mujweb.cz/www/pochylafrantisek/vcelar.htm


Zdroj
František Hlubuček: Také jsem byl ve válce, paměti, ISBN nemá
František Pochyla, Deník, ISBN nemá
Osobní poznámky PhDr. Vladimíra Karlického
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322390Verze : 0
MOD
Děkujeme Vám, vážení kolegyně, máme velmi málo informací o ruské obrněné ′Polupanovtsy′-′Orlik′ - především fotografií z českých zdrojů. Víš, nic o tom, jak ′Ruština′ ′Orlik′ padl do rukou japonské? Viděl jsem informace o tom, že japonský zajat mu 13. dubna 1920 v Haylar do Mandžuska, ale nebylo jasné, za jakých okolností.
С уважением, Михаил Лукашов, Россия.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322395Verze : 0
Если у уважаемых чешских коллег есть желание, то можно посмотреть обсуждение анабасиса "Орлика" на одном из российских сайтов: voenforum.ru
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322403Verze : 0
спасибо за интересный сайт
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322405Verze : 0
Рад помочь! Очень тяжело находить новую информацию, особенно если прошло много времени.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322407Verze : 0
на ческых сайтах мозно найти много всего, попрубуй искать через www.google.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322408Verze : 0
Спасибо, обязательно попробую.
Я ещё направил запрос по "Орлику" и Холявину в Прагу, в Военно-исторический архив. Вот что мне ответили:
"Ven pane,
potvrzuji pijet Vaeho e-mailu na adresu Vojenskho stednho archivu Praha. Vae dost bude vyzena v zkonn lht (do 30 dn od doruen dosti).
S pozdravem


editel
Vojenskho stednho archivu
Mgr. Josef IKE"


Я так и не понял: ждать мне ответа от них, или нет?





Уважаемый коллега "vvs2058",
возможно у вас ошибка в настройке идентификации ческого алфавита. Таким образом, вы не видите буквы с акцентами.


Правильная формулировка из письма г-на Жикеша:


"Vážený pane,
potvrzuji přijetí Vašeho e-mailu na adresu Vojenského ústředního archivu Praha. Vaše žádost bude vyřízena v zákonné lhůtě (do 30 dní od doručení žádosti).


S pozdravem


ředitel
Vojenského ústředního archivu
Mgr. Josef ŽIKEŠ"




Upravil moderátor Jiří Tintěra
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322409Verze : 0
Да, подожди, они тебе пришлют ответ до 30 дней от даты, когда ты прислал вопрос. Но, только не знаю какой ответ Smile)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322410Verze : 0

Citace - Radim.ch :

Да, подожди, они тебе пришлют ответ до 30 дней от даты, когда ты прислал вопрос. Но, только не знаю какой ответ Smile)

Вот и я не знаю Sad
Поиски информации усложняет то, что существовало два (даже три) "Орлика" и очень сложно понять, о каком из них идёт речь в некоторых записях.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322423Verze : 0
Еще можно найти на чешских сайтах информацию о Орлике, который существовал в 1945 г. в Чехии
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322430Verze : 0
Да, спасибо, я уже нашёл. Буду пытаться систематизировать информацию по всем бронепоездам, носившим имя "Орлик". Одну попытку уже делаю сейчас на своём сайте: https://vvs2058.ucoz.ru/publ/3-1-0-181 (чтобы увидеть сообщения по "Орлику", необходима регистрация на сайте).
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322432Verze : 0
Na poslednej fotografii (vlak_orlik.jpg) je zachytený pomerne unikátny obrnený motorový vozeň MBV Zaamurec - МБВ "Заамурец".
Bol schopný pôsobiť samostatne.
Vydržal v rôznych službách až do 30. rokov.




Poznámka
Tento diskusní příspěvek s vztahuje k fotografii: vlak_orlik.jpg


Moderátor Jiří Tintěra
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322445Verze : 0

Citace - Alchymista :

Na poslednej fotografii (vlak_orlik.jpg) je zachytený pomerne unikátny obrnený motorový vozeň MBV Zaamurec - МБВ "Заамурец".
Bol schopný pôsobiť samostatne.
Vydržal v rôznych službách až do 30. rokov.

МБВ "Заамурец" действительно оказался очень эффективным оружием того времени. Подробно о мотоброневагоне "Заамурец" рассказал Максим Коломиец в своих книгах "Броня русской армии" (2008 г.) и "Отечественные бронедрезины и мотоброневагоны" (2007 г.).
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322464Verze : 0
Pokud jde o výzbroj legií, část výzbroje (obrněné automobily) byla s pomocí generála Gajdy prodána Korejcům, zbytek byl zřejmě ponechán na místě (a zřejmě převzat Spojenci, tedy i Japonci) do ČSR byla přepravena jen lehčí výzbroj, jako ruční zbraně. Není tedy vyloučeno že vlak Orlik byl použit i Japonci.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322467Verze : 0
Существуют фотографии "Орлика" с японскими иероглифами на борту, поэтому он безусловно оказался в руках у японцев, но нигде нет информации о том, как и когда это произошло.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322468Verze : 0
Doba je jasná, v únoru bylo mezi legiemi a SSSR uzavřeno příměří, Legie se postupně stáhla do Vladivostoku kde se v té době vylodili Japonci, dalších bojů se už neúčastnily a zajišťován byl hlavně převoz lidí a materiálu do ČSR, poslední transport odjel v září 1920, takže k předání Orlíka i dalšího materiálu došlo mezi únorem a zářím 1920.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322469Verze : 0
Я встречал в интернете информацию, что японцы захватили "Орлик" 13 апреля 1920 года на ж.д. станции Хайлар в Маньчжурии в результате какого-то инцидента с чехословаками, но, после переговоров, вроде бы вернули его обратно Чехословацкому Легиону. По другой информации "Орлик" был передан японцами русским белогвардейцам.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322472Verze : 0
Pokud ho japonci získali bylo jeho vrácení asi zbytečné, Legie se v té době už bojově neangažovaly a stahovaly se do vlasti. Předání bělogvardějcům by bylo asi reálnější.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322473Verze : 0
Уважаемые Господа!
По ссылке https://mujweb.cz/www/pochylafrantisek/18/18.htm , которую дал в своём сообщении уважаемый Jiří Tintěra в ответ на мои вопросы, в дневнике легионера FRANTIŠKA POCHYLY я встретил описание боя одного из подразделений Чехословацкого корпуса, произошедшего 23 июня 1918 года под Бузулуком.
У меня сложилось впечатление, что FRANTIŠKA POCHYLY описал бой (или артиллерийскую дуэль) импровизированного бронепоезда "ORLIK" 4-го стрелкового полка Чехословацкого корпуса с бронепоездом большевиков. Может быть, кто-нибудь из коллег поможет мне с точным переводом абзаца, в котором описывается этот бой? Буду чрезвычайно признателен.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322740Verze : 0
Но в Чехословацком корпусе были два бронепоезда Орлик. Один - это бронепоезд 4-го полка, и второй - ето бронепоезд, в катором находился Заамурец. Если тебе надо помочь из переводом напиши - jvrba@ebis.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322754Verze : 0
Я встретил упоминание даже о ТРЁХ бронепоездах с названием "ORLIK" в Чехословацком корпусе в период Гражданской войны в России и ещё одну информацию (с фотографией) о бронепоезде "ORLIK" в период Второй мировой войны в 1945 году.
В описании боя бронепоезда на странице дневника FRANTIŠKA POCHYLY приводится рисунок, из которого видно, что они испытывали трудности с ограничением горизонтального угла обстрела орудия, находившегося в блиндированном вагоне, а такой вагон был в составе "Орлика" из 4-го стрелкового полка. "Заамурец" и "Полупановцы" имели артиллерию в башнях и затруднений в горизонтальных углах обстрела не испытывали.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322755Verze : 0
Орлик, это название из чешских легенд Smile


Я вспоминаю, что я смотрел этот рисунок. Но ме нужно идти - напишу завтра Wink
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322759Verze : 0
На сайте https://www.spaleneporici.cz/ob_osobnosti.php я увидел заметку "Generál Václav Šára", в которой говорится, что Václav Šára во время командования бронепоездом "Orlík" был тяжело ранен. Сразу возникает вопрос: каким из "Орликов" и в какое время командовал доблестный чехословацкий офицер?
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322896Verze : 0

Citace - jirka vrba :

Орлик, это название из чешских легенд Smile

Я читал о крепости (замке) Орлик.


Citace - jirka vrba :

Я вспоминаю, что я смотрел этот рисунок. Но ме нужно идти - напишу завтра Wink

Буду ждать.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322760Verze : 0
Ровно 15 лет назад - в августе 1994 года в журнале "Моделист-конструктор" №8 за 1994 год (ISSN 0131-2243) была опубликована статья Максима Коломийца о первых русских типовых бронепоездах "Хунхуз", один из которых - "Хунхуз" №3 в 1918 году и стал чехословацким "Орликом".
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#322933Verze : 0
Vážený kolego "vvs2058",
člen Difrologického klubu a profesionální historik Tomáš Jakl, napsal před léty několik studií o čsl. legionářích na Rusi. Jedna z nich vyšla v roce 2002 v časopise Historie a plastikové modelářství: Československé broněviky na Rusi, a obsahuje několik údajů o obrněných vlacích s jménem Orlík.


Údajně před léty, byla v časopise Svět železnice, zveřejněna studie Jana Vaňka o které nic bližšího nevím. Pokusím se zjistit více.


Zdroj
Tomáš Jakl: Československé broněviky na Rusi, časopis Historie a plastikové modelářství, r. 2002, č. 1, strany 2 až 8, ISSN 1210-1427 (mohu opatřit sken)


Internet
https://mujweb.cz/www/tanks/Broneviky.htm
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#323095Verze : 0
MOD
Vážený kolego Jiří Tintěra!
Děkuji za informaci. Viděl jsem tento materiál na internetu. Doufám, že obdrží odpověď od vojenských a historických archivů v Praze - je možné, říkají něco nového a zajímavého o ′Orlík′ a jeho velitelů.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#323098Verze : 0
Прошёл уже один месяц - ответа на мой запрос в Военно-исторический архив нет.
В статье Tomáš Jakl ′Československé broněviky na Rusi′ имеется явное несоответствие: в 15-м пулемётном автомобильном взводе русской армии вообще не было броневика ′Armstrong-Whitworth-Fiat′. В составе 15-го взвода было два броневика ′Austin′ 1-й серии (′Алчный′ и ′Адский′) и броневик Garford (′Грозный′). Эта информация есть в книге М. Барятинского и М. Коломийца ′Бронеавтомобили русской армии 1906 - 1917 г.г.′ стр. 105, 2000 г. ISBN 5-88879-029-x.
Поэтому в состав импровизированного бронепоезда ′ORLIK′ не мог входить броневик ′Armstrong-Whitworth-Fiat′ с именем ′Адский′.
На своём сайте я написал небольшое сообщение про несколько чешских бронепоездов с именем ′ORLIK′.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#324701Verze : 0
Сегодня наконец получил долгожданный ответ из Военно-исторического архива в Праге:


Vojenský ústřední archiv
PRAHA
V Praze dne 31. srpna 2009
K čj. 1860/2009-2111 Výtisk č. 1
Počet listů: 1

Pan
Michail LUKAŠOV
LuMi2009@yandex.ru


Věc: Obrněný vlak „Orlík“



Na Vaši žádost týkající se výše uvedeného Vám sdělujeme, že ve Vojenském ústředním archivu v Praze (VÚA) jsou uloženy pouze denní rozkazy obrněného vlaku „Orlík“ z doby od 1. 10. 1919 do 15. 5. 1920. Z těchto rozkazů nevyplývá, co se s vlakem stalo. Je jasné, že evakuována do vlasti byla pouze posádka vlaku, a to lodí Sherman, což byl transport č. 27. Ve VÚA se též zachovaly rozkazy tohoto lodního transportu z období 22. 5.– 1. 7. 1920. Transport zakončil svou cestu v Terstu, odkud pokračoval železnicí. Do vlasti přibyl 9. 7. 1920. Ve fotoarchivu VÚA se dochovalo několik fotografií z cesty obrněného vlaku „Orlík“ po ruské železnici.


Vaše žádost byla dále postoupena Vojenskému historickému ústavu v Praze k vyřízení.

Kontaktní osoba: o.z. Mgr. Urminský, tel. 973 206 114.


Ředitel
Mgr. Josef ŽIKEŠ
v.r.


Кто-нибудь из чешских коллег может помочь мне узнать адрес электронной почты Mgr. Urminský, чтобы я смог написать ему письмо? Был бы очень признателен за такую помощь.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#324746Verze : 0
Уважаемый коллега!
Эту среду я буду пытаться передать ваше сообщение г-ну Урмнскому. Я надеюсь, что вы получите ответ.


С уважением Юрий Тинтера
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#324754Verze : 0
MOD
Уважаемый Jiří Tintěra!
Благодарю Вас за помощь! С нетерпением буду ждать ответа!
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#324768Verze : 0
Vážený kolego "vvs2058",
mluvil jsem s panem Urminským, který prohlásil, že v denních rozkazech nejsou informace o předání, či převzetí PV Orlík.


Posádka obrněného vlaku opustila Vladivostok 22.05.1920 a odjela do vlasti. Proto předpokládám, že PV Orlík stál opuštěný na kolejích ve Vladivostoku.


Zaměstnancům Vojenského ústředního archivu není známo kdo později používal PV Orlík.


Nyní čekám na odpověď z Vojenského historického ústavu.



Překlad:


Уважаемый коллега "vvs2058",
я говорил с г-ном Урмнским, который заявил, что ежедневные заказах нет информации о передаче, или получении БП Орлик.


Экипаж бронепоезда 22.05.1920 покинул Владивосток и отправился домой. Поэтому я могу предположить, что БП Орлик был оставлен на треке во Владивостоке.


Сотрудникам Центрального военного архива не известно, кто позднее использовал БП Орлик.


Теперь ждут ответа из Института военной истории.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#324964Verze : 0
MOD
Уважаемый Jiří Tintěra!
Благодарю Вас за информацию и помощь!
Неужели у сотрудников Центрального Военного архива и Института военной истории нет никакой информации о том, кто командовал "Орликом" в период с 22 июля 1918 года по 15 мая 1920 года?
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#324969Verze : 0
Vážení,
na internetu jsem nalezl tuto fotografii, která je pozoruhodná tím, že okolo PV Orlík není ani jeden legionář.


Takže tímto se nabízí pracovní úvaha, že se jedná o fotografii, která možná vznikla po odchodu čsl. zahraničního vojska z Vladivostoku. Vlak na fotografii vyhlíží nepoškozen, proto předpokládám, že foto vzniklo těsně po sobotě 22.05.1920 ...


Odkaz
voenforum.ru
CZK - Obrněný vlak Orlík - Foto via Voenforum.

Foto via Voenforum.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#324975Verze : 0
MOD
Уважаемый Jiří Tintěra!
Эта фотография встречается в Интернете достаточно часто и однажды я её увидел с сопроводительной надписью: "Уфа, 1918 год, бронепоезд "Орлик" в готовности к выходу..."
Я не уверен, что это фото сделано уже после 15.05.1920 года.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#324977Verze : 0
Vážený příteli,
ani já si nejsem jistý datem a místem vzniku této fotografie.


Proto jsem vyslovil pouze hypothesu o možnosti data a místa vzniku.


Na legionářských fotografiích bývají lidé, zde není ani živáčka!



Překlad:


Дорогой друг!
Я тоже не уверен, дату и месту появления этого снимка.


Вот почему я дал только гипотезу о возможном дате и месте происхождения.


На фотографиях легионеров всега люди! Но здес нет одна душа!
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#324980Verze : 0
MOD
Уважаемый Jiří!
Согласен, что почти на всех фото о Чехословацком Легионе присутствуют люди. Я и сам обратил на это внимание.
Я написал на сайт, где была официально выставлена эта фотография www.seniorum.cz с просьбой помочь мне найти электронный адрес владелицы этой фотографии - может быть, paní Ulrychová сможет рассказать что-нибудь об истории этого фото?
Я думаю, что это фото было сделано кем-то из Чехо-словацкого корпуса, иначе бы оно не оказалось в семье чешского легионера, а значит, оно может быть датировано ДО 22 мая 1920 года...
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#324983Verze : 0
Vážení kolegové,
podařilo se rozluštit původ fotografie, která koluje po internetu s různými názvy. Její nejkvalitnější reprodukce se nachází na i-stránkách Seniorum.cz. Díky svému otravování zainteresovaných lidí jsem zjistil, že fotografie na Senioriu byla omylem přisouzena paní Ulrychové.


Správně měla být tato fotografie součástí reklamy na film s názvem: Historie československých legií v Rusku, natočeného pp. Johnem Iltisem a Brucem Bendingerem.


Autoři tohoto filmu ve své práci použili mnoho dokumentů ze sbírek žižkovského Vojenského historického ústavu a zmíněná fotografie patří mezi ně. Podle neprověřených údajů byl PV Orlík fotografován před skladišti v Gnilém Uglu poblíž Vladivostoku. Nyní je Gniloj Ugol vladivostockou čtvrtí s názvem: Zeljonyj Ugol. Datování fotografie se prozatím nepodařilo určit.



Odkazy
www.seniorum.cz
https://www.youtube.com/watch?v=6N7_WO2P1YM - starší verze
www.zamek-trebic.cz


P. S.
Originální kopii tohoto filmu obhospodařuje Mezinárodní český klub a máte-li zájem je vidět musíte kontaktovat pí. Fialkovou (telefon: +420 266 311 241, e-mail: m.fialkova@centrum.cz)


Na internetu také koluje nabídka DVD s názvem: Accidental Army: The Amazing True Story of The Czechoslovak Legion.
CZK - Obrněný vlak Orlík - Foto via Muzeum Třebíč.

Foto via Muzeum Třebíč.
CZK - Obrněný vlak Orlík - Foto via knihkupectví Amazon.

Foto via knihkupectví Amazon.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#325122Verze : 0
MOD
Уважаемый Jiří! А откуда всё-таки появилась информация, что "Орлик" был оставлен в "Гнилом углу" во Владивостоке?
Кстати, Martina Fialkova написала мне, что это фото из коллекции pani Ulrychove, но такое же фото может быть в v archivu Vojenskohistorickeho muzea v Praze.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#325152Verze : 0
Фрагмент чешской военной карты Владивостока 1918 года.
Район Владивостока под названием "Гнилой угол" (бухта Тихая):


До Революции там размещались казармы Сибирской стрелковой дивизии, ипподром и военная школа воздухоплавания. В Гражданскую войну - части Чехо-словацкого корпуса.
Нашёл здесь: www.fortress.bosfor.ru



Redakčně upravil
moderátor Jiří Tintěra

CZK - Obrněný vlak Orlík - Rajon Vladivostoka pod nazvaniem Gniloj ugol (buchta Tichaja).

Rajon Vladivostoka pod nazvaniem "Gniloj ugol" (buchta Tichaja).
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#325164Verze : 0
Dobrý den


Vím, že více méně hledáte informace co se stalo s obrněným vlakem "Orlík" v roce 1920.


Ale nalezl jsem na internetu v jednom zveřejněném deníku legionářě Josefa Holuba , zmínku o obrněném vlaku " Orlík 1 " a " Orlík 2" na straně 79 a 80. Záznam pocházi ze dne 10.7.1918.


Výňatek z textu:
10. VII.
Jedeme ku předu až na st. Jutazu. Koupeme se v blízkém potoku, když je hlášen nepřítel. Chtěl obstřelovati naše ešalony, ale marně. Pouze jeden náboj padl mezi koleje. Nastává boj mezi obrněnými vlaky, k čemuž my přihlížíme, že museli jsme býti upozorněni, abychom nedávali bolševikům zbytečný terč. Náš bronevik Orlík 2., na kterém již bylo 8 cm polní dělo dané za 35 mm dělo Maklenovo, třetí ranou zasáhlo tendr lokomotivy. Tím bolševici ujeli na druhém vlaku. Zanechali nám 4 vozy, parovoz, 3 kulomety, 2 koně a mnoho nábojů. Vozy byly přizpůsobeny k obraně. Byl tu improvisovaný obrněný vlak. Pravý ujel. Do zajetí přišli strojvůdce a topič, kteří nechtějí bolševikům sloužit. Strojvůdce byl Čech.
Přijel na pomoc Orlík 1., který nyní bude pokračovati v nástupu. Velení převzal po por. Hrůzovi por. Švec.
Velitel divise por. Čeček jmenován plukovníkem. Naše rota na počest zborovského hrdiny br. prap. Vašátky, našeho bývalého milovaného rotného, nazvána rotou Vašátkovou.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#325802Verze : 0
Уважаемый Jiří !
Спасибо за интересную ссылку на дневник Josefa Holuba!
Я нашёл в Дневнике запись, где Josef Holub описывает обнаружение ими 22 июля 1918 года в Симбирске русского бронепоезда "Полупановцы", который позже стал "ORLIKом":
"Na druhé straně mostu stojí vyšinutý obrněný vlak, Lenín jsme mu říkali, s kulomety a děly. Vyjel s kolejí, zlámal zábradlí a byl tak nad samým okrajem mostu. Pod mostem leží rozbitý na padrť automobil. Dále již nepůjdeme. Máme se vrátit v ešalon. Prohlížíme si důkladně bronevik. Máme radost, že co jsme mu slibovali, se splnilo. Nyní bude po opravě konat službu nám. Bylo na něm napsáno: Bronevoj poezd polupanovcev Svoboda ili smert."
Может, чешские Коллеги помогут правильно перевести эту запись на русский язык?



Перевод
"На другой стороне моста стоял выдвинувшийся бронепоезд с пулеметами и пушками, мы называли его Ленин. Он сошёл с рельсов, сломал ограждение и был так на самом краю моста. Под мостом лежал разбитый вдребезги автомобиль. Мы дальше не пошли. Мы возвращаемся в эшелон. Мы тщательно осмотрели бронепоезд (bronevik). Мы рады, что мы выполнили задание. После ремонта он будет служить нам (тоже). На нём было написано: "Броневой поезд полупановцев Свобода или смерть."


Poznámka:
Přezdívka Lenin vznikla díky jednomu z nápisů, kterými byl pomalován PV Polupanovci


Примечание:
Имя "Ленин" было связано с одной из надписей, которыми были украшен БП Полупановцы.



Překlad a poznámku vložil
moderátor Jiří Tintěra
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#325840Verze : 0
Vážení,
v knize Stevena Zalogy je pár informací o službě PV Orlík v dvacátých letech. Podle autora, sloužil PV Orlík u ruských dobrovolců v Číně, kteří bojovali na území Mandžuska v řadách Fengtianské armády.


Japonci se vlaku zmocnili začátkem třicátých let a údajně jej předali Kvantungské armádě.


Opis textu ze strany 19:
"... In April 1920 it served as a rearguard during the final withdrawal of the Czech Legion for evacuation through Vladivostok. While in the Manchurian town of Chaytar, Orlik was seized by Japanese troops even though they were supposed to be allies of the Czechs. After diplomatic intervention, the train returned to Czech hands.


Before the Czech Legion departed Vladivostok, they left Orlik in the hands of White Russian forces to avoid its recapture by the Japanese. It remained in the Vladivostok area through October 1922, when the city fell to the Bolsheviks. The White Russian forces had been negotiating with Zhang Zoulin, the Chinese warlord who controlled the Fengtian Army in neighboring Manchuria, and when they evacuated Vladivostok they took their armored trains with them to Harbin, including Orlik. ln 1924, Gen. Lt. K. P. Nechayev, part of Ataman (warlord) Semyenov′s army, formed a mercenary White Russian contingent of the Fengtian Army during the Second Zhili-Fengtian War (1924). An armored train division was formed under Col. Chekov with seven armored trains, including Orlik. The Zaamurets later served with various Chinese units and was known as Train No. 105. It was captured by the Japanese Kwantung Army in 1931, and then the Zaamurets disappeared into the mists of history, having fought across the Eurasian mainland from the Black Sea to the Pacific in its remarkable odyssey."



Fotografie a text převzaty z knihy: Steven J. Zaloga: Armored Trains, edice New Vanguard No. 140, Osprey Publishing ltd., Botley 2008, ISBN 978-1-84603-242-4
CZK - Obrněný vlak Orlík - Strana 16.

Strana 16.
CZK - Obrněný vlak Orlík - Strana 17.

Strana 17.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#325851Verze : 0
MOD
Уважаемый Jiří Tintěra!
Спасибо за перевод! Обнаруженная мною в дневнике Josefa Holuba запись косвенно подтверждает неудачную попытку команды бронепоезда "Полупановцы" сбросить свой бронепоезд с моста. Интересно: что за автомобиль лежал разбитый вдребезги под мостом - имел ли он отношение к бронепоезду? Я так думаю (даже уверен), что имел, ибо не каждый же день с такого железнодорожного моста в те годы сбрасывали автомобили...
Симбирский железнодорожный мост через Волгу (до разрушения части аркады оползнем, 1915 год):


В отношении судьбы "Орлика" в руках у японцев - это, пожалуй, самый "тёмный" период в его истории. Сложность ещё и в том, что "языковой барьер" мешает напрямую расспросить китайских и японских коллег об "Орлике".


radikal.ru
CZK - Obrněný vlak Orlík - Simbirskij železnodorožnyj most čerez Volgu (do razrušenija časti arkady opolznem, 1915). god.

Simbirskij železnodorožnyj most čerez Volgu (do razrušenija časti arkady opolznem, 1915). god.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#325853Verze : 0
V deníku Josefa Holuba je zmínka o bojích Orlíku také na straně 75 - "Bojů menších měl hlavně náš Orlík I., a to 16. VI. u Krotovky, 17. VI. u Podbělské, 19. VI. u Buguruslanu, 23. VI. u Abdulina a 1. VII. před Rajevkou." - autor hovoří o roce 1918
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#325899Verze : 0
Уважаемый Jiří Tintěra!
Я прочитал статью по Вашей ссылке, спасибо, есть интересные подробности. Но автор ошибочно называет станцию, на которой "Orlik" был задержан японцами - Chajtar. На самом деле - это станция Chajlar (Хайлар) Китайско-Восточной железной дороги в Маньчжурии.



Ponámka moderátora:
Tato krátká recenze se týká práce Bohumíra Kudličky: Orlik - Armored Train of the Czechoslovak Legion in Russia, zveřejněné v časopise: Tankograd Gazette, rok 2001, č. 15, str. 27-30.


Jiří Tintěra
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#326197Verze : 0
Vážený příteli,
dnes jsem byl ve fotoarchivu VÚA, kde se mi podařilo určit dvě ze tří fotografií, které jste mi poslal. Jistota 7 z 10.



Дорогой друг!
Сегодня я был в фотоархиве ВУА, где мне удалось найти две из трех фотографий, которые вы мне прислал. Безопасность 7 из 10.

CZK - Obrněný vlak Orlík -


CZK - Obrněný vlak Orlík -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#326219Verze : 0
MOD

Citace - Jiří Tintěra :

Vážený příteli,
dnes jsem byl ve fotoarchivu VÚA, kde se mi podařilo určit dvě ze tří fotografií, které jste mi poslal. Jistota 7 z 10.


Дорогой друг!
Сегодня я был в фотоархиве ВУА, где мне удалось найти две из трех фотографий, которые вы мне прислал. Безопасность 7 из 10.



Уважаемый Jiří !
Огромное спасибо за информацию, особенно за второе фото - значит, "Orlik" перевооружали в Симбирске (в полувагоне, стоящем через две платформы от "Заамурца" видно цилиндрическую башню для 76,2 мм орудия Лендера).
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#326234Verze : 0
Просматривал дневник легионера Josefa Hyláka и в записи от 30 мая 1918 года увидел фотографию.


У меня возникает очень серьёзное предположение, что на этом фото изображён импровизированный бронепоезд "Орлик": бронеавтомобиль на платформе - "Остин" с одной башней и колчаковским "черепом" очень похож на тот бронеавтомобиль, который был взят легионерами "в плен" вместе с двумя другими бронеавтомобилями накануне на станции Пенза и включён в состав "Орлика"...


www.qoheleth.uklinux.net
CZK - Obrněný vlak Orlík -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#326291Verze : 0
Уважаемые Коллеги!
На сайте voenforum.ru размещена разделённая на три части фотография бронепоезда "ORLIK", которая была сделана с книги, журнала или альбома:

Может быть, коллеги встречали эту книгу или это фото, или комментарии к сюжету этой фотографии? Очень прошу ответить!


P.S.: Уважаемые Коллеги!
Судя по всему, это фотоальбом "Белая Россия. 1917-1922 г.г." В. Ж. Цветков, Б. С. Пушкарев, 2003 г., ISBN 5-85824-145-Х.



Ponámka moderátora:
Pro potíže s otvíráním obrázků, dovolil jsem si vložit originály.


Jiří Tintěra

CZK - Obrněný vlak Orlík -


CZK - Obrněný vlak Orlík -


CZK - Obrněný vlak Orlík -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#327165Verze : 0
Уважаемые Коллеги!
Учитывая появление этой фотографии, пожалуй, можно попытаться частично "реконструировать" ход событий:


1.
22 июля 1918 года на Симбирском мосту команда бронепоезда Полупанова попыталась уничтожить свой бронепоезд (или имитировала такую попытку): с моста была сброшена платформа с неизвестным бронеавтомобилем (подтверждается дневниковой записью чешского легионера Josefa Holuba, см. выше) и уничтожено (или капитально повреждено) одно орудие и башня (подтверждается записью в дневнике чешского легионера Josefa Mikulecky www.senio.cz ).


2.
В период с 22 по 31 июля 1918 года движение по Симбирскому и Свияжскому мостам было восстановлено, бывший бронепоезд Полупанова с моста убран, а упавший бронеавтомобиль вытащен из-под моста (дневниковая запись чешского легионера Josefa Mikulecky www.senio.cz ).


3.
В состав нового чехо-словацкого бронепоезда "Орлик" временно (до восстановления повреждённой или разрушенной артустановки) был включён блиндированный полувагон с орудием: судя по всему, из состава импровизированного чешского броневика "Орлик" 4-го Прокопа Великого стрелкового полка (подтверждение - фотография из фотоальбома "Белая Россия. 1917-1922 г.г." В. Ж. Цветков, Б. С. Пушкарев, 2003 г., ISBN 5-85824-145-Х)
Read more: forum.valka.cz).
На новый бронепоезд, по-видимому, перешла и часть команды со старого "Орлика" во главе с Владимиром Холявиным. Не случайно практически одновременно в дневниках легионеров 4-го Прокопа Великого стрелкового полка перестаёт упоминаться старый "Орлик"... Новый "Орлик" сразу переходит в оперативное подчинение командования Чехо-словацкого корпуса.


4.
По-видимому, всё-же сразу в Симбирске (а может быть в Бузулуке, Бугульме или Сызрани) было заменено орудие в одной башне, а сама башня послужила основой для изготовления конического бронеколпака.


5.
По неизвестной пока причине в августе 1918 года на "Орлик" было установлено именно 76,2 мм орудие "Лендера", а после 9 сентября 1918 года установили и цилиндрическую башню, что произошло однозначно не во взятом в те дни войсками Тухачевского Симбирске, а вероятнее всего - уже в Уфе...
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#327194Verze : 0
Уважаемые Коллеги!
Мой польский коллега Krzysztof нашёл и предлагает к просмотру вот этот короткий документальный фильм 1918 года об "Орлике" в Сибири:
https://www.britishpathe.com/record.php?id=80505 (Copyright © 2009 British Pathe Ltd)
Я посмотрел с большим удовольствием и интересом. Как волнительно прикасаться к Истории!
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#327215Verze : 0
Vážení,
film je to pěkný, ale pochybuji, že je z roku 1918! Protože obsahuje i zimní výjevy z nalodění čsl. legií.


Shrnutí
- obrněný vlak Orlík ukořistilo čsl. vojsko 22.07.1918,
- první transport legií odplul z Vladivostoku 15.01.1919 a poslední 02.09.1920,
- k zavedení nových legionářských stejnokrojů na Rusi došlo v roce 1919.


Úvaha
Předpokládám, že věci neznalý Brit sestříhal několik filmů ze zimního období na přelomu roku 1919-1920.
CZK - Obrněný vlak Orlík -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#327243Verze : 0
MOD

Citace - Jiří Tintěra :

Vážení,
film je to pěkný, ale pochybuji, že je z roku 1918! Protože obsahuje i zimní výjevy z nalodění čsl. legií.


Shrnutí
- obrněný vlak Orlík ukořistilo čsl. vojsko 22.07.1918,
- první transport legií odplul z Vladivostoku 15.01.1919 a poslední 02.09.1920,
- k zavedení nových legionářských stejnokrojů na Rusi došlo v roce 1919.


Úvaha
Předpokládám, že věci neznalý Brit sestříhal několik filmů ze zimního období na přelomu roku 1919-1920.

В этом коротком фильме британцы под одним обобщающим названием поместили три сюжета о нахождении Чехо-словацкого корпуса в России в разные периоды времени, видимо, по незнанию Истории особо не задумываясь (или не заботясь) о соответствии содержания фильма его названию.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#327251Verze : 0
Vážení kolegové,
během poslední návštěvy fotoarchivu VÚA jsem si všiml několika fotografií zobrazujících bývalého MBV Zaamurce (МБВ Заамурец), který nesl na svých bocích označení: Orlík vůz čís. 1, nebo byl při popisu fotografií označen jako: Samohyb (самоход).


S kolegou Lukašovem nyní sestavujeme chronologickou tabulku pohybu IOV Orlík (alias Orlík II) a PV Orlík (alias Orlík I). S pomocí této tabulky snad upřesníme, nebo vyvrátíme, některé tradované informace.


Pojmy v posledních dvou závorkách jsou sice nesmyslné, protože pořadí vzniku Orlíků bylo opačné, ale co naděláme, když je toto označování mezi vědátory a amatéry vžito.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#331867Verze : 0
MOD

Citace - Jiří Tintěra :

Vážení kolegové,
během poslední návštěvy fotoarchivu VÚA jsem si všiml několika fotografií zobrazujících bývalého MBV Zaamurce (МБВ Заамурец), který nesl na svých bocích označení: Orlík vůz čís. 1, nebo byl při popisu fotografií označen jako: Samohyb (самоход).

Zdá se, ORLÍK ′všechny nové obrněné vozy′ jsou sečteny:
vůz čís. 1 - motobronevagon ′Zaamurets′;
vůz čís. 2 - obrněný s kónickým věž;
vůz čís. 3 - obrněný s válcovou věží.


Судя по всему, все вагоны нового бронепоезда "ORLIK" были пронумерованы:
броневагон №1 - мотоброневагон "Заамурец";
броневагон №2 - бронеплощадка с конической башней;
броневагон №3 - бронеплощадка с цилиндрической башней.
CZK - Obrněný vlak Orlík -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#331905Verze : 0
Do obrněných vlaků moc nevidím, ale třeba to pomůže.


Zdroj
Kolomiec M., Bronja Russkoj Armii, EKSMO 2008

CZK - Obrněný vlak Orlík -


CZK - Obrněný vlak Orlík -


CZK - Obrněný vlak Orlík -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#359467Verze : 0
MOD
,
CZK - Obrněný vlak Orlík -


CZK - Obrněný vlak Orlík -


CZK - Obrněný vlak Orlík -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#359470Verze : 0
MOD
Protoze tohle tema neni moje parketa, omlouvam se predem, pokud jsem prispevek umistil spatne.


Nicmene pri patrani po materialech o Severoceske transverzalni draze jsem narazil i na tuto galerii. Dulezita je fotka c 56, popsana jako "obrneny vlak Cechoslovaku na Urale 1918".


www.dopravniliteratura.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#363144Verze : 0
Vážený pane kolego,
na vámi uvedené stránce jsou dvě fotografie (56 a 58), které představují legionářský obrněný vlak č. 1 "Orlík".


V pozadí fota č. 56 je zobrazena stanice Zima a u fotografie č. 58 musíme věřit, že OV č.1 byl skutečně vyfotografován v stanici Simbirsk.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#363191Verze : 0
MOD
Уважаемые коллеги!
Раньше по ссылке https://mujweb.cz/www/pochylafrantisek/18/18.htm открывался дневник FRANTIŠKA POCHYLY
Теперь этот дневник недоступен для просмотра. Кто-нибудь из коллег может дать рабочую ссылку на этот дневник?
С уважением, Михаил Лукашов.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#368106Verze : 0
Уважаемые коллеги!
В декабре 2010 года в Красноярске в Сибирском историческом Альманахе была опубликована моя первая статья о бронепоезде "Орлик". Сейчас готовится к публикации вторая статья.


Сканы первой статьи об "Орлике" можно увидеть на сайте vvs2058.ucoz.ru



Vážený příteli,
dovolil jsem si vložit odkaz na anotaci této knihy,
dne 06.01.2011


Moderátor Jiří Tintěra
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#421240Verze : 0
Уважаемые коллеги! В России напечатан второй том Сибирского исторического Альманаха, в котором опубликована вторая статья о бронепоезде "Орлик" и совместная с Jiří Tintěra статья о бронепоезде "Ударник".


Оглавление Альманаха можно увидеть здесь: vvs2058.ucoz.ru
URL : https://www.valka.cz/CZK-Obrneny-vlak-Orlik-t29527#450410Verze : 0