Main Menu
User Menu

Micubiši G6M1 [Betty]

Mitsubishi G6M1 / 三菱 十二試陸上攻撃機改(G6M1)三四型(G4M3)

     
Název:
Name:
Micubiši G6M1
Originální název:
Original Name:
十二試陸上攻撃機改
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.08.1940-DD.12.1940 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.08.1940-DD.12.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
30
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1940
Osádka:
Crew:
10
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
7000 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
9500 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
10800 kg
Rozpětí:
Wingspan:
24,880 m
Délka:
Length:
19,970 m
Výška:
Height:
4,900 m
Plocha křídla:
Wing Area:
78,125 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
121,60 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Mitsubishi MK4A Kasei 11 o vzletovém výkonu 1 125 kW (1 530 k), 1 037 kW (1 410 k) v h= 2 000 m a 986 kW (1 340 k) v h= 4 000 m.
Vrtule trojlistá Hamilton-Sumitomo CS-3B s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 400 mm, náběh vrtulových listů nastavitelný v intervalu 20° - 40°.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3 640 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
416 km/h v 4000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
310 km/h v 3000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
18,0 min do 7000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8800 m
Dolet:
Range:
5800 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Type 92 ráže 7,7 mm (582 nábojů)
4x pohyblivý kanón Type 99 Model 1 ráže 20 mm
1x v zadním střelišti
1x pro střelbu z vypouklých bočních střelišť
2x spodní střelecká vana, jeden pro střelbu vpřed a druhý pro střelbu vzad
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
十二試陸上攻撃機改 / - / Námořní těžký doprovodný stíhač s dlouhým doletem typ 1.
Spojenecké kódové označení bylo Betty.


- První G6M1 byl dokončen v srpnu 1940 a první tři stroje převzala Takao Kókútai
v prosinci téhož roku. Stíhací G6M1 nesl menší zásobu paliva (3 640 l), do křídel nebyly instalovány vnější křídelní nádrže a zbylé nádrže křídlech i v trupu dostaly samosvorné obaly, čímž se také snížila kapacity palivových nádrží.
Zdroje:
Sources:
Rene J. Francillion Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
William Green and Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945 díl 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Martin Ferkl, Mitsubishi G4M Betty, Aeroprofils No.1, ISBN 2-915205-05-1
Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letouny Japonska, 2.díl, Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 2000, ISBN 80-7238-077-X
Tagaya Osamu, Mitsubishi Type 1 Rikko Betty Units of World War 2, Osprey Combat Aircraft 22, London, UK, Osprey Publishing, rok 2001, ISBN-10: 184176082X.
L+L č. 19/1988, Letadla 1939 - 1945
https://www.combinedfleet.com/ijna/g4m.htm
www.xs4all.nl
www.airpages.ru
ja.wikipedia.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-G6M1-Betty-t29092#102977Verze : 0
MOD
Mitsubishi G6M1
二六型 / - / -
十二試陸上攻撃機改 / - / Námořní doprovodný stíhací letoun typ 1 model 11


Historie:
Letoun G6M1 vznikl na základě bojových zkušeností s bombardéry G3M nasazených v Číně, kde jich bylo dosti ztraceno v důsledku bojových akcí bez vlastního doprovodu stihačů. Japonci tehdy neměli stíhací letoun s doletem, který by dostačoval k doprovodu bombardérů. V Jokosuckém námořním arzenálu padl nápad - upravit prototyp bombardéru G4M1 do podoby těžkého eskortího stíhače, který by byl mohutně vyzbrojem a palbou ze svých zbraní by byl schopen uchránit letouny bombardovacího svazu. Továrna Micubiši Jukogyjo Kabušiki Kaiša i za cenu zdržení bombardovacích letadel typu 1 vyrobila od srpna do prosince 1940 třicet doprovodných stíhačů. Bojové nasazení dopadlo špatně, letouny G6M1 jsou přetížené svou hlavňovou výzbrojí a střeleckou vanou na spodní části trupu a poté co bombardovací letouny G3M odhodily svůj náklad pum, jsou doprovodné stíhačky stále těžké a pomalé a nestačí svým svěřencům. Proto brzy dochází ke zrušení těchto letadel a využívá se jich buď jako cvičných G6M1-K, nebo dopravních G6M1-L (zbraně a střeliště jsou zde demontovány). Tato verze byla nakonec první na výrobní lince, ještě před bombardovací verzí.


Použité prameny:
Rene J. Francillion Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
Tagaya Osamu, Mitsubishi Type 1 Rikko Betty Units of World War 2, Osprey Combat Aircraft 22, London, UK, Osprey Publishing, rok 2001, ISBN-10: 184176082X.
L+L č. 19/1988, Letadla 1939 - 1945
www.airpages.ru
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-G6M1-Betty-t29092#102979Verze : 0
MOD
Nádherná fotografie G6M1 11 za letu v pozadí posvátná hora Fudži.
Micubiši G6M1 [Betty] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-G6M1-Betty-t29092#102981Verze : 1
MOD
Náčrtek G6M1 11 pohled z boku.
Micubiši G6M1 [Betty] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-G6M1-Betty-t29092#102983Verze : 0
MOD
A baravné schéma - pohled z boku.
Micubiši G6M1 [Betty] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-G6M1-Betty-t29092#102984Verze : 0
MOD