Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
BMP-1
Originální název:
Original Name:
БМП-1
Kategorie:
Category:
bojové vozidlo pěchoty
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1966-DD.MM.1969 Čeljabinský traktorový závod V. I. Lenina, Čeljabinsk /
DD.MM.1967-DD.MM.1983 Kurganský strojírenský závod, Kurgan /
DD.MM.19RR-DD.MM.19RR Podpolianske strojárne Detva n.p. 1), Detva /
DD.MM.19RR-DD.MM.19RR Závody všeobecného strojárstva n.p. Dubnica nad Váhom 1), Dubnica nad Váhom /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1966-DD.MM.1969 BMP-1 / Objekt 765 Sp.1 (ČTZ)
DD.MM.1967-DD.MM.1969 BMP-1 / Objekt 765 Sp.1 (KMZ)
DD.MM.1969-DD.MM.1973 BMP-1 / Objekt 765 Sp.2 (KMZ)
DD.MM.1973-DD.MM.1979 BMP-1 / Objekt 765 Sp.3 (KMZ)
DD.MM.1979-DD.MM.1983 BMP-1 / Objekt 765 Sp.4 (KMZ)
DD.MM.1971-DD.MM.1987 BVP-1 (PPS / ZŤS)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
20000+ (ČTZ / KMZ)
17295 (PPS / ZŤS)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1964 (Objekt 764)
Osádka:
Crew:
3
Přepravní kapacita:
Seating Capacity:
8 osob/troops
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
13000 kg
Celková délka:
Overall Length:
6735 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2940 mm
Celková výška:
Overall Height:
2068 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
370 mm
Pancéřování:
Armour:
6 - 23 (33) mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
UTD-20
- čtyřdobý, kapalinou chlazený, vznětový
- počet válců: 6 do V
- sklon válců: 120°
- maximální kroutící moment: 980 (+49/- 98) Nm
- hmotnost: 665 kg + 5%
- rozměry:
-- délka: 791 mm (včetně vyčnívajícího hřídele)
-- šířka: 1 150 mm
-- výška: 732 mm
- kompresní poměr: 15,8
- objem válců: 15,9 l
Výkon:
Power:
220 kW při 2600 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
mechanická synchronizovaná převodovka
- počet stupňů: 5+1
- hmotnost převodovky s hlavní spojkou a planetovým směrovým ústrojím: 536 kg
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
65 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
40-452) km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
550-600 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
35 °
Boční náklon:
Side Slope:
25 °
Překročivost:
Trench Crossing:
2,5 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,7 m
Brodivost:
Fording Depth:
-3) m
Výzbroj:
Armament:
kanón 2A28
- ráže: 73 mm
- náboje: 40 kusů PG-15V



spřažený kulomet PKT
- ráže: 7,62 mm
- náboje: 2000 kusů



protitankový raketový komplet Maljutka (další odkaz)
- počet střel 9M14M: 4 ks
- vzdálenost řízeného dostřelu: 500 až 3000 m
Uživatelské státy:
User States:

































4)





5)






6)
Poznámka:
Note:
1) blíže viz BVP-1
2) průměrná rychlost na suché nezpevněné cestě
3) vozidlo je obojživelné;
- maximální rychlost (vpřed): min. 7 km/h
- maximální rychlost (vzad): ~ 2 km/h
4) jako BMP-1A1
5) jako Pbv 501
6) pouze pro zkušební a výcvikové účely
Zdroje:
Sources:
-
URL : https://www.valka.cz/SOV-BMP-1-t29228#123098Verze : 0
BMP-1


BMP-1 je bojové obojživelné pásové vozidlo s vysokou pohyblivostí a pancéřovou ochranou určené pro zvýšení pohyblivosti a palebné síly motorizovaných jednotek a k ničení obrněných cílů a živé síly protivníka.


Bojové vozidlo pěchoty BMP-1 byly vyvinuto v první polovině šedesátých let v konstrukční kanceláři Čeljabinského traktorového závodu. Šéfkonstruktérem vozidla byl P. P. Isakov. Prototypová vozidla nesla označení Objekt 765, přičemž jednotlivé kusy se od sebe mírně lišily. Do výzbroje Sovětské armády byl v roce 1966 nakonec přijat vůz s označením Objekt 765 Sp1. Nový stroj se jménem BMP-1 byl poprvé k vidění na přehlídce v listopadu 1967 na Rudém náměstí.


BMP-1 nahradil u mechanizovaných jednotek v průběhu let transportéry BTR-50P a BTR-60PB. Představoval důležitý posun od obrněného transportéru k bojovému vozidlu pěchoty díky kombinaci pohyblivosti, protitankových zbraní a ochrany vezeného výsadku. Narozdíl od předchozích transportérů umožňoval pěchotě vést palbu z vnitřku vozidla díky pozorovacím periskopům a střílnám na bocích korby.


Sériová výroba vozidel BMP-1 probíhala v průběhu let 1966 až 1983 v Kurganském strojírenském závodě.


V rozmezí let 1969 až 1973 probíhala výroba typu s továrním označením Objekt 765 Sp2 a hmotností 13 000 kg. Od roku 1973 do roku 1979 se pak vyráběl Objekt 765 Sp3 se zvýšenou hmotností na 13 200 kg.


V pravé přední části vozidla se nachází převodovka, za níž je umístěn čtyřtaktní motor UTD-20. Vlevo vedle pohonné jednotky pak sedí řidič vozidla a za ním velitel prostředku. Za motorovým a řidičským prostorem je ve střední části prostředku zabudována jednomístná plně otočná věž, v níž je lafetována hlavní i pomocná výzbroj. V zadní části vozidla se pak nachází prostor pro osmičlenný roj, akumulátory a palivové nádrže.


Hlavní výzbroj tvoří kanon 2A28 ráže 73 mm se zásobou 40 kusů nábojů PG-15V. Zbraň umožňuje ničit obrněné prostředky protivníka, samohybné dělostřelecké prostředky, palebné prostředky v opevněných objektech apod. S kanonem je spřažen kulomet PKT určený k umlčování "měkkých cílů" do vzdálenosti 1 000 m. Ke kulometu je vezeno 2 000 kusů nábojů. Protitankovou výzbroj tvoří protitankový raketový komplet 9K11 Maljutka s efektivním dostřelem 500 až 3 000 m. BMP-1 veze celkem 4 střely 9M14. U modernějších verzí BMP-1P (Objekt 765 Sp4) protitankovou výzbroj tvoří protitankové střely systému 9K111 Fagot/9K113 Konkurs.


Část vozidel také byla vybavena granátometem AGS-17 Plamja, který byl uchycen na levé části věže. Takto upravená vozidla nesla tovární označení Objekt 765 Sp8.



upravil M. Smíšek, 8.9. 2005
URL : https://www.valka.cz/SOV-BMP-1-t29228#104216Verze : 0
...
SOV - BMP-1 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-BMP-1-t29228#124948Verze : 0
MOD
Kdesi v Československu... Sovětské bojové vozidlo pěchoty BMP-1 z výzbroje CGV, cca podzim 1974.
SOV - BMP-1 - (ATOM)

(ATOM)
URL : https://www.valka.cz/SOV-BMP-1-t29228#124592Verze : 0
MOD
V Čečensku.
SOV - BMP-1 -


SOV - BMP-1 -


SOV - BMP-1 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-BMP-1-t29228#124952Verze : 0
MOD
...
SOV - BMP-1 - BMP-1 bulharské armády (MO Bulharska)

BMP-1 bulharské armády (MO Bulharska)
URL : https://www.valka.cz/SOV-BMP-1-t29228#125895Verze : 0
MOD
Finsko do výzbroje své armády zařadilo celkem 40 kusů vozidel BMP-1. Tyto stroje byly následně modernizovány na standard BMP-1PS. Hlavní úpravu představuje instalace PTRK Konkurs na pravé straně věže, použití čtveřice zadýmovacích granátometů taktéž na pravé straně věže a zabudování výmetnice světlic Lyran na levé straně věže.
SOV - BMP-1 - (Puolustusvoimat)

(Puolustusvoimat)
SOV - BMP-1 - (Puolustusvoimat)

(Puolustusvoimat)
SOV - BMP-1 - (Puolustusvoimat)

(Puolustusvoimat)
URL : https://www.valka.cz/SOV-BMP-1-t29228#125897Verze : 0
MOD
...
SOV - BMP-1 - V Iráku...

V Iráku...
URL : https://www.valka.cz/SOV-BMP-1-t29228#129044Verze : 0
MOD
...
SOV - BMP-1 - Z výzbroje NVA

Z výzbroje NVA
URL : https://www.valka.cz/SOV-BMP-1-t29228#134813Verze : 0
MOD
Irácký exemplář z muzea v Saumuru.



(©Radek Havelka)



(©Radek Havelka)
URL : https://www.valka.cz/SOV-BMP-1-t29228#244655Verze : 0
MOD
BMP-1 v muzeu Věrchjaja Pyšma.



Zdroj:
Archiv autora
SOV - BMP-1 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-BMP-1-t29228#376609Verze : 0
(©Radek Havelka)








URL : https://www.valka.cz/SOV-BMP-1-t29228#380856Verze : 0
MOD
par fotek z Iraku....







URL : https://www.valka.cz/SOV-BMP-1-t29228#114217Verze : 0
Památník a muzeum Obrněného sboru, Latrun vlastní foto, 2017
SOV - BMP-1 -


SOV - BMP-1 -


SOV - BMP-1 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-BMP-1-t29228#600884Verze : 0
MOD
Diskuse
Je třeba zmínit, že první série vyrobených BMP-1 měly jiný sklon pancíře "pod sekyrou" - předek byl poněkud kratší a čumák tedy "tupější", což se odráželo v schopnosti plavby i pohybu v terénu. Teprve později se začaly objevovat "dlouhonosé" BMP-1 tak, jak je známe třeba z výroby v ČSSR.
URL : https://www.valka.cz/SOV-BMP-1-t29228#125124Verze : 0
Zde je onen BMP-1 s kratším čumákem.
SOV - BMP-1 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-BMP-1-t29228#125332Verze : 0
MOD
Podľa www.brdm2.estranky.cz malo byť 10 ks Sp1 aj vo výzbroji ČSĽA. Na stránke je aj zopár snímkov.
URL : https://www.valka.cz/SOV-BMP-1-t29228#403321Verze : 0
MOD